vocht in nieuwe koplamp

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
smeagol
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 jun 2010, 10:06

vocht in nieuwe koplamp

Bericht door smeagol » 13 nov 2010, 18:28

Vandaag nieuwe koplampen gekocht ( Depo ), omdat in 1 van de oude vocht zat, wat ik er niet uit kreeg.
Wat schetst mijn verbazing : na ongeveer 1 uurtje staat er in deze koplampen ook damp.
Gaat dit er nog uit ( blijvend) na een rit met de lichten aan, of moet ik maandag maar even bellen met de
leverancier ?
wanna be happy for a day?: drink. Wanna be happy for a year? : marry. Wanna be happy for the rest of your life?: Buy a BMW !

Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Re: vocht in nieuwe koplamp

Bericht door kenneth.BMW » 13 mar 2012, 03:14

hier precies hetzelfde geval, hoe heb jij dit opgelost als ik vragen mag :)
Echt rijplezier begint hier.

Stan (E39)
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
Locatie: Amsterdam

Re: vocht in nieuwe koplamp

Bericht door Stan (E39) » 13 mar 2012, 13:57

Volgens mij heeft hij het nog niet opgelost. Maar wanneer dit wel het geval is ben ik ook geïnteresseerd. Heb in m'n rechterkoplamp bij m'n knipper ook vocht wat soms tot lichte condensatie in de rest van de koplamp zorgt. Heb pakkingen al vervangen, extra schuimpje in gedaan om het vocht op te nemen maar het mocht allemaal niet baten. Gebeurt meestal bij warmteverschillen of als het natuurlijk nat is geweest. Heb er ook over nagedacht om het glas te vervangen maar had al zo'n voorgevoel dat het dan ook niet verholpen zou zijn. Ben benieuwd naar bevindingen van andere leden! :)
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: vocht in nieuwe koplamp

Bericht door AdE39 » 13 mar 2012, 18:50

Hallo beste BMW vrienden,

Dit is een lastig probleem.

Dan zit er vaak toch ergens een lek, dat kan bij het glas zitten, maar ook aan de achterzijde van de koplamp.

Als het nu enkel is nadat er een nieuwe koplamp is geplaatst, dan kan het door de temperatuurs verschillen komen, binnen-buiten temperatuur.

Dat had ik ook na het plaatsen van nieuwe mistlampen in de voorbumper.

Gewoon de lampen even laten branden, dan komt er een luchtstroom op gang, en het condens gaat weg, en is bij mij net terug gekomen.

Wat ik soms niet begrijp, dat men zo vaak problemen heeft met het merk Depo.
ik heb in de vorige auto, een A6 van Audi ook Depo koplampen gemonteerd, nooit een probleem mee gehad, werkten echt goed, net als de originele koplampen.

Zitten alle vocht vangers goed strak om de lamphulzen heen, of zit er niets bij de gloeilampen?

Wijzen de rubberen beluchtings sokjes naar beneden, niet omhoog, want dan loopt er water in de koplamp.

Beste Stan,

Weet u zeker Stan dat de koplamp voor 100 % goed afsluit, is dit niet het geval, dan komt er water in de koplamp.
Er hoeft maar een heel klein gaatje in de afsluiting te zitten, en u heeft het gedonder echt in de glazen, letterlijk en figuurlijk!

Ik heb dus FL koplampen in de E39, ik heb de glazen los gehad, om de welbekende stelnokken te vervangen, heb de oude kit verwijderd, en heb ruitenkit genomen, en gebruikt, het werkt echt grandioos, en later is het geheel weer demontabel.

Ik heb echt geen enkel probleem met condens.

Voor Smeagol:

Blijft u last hebben van condens in de koplampen, ga dan binnen de kortse tijd terug naar de verkoper/dealer van de Depo koplampen.
Er mag absoluut geen condens in nieuwe koplampen komen, het kan zijn, dat wat ik al heb gehad, door de temperatuurs verschillen, dat er condens ontstaat, dat is gewoon normaal.
Maar na een poosje de koplampen te hebben laten branden, dan moet het toch echt wel weg zijn, en niet meer terug komen.

Ik zag dus net dat de posting van Smaegol al gadateerd is, ik hoop dus dat het probleem voor hem is verholpen!

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Stan (E39)
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
Locatie: Amsterdam

Re: vocht in nieuwe koplamp

Bericht door Stan (E39) » 15 mar 2012, 14:28

Het bericht van de topicstarter is inderdaad al wat oud... Haha, niet gezien!
@ Ad39
Beste Ad,

wederom reuze bedankt voor je inzichten en adviezen wij hier op het forum mogen blij zijn met een medelid zoals jou. Ik ben het wel iig! ;)
Mijn Bimmer draagt nog de PFL glazen op z'n neus maar deze lente/zomer plaats ik er SMD LED Angel Eyes ringen in dus dan gaan ze toch weer uit elkaar. Moet ik ergens specifiek op letten? Bij het vervangen van de pakkingen vorig jaar is niets bijzonders opgevallen.

Groet,

Stan
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: vocht in nieuwe koplamp

Bericht door AdE39 » 15 mar 2012, 15:42

Hallo beste Stan,

Geen dank hoor, het is erg graag gedaan.

Als alle aansluitende delen schoon zijn en vetvrij, geen obstakels op de sluitvlakken, dan moet het goed zijn.
Kijk ook naar eventuele scheurtjes in de koplamp bak.
Telkens als de glazen worden gelicht van de koplamp bak, dan dienen de pakkingen vervangen te worden door nieuwe, de pakking is zijn rekbaarheid en de afsluiting kwijt.
Dus als er nog iets vervangen zou moeten worden, doe dit beter in een keer.
Wat ook een goede mogelijkheid is, als er twijfel ontstaat, of de afsluiting wel goed is, doe na de montage aan de buitenzijde een klein beetje ruitenkit aanbrengen.
Dan weet u in elk geval zeer zeker dat het daar echt goed afsluit. En als eventueel de koplamp weer geopend dient te worden, kan dit gewoon moeiteloos plaats vinden, de kit kan zo weer weg gehaald worden, weel eerst ontvetten, dan is er een gegarandeerd goede afsluiting.

Bekijk ook de rubber afsluiting rond de lampen fittingen aandachtig, die kunnen soms ook licht verduurd zijn, en dan is het rek vermogen ook geheel verloren gegaan, en sluit dan ook niet goed af.
bekijk ook de condens afvoer goed, zitten deze geplaats, dat zijn vaak korte rubberen elleboogjes, die op een tule zitten aan de achterzijde van de koplamp.
deze dienen naar onder te wijzen, anders loopt het water zo in de koplampen.
Het zijn soms erg kleine dingen die dit ongemak kunnen veroorzaken.

Ja, de PFL heeft pakking tussen de glazen en de koplamp bak zitten, de FL van mij die is gekit met ruitenkit.

De nog latere FL koplampen kunnen niet meer geopend worden, zodat men bij Hella zeker weet dat wanneer er iets stuk is, dat men direct nieuwe koplampen moet kopen!!
Maar dan kennen ze mij nog niet, dan zou ik eventueel de glazen door slijpen met een Dremel, en er weer andere glazen op monteren, desnoods weer met ruitenkit. Ik heb helaas geen dergelijke set liggen, want anders zou ik het echt wel bekijken, of het mogelijk was.

Die LED ringen hoef ik niet te plaatsen, het volstaat bij de FL met een LED lamp met fitting, de ringen zitten er standaard in.

Dus als er gedonder blijft vervangen door FL koplampen, het is echt erg jammer, dat ze alles zo prijzig gemaakt hebben.
Anders even op ebay.de kijken, daar kan je er op bieden, doe ik ook vaak, dan heb je het soms nog voor een habbekrats.

Ik heb vorig jaar een trekhaal gekocht voor de E39 touring, via ebay.de in ons land kost en dergelijke afneembare trekhaak al snel 900,00 euro, het is een Westfalia, met kant en klare kabelboom en alles aangesloten, stekkers alles, helemaal compleet dus, zelfs ook nog een verloop stekker er bij van Jaeger naar Wescon, en in Wescon past dan direct een 7 pool stekker.

Gekocht bij Stefan Bertelshofer in Weichering bij Munchen voor slechts 399,90 incl. BTW en verzendkosten
De service is gewoon uitmuntend.

Dus vaak is er een voordeeltje te behalen via ebay.de

Succes, met de koplampen zet na het monteren wel even alle verlichting even aan, om de eventuel achter gebleven condens weg te verwarmen!

Daarna zou er echt geen condens meer mogen vormen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”