roetfilter vervangen..
Re: roetfilter vervangen..
** dit wordt een "bericht met gefronste wenkbrauw". U bent gewaarschuwd **
Wow... als ik dit hele verhaal lees schrik ik echt van de nonsens en onkunde die er over dit onderwerp wordt opgeschreven. Aangezien het wel een belangrijk punt is/gaat worden voor veel dieselrijders denk ik dat het erg is aan te raden niet zomaar wat aan te nemen van mensen. Of om niet geheel gefundeerd dingen te gaan roepen. Even mezelf niet populair maken nu ; dat geldt ook voor zgn 'specialisten' waarvan ik in het forum dingen lees.
Ik twijfel trouwens geen minuut aan de goede bedoelingen van iedereen hoor, dat is ook niet mijn probleem ermee. Ik zeg dit allemaal omdat ik (toevallig) meerdere jaren heb gewerkt in de ontwikkeling, installatie en analyse van roetfiltersystemen voor 1 van de 5 grootste producenten van de wereld. Het roetfiltreer/reinigings proces is kinderlijk eenvoudig; de technologie om het zo eenvoudig te maken is echter redelijk complex.
Mocht je inhoudelijke vragen hebben over deze reaktie of roetfilters in het algemeen, stuur me dan een pb om te voorkomen dat het hier helemaal off topic schiet. Dank voor het lezen!
Wow... als ik dit hele verhaal lees schrik ik echt van de nonsens en onkunde die er over dit onderwerp wordt opgeschreven. Aangezien het wel een belangrijk punt is/gaat worden voor veel dieselrijders denk ik dat het erg is aan te raden niet zomaar wat aan te nemen van mensen. Of om niet geheel gefundeerd dingen te gaan roepen. Even mezelf niet populair maken nu ; dat geldt ook voor zgn 'specialisten' waarvan ik in het forum dingen lees.
Ik twijfel trouwens geen minuut aan de goede bedoelingen van iedereen hoor, dat is ook niet mijn probleem ermee. Ik zeg dit allemaal omdat ik (toevallig) meerdere jaren heb gewerkt in de ontwikkeling, installatie en analyse van roetfiltersystemen voor 1 van de 5 grootste producenten van de wereld. Het roetfiltreer/reinigings proces is kinderlijk eenvoudig; de technologie om het zo eenvoudig te maken is echter redelijk complex.
Mocht je inhoudelijke vragen hebben over deze reaktie of roetfilters in het algemeen, stuur me dan een pb om te voorkomen dat het hier helemaal off topic schiet. Dank voor het lezen!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: roetfilter vervangen..
Hey jongens.. hoe kan ik zien hoe lang mijn roetfilter voor vervanging/reiniging/of ik weet niet wat... aan toe is?
Is dat ook via Idrive dat je dat kunt zien en als je melding krijgt is dat via boordcomputer en zegt gewoon "roetfilter" of geeft die een symbool weer?
Is dat ook via Idrive dat je dat kunt zien en als je melding krijgt is dat via boordcomputer en zegt gewoon "roetfilter" of geeft die een symbool weer?
Re: roetfilter vervangen..
Moet ie bij de APK niet aan bepaalde CO2 waarden voldoen door een roetfilter? Weet niet of die nog worden behaald zonder roetfilter.
Re: roetfilter vervangen..
In principe werden diesels alleen onderworpen aan een roetmeting (K-waarde). Zolang die onder een bepaalde waarde bleef was er niks aan de hand.Andere metingen werden niet verricht. Per 1 april a.s verandert er echter iets ;
Uitlaatgastest bij APK 2 voertuigen met benzine- of dieselmotor.
Bij personenauto‟s en bedrijfsauto‟s met maximum massa van niet meer dan 3500 kg. (APK 2) die een datum eerste toelating hebben van na 31 december 2005 wordt de uitlaatgastest (meting aan eind van de uitlaat) vervangen door uitlezing van het EOBD. U hebt hiervoor dus een uitleesapparaat/scantool nodig.
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Wijzigingen ... rsie_1.pdf het stroomschema verderop in het document toont de werkwijze met EOBD uitlezing
Het is volgens mij wel zo dat als het roetfilter is verwijderd en een keurmeester dit constateert, het voertuig niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
Uitlaatgastest bij APK 2 voertuigen met benzine- of dieselmotor.
Bij personenauto‟s en bedrijfsauto‟s met maximum massa van niet meer dan 3500 kg. (APK 2) die een datum eerste toelating hebben van na 31 december 2005 wordt de uitlaatgastest (meting aan eind van de uitlaat) vervangen door uitlezing van het EOBD. U hebt hiervoor dus een uitleesapparaat/scantool nodig.
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Wijzigingen ... rsie_1.pdf het stroomschema verderop in het document toont de werkwijze met EOBD uitlezing
Het is volgens mij wel zo dat als het roetfilter is verwijderd en een keurmeester dit constateert, het voertuig niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: roetfilter vervangen..
Jongens.. heb met mijn specialist gebeld en die zegt dat het niet altijd per se moet dat de roetfilter aan onderhoud toe is of vervangen moet worden... en die zei ook dat je als het zo ver is dat de auto dan niet meer trekt.
Hij zei dat als het nodig is dat hij het doet voor ongeveer 650€.. dat is afhalen.. opsturen voor (chemische)reiniging en terug opzetten.
Hij zei dat ik men eigen nog zeker geen zorgen hoefde te maken en dat het zelfs kan dat het helemaal niet hoeft.. want had gezegd dat rond 200.000km's het meestal tijd is..
Hij zei dat als het nodig is dat hij het doet voor ongeveer 650€.. dat is afhalen.. opsturen voor (chemische)reiniging en terug opzetten.
Hij zei dat ik men eigen nog zeker geen zorgen hoefde te maken en dat het zelfs kan dat het helemaal niet hoeft.. want had gezegd dat rond 200.000km's het meestal tijd is..
Re: roetfilter vervangen..
De teller is ook hier weer een schatting zoals all de tellers.
Je merkt dat een roetfilter aan vervanging toe is door het feit dat hij zeer dikwijls moet regeneren. Wachten tot hij niet meer "trekt" zou ik niet doen dan zit hij dicht.
Je merkt dat een roetfilter aan vervanging toe is door het feit dat hij zeer dikwijls moet regeneren. Wachten tot hij niet meer "trekt" zou ik niet doen dan zit hij dicht.
Laatst gewijzigd door tom_il op 30 mar 2012, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: roetfilter vervangen..
Hallo.
Gatver.Mijn auto is nu een maand uit de garantie en geeft sinds gisteren ook een melding dat het roetfilter dient te worden nagezien.Het lampje ging aan naar een 6 kilometer rijden.Bij een parkeerplaats even gestopt en vervolgens alles uit gezet.Bij wegrijden geen melding,maar deze kwam naar een aantal KM weer in.Ook vandaag wederom.Ik heb eens met een garage adviseerde eens de auto wat meer te laten knallen.Wel toevallig dat het probleem is ontstaan nadat ik de wagen de dag ervoor tot 2 keer toe lang heb stationair draaien ivm wat aansluiten,en dat alleen wil als de auto loopt.
Nu morgen maar weer eens kijken en anders maar naar een beste oplossing zoeken.1200 euro voor een filtertje zie ik niet zo zitten.De auto zit overigens op 130000 km.Is dit dus niet een beetje vroeg?
Gatver.Mijn auto is nu een maand uit de garantie en geeft sinds gisteren ook een melding dat het roetfilter dient te worden nagezien.Het lampje ging aan naar een 6 kilometer rijden.Bij een parkeerplaats even gestopt en vervolgens alles uit gezet.Bij wegrijden geen melding,maar deze kwam naar een aantal KM weer in.Ook vandaag wederom.Ik heb eens met een garage adviseerde eens de auto wat meer te laten knallen.Wel toevallig dat het probleem is ontstaan nadat ik de wagen de dag ervoor tot 2 keer toe lang heb stationair draaien ivm wat aansluiten,en dat alleen wil als de auto loopt.
Nu morgen maar weer eens kijken en anders maar naar een beste oplossing zoeken.1200 euro voor een filtertje zie ik niet zo zitten.De auto zit overigens op 130000 km.Is dit dus niet een beetje vroeg?
Re: roetfilter vervangen..
Hoelang de roetfilter meegaat hangt heel sterk af of je veel korte afstanden doet of niet. Bij hoofdzakelijk snelweg verkeer gaat hij veel langer mee.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: roetfilter vervangen..
Hallo Tom....
Ik rij dagelijks 150 km snelweg.Tja,wat de auto in een vorig leven heeft gedaan weet ik niet.
Ik heb dit topic door gelezen,maar vraag me nog steeds af wat de beste oplossing is.
En dan bedoel ik niet naar de stealers.
Ik rij dagelijks 150 km snelweg.Tja,wat de auto in een vorig leven heeft gedaan weet ik niet.
Ik heb dit topic door gelezen,maar vraag me nog steeds af wat de beste oplossing is.
En dan bedoel ik niet naar de stealers.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: roetfilter vervangen..
Eerlijk gezegd eh.. valt dat wel onder garantie????Ik betwijfel het eig.. want dat is gewoon slijtage he... zo kun je ook met je remschijven beginnen dan???beo5 schreef:Hallo.
Gatver.Mijn auto is nu een maand uit de garantie en geeft sinds gisteren ook een melding dat het roetfilter dient te worden
En hoe merk je dat hij "regenereert"?tom_il schreef:De teller is ook hier weer een schatting zoals all de tellers.
Je merkt dat een roetfilter aan vervanging toe is door het feit dat hij zeer dikwijls moet regeneren. Wachten tot hij niet meer "trekt" zou ik niet doen dan zit hij dicht.
Re: roetfilter vervangen..
Brom geluid van de motor, hoger verbuik, bij een automaat zal hij een hoger toerental aanhouden. Als je wagen stilstaat in een garage kort na een regeneratie zal je het ook ruiken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: roetfilter vervangen..
Een roetfilterreiniging/vervanging valt onder periodiek onderhoud, derhalve geen garantiekwestie.
Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, is externe reiniging een bijzonder goed alternatief (zeker qua prijs). Chemische reiniging zou ik niet snel aanbevelen, de veiligste manier is een thermische reiniging, gevolgd door een gecontroleerd schoonblazen van het filter in 2 richtingen.
Ik denk dat dit mogelijk moet zijn voor bedragen ruim onder de €400, indien gewenst heb ik wel een aantal adressen (via PB) die daarvoor bij uitstek geschikt zijn en ruime ervaring hiermee hebben. Hieronder een duidelijk verhaal van 1 van de specialisten die ik bedoel; hopelijk worden hiermee een aantal spookverhalen ontzenuwd. Kijk vooral naar het filmpje, want dat maakt veel duidelijk.
http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2&id=193
Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, is externe reiniging een bijzonder goed alternatief (zeker qua prijs). Chemische reiniging zou ik niet snel aanbevelen, de veiligste manier is een thermische reiniging, gevolgd door een gecontroleerd schoonblazen van het filter in 2 richtingen.
Ik denk dat dit mogelijk moet zijn voor bedragen ruim onder de €400, indien gewenst heb ik wel een aantal adressen (via PB) die daarvoor bij uitstek geschikt zijn en ruime ervaring hiermee hebben. Hieronder een duidelijk verhaal van 1 van de specialisten die ik bedoel; hopelijk worden hiermee een aantal spookverhalen ontzenuwd. Kijk vooral naar het filmpje, want dat maakt veel duidelijk.
http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2&id=193
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: roetfilter vervangen..
Dat is nou eens een interessant filmpje!
Alweer wat bijgeleerd...
Alweer wat bijgeleerd...
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: roetfilter vervangen..
Thx man idd een heel interessant filmpje en heb er echt wel veel door geleerd.. ,maar ergens ook "bang" gekregen want ik zit aan 165000Km's en in filmpje zeggen ze he dat je tussen de 150000Km's-200000Km's je roetfilter eens moet laten nakijken en desnoods laten onderhouden..AlexS schreef:Een roetfilterreiniging/vervanging valt onder periodiek onderhoud, derhalve geen garantiekwestie.
Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, is externe reiniging een bijzonder goed alternatief (zeker qua prijs). Chemische reiniging zou ik niet snel aanbevelen, de veiligste manier is een thermische reiniging, gevolgd door een gecontroleerd schoonblazen van het filter in 2 richtingen.
Ik denk dat dit mogelijk moet zijn voor bedragen ruim onder de €400, indien gewenst heb ik wel een aantal adressen (via PB) die daarvoor bij uitstek geschikt zijn en ruime ervaring hiermee hebben. Hieronder een duidelijk verhaal van 1 van de specialisten die ik bedoel; hopelijk worden hiermee een aantal spookverhalen ontzenuwd. Kijk vooral naar het filmpje, want dat maakt veel duidelijk.
http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2&id=193
Re: roetfilter vervangen..
Je hoeft niet bang te zijn; dat is gewoon een goeie tip van ze. Ze proberen mensen ervan door te dringen dat vanaf die KM stand er een kans bestaat dat je roetfilter aan de beurt is. Bij de meeste wagens zal het wel meevallen overigens.
Het is wel aan te raden om vanaf die KM stand eens het filter te laten uitlezen, zodat je evt voordat er problemen zijn alvast het filter kan laten reinigen. Dan kan je er weer 150K mee verder en voorkom je ellende zoals vermogensverlies, turboproblemen en evt roetfilterschade. De belangrijkste 'sensor' in het hele systeem ben je echter zelf; de bestuurder kan het snelst voelen/zien of er wat is veranderd.
Het is wel aan te raden om vanaf die KM stand eens het filter te laten uitlezen, zodat je evt voordat er problemen zijn alvast het filter kan laten reinigen. Dan kan je er weer 150K mee verder en voorkom je ellende zoals vermogensverlies, turboproblemen en evt roetfilterschade. De belangrijkste 'sensor' in het hele systeem ben je echter zelf; de bestuurder kan het snelst voelen/zien of er wat is veranderd.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan