E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 25 mar 2010, 15:40

Nu de koude maanden voorbij zijn merk ik dat mijn 330d (M57, 2002, facelift) minder lekker en vlot doortrekt dan voorheen.
Ik moet regelmatig tot 3000/3200 toeren doorjassen om niet in een gat te vallen bij doorschakelen.
Tevens merk ik dat de motor soms even inhoud en daarna weer vol vermogen geeft (bijv in de 3e versnelling).

Laat het toevallig zo zijn dat de auto 233.000 km gelopen heeft en volgens de garage de koppeling en vliegwiel rond de 250k toe zijn aan revisie/vervanging. Iets wat ik niet echt geloof met dagelijks gemiddeld 160km aan snelwegkilometers met sporadisch 10km/20 miten file.

Nu lees ik veel over EGR reinigen/bypassen, luchtmassameter, turbo, etc. Te veel keuze dus (bij mn oude trouwe 525TDS de hele rits eens vervangen zonder tevredenstellend resultaat) ik ga liever af op ervaringen van mn mede 330d rijders.
Iemand enige tips / ideeen die a) gratis/goedkoop en b) op korte termijn te realiseren zijn? Ik ben namelijk niet meer iemand die graag een heel weekend onder de auto ligt met een bulk aan onderdelen. Dat ben ik (helaas) enigszins ontgroeid (en heb tegenwoordig niet veel tijd voor zulke dingen). Noch loop ik te springen om bij een garage a 80-100 Euro/uur de boel te laten onderzoeken (slechte ervaringen mee).
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Opt1mus » 25 mar 2010, 16:32

Weekendje sleutelen ontkom je niet aan, zoals je zelf zegt: te veel dingen waar het aan kan liggen.

Ik zou eens beginnen met de EGR cleanen en het vacuumsysteem te controleren op lekken...
Loopt 'ie beter met de LMM losgekoppeld?
Is je flexibel stuk nog heel?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door bofkont » 25 mar 2010, 17:11

Lijkt me toch echt een gevalltje LMM, en ja je zult toch ergens moeten beginnen met zoeken.
LMM is nog de goekoopste oplossing lijkt me en preventief vervangen kan nooit kwaad vroeg of laat moet het toch eens gebeuren.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 951
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door JdM » 25 mar 2010, 19:14

LMM vervangen goedkoop? Dan lijkt mij de EGR en inlaat reinigen nog veel goedkoper, dat is namelijk gratis. Scheelde bij mij en mijn 320D al enorm veel, voor het reinigen was er pas iemand thuis na 2300tpm. Daarna ging het na 1900tpm al vooruit. Daarna de LMM vervangen en nu is het vanaf 1700tpm (zoals het hoort bij een 320D) al goed.
Dus begin eens met reinigen van het inlaattraject en inderdaad nakijken van het vacuümsysteem.

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 25 mar 2010, 22:23

Vanavond reed de auto 'vreemd' genoeg lekker.
Anzich rijdt ie prima, maar ik denk dat t zeker goed is om de EGR leiding e.d. schoon te maken.
Als er een limbo is die mij daarbij wil helpen: Gerne! Bij mn oude TDS zou ik t zo durven, bij deze bak .. brr ...
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door bjornc » 26 mar 2010, 19:48

Stelt geen drol voor.
Check wel-en-wee-van-320d topic maar.
Zo anders is het met een 330d ook weer niet.

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 24 jul 2012, 09:23

Om maar een een oude koe topic van mezelf aan te halen ... Nu Juli 2012 met 345000 op de tellerbak loop ik tegen n irritant euvel aan: de auto houd in bij doortrappen tussen de 3000 en 4500 toeren.

Vorige week nog vrolijk 230 geblazen op de A44 naar Dusseldorf en nu houd ie bijna altijd in rond de 3500 toeren. Zeg 140 km/h in zn 4.

De auto begint dan in eens te stoten, net alsof hij te weinig brandstof krijgt en de computer een begrenzer erin gooit. Nu sluit ik de LMM en de turbo uit, anders zou ie 1 ) stationair niet lekker lopen en 2) niet eens boven de 120 komen.

Een BMW-maat van me vermoed dat de injectoren vuil zijn of dat ze buiten hun tolleratie werken, en dus versleten zijn. Heeft iemand hetzelfde al eens meegemaakt met zijn 330d / 320d / andere M57(N) of M47(N) diesel?
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Michiel Bos

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Michiel Bos » 24 jul 2012, 14:55

Heb de afgelopen tijd ook wat problemen met m'n 330xd met 225000 km's op de teller. De symptomen waren gelijk aan die van jou , stoten en inhouden. De dealer heeft toen de brandstofopvoerpomp (vanuit de tank naar het motorcompartiment) vervangen, deze leverde minder dan de benodigde 3 bar (is uit te lezen). Wellicht een suggestie?

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 25 jul 2012, 12:19

Hallo Michiel. Ik denk niet dat het de opvoerpomp is. Anders zou ik vaker startproblemen hebben. Hij start prima nu, na 2x misfire, maar nu is er vanaf 3500 / 4000 geen beginnen aan. Vanaf dat toerengebied is het russisch roulette mbt trekvermogen en sputteren. De kans dat het een of meer injectoren zijn wordt steeds groter, vooral nu een dieselflush 0,00 % effect heeft gehad ... gaat veul geld kosten vrees ik :(
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Michiel Bos

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Michiel Bos » 25 jul 2012, 12:30

Start problemen heb ik niet gehad, wel dat de motor tijdens stationairloop begon te sputteren en afsloeg, maar daarna was starten geen probleem. Een aantal weken na het vervangen van de pomp kreeg ik trouwens wel start problemen, aangezien dit in de winter was dacht ik dat het gloeisysteem niet meer werkte, maar het bleek een druksensor te zijn op de hogedruk brandstof pomp Die sensor is niet heel duur (180 euro geloof ik) maar het duurt ongeveer 3 uur voordat ze het kunnen vervangen (en drie uur om het weer terug te bouwen..) Aangezien het inlaatspruitstuk er toen aflag meteen maar de swirlflaps eruit laten halen. Er is toen één verstuiver vervangen die nadruppelde (auto rookte een beetje onder vollast, nu niet meer). Auto rijdt sindsdien weer als een trein.
Is ultrasoon reinigen van de verstuivers geen optie?

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 27 jul 2012, 15:15

Voorlopige diagnose is de brandstofpomp in de tank, reparatiekosten incl uitlezen zit op 450 ex btw :S
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 25 sep 2012, 14:00

Na een aantal weken van geen problemen (weird...) besloot de 330d afgelopen zaterdag om helemaal niets meer te doen -_- . De vorige keer dat ik iets meldde dacht men dat het de opvoerpomp onder de auto was die het probleem gaf.

Auto op contact en starten ... Startmotor draait als een dolle, maar niets ... (ja, er zit brandstof in de tank!). Bij het op contact zetten van de auto is een sissend geluid te horen bij het common rail systeem. Dus gisterenmiddag laten ophalen om naar de dichtsbijzijnde dieselboer te brengen (geen ANWB lid (ik rij immers BMW :gek: ) , dus afslepen naar de standaard garage zou me 100 euro ex btw kosten -_- ). Bij nader onderzoek (door de dieselboer) gisteren en vandaag blijkt uiteindelijk het commonrail systeem zelf het probleem te geven aangezien het brandstofsysteem tot aan de hogedrukpomp netjes de juiste druk levert.

Het vermoeden is: hogedrukpomp overleden of sensor/drukregelaar achter de pomp kaduuk. Meer uitsluitsel konden ze vanmorgen niet geven ... Hopelijk weet ik straks of het 400 a 700+ euro gaat kosten of dat het blijft bij max 400 (alsof ik geld in overvloed heb :'().

Affijn ... Een nieuwe eigenaar krijgt een BMW die er motorisch weer 200k+ tegen aan kan :shine: En stap ik over naar een Aygo diesel ofzo. Dat is wel betaalbaar in NL, nu nog althans ... :|
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

j0ep

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door j0ep » 25 sep 2012, 22:39

Aygo diesel?? Dat doe je niet! Je kunt dat roffeltje van die 6 pitter niet missen :)

Is er geen BMW specialist in je buurt met vriendelijkere prijzen? Je zit immers in Limburg dus misschien Duitsland, Belgie?

Groet,
Joep (330d met 256.000 :whistle: )

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 26 sep 2012, 10:54

Joep: De 6-in-lijn-pitter missen is zeker, maar tegenwoordig is een zuinige 4 pitter een stuk interessanter. Zo blijft de motorhobby (VFR VTEC) namelijk betaalbaar met die hoge brandstofkosten / gadgets. De 330d is al 2,5 jaar in onderhoud bij ACM Delamboy in Margraten (topservice/kennis!), maar gezien de afstand en afsleepkosten (ik woon in beek = dik 40km verderop x 2 ) heb ik een garage in de buurt opgezocht op aanraden van een vriend die er wel bekend mee is.

Buttah, back to topic:
Gisteren na overleg toch even de reserve sleutel gebracht, in de hoop dat de EWS roet in het eten gooit of de sleutel bagger is. Aangezien ik nog niets gehoord heb, zal de sleutel het probleem niet zijn. Het lijkt niet te liggen aan het brandstofsysteem, maar men vermoed een electronisch probleem (ik denk dat meteen aan DME / EWS). Maar eerst even de feedback afwachten.

Nog een puntje:
Bij het doormeten tijdens de startpogingen gaf de hogedrukpomp tussen de 760 en 780 bar druk. Ik weet dat de CP1 van Bosch iets van 1325 bar werkdruk moet leveren. Zijn dit normale waarden? Kan de druk ook afhangen van de druk die vanuit de opvoerpomp (cilindervorminge pomp) wordt meegegeven (zou 4 bar moeten zijn)???
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330d (M57) trekt niet lekker door

Bericht door Johnny » 26 sep 2012, 16:08

De boosdoener gevonden: een goed lekkende injector ... :( ... 350 € revisie ex alle tot nu toe erin gestopte uren en uren om de boel weer in elkaar te bouwen ...
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”