subwoofer uitgang?

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Tibikazi

subwoofer uitgang?

Bericht door Tibikazi » 18 jul 2010, 14:41

Ik heb een radio met klapschermpje in mijn auto gebouwd maar ik vraag me af.
Er zit maar 1 subwoofer uitgang op de radio terwijl ik 2 van die plugjes heb die erin moeten?
Ik heb er nu maar 1 in gedaan en het werkt wel maar het werkt niet zo goed als bij de oude radio.
Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen ?

Fabian79

Re: subwoofer uitgang?

Bericht door Fabian79 » 18 jul 2010, 14:48

Heb je ook nog een rear uitgang voor speakers???

pak dan de zwarte of witte daar vandaan. Het klopt dat sommige radio's maar 1 sub uitgang heeft, omdat een subwoofer nooit stereo draait. Het is immers ook maar 1 speaker, dus kan deze nooit stereo draaien.

Simpele oplossing is de rear volledig gebruiken (en het subkanaal niet), en eventueel kan je het rear signaal splitsen met splitters, waardoor je wel een volledige uitgang hebt voor de sub en je ook nog achterspeakers aan zou kunnen sturen als je die hebt.
Nadeel is alleen dat het niet meer via je radio (subwoofer level) te sturen is qua volume (of onafhankelijk van je achterspeakers).
Het volume t.o.v. je voorspeakers kan wel alleen dan met fader.

Mooiste oplossing is dan ook een volumeknop met een kabeltje en een draaiknop direct vanaf je versterker, die alleen op je sub werkt. Is ook ideaal, omdat elke muziek anders is en je sub dan perfect te doseren is zonder in het menu van de radio te knoeien .
Knopje kan je ideaal wegwerken onder bijv. je armsteun.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Verheeske

Bericht door Verheeske » 19 jul 2010, 11:05

Je kunt ook een tulp-split kabel proberen, zodat de sub-out gesplitst wordt naar 2 tulp aansluitingen zodat je gewoon allebij de stekkers aan kunt sluiten, al weet ik niet of het geluid dan beter wordt
-- Houdoe wanne --

Tibikazi

Bericht door Tibikazi » 20 jul 2010, 15:32

daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken de splitter maar dan moet er nog een kabeltje achter en ik ben al 2 uur bezig geweest om hem met het huidige kabelarsenaal erin te krijgen en dat is geen pretje :D

ik heb er nou gewoon maar 1 in gehangen maar ik weet niet of dat het geluid echt ten goede komt.

Er zitten inderdaad 2 rear speaker uitgangen op mischien dat ik dat terzijne tijd ook een keer probeer.

Pi-Airke

Bericht door Pi-Airke » 18 okt 2010, 16:58

Wat voor merk radio heb jij? En welk type?
Normaal zitten er toch altijd 2 (wit en rood).
Of heb je foto van de achterkant van je radio?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 18 okt 2010, 17:52

Gaat om de dynavin denk ik.

Er zijn meerdere merken en typen die dit hebben. Ook zijn er versterkers die maar 1 ingangsignaal hebben voor de sub.
Eigenlijk ook erg logisch omdat een subwoofer altijd mono speelt en je dus geen dubbel (stereo) signaal nodig hebt.
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 18 okt 2010, 18:13

neej, das waar. Had ik ff niet goed gelezen.

Kenwood heeft er d8 ik ook 1 met een enkele sub uitgang.
Zo zijn er wel meerdere die dit hebben, maar hoeft geen probleem te zijn.

Je kan altijd nog het rear signaal gebruiken (eventueel gesplitst als je ook achterspeakers versterkt hebt)
De subwoofer heeft op de versterker toch aparte gain en filterinstellingen en vaak hebben de huidige betere versterkers ook een los volume kastje wat je aan kan sluiten op de versterker om zo het subwoofer volume te regelen.
Afbeelding

Pi-Airke

Bericht door Pi-Airke » 19 okt 2010, 15:59

Dat wist ik niet nog nooit gezien, maar goed zo zie je maar weer je leert elke dag weer :P
Maar ik heb thuis een kabel liggen waar ik van 1 naar 2 pluggen ga. Die zou dan kunnen dat je wel kwijt kunt met je kabels!

dw70

Bericht door dw70 » 29 nov 2010, 11:19

Tibikazi schreef:Ik heb een radio met klapschermpje in mijn auto gebouwd maar ik vraag me af.
Er zit maar 1 subwoofer uitgang op de radio terwijl ik 2 van die plugjes heb die erin moeten?
Ik heb er nu maar 1 in gedaan en het werkt wel maar het werkt niet zo goed als bij de oude radio.
Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen ?
Laat me raden, de kleur van de subwooferuitgang is geel. Of vanuit de subwoofer uitgang 1 single kabel naar je versterker achter leggen en bij de versterker splitsen naar 2 kabels (Y splitter). Deze links en rechts op je versterker pluggen en je subwoofer op de versterker aansluiten. Op deze manier wordt je versterker symmetrisch belast.

Of andersom. Vanaf je radio 1 kabel naar de y splitter en dat achter je dashboard duwen en met 2 aders naar achteren gaan. Dat is hetzelfde.

Op deze manier blijf je de subwoofer functies van je radio behouden. En die heeft dan al een Low pass filter. Zeker deze gebruiken als je een sub gaat toepassen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

bartje076

Bericht door bartje076 » 16 mar 2011, 17:14

hoi

even een vraagje tussen door .
ik wil graag me sub aan sluiten maar ik kan geen gaatje vinden waar me voeding door kan van af de accu . weet iemand dat miss ???
ik heb een bmw 316i uit 1998

gr bart

Verheeske

Bericht door Verheeske » 16 mar 2011, 20:35

accu eruit pakken, en de accubak eruit halen (als je die hebt...) en dan zie je onder de accuplek een rubber dop in het schutbord zitten. Daar kun je dan even een gat in boren/snijden en daar de kabel doorgeleiden.

En die komt dan netjes achter je dashboardkastje uit. Je kunt ervoor kiezen om alleen de plaat onder het kastje weg te halen. Maar ik zou adviseren om even het kastje er ook uit te halen, dan heb je wat meer ruimte om te werken en de kabel net weg te werken.

Kastje zit vast met 2 schroeven in de ventilatiegaten, 2 schroeven aan de bovenkant van de klep (het kastje moet dan open zijn volgens mij) en 2 schroeven waarmee die plaat eronder ook vast zit aan de onderkant
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Audio en navigatie”