- Spoiler: Laat zien
Hoe zuinig is jullie 320d
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
@Griff, tsja als je één zin citeert
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
mijn verbruik begint ook te dalen door het beter weer,
er zat ook iets te weinig druk op de banden,
nu 300 km gereden met deze tank,
verbruik gemiddeld is 5,7 / 100 km
over de algemene lijn wel rustig gereden
wel paar keer in de file gestaan
er zat ook iets te weinig druk op de banden,
nu 300 km gereden met deze tank,
verbruik gemiddeld is 5,7 / 100 km
over de algemene lijn wel rustig gereden
wel paar keer in de file gestaan
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Ik wil even de reden delen dat ik een diesel heb gekocht (buiten dat het fijn rijd) en na een maand of 6 rijden de daadwerkelijke cijfers koppelen aan de theorie die ik had.:
Dit is overigens niet van toepassing op de nieuwe BMW benzine blokken. Deze zijn VEEL zuiniger dan de motoren in de E46.
Ik ga even uit van de benzine prijzen bij mij in de regio (wat dus heel goed goedkoper kan zijn in andere gebieden)
Benzine = 1.28 / liter
Diesel = 0.98 / liter
30 cent verschil dus.
Het verschil in wegenbelasting tussen een benzine en diesel is ongeveer 600 euro op jaarbasis. best een bedrag om te overbruggen dus. Echter moet men er wel rekening mee houden dat een diesel een aanzienlijk betere actieradius heeft.
Mijn normale woon/werkverkeer bestaat uit een extreem inefficiente route met veel stoplichten, 50 km zones en ga zo maar door. Een kilometer of 10 is wel 100 weg. Dit resulteerd bij mijn auto (320d automaat) in een gemiddelde actieradius van 800km op 60 liter diesel (ik rijd inderdaad niet zuinig). Het is mij overigens een raadsel hoe mensen zo zuinig kunnen rijden met hun 320d.
Een vriend van me werkt in de buurt en we hebben via routeplanners e.d. uitgezocht dat er tussen mijn en zijn reisafstand 900 meter verschil zit (verwaarloosbaar in principe). Hij rijd een 325i automaat.
Der actieradius die hij heeft op deze route is ongeveer 550KM op 60 liter benzine.
Zoals gezegd is de wegenbelasting voor de diesel 600 euro per jaar meer. Dit moeten we dus overbruggen.
Even een gemiddelde: Mijn woonwerkverkeer = 2 x 25km / dag. LAten we even uitgaan van een gemiddelde van 20 werkdagen per maand. Dus 20 x 50km per maand = 1000km.
Per jaar komen we dus op 12 x 1000km = 12000km/jaar woon werk verkeer.
Nu komt de interessante rekensom:
Diesel: 12.000km/ 800km (actieradius) = 15 x tanken x (60 liter x 0.98 euro) = 882 euro brandstofkosten
Benzine: 12.000km / 550 (actieradius) = 21.8 x tanken x (60 liter x 1.28 euro) = 1674.24 euro brandstofkosten
Als je dit dus puur op brandstofkosten vs wegenbelasting bekijkt ligt het break even point dus lager dan 12000km/jaar (als je gaat berekenen ga je zelfs onder de 10000 KM/jaar).
Het kan natuurlijk zo zijn dat een diesel duurder is in onderhoud oid maar puur op basis van brandstof verbruik is een diesel al best snel goedkoper in gebruik. Als je bedenkt dat een 330d niet eens zoveel meer verbruikt wordt dat kwa sportiviteit opeens een heel interessante auto.
Neemt overigens niet weg dat een 325 wel een erg leuke auto blijft en ik ondanks alles toch twijfel om hierna benzine te gaan rijden.
Overigens hanteren lease maatschappijen al jaren een kantelpunt van 32.000 km. Dit heeft onder andere te maken met de hogere aanschafprijs van een diesel door de hogere BPM, nieuwprijzen en uiteraard wegenbelasting.
Vooral de nieuwprijs + BPM heeft een grote invloed op het kantelpunt dat leasemaatschappijen hanteren. 2e hands is dit veel minder aan de orde omdat de afschrijving al korte metten heeft gemaakt met dit verschil t.o.v. benzine auto's.
Dit is overigens niet van toepassing op de nieuwe BMW benzine blokken. Deze zijn VEEL zuiniger dan de motoren in de E46.
Ik ga even uit van de benzine prijzen bij mij in de regio (wat dus heel goed goedkoper kan zijn in andere gebieden)
Benzine = 1.28 / liter
Diesel = 0.98 / liter
30 cent verschil dus.
Het verschil in wegenbelasting tussen een benzine en diesel is ongeveer 600 euro op jaarbasis. best een bedrag om te overbruggen dus. Echter moet men er wel rekening mee houden dat een diesel een aanzienlijk betere actieradius heeft.
Mijn normale woon/werkverkeer bestaat uit een extreem inefficiente route met veel stoplichten, 50 km zones en ga zo maar door. Een kilometer of 10 is wel 100 weg. Dit resulteerd bij mijn auto (320d automaat) in een gemiddelde actieradius van 800km op 60 liter diesel (ik rijd inderdaad niet zuinig). Het is mij overigens een raadsel hoe mensen zo zuinig kunnen rijden met hun 320d.
Een vriend van me werkt in de buurt en we hebben via routeplanners e.d. uitgezocht dat er tussen mijn en zijn reisafstand 900 meter verschil zit (verwaarloosbaar in principe). Hij rijd een 325i automaat.
Der actieradius die hij heeft op deze route is ongeveer 550KM op 60 liter benzine.
Zoals gezegd is de wegenbelasting voor de diesel 600 euro per jaar meer. Dit moeten we dus overbruggen.
Even een gemiddelde: Mijn woonwerkverkeer = 2 x 25km / dag. LAten we even uitgaan van een gemiddelde van 20 werkdagen per maand. Dus 20 x 50km per maand = 1000km.
Per jaar komen we dus op 12 x 1000km = 12000km/jaar woon werk verkeer.
Nu komt de interessante rekensom:
Diesel: 12.000km/ 800km (actieradius) = 15 x tanken x (60 liter x 0.98 euro) = 882 euro brandstofkosten
Benzine: 12.000km / 550 (actieradius) = 21.8 x tanken x (60 liter x 1.28 euro) = 1674.24 euro brandstofkosten
Als je dit dus puur op brandstofkosten vs wegenbelasting bekijkt ligt het break even point dus lager dan 12000km/jaar (als je gaat berekenen ga je zelfs onder de 10000 KM/jaar).
Het kan natuurlijk zo zijn dat een diesel duurder is in onderhoud oid maar puur op basis van brandstof verbruik is een diesel al best snel goedkoper in gebruik. Als je bedenkt dat een 330d niet eens zoveel meer verbruikt wordt dat kwa sportiviteit opeens een heel interessante auto.
Neemt overigens niet weg dat een 325 wel een erg leuke auto blijft en ik ondanks alles toch twijfel om hierna benzine te gaan rijden.
Overigens hanteren lease maatschappijen al jaren een kantelpunt van 32.000 km. Dit heeft onder andere te maken met de hogere aanschafprijs van een diesel door de hogere BPM, nieuwprijzen en uiteraard wegenbelasting.
Vooral de nieuwprijs + BPM heeft een grote invloed op het kantelpunt dat leasemaatschappijen hanteren. 2e hands is dit veel minder aan de orde omdat de afschrijving al korte metten heeft gemaakt met dit verschil t.o.v. benzine auto's.
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
mooi verhaal! en in mijn ogen een simpele berekening waar maar 1 conclusie uit getrokken kan worden!
- Spoiler: Laat zien
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Daar was ik zelf ook al achtergekomen toen ik laatst deze foto maakte van mijn 330d:Acidfever schreef:Het kan natuurlijk zo zijn dat een diesel duurder is in onderhoud oid maar puur op basis van brandstof verbruik is een diesel al best snel goedkoper in gebruik. Als je bedenkt dat een 330d niet eens zoveel meer verbruikt wordt dat kwa sportiviteit opeens een heel interessante auto.
Ole, ole, allemaal aan de 330d!!
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Toch jammer dat je nooit boven de 1000km komt op 1 tank.....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Er is een verschil tussen willen en kunnenOpt1mus schreef:Toch jammer dat je nooit boven de 1000km komt op 1 tank.....
330d koop je niet voor de potentiele 1200 km met een tank, maar om de rijsensatie
Maar als het binnenkort weer wat warmer wordt, zal ik anders weer eens een serieuze poging ondernemen om mijn 'record' van 1115 km met 1 tank te verbeteren.
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Met mij 320Cd vorige week 800 km snelweg in duitsland op 56 liter gedaan. Heenweg netjes 140 terugweg pieken met 200. Op de heenweg zat het gemiddelde op 6,3 ltr/100km. op de terugweg is dat gestegen naar 7,3 ltr/100km
Zo door het dorp toeren dan lust ie hem stukje liever gemiddeld 8,5 ltr/100km. Als ik rondje sportief doe gaat het hard maar dan maakt het niks uit want dan gaat het om de fun die je hebt
Zo door het dorp toeren dan lust ie hem stukje liever gemiddeld 8,5 ltr/100km. Als ik rondje sportief doe gaat het hard maar dan maakt het niks uit want dan gaat het om de fun die je hebt
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Hoe krijg je dat voor elkaar?Mooggie schreef:Er is een verschil tussen willen en kunnenOpt1mus schreef:Toch jammer dat je nooit boven de 1000km komt op 1 tank.....
330d koop je niet voor de potentiele 1200 km met een tank, maar om de rijsensatie
Maar als het binnenkort weer wat warmer wordt, zal ik anders weer eens een serieuze poging ondernemen om mijn 'record' van 1115 km met 1 tank te verbeteren.
Mijn max was 930km op een tank en dat is toch wel 2 mnd (en 10 tankbeurten) geleden
Gisteren bij 860km weer voor dik 58 liter getankt (gemiddeld 1 op 14.5 )
(en dagelijks gemiddels 130km/h op de A2, met soms sprintjes naar 170 )
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
- JonasCoryn
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 20:04
- Locatie: Kortrijk BE
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Tank jij 5x per maand?
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
da's toch niet raar? Ik tank elke week.....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Johnny, niet piepen. Je hebt hetzelfde verbruik met je 330d als ik met mijn 320d
Re: Hoe zuinig is jullie 320d
Ik heb een gat in de bodem gezaagd en sprint zelf ook meeJohnny schreef:Hoe krijg je dat voor elkaar?
Die max. tank van 1115 km was wel met omrekenen naar een tank van 63 liter. Zo'n beetje 1:17,7 dus en dat was in een koude periode in oktober en met aardig wat filerijden erbij. Ik denk daarom dat 1:19 ook wel tot de mogelijkheden moet behoren.