Vervangen sierlijsten
Vervangen sierlijsten
Hallo Allemaal,
Ik heb onlangs de upgrade gemaakt van e46 naar e90. Bij mijn nieuwe e90 mis ik nog het chrome exterieur als optie. Inmiddels heb ik hier gevonden hoe je de grille kan vervangen, maar ik ben nog op zoek naar een goede DIY voor de sierlijsten. Nu heb ik mat zwart, en wil deze gaan upgraden naar chroom.
1) waar kan ik het beste aan een setje sierlijsten voor een e90 komen?
2) heeft iemand een DIY met foto's?
Jullie hulp is welkom!
Ik heb onlangs de upgrade gemaakt van e46 naar e90. Bij mijn nieuwe e90 mis ik nog het chrome exterieur als optie. Inmiddels heb ik hier gevonden hoe je de grille kan vervangen, maar ik ben nog op zoek naar een goede DIY voor de sierlijsten. Nu heb ik mat zwart, en wil deze gaan upgraden naar chroom.
1) waar kan ik het beste aan een setje sierlijsten voor een e90 komen?
2) heeft iemand een DIY met foto's?
Jullie hulp is welkom!
Re: Vervangen sierlijsten
hier is een handleiding.
- Spoiler: Laat zien
Zonder twijfel de mooiste Touring
Re: Vervangen sierlijsten
Wow! Wat een berg informatie. Super goed!!!
Ik ben alleen bang dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Waar ik naar op zoek ben is een handleiding voor het vervangen van de sierlijsten aan de buitenkant van de auto (chroom strips). Als ik het goed zie gaat deze handleiding om het vervangen van de interieur sierlijsten.
Zo te zien heb je deze plaatjes uit een BMW werkplaats manual o.i.d.? Zou je de handleiding voor het vervangen van de exterieur sierlijsten ook kunnen kopieeren?
Ik ben alleen bang dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Waar ik naar op zoek ben is een handleiding voor het vervangen van de sierlijsten aan de buitenkant van de auto (chroom strips). Als ik het goed zie gaat deze handleiding om het vervangen van de interieur sierlijsten.
Zo te zien heb je deze plaatjes uit een BMW werkplaats manual o.i.d.? Zou je de handleiding voor het vervangen van de exterieur sierlijsten ook kunnen kopieeren?
Re: Vervangen sierlijsten
kijk nog maar eens een keer.
voor het verwijderen van de sierlijsten moet eerst de buitenspiegel verwijderd worden. Voor de buitenspiegel moet de binnenkap verwijderd worden. Voor de binnenkap moet de deur bekleding verwijderd worden, etc, ect.
de handleiding dien je geheel te volgen. alleen dan gaat het zonder schade.
het verwijderen van de buitenste lijsten staat op de laatste foto.
voor het verwijderen van de sierlijsten moet eerst de buitenspiegel verwijderd worden. Voor de buitenspiegel moet de binnenkap verwijderd worden. Voor de binnenkap moet de deur bekleding verwijderd worden, etc, ect.
de handleiding dien je geheel te volgen. alleen dan gaat het zonder schade.
het verwijderen van de buitenste lijsten staat op de laatste foto.
Zonder twijfel de mooiste Touring
Re: Vervangen sierlijsten
Ok, my bad...
Ik begrijp nu de gang van zaken. Via een andere forum (ergens in de USA) las ik dat het prima ging met een beetje pielen. Maar ik zie nu dat het toch meer werk is. Wel heel goed dat ik nu de juiste tekeningen bij de hand kan houden!
Dank!
Ik begrijp nu de gang van zaken. Via een andere forum (ergens in de USA) las ik dat het prima ging met een beetje pielen. Maar ik zie nu dat het toch meer werk is. Wel heel goed dat ik nu de juiste tekeningen bij de hand kan houden!
Dank!
Re: Vervangen sierlijsten
Vandaag de chrome sierlijsten zelf vervangen. Zonder de spiegels er af te halen. DIY onderweg, hieronder alvast het resultaat.
Re: Vervangen sierlijsten
Hier volgt de DIY voor het installeren van de Chromeline Exterieur. Disclaimer; doe alles voor eigen risico, ik accepteer geen aansprakelijkheid voor deze DIY.
Ik heb originele onderdelen gebruikt, gewoon besteld bij de BMW dealer. De prijzen zijn vergelijkbaar of goedkoper met bijv. HL automotive, zeker omdat hier ook de chrome line grill al bij inbegrepen zat. Reken wel op een aardig grote verpakking, bij mij pastte het net in de auto (achterbank en passagiersstoel voor moesten worden neergeklapt).
Onderdeelnummer
Is dit de nieuwe IKEA Billy boekenkast? Nee, de chromeline exterieur
Alles netjes verpakt
Vervolgens begin je de oude sierlijsten er af te trekken. Begin bij de grote sierlijst rondom boven. Zet je vingers in de goot achter de sierlijst (in het midden van de auto) en trek van de auto af. Het komt gewoon los zonder gereerdschap. Werk toe naar de achterkant en de voorkant van de auto, terwijl je langzaam maar zeker de sierlijst van de auto wegtrekt. Let op dat je met de zwiepende uiteinden van de sierlijst (als het aan 1 kant los is) niet je auto bekrast.
Trek de bovenste sierlijst naar je toe, gewoon met de vingers
Nu de oude sierlijst lost is blijf je zitten met pluggen in de auto. Deze kun je voorzichtig verwijderen met een schroevendraaier. Let op dat je de plug niet afbreekt, anders valt het achter de plaatwerk en kom je er nooit meer bij (niet leuk als het plastic plug stukje ratelt/rammelt tijdens het rijden...)
De pluggen / clips die achterblijven
De sierlijst na het verwijderen
Verwijder de pluggen voorzichtig
Pak vervolgens de nieuwe sierlijsten voor de bovenkant uit, en begin vanuit het midden de sierlijsten uit te lijnen met de bestaande gaten (de clips / pluggen zijn verschuifbaar en reeds voorgeinstalleerd op de bovenste sierlijsten). Let op dat je je lakwerk niet bekrast met de uiteinden van de sierlijsten. Zit alles op de juiste plek, begin dan vanaf het midden alles vast te drukken. Let wel op dat de achterkant (met de Hoffmeister knik) erg lastig kan zijn, dus druk niet de sierlijst helemaal vast voordat de achterkant goed op z'n plek zit. Hiervan heb ik geen foto's, het is dan ook geen moeilijke stap (maar moet wel met beleid gebeuren).
Nu is het de tijd voor de onderste sierlijsten. De achterste deuren zijn makkelijk. Doe de achterportieren open, draai de ramen naar beneden, en begin aan de scharnier kant met het omhoog trekken van de oude sierlijst. Aan de achterkant zijn deze met een lipje gezekerd, dus moet je deze met een schroevendraaier eerst verbuigen. Daarna is het een kwestie van omhoog trekken en de lijsten komen zonder moeite los.
Zo was het eerst
Het lipje aan de achterkant
Trek de oude sierlijst omhoog
Neem vervolgens de nieuwe sierlijsten en leg ze voorzichtig in de goot van het raam. Let op dat het lipje aan de achterkant op de juiste wijze op z'n plek komt. Duw vervolgens de sierlijsten naar beneden totdat het op z'n plek zit.
Hierna ben je bijna klaar, maar moeten de voorste portierlijsten onder nog.
Nog even en dan is het klaar...
Het verwijderen van de voorste sierlijsten is lastiger. Ofiicieel moet je de spiegels er af halen. Echter heb ik het advies van een BMW monteur opgevolgd en het zonder de spiegels te verwijderen voor elkaar gekregen. Wat je moet doen is eerst de deuren open en ramen naar beneden, het zelfde lipje met een schroevendraaien omhoog wippen als bij de achterportieren, en trek je de lijst iets naar boven. Smeer vervolgens het stuk voor de spiegels in met afwasmiddel en trek aan de achterkant van de lijst (waar het lipje zit) richting de achterdeur. Zo trek je de sierlijst onder de spiegel door, en smeer je alvast de contactoppervlakken voor de nieuwe sierlijst.
Eerst lipje omhoog wippen en beetje omhoog trekken
Voorste stuk sierlijst insmeren met afwasmiddel
De sierlijst onder de spiegel door trekken (niet omhoog maar naar achteren)
Nu is het tijd om de nieuwe sierlijsten in omgekeerde volgorde terug te bouwen. Smeer eerst de sierlijst in met afwasmiddel, vooral in de rubberen goot aan de onderkant, smeer ook nog even de onderkant van de spiegel in. Let de sierlijst in de goot (ruim voor de spiegel, en schuif vervolgens de sierlijst onder de spiegel door. Let op dat je de nieuwe sierlijst niet verbuigt! De laatste stukken zullen lastig gaan door de wrijving, gebruik daarom een hamer en een doekje tussen de hamer en de sierlijst om het geheel op z'n plek te tikken (voorzichtig) totdat het lipje weer op z'n plek zit.
Smeer eerst de nieuwe sierlijst goed in, vooral in de rubberen goot aan de onderkant
Schuif de sierlijst onder de spiegel door, voldoende smeren!
Tik het laatste stukje op z'n plek met een hamer. Bescherm de lijst met een doekje.
Doe dit voor beide kanten en geniet van het resultaat!
Vergeet hierna niet om de grill (nieren) ook te vervangen. Deze zitten met klipjes vast die je kunt indrukken om ze te verwijderen. De nieuwe klikken zo op hun plek. Mocht je moeilijk bij de klipjes kunnen, verwijder dan de 4 grote torx schroeven van de bumper aan de bovenkant (waar de motorkap vergrendelt). Nu kun je met je hand er achter de klipjes losmaken.
De ene kant is al vervangen, nu de andere nog...
Succes met alles, en wees voorzichtig, denk na voor je ergens kracht zet! Post je eigen resultaten hier, dan kunnen we allemaal meegenieten!
Ik heb originele onderdelen gebruikt, gewoon besteld bij de BMW dealer. De prijzen zijn vergelijkbaar of goedkoper met bijv. HL automotive, zeker omdat hier ook de chrome line grill al bij inbegrepen zat. Reken wel op een aardig grote verpakking, bij mij pastte het net in de auto (achterbank en passagiersstoel voor moesten worden neergeklapt).
Onderdeelnummer
Is dit de nieuwe IKEA Billy boekenkast? Nee, de chromeline exterieur
Alles netjes verpakt
Vervolgens begin je de oude sierlijsten er af te trekken. Begin bij de grote sierlijst rondom boven. Zet je vingers in de goot achter de sierlijst (in het midden van de auto) en trek van de auto af. Het komt gewoon los zonder gereerdschap. Werk toe naar de achterkant en de voorkant van de auto, terwijl je langzaam maar zeker de sierlijst van de auto wegtrekt. Let op dat je met de zwiepende uiteinden van de sierlijst (als het aan 1 kant los is) niet je auto bekrast.
Trek de bovenste sierlijst naar je toe, gewoon met de vingers
Nu de oude sierlijst lost is blijf je zitten met pluggen in de auto. Deze kun je voorzichtig verwijderen met een schroevendraaier. Let op dat je de plug niet afbreekt, anders valt het achter de plaatwerk en kom je er nooit meer bij (niet leuk als het plastic plug stukje ratelt/rammelt tijdens het rijden...)
De pluggen / clips die achterblijven
De sierlijst na het verwijderen
Verwijder de pluggen voorzichtig
Pak vervolgens de nieuwe sierlijsten voor de bovenkant uit, en begin vanuit het midden de sierlijsten uit te lijnen met de bestaande gaten (de clips / pluggen zijn verschuifbaar en reeds voorgeinstalleerd op de bovenste sierlijsten). Let op dat je je lakwerk niet bekrast met de uiteinden van de sierlijsten. Zit alles op de juiste plek, begin dan vanaf het midden alles vast te drukken. Let wel op dat de achterkant (met de Hoffmeister knik) erg lastig kan zijn, dus druk niet de sierlijst helemaal vast voordat de achterkant goed op z'n plek zit. Hiervan heb ik geen foto's, het is dan ook geen moeilijke stap (maar moet wel met beleid gebeuren).
Nu is het de tijd voor de onderste sierlijsten. De achterste deuren zijn makkelijk. Doe de achterportieren open, draai de ramen naar beneden, en begin aan de scharnier kant met het omhoog trekken van de oude sierlijst. Aan de achterkant zijn deze met een lipje gezekerd, dus moet je deze met een schroevendraaier eerst verbuigen. Daarna is het een kwestie van omhoog trekken en de lijsten komen zonder moeite los.
Zo was het eerst
Het lipje aan de achterkant
Trek de oude sierlijst omhoog
Neem vervolgens de nieuwe sierlijsten en leg ze voorzichtig in de goot van het raam. Let op dat het lipje aan de achterkant op de juiste wijze op z'n plek komt. Duw vervolgens de sierlijsten naar beneden totdat het op z'n plek zit.
Hierna ben je bijna klaar, maar moeten de voorste portierlijsten onder nog.
Nog even en dan is het klaar...
Het verwijderen van de voorste sierlijsten is lastiger. Ofiicieel moet je de spiegels er af halen. Echter heb ik het advies van een BMW monteur opgevolgd en het zonder de spiegels te verwijderen voor elkaar gekregen. Wat je moet doen is eerst de deuren open en ramen naar beneden, het zelfde lipje met een schroevendraaien omhoog wippen als bij de achterportieren, en trek je de lijst iets naar boven. Smeer vervolgens het stuk voor de spiegels in met afwasmiddel en trek aan de achterkant van de lijst (waar het lipje zit) richting de achterdeur. Zo trek je de sierlijst onder de spiegel door, en smeer je alvast de contactoppervlakken voor de nieuwe sierlijst.
Eerst lipje omhoog wippen en beetje omhoog trekken
Voorste stuk sierlijst insmeren met afwasmiddel
De sierlijst onder de spiegel door trekken (niet omhoog maar naar achteren)
Nu is het tijd om de nieuwe sierlijsten in omgekeerde volgorde terug te bouwen. Smeer eerst de sierlijst in met afwasmiddel, vooral in de rubberen goot aan de onderkant, smeer ook nog even de onderkant van de spiegel in. Let de sierlijst in de goot (ruim voor de spiegel, en schuif vervolgens de sierlijst onder de spiegel door. Let op dat je de nieuwe sierlijst niet verbuigt! De laatste stukken zullen lastig gaan door de wrijving, gebruik daarom een hamer en een doekje tussen de hamer en de sierlijst om het geheel op z'n plek te tikken (voorzichtig) totdat het lipje weer op z'n plek zit.
Smeer eerst de nieuwe sierlijst goed in, vooral in de rubberen goot aan de onderkant
Schuif de sierlijst onder de spiegel door, voldoende smeren!
Tik het laatste stukje op z'n plek met een hamer. Bescherm de lijst met een doekje.
Doe dit voor beide kanten en geniet van het resultaat!
Vergeet hierna niet om de grill (nieren) ook te vervangen. Deze zitten met klipjes vast die je kunt indrukken om ze te verwijderen. De nieuwe klikken zo op hun plek. Mocht je moeilijk bij de klipjes kunnen, verwijder dan de 4 grote torx schroeven van de bumper aan de bovenkant (waar de motorkap vergrendelt). Nu kun je met je hand er achter de klipjes losmaken.
De ene kant is al vervangen, nu de andere nog...
Succes met alles, en wees voorzichtig, denk na voor je ergens kracht zet! Post je eigen resultaten hier, dan kunnen we allemaal meegenieten!
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervangen sierlijsten
Uitgebreide DIY, goed gedaan
Re: Vervangen sierlijsten
335i boven een 330i
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
DIY: Vervangen sierlijsten
goed bezig. Mooi gedaan
Re: Vervangen sierlijsten
Bij het lezen van de DIY kwam bij mij de volgende vraag op: wat kost zo'n complete set sierlijsten?
Verder sluit ik me geheel aan bij de vorige reacties:
Verder sluit ik me geheel aan bij de vorige reacties:
Re: Vervangen sierlijsten
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
Re: Vervangen sierlijsten
De DIY is inmiddels bijna 2 jaar oud, en de E90 is alweer verkocht (nu E84 ). Toentertijd kostte de set zo'n 250 - 300 euro meen ik. Gewoon gekocht bij de BMW dealer, de onderdeelnummers zie je op 1 van de foto's. Succes!
Re: Vervangen sierlijsten
Jammer dat de foto's weg zijn van deze 5 jaar oude post.
E46 Sedan 316i (verkocht)
E90 Sedan 320i
E90 Sedan 320i