Koelvloeistof Lekkage 3.18i
Koelvloeistof Lekkage 3.18i
Als ik op de afschermplaat kijk die zich onder de motor bevindt, zie ik daar regelmatig kleine beetjes koelvloeistof liggen.
Eerst dacht ik dat het door het bijvullen kwam, maar nadat ik het schoongemaakt had zag ik vanmorgen opnieuw koelvloeistof liggen! het ligt zo ongeveer recht onder de poelies, maar omdat de plaat schuin afloopt zegt dat ook niet alles.
Ik kan echter eigenlijk nergens lekkage vinden. Omdat de koppakking recent vernieuwd is, heb ik het peil van de koelvloeistof goed in de gaten gehouden en dat zakt nagenoeg niets dus een grote lekkage is het niet.
Nu las ik op het forum dat een lekke koppakking ervoor kan zorgen dat je overdruk in je koelsysteem krijgt, waardoor er koelvloeisfof via de dop zou kunnen ontsnappen. Dit moet je onder andere kunnen zien aan het feit dat de slangen dan heel erg hard zijn.Vandaar dat ik dit ook eens gecontroleerd heb.
Bij draaiende motor (stationair) kan ik de slangen in ieder geval iets indrukken en ze voelen zeker niet keihard aan. Maar ik kan ze in ieder geval niet plat drukken dus als dat de bedoeling is, dan zou het dus niet goed zijn. Maar wanneer zou er nu van overdruk sprake kunnen zijn afgaande op het in kunnen drukken van de slangen.
Ik vindt het in ieder geval knap vervelend dat er blijkbaar ergens koelvloeistof lekt zonder dat ik een idee heb hoe of waar dit vandaan komt.
Eerst dacht ik dat het door het bijvullen kwam, maar nadat ik het schoongemaakt had zag ik vanmorgen opnieuw koelvloeistof liggen! het ligt zo ongeveer recht onder de poelies, maar omdat de plaat schuin afloopt zegt dat ook niet alles.
Ik kan echter eigenlijk nergens lekkage vinden. Omdat de koppakking recent vernieuwd is, heb ik het peil van de koelvloeistof goed in de gaten gehouden en dat zakt nagenoeg niets dus een grote lekkage is het niet.
Nu las ik op het forum dat een lekke koppakking ervoor kan zorgen dat je overdruk in je koelsysteem krijgt, waardoor er koelvloeisfof via de dop zou kunnen ontsnappen. Dit moet je onder andere kunnen zien aan het feit dat de slangen dan heel erg hard zijn.Vandaar dat ik dit ook eens gecontroleerd heb.
Bij draaiende motor (stationair) kan ik de slangen in ieder geval iets indrukken en ze voelen zeker niet keihard aan. Maar ik kan ze in ieder geval niet plat drukken dus als dat de bedoeling is, dan zou het dus niet goed zijn. Maar wanneer zou er nu van overdruk sprake kunnen zijn afgaande op het in kunnen drukken van de slangen.
Ik vindt het in ieder geval knap vervelend dat er blijkbaar ergens koelvloeistof lekt zonder dat ik een idee heb hoe of waar dit vandaan komt.
Re: Koelvloeistof Lekkage 3.18i
ik had dus ook wat vloeistof liggen op die plaat. tijdens de grote beurt hebben ze hier meteen naar gekeken bij mij bleek dat de radiateur 'rot' was. Dus die hebben ze vervangen. Kosten? nieuwe radiateur, demonteren en monteren, nieuwe koelvloeistof 350 euro. (heb wel een 330 CI ) misschien zijn die kosten voor een 318 wat lager maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zou er in ieder geval naar laten kijken.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line
Re: Koelvloeistof Lekkage 3.18i
Thermostaathuis is ook vaak een boosdoener. Door de grote thermische belastingen willen de pakkingen nog wel eens gaan lekken.
Ik neem aan dat je roze k.vl.stof hebt. De plek waar het lekt zal zichzelf waarschijnlijk zelf openbaren, door afzetting. Soort wit/ roze kalkafzetting wat lijkt op een soort schimmel. (weet ff geen betere benaming )
Ik neem aan dat je roze k.vl.stof hebt. De plek waar het lekt zal zichzelf waarschijnlijk zelf openbaren, door afzetting. Soort wit/ roze kalkafzetting wat lijkt op een soort schimmel. (weet ff geen betere benaming )
Re: Koelvloeistof Lekkage 3.18i
Veel voorkomend probleem bij dat k*t koelinstallatiesysteem van de E46.
Thermostaathuis wat al genoemd is zou het kunnen zijn of de waterpomp (als de lekkage bij de poelies zit)
Ik heb m'n thermostaathuis ook al een keer vervangen en de waterpomp al twee keer (!).
Het zou ook het watermondje achterop je blok kunnen zijn, die gaat ook vaak kapot. Ik zou je aanraden om
je blok netjes schoon te spuiten en dan kijken waar die vandaan lekt.
In ieder geval suc6
Thermostaathuis wat al genoemd is zou het kunnen zijn of de waterpomp (als de lekkage bij de poelies zit)
Ik heb m'n thermostaathuis ook al een keer vervangen en de waterpomp al twee keer (!).
Het zou ook het watermondje achterop je blok kunnen zijn, die gaat ook vaak kapot. Ik zou je aanraden om
je blok netjes schoon te spuiten en dan kijken waar die vandaan lekt.
In ieder geval suc6
Re: Koelvloeistof Lekkage 3.18i
Koelsysteem van de E46 is inderdaad gewoon ruk! Het kan o.a. je reservoir zijn, de dop, oude droge slangen en inderdaad de aftak-flens achter op je blok (dit had ik, onderdeel zelf is paar eurootjes, maar het uit- en inbouwen kost ook weer een uurtje dacht ik)
Re: Koelvloeistof Lekkage 3.18i
gaat over bmw e46 316i 1.9
ik heb ook probleem met mijn koelvloeistof, heb onlangs nieuwe radiator geplaatst.
overlaatst begon ik water te verliezen aan de dikke darm die aan radiator aansluit en de reservoirbakje. dacht eerst dat aan de O-ring lag, maar naar schijnt was dat gatje gemaakt door mijn vorige BMW-garage, door soort vloeistof die gatjes dicht.
Omdat druk opgeboud was, kwam water uit zwakste punt, dus door oud gat die in die tijd werd gedicht.
Dus ik heb die darm volledig nieuw geplaats dus kwam geen water uit, wat normaal zou moeten zijn.
Maar onder de radiator heb je ventiel (stelschroef) die je kan los maken, maar net daarboven heb je precies gatje die verbinding maakt met ventilatorhuis, en daar uit kom water uit, ik dacht eerst dat O-ring van stelschroef eventueel kapot zou zijn, maar heb die vervangen, brengt niets op, denk dat zelfs erger is.
Want ik moest om de 20 km water bijkappen, en temperatuur was altijd stabiel, ik kaptte altijd in altijd als lampje van koelvloeistof begint te branden, maar nu als ik een tijdje rij, laat de boardcomputer zien dat water te warm is, en niet dat die water te kort komt. sindsdien heb gewoon auto aan de kant gezet
Dus ik zal heel dankbaar zijn als iemand mij kan helpen, want zit nu zonder vervoer.
ik heb ook probleem met mijn koelvloeistof, heb onlangs nieuwe radiator geplaatst.
overlaatst begon ik water te verliezen aan de dikke darm die aan radiator aansluit en de reservoirbakje. dacht eerst dat aan de O-ring lag, maar naar schijnt was dat gatje gemaakt door mijn vorige BMW-garage, door soort vloeistof die gatjes dicht.
Omdat druk opgeboud was, kwam water uit zwakste punt, dus door oud gat die in die tijd werd gedicht.
Dus ik heb die darm volledig nieuw geplaats dus kwam geen water uit, wat normaal zou moeten zijn.
Maar onder de radiator heb je ventiel (stelschroef) die je kan los maken, maar net daarboven heb je precies gatje die verbinding maakt met ventilatorhuis, en daar uit kom water uit, ik dacht eerst dat O-ring van stelschroef eventueel kapot zou zijn, maar heb die vervangen, brengt niets op, denk dat zelfs erger is.
Want ik moest om de 20 km water bijkappen, en temperatuur was altijd stabiel, ik kaptte altijd in altijd als lampje van koelvloeistof begint te branden, maar nu als ik een tijdje rij, laat de boardcomputer zien dat water te warm is, en niet dat die water te kort komt. sindsdien heb gewoon auto aan de kant gezet
Dus ik zal heel dankbaar zijn als iemand mij kan helpen, want zit nu zonder vervoer.
BMW = = = Car For Life
Re: Koelvloeistof Lekkage 3.18i
Lekkage kwam door kapotte pakking van thermostaathuis.
Helaas moest de pakking besteld worden, dus volgende week nog een keer terug naar de garage.
Kunnen ze gelijk naar de voorste remschijven voor kijken.
De auto heeft een poos stil gestaan waar door er nogal was roest op de schijven zat. Ik hoopte dat ik dit er wel af zou remmen, maar bij het remmen trilt met name de rechterremschijf enorm was te zelfs tot in het pedaal voelt.
Volgens mij ook een bmw kwaaltje, want mijn vorige bmw had ook last van trillende remschijven. (al voelde ik dat niet in mijn rempedaal)
Helaas moest de pakking besteld worden, dus volgende week nog een keer terug naar de garage.
Kunnen ze gelijk naar de voorste remschijven voor kijken.
De auto heeft een poos stil gestaan waar door er nogal was roest op de schijven zat. Ik hoopte dat ik dit er wel af zou remmen, maar bij het remmen trilt met name de rechterremschijf enorm was te zelfs tot in het pedaal voelt.
Volgens mij ook een bmw kwaaltje, want mijn vorige bmw had ook last van trillende remschijven. (al voelde ik dat niet in mijn rempedaal)
localizer schreef:Koelsysteem van de E46 is inderdaad gewoon ruk! Het kan o.a. je reservoir zijn, de dop, oude droge slangen en inderdaad de aftak-flens achter op je blok (dit had ik, onderdeel zelf is paar eurootjes, maar het uit- en inbouwen kost ook weer een uurtje dacht ik)