bonkend geluid, voelbaar in stuur
bonkend geluid, voelbaar in stuur
Gisteren naar Zandvoort afgereisd voor de Masters of F3.
Toen ik bijna bij de bestemming was aangekomen voelde ik van het ene op het andere moment een soort tik in het stuur. (was ook hoorbaar).
Het kwam alleen voor bij een hobbel in het wegdek. Ik had zelf een aantal mogelijke oorzaken:
- afgebroken voorveer
- versleten draagarmrubber
Vreemd genoeg was er de hele terugweg niets meer te merken van het hele probleem.
Zou dit mogelijk door temperatuurverschil veroorzaakt kunnen worden? (Aankomst 24 graden en droog, Vertrek 18 en nat).
Iemand suggesties?
Toen ik bijna bij de bestemming was aangekomen voelde ik van het ene op het andere moment een soort tik in het stuur. (was ook hoorbaar).
Het kwam alleen voor bij een hobbel in het wegdek. Ik had zelf een aantal mogelijke oorzaken:
- afgebroken voorveer
- versleten draagarmrubber
Vreemd genoeg was er de hele terugweg niets meer te merken van het hele probleem.
Zou dit mogelijk door temperatuurverschil veroorzaakt kunnen worden? (Aankomst 24 graden en droog, Vertrek 18 en nat).
Iemand suggesties?
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Hi Niels,
Het kan van alles zijn dat je voelt.
Paar dingen die oorzaak / gevolg kunnen zijn :
- Kapotte spoorstang (rammelen bij hobbels, naar 1 kant trekken bij remmen)
- Draagarm rubber kapot (tikken en rammelen bij hobbels)
- Draag arm kapot (zelfde verhaal maar dan harder, klinkt alsof er een baksteen op je bodemplaat ligt)
- Afgebroken veer (zacht tikken, beetje rammelen klinkt alsof er een kiezel op je bodemplaat ligt)
- Kapotte fusee kogel (tikken bij hobbeltjes, kraken bij drempels)
- Lekker schokbreker (nadeinzen bij hobbels)
Vocht / temperatuur kan een verschil maken , als er er ergens wat vocht in komt dat het verminderd of ophoud
Hou ons op de hoogte!
Groeten,
Bram
Het kan van alles zijn dat je voelt.
Paar dingen die oorzaak / gevolg kunnen zijn :
- Kapotte spoorstang (rammelen bij hobbels, naar 1 kant trekken bij remmen)
- Draagarm rubber kapot (tikken en rammelen bij hobbels)
- Draag arm kapot (zelfde verhaal maar dan harder, klinkt alsof er een baksteen op je bodemplaat ligt)
- Afgebroken veer (zacht tikken, beetje rammelen klinkt alsof er een kiezel op je bodemplaat ligt)
- Kapotte fusee kogel (tikken bij hobbeltjes, kraken bij drempels)
- Lekker schokbreker (nadeinzen bij hobbels)
Vocht / temperatuur kan een verschil maken , als er er ergens wat vocht in komt dat het verminderd of ophoud
Hou ons op de hoogte!
Groeten,
Bram
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Bedankt voor de reactie!
Morgen heb ik het wat rustiger, dan zal ik eens wat zaken proberen te bekijken.
Mocht ik er zelf niet uitkomen: de auto gaat ergens deze maand toch nog weg voor een inspectie, voordat ik er mee naar Italië rijdt.
Ik zal laten weten wat er uit komt!
Groeten Niels
*wijziging: aankomende zaterdag wordt de auto nagekeken. dan meer!
Morgen heb ik het wat rustiger, dan zal ik eens wat zaken proberen te bekijken.
Mocht ik er zelf niet uitkomen: de auto gaat ergens deze maand toch nog weg voor een inspectie, voordat ik er mee naar Italië rijdt.
Ik zal laten weten wat er uit komt!
Groeten Niels
*wijziging: aankomende zaterdag wordt de auto nagekeken. dan meer!
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Alle ondersteldelen van de auto zijn helemaal nagelopen.
Resultaat: niks gevonden.
Nergens zit speling op, rubbers zijn nog goed. Het enige wat binnenkort mogelijk moet worden vervangen zijn de pendelstangen aan de achterzijde, maar het lijkt me sterk dat dit de oorzaak kan zijn.
Verder is het gebonk niet meer teruggekomen. Het enige waar ik nu last van heb is dat het stuur nogal 'vaag' aanvoelt rond de middenstand.
En om nu 300 euro af te tikken om de draagarmrubbers 'preventief' te vervangen zonder te weten of de wegligging dan verbetert vind ik ook wat zonde van het geld. x|
Resultaat: niks gevonden.
Nergens zit speling op, rubbers zijn nog goed. Het enige wat binnenkort mogelijk moet worden vervangen zijn de pendelstangen aan de achterzijde, maar het lijkt me sterk dat dit de oorzaak kan zijn.
Verder is het gebonk niet meer teruggekomen. Het enige waar ik nu last van heb is dat het stuur nogal 'vaag' aanvoelt rond de middenstand.
En om nu 300 euro af te tikken om de draagarmrubbers 'preventief' te vervangen zonder te weten of de wegligging dan verbetert vind ik ook wat zonde van het geld. x|
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Een vaag aanvoelend stuur en dan met de auto naar italië :?
Dat zou ik dan nog maar eens laten checken. Als bijv je stuurpomp het begeeft in het buitenland ben je niet blij en hoogst waarschijnlijk ook platzak
Dat zou ik dan nog maar eens laten checken. Als bijv je stuurpomp het begeeft in het buitenland ben je niet blij en hoogst waarschijnlijk ook platzak

Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
is het geluid ook niet terug te krijgen door als je stil staat met lopende motor helemaal van links naar helemaal rechts te sturen?
wielen dus op de grond! (ja dat is niet super goed voor je rubbers, maar dan staat er spanning op en zul je dus eerder iets horen dat in de stuurhuis niet goed zit, aangezien het ook onder spanning slijt)
wielen dus op de grond! (ja dat is niet super goed voor je rubbers, maar dan staat er spanning op en zul je dus eerder iets horen dat in de stuurhuis niet goed zit, aangezien het ook onder spanning slijt)
-- Houdoe wanne --
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
hmm wie weet.....
Ik zal het vanavond eens proberen!
Edit: niets kunnen vinden. Geen gek geluid bij het ronddraaien
Het enige wat hoorbaar is: een sissend geluid bij MAXIMALE stuuruitslag. :?
Lijkt mij te komen van de stuurbekrachtiging die inspanning levert. Bij maximale stuuruitslag komt de band ook tegen de wielkast.
Wat is jullie ervaring met de e36 hiermee? Is dit normaal?
Ik zal het vanavond eens proberen!
Edit: niets kunnen vinden. Geen gek geluid bij het ronddraaien
Het enige wat hoorbaar is: een sissend geluid bij MAXIMALE stuuruitslag. :?
Lijkt mij te komen van de stuurbekrachtiging die inspanning levert. Bij maximale stuuruitslag komt de band ook tegen de wielkast.
Wat is jullie ervaring met de e36 hiermee? Is dit normaal?
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
zou niet mogen, maar dat ligt ook aan wat je er voor wielen op hebt.
ALs je extreem breed bent of erg afwijkende et waarden hebt zou het kunnen.
Get sissen is het doorlopen van je stuurbekrachiging. Jij geeft aan te willen sturen en dus gaat de pomp druk leveren. Het stuur kan niet verder en de pomp blijft lopen. Het sissen is dat het stromen van de hydro-olie door het overstortventiel van het hydraulische gedeelte. Kan niet echt kwaad, maar ik zelf voorkom het altijd door geen kracht meer bij te zetten op je stuur en als het ware ietsje minder te sturen.
ALs je extreem breed bent of erg afwijkende et waarden hebt zou het kunnen.
Get sissen is het doorlopen van je stuurbekrachiging. Jij geeft aan te willen sturen en dus gaat de pomp druk leveren. Het stuur kan niet verder en de pomp blijft lopen. Het sissen is dat het stromen van de hydro-olie door het overstortventiel van het hydraulische gedeelte. Kan niet echt kwaad, maar ik zelf voorkom het altijd door geen kracht meer bij te zetten op je stuur en als het ware ietsje minder te sturen.
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Ja dan klopte het dat dat de stuurbekrachtiging was.
Bandenmaat is 225/55/r16. De auto is voorzien van de standaardveren en niet verlaagd. Het zijn wel aardig brede bandjes. ET-waarde van de velg weet ik zo niet uit mijn hoofd. Het zijn originele BMW velgen, geen breedset.
Bedankt voor de uitleg!
Bandenmaat is 225/55/r16. De auto is voorzien van de standaardveren en niet verlaagd. Het zijn wel aardig brede bandjes. ET-waarde van de velg weet ik zo niet uit mijn hoofd. Het zijn originele BMW velgen, geen breedset.
Bedankt voor de uitleg!

Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
maar wat jij zegt is waarschijnelijk wel iets aan je voor ophanging ik zat te denken tog aan je draagarm rubbers maar kan ook stabalisator stang zijn ik geloof niet dat het aan je achteras ligt iig ik heb dit nooooit meegemaakt in de werkplaats dus vind ik het ook onnodig.
Laat het ff bij een andere garage bekijken dus niet teun de beun (als je hier heen gaat)
Laat het ff bij een andere garage bekijken dus niet teun de beun (als je hier heen gaat)
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Vanochtend bij de BMW-specialist geweest voor 3 nieuwe uitlaatophangrubbers. Oude begonnen er versleten uit te zien.
Zelf zit ik er nu aan te denken om de alle wielen eens te laten balanceren. Geen idee wanneer de vorige eigenaar dit voor het laatst heeft laten doen. De auto is al wel uitgelijnd sinds ik hem in mijn bezit heb.
- Spoiler: Laat zien
Zelf zit ik er nu aan te denken om de alle wielen eens te laten balanceren. Geen idee wanneer de vorige eigenaar dit voor het laatst heeft laten doen. De auto is al wel uitgelijnd sinds ik hem in mijn bezit heb.
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Dat zou ik ook eens proberen, gewoon de velgen in balanceerapparaat, dat is toch de kost niet.
Ik heb een tijdje terug ook wat vreemds gehad heel af en toe begon de auto te bonken en dan had ik er een hele tijd geen last van, het was gewoon voelbaar in de auto. Bleek dat de band een hoogteslag had ( zaten ook goedkope rotbanden onder dus).
Ik heb een tijdje terug ook wat vreemds gehad heel af en toe begon de auto te bonken en dan had ik er een hele tijd geen last van, het was gewoon voelbaar in de auto. Bleek dat de band een hoogteslag had ( zaten ook goedkope rotbanden onder dus).
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Inmiddels zijn we twee maanden verder, en pak m beet 5000km, nu zijn de symptomen veranderd.
Geen gebonk meer, maar: een zingend geluid zodra het stuur uit de neutraalstand gedraaid wordt.
Dit komt voor zodra de stuurbekrachtiging actief wordt.
Ik zat zelf te denken aan een stuurpomp (hydraulisch pompje) die aan het overlijden is. Volgende week dinsdag krijgt de auto een inspectie 2. Is er nog kans op grotere schade als je tot die tijd er mee door rijdt? Ik wil natuurlijk wel op eigen kracht naar de garage komen. Natuurlijk is er het risico op uitvallende stuurbekrachtiging.
Iemand eerder deze symptomen gehad?
Geen gebonk meer, maar: een zingend geluid zodra het stuur uit de neutraalstand gedraaid wordt.
Dit komt voor zodra de stuurbekrachtiging actief wordt.
Ik zat zelf te denken aan een stuurpomp (hydraulisch pompje) die aan het overlijden is. Volgende week dinsdag krijgt de auto een inspectie 2. Is er nog kans op grotere schade als je tot die tijd er mee door rijdt? Ik wil natuurlijk wel op eigen kracht naar de garage komen. Natuurlijk is er het risico op uitvallende stuurbekrachtiging.
Iemand eerder deze symptomen gehad?
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Hoi,
Ik heb dit zingen zelf ook eens gehad bij een E36 325i.
Volgens de garagehouder was het de stuurpomp.
Er is toen stuurbekrachtigingsolie bijgevuld (zat te weinig in), dit heeft echter niet geholpen.
Het zingen was echt goed hoorbaar.
Heb er altijd mee doorgereden, werd ook niet erger, nooit problemen gehad.
Ik heb dit zingen zelf ook eens gehad bij een E36 325i.
Volgens de garagehouder was het de stuurpomp.
Er is toen stuurbekrachtigingsolie bijgevuld (zat te weinig in), dit heeft echter niet geholpen.
Het zingen was echt goed hoorbaar.
Heb er altijd mee doorgereden, werd ook niet erger, nooit problemen gehad.
Re: bonkend geluid, voelbaar in stuur
Men zegt dat wanneer de stuur/hydro pomp aan het overlijden is er kans is dat er ijzer vijlsel in het stuurhuis komt waardoor deze ook kapot zou kunnen gaan.... echter rijdt ik nu al bijna 2 jaar met een terminale pomp
mede dankzij mijn grote inkomen (h)
maar advies is dus wel vervangen, ook de drukleiding naar het stuurhuis

maar advies is dus wel vervangen, ook de drukleiding naar het stuurhuis
-- Houdoe wanne --