330Cd verbouwen???
330Cd verbouwen???
Hallo mensen,
Ben nieuw op dit forum en heb wat vragen...
Wil misschien wat circuitdagen gaan doen met m'n pas verworven 330CD. Daarvoor overweeg ik de 330 om te bouwen tot een straatlegale GT2 replica (in grote lijnen dan natuurlijk) Belangrijk zijn dan stoelen/gordels/kooi en stuurtje.
Hopelijk heeft iemand ervaring met onderstaande zaken;
1) Leren bankstel (voor en achter) moet wijken voor 2 goed zittende kuipen, maar gaat dat ongestraft??? Stoel zit vol met knopjes en zo. Iemand zei tegen me dat de computer dan in de war kan komen?
2) Idem voor het stuur; allemaal knopjes en wat te dik met racehandschoenen. Ik zou liever m'n afneembare racestuurtje d'r in zetten. (afbeelding) Zit je weer met airbaglampje's/cruiscontrol/telef.bediening/audio etc. Kan het stuur (M3 sportstuur) d'r ongestraft uit??
Uploaded with ImageShack.us
3) Heeft iemand wel eens een halve schroefkooi gemonteerd?(zonder achterbank)
Voor zitten dan dus geen buizen.
Ben nieuw op dit forum en heb wat vragen...
Wil misschien wat circuitdagen gaan doen met m'n pas verworven 330CD. Daarvoor overweeg ik de 330 om te bouwen tot een straatlegale GT2 replica (in grote lijnen dan natuurlijk) Belangrijk zijn dan stoelen/gordels/kooi en stuurtje.
Hopelijk heeft iemand ervaring met onderstaande zaken;
1) Leren bankstel (voor en achter) moet wijken voor 2 goed zittende kuipen, maar gaat dat ongestraft??? Stoel zit vol met knopjes en zo. Iemand zei tegen me dat de computer dan in de war kan komen?
2) Idem voor het stuur; allemaal knopjes en wat te dik met racehandschoenen. Ik zou liever m'n afneembare racestuurtje d'r in zetten. (afbeelding) Zit je weer met airbaglampje's/cruiscontrol/telef.bediening/audio etc. Kan het stuur (M3 sportstuur) d'r ongestraft uit??
Uploaded with ImageShack.us
3) Heeft iemand wel eens een halve schroefkooi gemonteerd?(zonder achterbank)
Voor zitten dan dus geen buizen.
Re: 330Cd verbouwen???
Lijkt me niet dat de computer in de war zal raken, het is meer dat er lampjes gaan branden. Dat zelfde geldt voor het stuur, aangezien er normaal gesproken een airbag in zit en deze zal dan komen te vervallen.
Re: 330Cd verbouwen???
Goed zeg, de meesten doen het hier juist andersom... Leren sportstoelen en M3 stuur er juist in.
Sportstuur erin en stoelen vervangen gaat volgens mij geen problemen opleveren, echter zal je wel een storing krijgen op je airbags, want je systeem zal het airbag van je stuur EN en het sensormatje van je bijrijdersstoel niet meer kunnen uitlezen. Erger dan die storing op je dashboard zal het overigens volgens mij niet worden.
Wat betreft die kooi die alleen achter de achterbank zit, ik ken ze wel en zijn aardig voor semi-circuit gebruik maar het geeft niet de extra stevigheid die een volle kooi zal geven, echter voor het over de kop gaan zullen ze zeker iets helpen.
Sportstuur erin en stoelen vervangen gaat volgens mij geen problemen opleveren, echter zal je wel een storing krijgen op je airbags, want je systeem zal het airbag van je stuur EN en het sensormatje van je bijrijdersstoel niet meer kunnen uitlezen. Erger dan die storing op je dashboard zal het overigens volgens mij niet worden.
Wat betreft die kooi die alleen achter de achterbank zit, ik ken ze wel en zijn aardig voor semi-circuit gebruik maar het geeft niet de extra stevigheid die een volle kooi zal geven, echter voor het over de kop gaan zullen ze zeker iets helpen.
Re: 330Cd verbouwen???
Vind het persoonlijk erg zonde van die knappe 330cd x|
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: 330Cd verbouwen???
Idd, en zoieso met je m3 stuur zou ik 't wel weten...
Ligt toch beter in de hand dan zo'n stijf stuurtje?
Ligt toch beter in de hand dan zo'n stijf stuurtje?
Re: 330Cd verbouwen???
Denk dat daar de meningen over verdeeld zullen zijn ..
Re: 330Cd verbouwen???
Bij m'n speedster hebben ze het airbaglampje van het stuur uit kunnen schakelen. (bij Lotus vd Kooy - A'dam laten doen)
Lijkt me vervelend en storend als er "verkeerde" lampjes continu branden.
Wat de stoelen betreft;
Als je wat vlot door een bocht wilt ( !) dan schuif je alle kanten op op die leren "sportstoelen".
Ze zitten wel goed, maar hebben totaal geen zijdelingse steun! De 3-punts gordels helpen ook weinig..
Vandaar dat ik d'r goeie kuipen in zou willen, maar het moet wel kunnen natuurlijk!
De bedoelde "halve kooi" begint achter de stoelen. Beugel overdwars en schuin naar achteren 2x met een kruis.
Ook nog een dwarse buis nodig voor de 4-p gordels.
Porsche GT3 heeft dit bv ook (en die rooie BMW m3 GTS meen ik)
Uploaded with ImageShack.us
Geen top circuit oplossing, maar beter dan niks. Volle kooi is te lastig bij dagelijks gebruik!
Lijkt me vervelend en storend als er "verkeerde" lampjes continu branden.
Wat de stoelen betreft;
Als je wat vlot door een bocht wilt ( !) dan schuif je alle kanten op op die leren "sportstoelen".
Ze zitten wel goed, maar hebben totaal geen zijdelingse steun! De 3-punts gordels helpen ook weinig..
Vandaar dat ik d'r goeie kuipen in zou willen, maar het moet wel kunnen natuurlijk!
De bedoelde "halve kooi" begint achter de stoelen. Beugel overdwars en schuin naar achteren 2x met een kruis.
Ook nog een dwarse buis nodig voor de 4-p gordels.
Porsche GT3 heeft dit bv ook (en die rooie BMW m3 GTS meen ik)
Uploaded with ImageShack.us
Geen top circuit oplossing, maar beter dan niks. Volle kooi is te lastig bij dagelijks gebruik!
Re: 330Cd verbouwen???
Hmm, een 330 diesel als cirquit auto ombouwen... Niet dat een 330D te langzaam is ofzo.., integendeel de diesel modellen zijn op de weg vaak net zo snel als een vergelijkbaar benzine model, maar juist op een cirquit rijdt je meestal in het hogere gedeelte van je toerenbereik en dat is juist het sterke punt van een benzine motor. Een benzine motor heeft een langere adem, waardoor je op het cirquit meestal rond het optimale toerengebied zit. Het gigantische koppel van de 330D zal hier minder tot z'n recht komen.
Niet dat ik veel cirquit ervaring heb, maar zelf heb ik eens met een golf2 16v en een seat toledo tdi over de Nordschleife gereden. De golf maakt veel meer toeren en kan daardoor vanuit een bocht langer in dezelfde versnelling doortrekken en voelt daarom op het cirquit veel sneller aan (terwijl waarschijnlijk de rondetijd langzamer zou kunnen zijn). Op de weg echter voelt de toledo sneller aan, omdat je daar veel vaker gebruik maak van het hogere koppel bij optrekken vanuit langzamere bochten/ drempels enz. Op een beetje cirquit echter zit je zelden in het lagere toerengebied waar juist koppel het verschil maakt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat voor cirquit gebruik mij de fun-factor groter lijkt met een bezine model. Wellicht een idee om met beide eens over een cirquit te gaan alvorens een (zo te horen) bomvolle 330CD helemaal om te bouwen. Denk dat je dan beter deze zou kunnen verkopen en een kalere 330i ofzo kan ombouwen voor het cirquit.
Niet dat ik veel cirquit ervaring heb, maar zelf heb ik eens met een golf2 16v en een seat toledo tdi over de Nordschleife gereden. De golf maakt veel meer toeren en kan daardoor vanuit een bocht langer in dezelfde versnelling doortrekken en voelt daarom op het cirquit veel sneller aan (terwijl waarschijnlijk de rondetijd langzamer zou kunnen zijn). Op de weg echter voelt de toledo sneller aan, omdat je daar veel vaker gebruik maak van het hogere koppel bij optrekken vanuit langzamere bochten/ drempels enz. Op een beetje cirquit echter zit je zelden in het lagere toerengebied waar juist koppel het verschil maakt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat voor cirquit gebruik mij de fun-factor groter lijkt met een bezine model. Wellicht een idee om met beide eens over een cirquit te gaan alvorens een (zo te horen) bomvolle 330CD helemaal om te bouwen. Denk dat je dan beter deze zou kunnen verkopen en een kalere 330i ofzo kan ombouwen voor het cirquit.
Re: 330Cd verbouwen???
De fun factor van een benzine tegenover een diesel auto kan inderdaad hoger zijn. Het geluid van een 6 in lijn benzine is naar mijn mening sowieso mooier.
Dat een diesel op een circuit langzamer is dan een vergelijkende benzine is echter niet waar. Sterker nog het WTCC kampioenschap (2009) is het 'levende' voorbeeld dat diesel auto's sneller zijn dan vergelijkende benzine auto's. In deze race in de vorm van de Seat TDI vs BMW 320si waarbij de seat vaak de snellere auto bleek te zijn.
Dus ja is denk ik een persoonlijk verhaal, lijkt mij juist erg bruut om met het grote koppel van een diesel iedereen na een bocht eruit te trekken!
Dat een diesel op een circuit langzamer is dan een vergelijkende benzine is echter niet waar. Sterker nog het WTCC kampioenschap (2009) is het 'levende' voorbeeld dat diesel auto's sneller zijn dan vergelijkende benzine auto's. In deze race in de vorm van de Seat TDI vs BMW 320si waarbij de seat vaak de snellere auto bleek te zijn.
Dus ja is denk ik een persoonlijk verhaal, lijkt mij juist erg bruut om met het grote koppel van een diesel iedereen na een bocht eruit te trekken!
Re: 330Cd verbouwen???
Ik zeg juist in mijn bericht dat een benzine model niet per se sneller is. Wel kregen de diesels in het begin bij de WTCC enkele voordelen t.o.v. de benzinemodellen (dacht iig grotere motorinhoud), of dat nog steeds zo is weet ik niet...Reint schreef:De fun factor van een benzine tegenover een diesel auto kan inderdaad hoger zijn. Het geluid van een 6 in lijn benzine is naar mijn mening sowieso mooier.
Dat een diesel op een circuit langzamer is dan een vergelijkende benzine is echter niet waar. Sterker nog het WTCC kampioenschap (2009) is het 'levende' voorbeeld dat diesel auto's sneller zijn dan vergelijkende benzine auto's. In deze race in de vorm van de Seat TDI vs BMW 320si waarbij de seat vaak de snellere auto bleek te zijn.
Dit is juist wat op het cirquit niet zo makkelijk gaat. Bochten op het cirquit zijn doorgaans veel breder en sneller dan die op de weg (de langzaamste neem je nog in de 3e versnelling). Hierdoor kun je met een benzine model makkelijker in het ideale toerengebied (dus rond het max. vermogen) blijven. Koppel zit meer onderin, dus daar verlies je juist wat van het grote voordeel v/d diesel.Reint schreef:Dus ja is denk ik een persoonlijk verhaal, lijkt mij juist erg bruut om met het grote koppel van een diesel iedereen na een bocht eruit te trekken!
Re: 330Cd verbouwen???
Op sommige circuits heb je juist koppel nodig, als je kijkt naar de Nordschleife dan heb je achterop het circuit echt heel veel koppel nodig. Als je goed kan schakelen en je weet hoe je het beste kunt rijden met een diesel rij je er een benzine mee weg. Natuurlijk kan je met een benzine janken maar die heeft voornamelijk vermogen in het hogere toerengebied en een diesel in het midden gebied.
Een diesel is zuiniger waardoor je met een endurance langer kan doorrijden. Kijk maar naar de Audi diesels op Le Mans.
Je kan je foutmelding met je stoelen omzeilen door adapters te kopen die je op de stekkers naar de stoel aansluit. Hierdoor kan je ook je Airbag lampje mee uitkrijgen als er een fout in de stoelmat zit.
Ik denk dat je het stuur makkelijk kan vervangen, echter moet je de draden goed afdoppen en moet je voor de airbag denk ik een weerstand inbouwen? Zodat het systeem weet dat er een airbag zit? Maar misschien is dat niet nodig? Ik kan me voorstellen dat er geen sensor in de airbag zit omdat je doorgaans wel merkt dat hij eruit is geklapt. Wellicht is het simpeler dan men denkt.
Met rolkooien heb ik geen ervaring. Je bent overigens wel verplicht om een brandblusser in je auto te bouwen en om markeringen aan je auto te maken waar de sleeplus zit.
Laat je wel je 330Cd chippen tot het gaatje?
Je moet trouwens oppassen als je gaat racen zonder het DSC systeem want je diff wordt electronisch gespert door je achterremmen. Als je het DSC uitzet kan je je diff naar de kl.te draaien als je flink gaat driften.
Een diesel is zuiniger waardoor je met een endurance langer kan doorrijden. Kijk maar naar de Audi diesels op Le Mans.
Je kan je foutmelding met je stoelen omzeilen door adapters te kopen die je op de stekkers naar de stoel aansluit. Hierdoor kan je ook je Airbag lampje mee uitkrijgen als er een fout in de stoelmat zit.
Ik denk dat je het stuur makkelijk kan vervangen, echter moet je de draden goed afdoppen en moet je voor de airbag denk ik een weerstand inbouwen? Zodat het systeem weet dat er een airbag zit? Maar misschien is dat niet nodig? Ik kan me voorstellen dat er geen sensor in de airbag zit omdat je doorgaans wel merkt dat hij eruit is geklapt. Wellicht is het simpeler dan men denkt.
Met rolkooien heb ik geen ervaring. Je bent overigens wel verplicht om een brandblusser in je auto te bouwen en om markeringen aan je auto te maken waar de sleeplus zit.
Laat je wel je 330Cd chippen tot het gaatje?
Je moet trouwens oppassen als je gaat racen zonder het DSC systeem want je diff wordt electronisch gespert door je achterremmen. Als je het DSC uitzet kan je je diff naar de kl.te draaien als je flink gaat driften.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: 330Cd verbouwen???
Kijk 's an, wat een reactie's. Dat is het mooie van zo'n forum nietwaar!?
Bedankt voor jullie info zover!
Wat de stoelen en stuur betreft ben ik gerust gesteld. Halve kooi is sowieso geen probleem weet ik inmiddels.
Sleepogen weet ik, want had ik op m'n speedster ook.
Nu nog de definitieve overweging om het "te doen"of een oude M3 of zo te verbouwen. De 330CD is nl ook m'n dagelijks vervoer..
Maar als Ãe d'r nou straks uit zou zien als zo'n GTS.....
Wat circuitgebruik voor diesels betreft; Heb de laatste jaren veel op circuits gereden met motoren (R6/GSXR1000/GSXR600) en verbaasde me er altijd over dat Duc of Aprillia 2-cylinders zo hard konden zonder de 13 a 14.000t (!) die ik op m'n 600 nodig had.
In mijn overtuiging is het met (dikke) diesels net zo. Domweg door het koppel!
Heb ook ca 6 a 7 circuitdagen met de speedster (850Kg) gereden. Moest echter flink in toeren blijven, anders gebeurt er niks.
Uploaded with ImageShack.us
Ik ben er van overtuigd dat ik met de 330CD op een vloeiend circuit (bv Assen) sneller zal zijn ondanks het flink hogere gewicht.
Het is overigens niet de bedoeling om wedstrijden te rijden. Mis het talent, en die circuitdagen zijn me al duur zat!
Groet, Marten
Bedankt voor jullie info zover!
Wat de stoelen en stuur betreft ben ik gerust gesteld. Halve kooi is sowieso geen probleem weet ik inmiddels.
Sleepogen weet ik, want had ik op m'n speedster ook.
Nu nog de definitieve overweging om het "te doen"of een oude M3 of zo te verbouwen. De 330CD is nl ook m'n dagelijks vervoer..
Maar als Ãe d'r nou straks uit zou zien als zo'n GTS.....
Wat circuitgebruik voor diesels betreft; Heb de laatste jaren veel op circuits gereden met motoren (R6/GSXR1000/GSXR600) en verbaasde me er altijd over dat Duc of Aprillia 2-cylinders zo hard konden zonder de 13 a 14.000t (!) die ik op m'n 600 nodig had.
In mijn overtuiging is het met (dikke) diesels net zo. Domweg door het koppel!
Heb ook ca 6 a 7 circuitdagen met de speedster (850Kg) gereden. Moest echter flink in toeren blijven, anders gebeurt er niks.
Uploaded with ImageShack.us
Ik ben er van overtuigd dat ik met de 330CD op een vloeiend circuit (bv Assen) sneller zal zijn ondanks het flink hogere gewicht.
Het is overigens niet de bedoeling om wedstrijden te rijden. Mis het talent, en die circuitdagen zijn me al duur zat!
Groet, Marten
Re: 330Cd verbouwen???
Ik denk dat je al wat gewicht kwijt bent als je wat van de veiligheidssystemen kwijt bent en de normale stoelen ook. Zet je achter ook kunstof ruiten in of laat je de ruiten zoals het is?
Ik reed op de nurburgring net zo hard als een E30 met rolkooi etc.. ken het vermogen van de E30 niet maar die gasten zaten er spannend in met rolkooi en helmen op. Vond het wel grappig dat ik ze redelijk goed kon bijhouden met mijn 320d. Ook dankzij het koppel. Ik denk dat je daar voordeel mee hebt op klimmingen en op tussen acceleraties van 2 naar 3 en van 3 naar 4. Daarin zijn diesels superieur. Vanuit stilstand en op top zijn benzines sneller over het algemeen.
Ik reed op de nurburgring net zo hard als een E30 met rolkooi etc.. ken het vermogen van de E30 niet maar die gasten zaten er spannend in met rolkooi en helmen op. Vond het wel grappig dat ik ze redelijk goed kon bijhouden met mijn 320d. Ook dankzij het koppel. Ik denk dat je daar voordeel mee hebt op klimmingen en op tussen acceleraties van 2 naar 3 en van 3 naar 4. Daarin zijn diesels superieur. Vanuit stilstand en op top zijn benzines sneller over het algemeen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.