EGR klep 118d

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
VDWGGP

EGR klep 118d

Bericht door VDWGGP » 01 sep 2010, 12:36

Beste mensen.

Ik heb hier op het forum al verschillende dingen gelezen over het hele gebeuren met de bekende EGR klep.
Echter zijn mij een paar dingen nog niet duidelijk, omdat er nog weinig geschreven is over de e87.

Mijn 118d heeft 242000 km gereden. Nu brandt het motorlampje. Laten uitlezen, en het blijkt dat de EGR klep een storing heeft.
Afgelopen zaterdat heb ik de EGR klep gedemonteerd en schoon gemaakt. Het demonteren van de klep stelt niks voor, dit is redelijk eenvoudig zelf te doen. Het viel mij overigens nog mee hoe veel vuil er in zat, ik heb wel foto's gezien waar dit veel erger was. Het vuil wat er wel zat was lastig te verwijderen, maargoed, na wat poetsen zag hij er weer blinkend uit!

Goed, het hele geval weer gemonteerd en aangesloten, maar nu brandt het lampje nog steeds.

Nu heb ik enkele vragen

1. De klep zelf heb ik getest of deze goed werkt, door deze heen en weer te bewegen toen hij gedemonteerd was. Het viel mij op dat dit nogal zwaar ging, of is dit normaal?

2. Is het verstandig het spruitstuk nu ook te gaan schoonmaken? (lijkt mij iets moeilijker om te doen dan de EGR)

3. Of werkt de EGR klep wellicht weer zoals het hoort, maar moeten de foutcodes gereset worden bij de garage?

Alvast bedant voor de reacties.
En als er vragen zijn mbt de EGR klep van een E87, hoor ik het wel, ik heb me er redelijk in verdiept :p
BMW 320d 2006

VDWGGP

Re: EGR klep 118d

Bericht door VDWGGP » 08 sep 2010, 10:59

iemand? :?
BMW 320d 2006

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 sep 2010, 18:01

Klep van de EGR gaat inderdaad behoorlijk zwaar.
Maar hij moet in gesloten toestand ook goed afsluiten.

Ik denk zelf dat je de vacuumslangen van/naar de EGR eens moet laten nakijken.

En als dat niet werkt; uit laten lezen.
Kan ook zomaar een andere storing zijn.

VDWGGP

Bericht door VDWGGP » 13 sep 2010, 15:43

Bedankt.
met de vingers kon ik hem namelijk niet indrukken.
hij sluit goed af, dat heb ik getest.
En hij werkt ook, want na de schoonmaakbeurt is de eerste roetaanslag alweer zichtbaar.
ik ga hem laten resetten en dan wachten we het nog even af!

gr.
BMW 320d 2006

speters

Bericht door speters » 19 apr 2011, 09:47

een EGR klep kan gemakkelijk buiten werking worden gesteld door eenvoudig weg de vacuum slang van de klep te halen en hierin een metalen cilinder in te doen..(b.v. een afgeslepen boortje 4,5 mm) motor zal geen uitlaatgassen nogmaals door de motor sturen waardoor de motor schoner blijft, en in theorie meer vermogen houd. Bij mij geeft het management geen motorstoring..

speters

Bericht door speters » 04 mei 2011, 20:55

na een tijdje toch een motorstoring :gek: .. te hoge uitlaatgaswaarde.. nu alles maar weer terug gezet, en motorstoringslampje is ook weer uit;)
lol dus nu maar weer met werkende EGR klep rijden

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”