Brandstofverbruik E46
-
andre_hilgeman
Brandstofverbruik E46
Allen,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van de BMW 320D automaat uit 2003. Volgens de boordcomputer ligt mijn verbruik op ongeveer 1:18. Een logisch getal zeker gezien mij rijgedrag. Echter als ik na het tanken het werkelijke verbruik herbereken kom ik maar op 1:13.5! Dit klopt ook wel, want na ongeveer 750km is de tank volgens de branstofmeter leeg en tank ik zo'n 55 liter. Ik heb dit al meerdere malen gecontroleerd en het verbruik volgens de boordcomputer lijkt niet juist. Dus twee problemen:
1. het werkelijke verbruik ligt erg hoog;
2. de boordcomputer berekent het verbruik niet juist.
Iemand enig idee, wat hier aan de hand is?
Groeten en alvast bedankt, André
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van de BMW 320D automaat uit 2003. Volgens de boordcomputer ligt mijn verbruik op ongeveer 1:18. Een logisch getal zeker gezien mij rijgedrag. Echter als ik na het tanken het werkelijke verbruik herbereken kom ik maar op 1:13.5! Dit klopt ook wel, want na ongeveer 750km is de tank volgens de branstofmeter leeg en tank ik zo'n 55 liter. Ik heb dit al meerdere malen gecontroleerd en het verbruik volgens de boordcomputer lijkt niet juist. Dus twee problemen:
1. het werkelijke verbruik ligt erg hoog;
2. de boordcomputer berekent het verbruik niet juist.
Iemand enig idee, wat hier aan de hand is?
Groeten en alvast bedankt, André
-
Griffendahl
Re: Brandstofverbruik E46
Zou prima een kapotte LMM kunnen zijn... Mis je ook vermogen... ??
-
andre_hilgeman
Dank voor je reactie.
Het vermogen is volgens mij in orde. Zou de LMM ook de oorzaak van de onjuist werkende boordcomputer kunnen zijn?
Groeten, André
Het vermogen is volgens mij in orde. Zou de LMM ook de oorzaak van de onjuist werkende boordcomputer kunnen zijn?
Groeten, André
- largeproject
- Contacteer:
Misschien een vervuilt luchtfilter.
Heb laatst met mijn 320d met 136 pk een toer door Duitsland gemaakt,niet gek gereden een 130/140 max plus een kleine 180km met zo'n 90/100 (achter mijn collega met aanhanger gereden) en kwam toen tot een 1 op 16,5,vond ik veel gezien de aantal langszame km dier erbij zitten,terug weg kwam ik op 1 op 16.2 uit,maar toen eigenlijk constante rond de 140/150 gereden.
Als ik van de bc moet uitgaan zou ie veel zuiniger moeten lopen,wel gehele weg met airco aan en 18 inch velgen onder de auto.
Heb laatst met mijn 320d met 136 pk een toer door Duitsland gemaakt,niet gek gereden een 130/140 max plus een kleine 180km met zo'n 90/100 (achter mijn collega met aanhanger gereden) en kwam toen tot een 1 op 16,5,vond ik veel gezien de aantal langszame km dier erbij zitten,terug weg kwam ik op 1 op 16.2 uit,maar toen eigenlijk constante rond de 140/150 gereden.
Als ik van de bc moet uitgaan zou ie veel zuiniger moeten lopen,wel gehele weg met airco aan en 18 inch velgen onder de auto.
-
328Ci
Over het verbruik van een diesel weet ik niet zo heel veel (met een 2.8i). Wat ik wel weet is dat wat de boardcomputer aangeeft af kan wijken van de werkelijkheid. Ik heb het een beetje bijgehouden en mijn boardcomputer wijkt ongeveer 7 procent af (te optimistisch, dus zoals bij jou). Ergens heb ik een keer gelezen dat je dat bij zou kunnen stellen maar ik kan het niet meer terug vinden.
Volgens mij berekend de bmw het gemiddelde verbruik over een langere afgelegde afstand dan 1 tankinhoud.
Mijn gemiddelde verbruik stond op 9,6 ltr per 100km en daalde in de vakantie na 2300 km tot 8,8 ltr per 100km. Het begint nu weer langzaam te stijgen ivm veel korte ritjes.
Wellicht heeft iemand nog concretere info hierover?
Ik rij een automaat, vandaar wat hoog verbruik.
Mijn gemiddelde verbruik stond op 9,6 ltr per 100km en daalde in de vakantie na 2300 km tot 8,8 ltr per 100km. Het begint nu weer langzaam te stijgen ivm veel korte ritjes.
Wellicht heeft iemand nog concretere info hierover?
Ik rij een automaat, vandaar wat hoog verbruik.
Hier heb je 57 pagina's leesvoer over dit onderwerp. ;-)
http://www.bmwportal.nl/performance-f35 ... ?hilit=hoe zuinig is jouw 320d
http://www.bmwportal.nl/performance-f35 ... ?hilit=hoe zuinig is jouw 320d
had iets vergelijkbaar, echter dan op lpg/benzine. Bleek een sensor te zijn die was vervuilt/gecorrodeerd. Is nu schoongemaakt en gaat weer netjes zo als het hoort om met brandstof
Niet zo zuinig idd!
Met mijn 316i (1,8L) heb ik nu met vakantie Zuid-FR 1 keer ruim 1:14 gehaald, 1 keer 1:12,7 en een keer 1:13,8. alles met bonnetjes berekend. Stukken route soleil en veel stukken in de alpen (erg leuk!!)
Gr Chris
Met mijn 316i (1,8L) heb ik nu met vakantie Zuid-FR 1 keer ruim 1:14 gehaald, 1 keer 1:12,7 en een keer 1:13,8. alles met bonnetjes berekend. Stukken route soleil en veel stukken in de alpen (erg leuk!!)
Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002