Jan - E36 328i Coupé
Re: Jan - E36 328i Coupé
Verslag oliewissel
Gisteren aan mijn eerste oliewissel begonnen. Terwijl de olie wegvloeide in mijn opvangbak wilde ik het filter gaan vervangen.
Is er iets te zeggen aan de hand van de kleur van de olie? De olie was nog wel goed vloeibaar en niet stroperig oid.
Ik dacht 'aan m'n doppen en steeksleutel set heb ik vast genoeg, want gaat tot 32mm'.
Blijkt dat de dop van het oliefilterhuis 36mm is , dus ik gelijk de lokale praxis gebeld: max 32mm.
Gelukkig had bol.com een 36mm steeksleutel te koop, zo besteld en vandaag in huis.
Vandaag verder gegaan. Auto weer op de assteunen, oliefilter eruit en gaan. Blijkt dat er nog best wat olie uit het filter kwam.
Nieuw filter erin en de grote rubberen o-ring vervangen. Bij de kit zat nog een klein ijzeren ringetje, waar was deze voor? Deze heb ik dus niet gebruikt.
In het oliecarter ging een 17mm bout, hierom zat een veel grotere ring die meegeleverd werd.
Totaal heb ik bijna 7liter 10W40 van Kroon erin gegoten en dan staat de dipstick precies middenin.
Ik zat te twijfelen of er wel zoveel in moest, omdat ik las dat er max 6,5L ingaat? Er kan nog wel meer in, maar ik dacht: ff afwachten (beginner he)
----------------------------------------------
Vragen
Terwijl ik onder mijn auto lag (met assteunen ) gelijk de tijd om mijn auto eens goed te bekijken.
Ik kwam de volgende dingen tegen die mij niet helemaal goed leken.
Kunnen jullie mij misschien helpen?
Linkerzijde auto: Er lijkt wat te lekken, maar ik weet niet wat. Kan dit kwaad? Ik hou eigenlijk niet zo van oliesporen. Voor de rest is de auto wel 'droog' aan de onderkant gelukkig
Mijn stuurstang zag er zo uit: Het rubber is deels gescheurd, is het nodig de stuurstang of het rubber te vervangen?
Gisteren aan mijn eerste oliewissel begonnen. Terwijl de olie wegvloeide in mijn opvangbak wilde ik het filter gaan vervangen.
Is er iets te zeggen aan de hand van de kleur van de olie? De olie was nog wel goed vloeibaar en niet stroperig oid.
Ik dacht 'aan m'n doppen en steeksleutel set heb ik vast genoeg, want gaat tot 32mm'.
Blijkt dat de dop van het oliefilterhuis 36mm is , dus ik gelijk de lokale praxis gebeld: max 32mm.
Gelukkig had bol.com een 36mm steeksleutel te koop, zo besteld en vandaag in huis.
Vandaag verder gegaan. Auto weer op de assteunen, oliefilter eruit en gaan. Blijkt dat er nog best wat olie uit het filter kwam.
Nieuw filter erin en de grote rubberen o-ring vervangen. Bij de kit zat nog een klein ijzeren ringetje, waar was deze voor? Deze heb ik dus niet gebruikt.
In het oliecarter ging een 17mm bout, hierom zat een veel grotere ring die meegeleverd werd.
Totaal heb ik bijna 7liter 10W40 van Kroon erin gegoten en dan staat de dipstick precies middenin.
Ik zat te twijfelen of er wel zoveel in moest, omdat ik las dat er max 6,5L ingaat? Er kan nog wel meer in, maar ik dacht: ff afwachten (beginner he)
----------------------------------------------
Vragen
Terwijl ik onder mijn auto lag (met assteunen ) gelijk de tijd om mijn auto eens goed te bekijken.
Ik kwam de volgende dingen tegen die mij niet helemaal goed leken.
Kunnen jullie mij misschien helpen?
Linkerzijde auto: Er lijkt wat te lekken, maar ik weet niet wat. Kan dit kwaad? Ik hou eigenlijk niet zo van oliesporen. Voor de rest is de auto wel 'droog' aan de onderkant gelukkig
Mijn stuurstang zag er zo uit: Het rubber is deels gescheurd, is het nodig de stuurstang of het rubber te vervangen?
Re: Jan - E36 328i Coupé
Goed bezig!
Die kleinere olie keering hoort onderop de dop van de filter behuizing.
Er zit een klepje dat zorgt dat de olie in en uit het huis kan stromen.
De oliesporen op het stuurhuis zou ik gewoon wegvegen en over een tijdje
Kijken of het terug is gekomen. Zo zie je of er een lekkage is. Het lijkt van de
Stuurhuis leiding te komen. Die slangen lekken nog wel eens.. of het potje aan de
Onderkant bij de slangenklem.
En die hoes.. zou er wel een nieuwe op doen ivm met vuil. Je kunt de oude er gewoon
Af snijden en de spoorstang aan de kant van het stuurhuis los maken en dan de nieuwe er op
Schuiven. Spoorstang weer vast maken, hoes monteren en de klemmen er weer op.
Die kleinere olie keering hoort onderop de dop van de filter behuizing.
Er zit een klepje dat zorgt dat de olie in en uit het huis kan stromen.
De oliesporen op het stuurhuis zou ik gewoon wegvegen en over een tijdje
Kijken of het terug is gekomen. Zo zie je of er een lekkage is. Het lijkt van de
Stuurhuis leiding te komen. Die slangen lekken nog wel eens.. of het potje aan de
Onderkant bij de slangenklem.
En die hoes.. zou er wel een nieuwe op doen ivm met vuil. Je kunt de oude er gewoon
Af snijden en de spoorstang aan de kant van het stuurhuis los maken en dan de nieuwe er op
Schuiven. Spoorstang weer vast maken, hoes monteren en de klemmen er weer op.
Re: Jan - E36 328i Coupé
Bij mij gaat er rustig 7 liter in, dus kijk er niet gek van op.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: Jan - E36 328i Coupé
Het lijkt er inderdaad op dat mn stuurbekrachtingsreservoir nogal lekt (waarschijnlijk de slangklemmen aan de onderkant). Ik heb besloten om het reservoir te gaan vervangen, slang naar de pomp te vervangen en het systeem te flushen.Yor schreef:Goed bezig!
Die kleinere olie keering hoort onderop de dop van de filter behuizing.
Er zit een klepje dat zorgt dat de olie in en uit het huis kan stromen.
De oliesporen op het stuurhuis zou ik gewoon wegvegen en over een tijdje
Kijken of het terug is gekomen. Zo zie je of er een lekkage is. Het lijkt van de
Stuurhuis leiding te komen. Die slangen lekken nog wel eens.. of het potje aan de
Onderkant bij de slangenklem.
En die hoes.. zou er wel een nieuwe op doen ivm met vuil. Je kunt de oude er gewoon
Af snijden en de spoorstang aan de kant van het stuurhuis los maken en dan de nieuwe er op
Schuiven. Spoorstang weer vast maken, hoes monteren en de klemmen er weer op.
Onderdelen zijn inmiddels besteld.
De stuurbekrachtingsvloeistof was bijna zwart. Ik hoorde de laatste tijd wat bijgeluiden tijdens het sturen op lage snelheden, dus ik hoop dat het enkel door de vloeistof komt en niet dat de pomp kapot (aan het gaan) is.
Als vloeistof heb ik gekozen voor ATF Dexron II-D, gelijk 5L want deze olie kan ik ook gebruiken voor mijn versnellingsbak (in de toekomst).
Goed om te wetenSjeppie schreef:Bij mij gaat er rustig 7 liter in, dus kijk er niet gek van op.
Re: Jan - E36 328i Coupé
Uitstekend! Volgens mij gaan veel e36 stuurpompen kapot door achterstallig onderhoud. Mijn stuurhuis was helemaal nat van de atf en het potje was bijna leeg. De rubberen slang was inderdaad lek. Nieuwe slangen klemmen van de bmw gemonteerd en tot nu toe geen lekkage gehad.
Re: Jan - E36 328i Coupé
Om even terug te komen op je schadeverhaal, breng hem gewoon naar de schadeafdeling van een dealer.
Een nieuwe M bumper kost trouwens maar 300 euro bij de dealer, weet dus niet waar je de 500 euro vandaan haalt? Ik heb mijne laten vervangen om wat putjes en ik het zonde vond als dat niet weg was toen de schade gemaakt werd, het spuiten was dus verzekeringswerk en heb enkel de bumper betaald.
Wel eens een bumper laten spuiten, dat koste toen 175 euro, dit alles bij Zwartepoorte Goes.
Een nieuwe M bumper kost trouwens maar 300 euro bij de dealer, weet dus niet waar je de 500 euro vandaan haalt? Ik heb mijne laten vervangen om wat putjes en ik het zonde vond als dat niet weg was toen de schade gemaakt werd, het spuiten was dus verzekeringswerk en heb enkel de bumper betaald.
Wel eens een bumper laten spuiten, dat koste toen 175 euro, dit alles bij Zwartepoorte Goes.
Re: Jan - E36 328i Coupé
Alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst.
In november heb ik het stuurbekrachtingsreservoir vervangen en 2 rubbbere slangen. De hogedruk slang vanaf de stuurbekrachtigingspomp heb ik niet vervangen, omdat deze nogal prijzig was.
Er zaten nog slangklemmen op die je niet los kunt draaien, ik ben denk ik 2 uur bezig geweest om deze los te krijgen
Na vervanging van het resevoir en de slangen heb ik gewone slangklemmen geplaatst, welke los te maken zijn m.b.v. een schroevendraaier en/of dopsleutel.
Wat zit trouwens het reservoir bij een m52 e36 op een rotplek! Om erbij te kunnen alle luchtinlaatslangen verwijderd worden tot het gasklaphuis aan toe. En dan is er nog ruimtetekort
In de afgelopen maanden heb ik de chip van mijn OBC vervangen door een printplaat van het OpenOBC project. Deze printplaat is te programmeren met behulp van c++, er is al een opensource project beschikbaar dus je hoeft niet alles van scratch af aan te programmeren.
Zelf heb ik een 'view' toegevoegd waarin de huidige snelheid, kvs temperatuur en tankinhoud zichtbaar zijn.
Ik ben C# ontwikkelaar, maar c++ was voor mij ook prima te doen.
In januari zou mijn APK verlopen. Voordat ik de auto liet keuren heb ik eerst de ruitensproeierpomp vervangen. Ook heb ik het luchtfilter en het interieurfilter vervangen, het was duidelijk nodig zo te zien!
De auto kwam zonder al te grote problemen door de APK. Er moest alleen een lampje vervangen worden (ik dacht dat ik deze allemaal gecontroleerd had) en de remleidingen achter moesten wat opgeschuurd en getectyleerd worden.
De ruitenwissers aan de voorzijde heb ik vervangen door de AR530U en AR500U van Bosch. De ruitenwissers piepen nog steeds, hoe zou dit kunnen komen?
Een paar weken terug heb ik alle bougies vervangen door de NGK BKR6EQUP.
De bougies waren wel een beetje vochtig, wat kan dit betekenen?
Van sommige bobines is het rubber wat gescheurd. Op internet zijn deze rubbers ongeveer 8-10 euro per stuk, dus deze ga ik binnekort bestellen.
Soms liep de BMW stationair niet helemaal vloeiend. Het toerental schommelde dan vaak tussen de +- 750 en 800 rpm. Daarom heb ik met remmenreiniger de ICV leeggespoten. De klep in de ICV kon na afloop weer soepel open en dicht. Ik heb het gevoel dat de M52 stationair nu een heel stuk beter loopt.
Het koelvloeistofpijl stond helemaal onderaan het reservoir, ik heb blauwe koelvloeistof bijgevuld.
Een uitgbreide koelvloeistof flush staat nog steeds op de planning.
Hoe de koelvoeistof verdwijnt weet ik niet, de auto lijkt niet te lekken. Hoe kun je het makkelijkst checken of de koppakking bijvoorbeeld lek is?
Een foto terwijl ik bezig was met de bougies en ICV:
Ik maakte vroeger altijd gebruik van een apparaat welke een cd-wisselaar simuleert voor mijn Becker Indianapolis radio. Echter ondersteunde deze module alleen aux. Deze module heb ik vervangen door een Bluetooth apparaatje, gekocht voor een paar tientjes. Deze werkt uitstekend en heb ik (redelijk netjes) naast mijn stuurkolom verwerkt.
Ook ben hier en daar een paar uurtjes bezig geweest met mijn DME. Met behulp van o.a. RomRaider is het mogelijk om zelf wijzigingen in de MS41 ECU te kunnen wegeschrijven.
Ik heb er nog niet heel veel kaas van gegeten, maar dit is zeker iets waar ik mezelf in wil verdiepen.
Stiekem droom ik namelijk van om een m50 turbo project te hebben Dit blijft nog even toekomstmuziek, vooral omdat ik nog bij mijn ouders woon en niet over een eigen garage beschik.
===========================================================
EDIT:
Mijn achterste krikpunten (de doppen) zijn verdwenen en ook aan de voorkant beginnen ze al wat te roesten. Ook heb ik wat last van bubbelende lak in mijn achterste wielkasten.
Heeft iemand een goed adres waar ik dit kan laten fixen? Het liefst in de buurt van Zuid-Holland.
Via internet kwam ik bij 'Emile' terecht (autolasser.nl oid), heeft iemand ervaring met deze lasser?
In november heb ik het stuurbekrachtingsreservoir vervangen en 2 rubbbere slangen. De hogedruk slang vanaf de stuurbekrachtigingspomp heb ik niet vervangen, omdat deze nogal prijzig was.
Er zaten nog slangklemmen op die je niet los kunt draaien, ik ben denk ik 2 uur bezig geweest om deze los te krijgen
Na vervanging van het resevoir en de slangen heb ik gewone slangklemmen geplaatst, welke los te maken zijn m.b.v. een schroevendraaier en/of dopsleutel.
Wat zit trouwens het reservoir bij een m52 e36 op een rotplek! Om erbij te kunnen alle luchtinlaatslangen verwijderd worden tot het gasklaphuis aan toe. En dan is er nog ruimtetekort
In de afgelopen maanden heb ik de chip van mijn OBC vervangen door een printplaat van het OpenOBC project. Deze printplaat is te programmeren met behulp van c++, er is al een opensource project beschikbaar dus je hoeft niet alles van scratch af aan te programmeren.
Zelf heb ik een 'view' toegevoegd waarin de huidige snelheid, kvs temperatuur en tankinhoud zichtbaar zijn.
Ik ben C# ontwikkelaar, maar c++ was voor mij ook prima te doen.
In januari zou mijn APK verlopen. Voordat ik de auto liet keuren heb ik eerst de ruitensproeierpomp vervangen. Ook heb ik het luchtfilter en het interieurfilter vervangen, het was duidelijk nodig zo te zien!
De auto kwam zonder al te grote problemen door de APK. Er moest alleen een lampje vervangen worden (ik dacht dat ik deze allemaal gecontroleerd had) en de remleidingen achter moesten wat opgeschuurd en getectyleerd worden.
De ruitenwissers aan de voorzijde heb ik vervangen door de AR530U en AR500U van Bosch. De ruitenwissers piepen nog steeds, hoe zou dit kunnen komen?
Een paar weken terug heb ik alle bougies vervangen door de NGK BKR6EQUP.
De bougies waren wel een beetje vochtig, wat kan dit betekenen?
Van sommige bobines is het rubber wat gescheurd. Op internet zijn deze rubbers ongeveer 8-10 euro per stuk, dus deze ga ik binnekort bestellen.
Soms liep de BMW stationair niet helemaal vloeiend. Het toerental schommelde dan vaak tussen de +- 750 en 800 rpm. Daarom heb ik met remmenreiniger de ICV leeggespoten. De klep in de ICV kon na afloop weer soepel open en dicht. Ik heb het gevoel dat de M52 stationair nu een heel stuk beter loopt.
Het koelvloeistofpijl stond helemaal onderaan het reservoir, ik heb blauwe koelvloeistof bijgevuld.
Een uitgbreide koelvloeistof flush staat nog steeds op de planning.
Hoe de koelvoeistof verdwijnt weet ik niet, de auto lijkt niet te lekken. Hoe kun je het makkelijkst checken of de koppakking bijvoorbeeld lek is?
Een foto terwijl ik bezig was met de bougies en ICV:
Ik maakte vroeger altijd gebruik van een apparaat welke een cd-wisselaar simuleert voor mijn Becker Indianapolis radio. Echter ondersteunde deze module alleen aux. Deze module heb ik vervangen door een Bluetooth apparaatje, gekocht voor een paar tientjes. Deze werkt uitstekend en heb ik (redelijk netjes) naast mijn stuurkolom verwerkt.
Ook ben hier en daar een paar uurtjes bezig geweest met mijn DME. Met behulp van o.a. RomRaider is het mogelijk om zelf wijzigingen in de MS41 ECU te kunnen wegeschrijven.
Ik heb er nog niet heel veel kaas van gegeten, maar dit is zeker iets waar ik mezelf in wil verdiepen.
Stiekem droom ik namelijk van om een m50 turbo project te hebben Dit blijft nog even toekomstmuziek, vooral omdat ik nog bij mijn ouders woon en niet over een eigen garage beschik.
===========================================================
EDIT:
Mijn achterste krikpunten (de doppen) zijn verdwenen en ook aan de voorkant beginnen ze al wat te roesten. Ook heb ik wat last van bubbelende lak in mijn achterste wielkasten.
Heeft iemand een goed adres waar ik dit kan laten fixen? Het liefst in de buurt van Zuid-Holland.
Via internet kwam ik bij 'Emile' terecht (autolasser.nl oid), heeft iemand ervaring met deze lasser?
Re: Jan - E36 328i Coupé
Elke bougie hoort bruinig/grijzig te zijn. Soms blijft er wat smurrie/koolafzetting achter is mijn ervaring. Een beetje olie ook bv..
Als je koppakking lek zou zijn kun je het zien aan de olie en kvs(sludge) of je temperatuur schiet omhoog omdat je waterpomp/thermostaat kaduuk is. Achterop de motor zit een watermondje voor de kvs. Zou ook iets kunnen lekken. Ik vul ook zo nu en dan 100ml bij... nou verdenk ik ook de kachelradiator die wat verdampt of ergens een luchtbel achter is gebleven.
Als je koppakking lek zou zijn kun je het zien aan de olie en kvs(sludge) of je temperatuur schiet omhoog omdat je waterpomp/thermostaat kaduuk is. Achterop de motor zit een watermondje voor de kvs. Zou ook iets kunnen lekken. Ik vul ook zo nu en dan 100ml bij... nou verdenk ik ook de kachelradiator die wat verdampt of ergens een luchtbel achter is gebleven.
Re: Jan - E36 328i Coupé
Auto staat inmiddels te koop, omdat ik een 335i heb gekocht.
Km-stand: +- 264.000 km
Vraagprijs: €4350,-
Auto heeft een m-pakket en handbak!
Km-stand: +- 264.000 km
Vraagprijs: €4350,-
Auto heeft een m-pakket en handbak!
Re: Jan - E36 328i Coupé
Blijft mooi zo'n E36. Ben ook benieuwd naar je 335.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line