turbo stuk olie in motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
robby320d

turbo stuk olie in motor

Bericht door robby320d » 14 jul 2010, 10:55

Pas een maand geleden heb motor laten en maken en een revisie cilinderkop laten monteren omdat deze gebarsten was. Het onderblok zag er nog goed uit, geen rand en de krasjes van het honen waren nog heel goed zichtbaar.

Vorige week viel echter mijn motorvermogen weg en ontstond er een flinke rookwolk achter mij (kenmerken van een kapotte turbo). Hierop zette ik de auto zonder verdere problemen direct op de pechtstrook, de motor is niet op "hol" geslagen ofzo. Hierna heb ik de auto naar een garage laten takelen en de turbo laten vervangen. Deze heeft verder de katalysator leeg gehaald en de intercooler gereinigd (omdat er olie in gekomen was)

Gisteren is heeft de garage de auto voor het eerst weer gestart en nu bljift hij vreselijk "dompen", normaal zou dit na een paar minuten over moeten zijn volgens de garage, dit is dus niet het geval. Nu blijkt dat ook het inlaatspruitstuk vol olie zit en vermoedelijk heeft het blok zelf ook de nodige olie binnen gehad waardoor het motorblok volgens de garage ook aan vervanging toe is. Deze zou na een week steeds minder worden totdat hij helemaal de geest geeft. Hoe kan dit? Het is niet dat ik hem niet geloof, maar ik snap niet wat er zo erg is aan olie in de motor zolang hij hierdoor niet op "hol" slaat.

Is er hier iemand die mij meer uitleg kan geven hoe die olie in mijn motorblok kan raken en die kan uitleggen wat er dan eigenlijk mis gaat? Voor zo ver ik weet gaat de turbo stuk, die pompt dan de olie via de intercooler in je inlaatspruitstuk en dan zo de motor in, maar wat gebeurt er dan... ??
Geprobeerd er een wat beter leesbaar verhaal van te maken, met hoofdletters, interpunctie en duidelijke alinea's.
Als je een duidelijk antwoord op je vraag wilt is het wel prettig als mensen je vraag ook kunnen begrijpen.

Moderatoropmerking Griffendahl
Laatst gewijzigd door robby320d op 14 jul 2010, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

largeproject
Contacteer:

Re: turbo stuk olie in motor

Bericht door largeproject » 14 jul 2010, 19:56

Als der veel olie boven de zuiger staat dan zouden de of drijfstangen krom kunnen zijn of de kleppen.
De olie kan nl niet samen geperst worden.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 14 jul 2010, 20:23

Dan zou er wel heel veel olie in gelopen moeten zijn en moeten de slagen ook gemaakt zijn tijdens het rijden.

Als jij zegt dat je geen rare geluiden hebt gehad tijdens dat rijden lijkt het me wel een een beetje sterk.
De compressieruimte bij een diesel is redelijk groot en dus echte (waterslag/ olieslag) kan je volgens mij niet gehad hebben.

Ook zou het dan zo moeten zijn dat er echt hele grote hoeveelheden door de turbo heen komen, dan had hoogst waarschijnlijk je auto al op hol geslagen :roll: en wellicht je olielampje al gaan branden als je het al niet gemerkt had aan de rook achter je auto ;)

Ik zou het dus allemaal maar een beetje in de gaten houden als ik jou was.

Misschien vreemde reactie van me, maar ik vertrouw niet zomaar mensen meer die van alles zeggen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 14 jul 2010, 20:27

Fabian79 schreef: De compressieruimte bij een diesel is redelijk groot...
Compressieruimte is toch juist heel klein... :? Aangezien de compressie ongeveer 2x zo groot is en de slag niet veel anders is als bij een benzine.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 14 jul 2010, 20:41

Laat ik het zo zeggen, er is ruimte zat voor een paar druppels olie. :+
Afbeelding

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 14 jul 2010, 20:52

Een paar druppels wel inderdaad, maar veel meer als 25cc moet het volgens mij niet zijn...

1995cc / 4 = 498,75cc per cilinder... 320d heeft een compressie van 19:1 dus bij maximale compressie is er maar 26,25cc ruimte.

robby320d

Bericht door robby320d » 15 jul 2010, 09:50

idd geen enkel vreemd geluid gehoord enkel van de turbo die een ratelend geluid maakte.
een rookwolk was er wel even maar ben hierop onmiddellijk de pechstrook opgegaan en de auto stilgelegt.

gisteren telefoon gehad van mijn garagist met meer uitleg omdat ik het allemaal niet zo goed begreep.
hij zei me dat de auto bolt maar dat hij precies niet het vermogen heeft wat het zou moeten zijn.
vandaar dat hij van mening is dat er toch ergens iets in het motorblok moet misgegaan zijn.

@griffendahl: merci om de tekst wat duidelijker te maken en voor de uitleg.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 15 jul 2010, 17:27

Fabian79 schreef:Laat ik het zo zeggen, er is ruimte zat voor een paar druppels olie. :+

Zoiets heet dan verbrandingskamer. :!

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 jul 2010, 06:50

Wellicht dat er ergens een slangetje stuk is of verstopt zit. Die kleine vacuumslangetjes zijn zo fragiel en hebben heel veel invloed op van alles.
Maar om nou direct je blok te vervangen omdat deze niet het gewenste vermogen helemaal haalt :?
Afbeelding

Niels

Bericht door Niels » 16 jul 2010, 17:08

Wat versta je onder dompen?

robby320d

Bericht door robby320d » 17 jul 2010, 08:49

het dompen bij de kapotte turbo was zo erg dat er achter mij niemand nog ietszag :)
nu met de nieuwe turbo heb ik het zelf nog niet gezien eerlijk gezegt nog niet de kans gehad om even tot de garage te gaan.
net zoals bij de rest van het verhaal heb ik hier alles vertelt zoals het mij aan de telefoon gezegt werd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”