'Saab en BMW bespreken ontwikkeling model 9-2'
'Saab en BMW bespreken ontwikkeling model 9-2'
De Zweedse autofabrikant Saab praat met de Duitse branchegenoot BMW over de gezamenlijke ontwikkeling van het nieuwe model 9-2. Dat schreef de Zweedse zakenkrant Dagens Industri vrijdag op basis van bronnen.
Victor Muller, bestuursvoorzitter van Spyker Cars en topman bij het in januari overgenomen Saab, wilde niet ingaan op ''marktspeculatie''. De 9-2 zou gebouwd kunnen worden op het chassis van BMW's Mini, aldus de bron.
Volgens Dagens Industri gaan de plannen met BMW verder dan alleen de bouw van het nieuwe model.
Zo zou de Duitsers ook gevraagd zijn een dieselmotor te leveren voor de 9-4X, een jeep van Saab die begin 2011 op de Europese markt moet verschijnen.
Bron: Nu.nl
Victor Muller, bestuursvoorzitter van Spyker Cars en topman bij het in januari overgenomen Saab, wilde niet ingaan op ''marktspeculatie''. De 9-2 zou gebouwd kunnen worden op het chassis van BMW's Mini, aldus de bron.
Volgens Dagens Industri gaan de plannen met BMW verder dan alleen de bouw van het nieuwe model.
Zo zou de Duitsers ook gevraagd zijn een dieselmotor te leveren voor de 9-4X, een jeep van Saab die begin 2011 op de Europese markt moet verschijnen.
Bron: Nu.nl
- DJLeonardo
Re: 'Saab en BMW bespreken ontwikkeling model 9-2'
Vond Saabs al leuke auto's. Helaas was het net een Opel qua techniek. Dit is helemaal goed nieuws zeg. Een Saab met BMW techniek. Dat is interessant! 

BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Kan ik me helemaal bij aansluiten.
Nu nog ff RWD d'r in, en wie weet
Nu nog ff RWD d'r in, en wie weet

- DJLeonardo
idd RWD ontbreekt nog. op het Saabforum zijn ze niet wild enhousiast trouwens (zoek een Saab voor m'n ouders, vandaar)
Als ze Mini techniek gebruiken ben ik wel enthousiast... Een Saab met achterwielaandrijving hoort gewoon niet, da's hetzelfde als een BMW met voorwielaandrijving.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Och, Saab is toch ook begonnen met RWD?
Back to the roots (h)
Back to the roots (h)
Uhm, Saabs zijn altijd FWD geweest met als uitzondering een hele enkele AWD van de laatste (GM) serie
- DJLeonardo
Op het Saab forum zijn de reacties zeer verdeeld
De een is bang dat ze geassocieerd worden met "BMW volk" en de andere is wel blij met de technische verbetering. Ze geloven allemaal heilig in de turbo en vindebn het de atmospherische benadering van BMW maar niks (de meesten) Was er de laatste tijd vanwege de (inmiddel) Saab van mijn ouders.

Nou, BMW gelooft inmiddels ook heilig in de turbo, BMW heeft over een jaar of 5 volgens mij ook alleen nog maar geblazen motoren dus wat dat aangaat hoeven ze niet zo bang te zijn.
Aangezien het vooral om de Mini gaat en die voorwielaangedreven en (deels) geblazen is hoeven ze zich volgens mij absoluut geen zorgen te maken op dat forum. Wat betreft de associatie, in mijn ogen kan je altijd nog beter geassocieerd worden met BMW als met Opel wat tot dusverre het geval was
't Zal verder allemaal wel, ik vind Saab nog steeds een schitterend merk, met name de wat oudere en apartere modellen spreken mij echt enorm aan. Ben blij dat Saab nog steeds bestaat en als dat middels samenwerking met BMW kan gebeuren dan ben ik daar absoluut enthousiast over. Zeker omdat Victor Muller al meerdere malen heeft door laten schemeren dat Saab weer zijn eigenzinnige zelf van vroeger mag gaan worden...
Overigens zal het nog interessant zijn wat er gaat gebeuren met Spyker op het moment dat de banden met BMW aangehaald worden, zo heel tevreden over de Audi blokken zijn ze daar al niet heb ik begrepen en van oorsprong is er daar ook al eens gespeeld met enkele BMW blokken.
Aangezien het vooral om de Mini gaat en die voorwielaangedreven en (deels) geblazen is hoeven ze zich volgens mij absoluut geen zorgen te maken op dat forum. Wat betreft de associatie, in mijn ogen kan je altijd nog beter geassocieerd worden met BMW als met Opel wat tot dusverre het geval was

't Zal verder allemaal wel, ik vind Saab nog steeds een schitterend merk, met name de wat oudere en apartere modellen spreken mij echt enorm aan. Ben blij dat Saab nog steeds bestaat en als dat middels samenwerking met BMW kan gebeuren dan ben ik daar absoluut enthousiast over. Zeker omdat Victor Muller al meerdere malen heeft door laten schemeren dat Saab weer zijn eigenzinnige zelf van vroeger mag gaan worden...
Overigens zal het nog interessant zijn wat er gaat gebeuren met Spyker op het moment dat de banden met BMW aangehaald worden, zo heel tevreden over de Audi blokken zijn ze daar al niet heb ik begrepen en van oorsprong is er daar ook al eens gespeeld met enkele BMW blokken.