Motor valt uit bij koude motor
Motor valt uit bij koude motor
Beste BMW-liefhebbers,
Ik heb een prachtige E36 318IS in mijn bezit, die de laatste tijd een lastig mankement heeft. Zo wil hij nog wel eens afslaan bij een koude motor (ondanks dat ik de koppeling volledig intrap). Nu vroeg ik me af wat waar dit aan kan liggen en of dit te repareren valt ja of de nee. Ik ben zelf niet heel handig qua autotechniek, maar heb gelukkig een goede vriend die dit evt zou kunnen fixen. Nu heeft hij mij vertelt dat hij niet wil gaan zoeken naar het probleem, maar het wel wil oplossen voor me.
Ik moet dus echt zeker weten waar dit aan ligt, zodat hij evt de nieuwe onderdelen ervoor kan bestellen. Nog even een paar feitjes:
- Stationair maakt hij ongeveer 700 toeren (te laag is mij verteld). Met name met vochtig en/of koud weer heeft hij echt moeite om aan te blijven. Dit is overigens alleen bij een koude motor, warm rijdt hij echt als een treintje.
- Als ik bij een koude motor een klein beetje gas geeft en deze vervolgens weer los laat, dan dalen de toeren vaak naar 400-500, waarna hij 9 van de 10 keer ook weer afslaat.
Iemand enige ervaring met dit probleem?
Groeten,
Stefan
Ik heb een prachtige E36 318IS in mijn bezit, die de laatste tijd een lastig mankement heeft. Zo wil hij nog wel eens afslaan bij een koude motor (ondanks dat ik de koppeling volledig intrap). Nu vroeg ik me af wat waar dit aan kan liggen en of dit te repareren valt ja of de nee. Ik ben zelf niet heel handig qua autotechniek, maar heb gelukkig een goede vriend die dit evt zou kunnen fixen. Nu heeft hij mij vertelt dat hij niet wil gaan zoeken naar het probleem, maar het wel wil oplossen voor me.
Ik moet dus echt zeker weten waar dit aan ligt, zodat hij evt de nieuwe onderdelen ervoor kan bestellen. Nog even een paar feitjes:
- Stationair maakt hij ongeveer 700 toeren (te laag is mij verteld). Met name met vochtig en/of koud weer heeft hij echt moeite om aan te blijven. Dit is overigens alleen bij een koude motor, warm rijdt hij echt als een treintje.
- Als ik bij een koude motor een klein beetje gas geeft en deze vervolgens weer los laat, dan dalen de toeren vaak naar 400-500, waarna hij 9 van de 10 keer ook weer afslaat.
Iemand enige ervaring met dit probleem?
Groeten,
Stefan
Re: Motor valt uit bij koude motor
om te beginnen zou ik de auto uit laten lezen (of zelf doen), en kijken of je niet ergens een lekke luchtslang hebt...
Re: Motor valt uit bij koude motor
Dit moet met een speciale computer bij de dealer toch? Hoe kom ik erachter of ik een lekke luchtslang heb...een vriend van me heeft al met vloeistof lopen spuiten, maar kon geen lekkage vinden. Ander alternatief?wim_e36 schreef:om te beginnen zou ik de auto uit laten lezen (of zelf doen), en kijken of je niet ergens een lekke luchtslang hebt...
Re: Motor valt uit bij koude motor
dit hoeft niet bij een dealer de meeste autogarage's kunnen dit.
Met vloeistof spuiten heeft niet zo super veel zin vooral niet als het een vacuum slang is die blaast niet,
Maar laat hem eerst uitlezen als je maatje niks kan vinden.
Met vloeistof spuiten heeft niet zo super veel zin vooral niet als het een vacuum slang is die blaast niet,
Maar laat hem eerst uitlezen als je maatje niks kan vinden.
Re: Motor valt uit bij koude motor
Kun je hem niet gewoon wat hoger laten afstellen ?
Re: Motor valt uit bij koude motor
controleer even die rubberslang/buis die van de luchtfilter naar het spruitstuk loopt, als die precies in een ribbel gescheurd is zal je met vloeistoffen spuiten niet merken dat hij daar valse lucht aanzuigd.
hij zal er bij jou iets anders uit zien
-- Houdoe wanne --
Re: Motor valt uit bij koude motor
Ik heb naar de slang gekeken, maar hier zit geen gaatje in. Ik heb trouwens wel een sportfilter, dit schijnt nog wel eens voor problemen te zorgen? Je zou hem redelijk vaak moeten schoonmaken, wat ik uiteraard niet doe. Zou het hier aan kunnen liggen?
Re: Motor valt uit bij koude motor
Als je de orginel filterbak+filter nog hebt, kun je dit uiteraard proberen, maar ik denk niet dat het daar aan ligt...
je kunt ook proberen dat wanneer je het probleem zich heeft voorgedaan je dan ff het luchtfilter eraf pakt en kijkt of hij zonder filter wel blijft lopen. dan kun je iig die filter van je uitsluiten.
kan ook zijn dat het probleem bij je lambdasonde zit, deze moet op temperatuur zijn voordat hij kan meten. er zit voorverwarming in wellicht is die kapot en duurt het dus ff voordat het motormanagement systeem weet wat hij in moet spuiten
je kunt ook proberen dat wanneer je het probleem zich heeft voorgedaan je dan ff het luchtfilter eraf pakt en kijkt of hij zonder filter wel blijft lopen. dan kun je iig die filter van je uitsluiten.
kan ook zijn dat het probleem bij je lambdasonde zit, deze moet op temperatuur zijn voordat hij kan meten. er zit voorverwarming in wellicht is die kapot en duurt het dus ff voordat het motormanagement systeem weet wat hij in moet spuiten
-- Houdoe wanne --
Re: Motor valt uit bij koude motor
Ik zou het gooien op een defecte LMM of Stationair stappenmotor.
Re: Motor valt uit bij koude motor
Ik heb helaas niet meer de originele filter, anders had ik die er direct ingezet. Ik heb nog over lopen navragen en de kans dat het de lambdasonde is, is volgens vele erg groot. Ik denk dat ik heb eerst maar is ga uitlezen bij de garage, want ik heb geen zin in een vette onnodige rekening :-)