cilinderkop wisselen
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
cilinderkop wisselen
hallo,
ik vroeg me laatst eens af:
is het ook mogelijk om van een 318 16klepper. de cilinderkop uit te wisselen met een kop van een 316?
heb nu een 316, maar vroeg me dus af of een 318kop (16v) ook op een bestaand 316 (8v) blok paste,.
moterinhoud is iig precies hetzelfde, 316 is ook gewoon een 1800cc alleen dan met 8 kleppen en een andere ecu,
Gr Jeroen,
ik vroeg me laatst eens af:
is het ook mogelijk om van een 318 16klepper. de cilinderkop uit te wisselen met een kop van een 316?
heb nu een 316, maar vroeg me dus af of een 318kop (16v) ook op een bestaand 316 (8v) blok paste,.
moterinhoud is iig precies hetzelfde, 316 is ook gewoon een 1800cc alleen dan met 8 kleppen en een andere ecu,
Gr Jeroen,
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Re: cilinderkop wisselen
Hoe kom je erbij dat een 316 1800cc heeft?
Dat is bij een E36 namelijk niet zo.
Dat is bij een E36 namelijk niet zo.
Re: cilinderkop wisselen
e36 heeft wel 1800 cc
waarom hebben een e36 316 en een e46 316 dan hetzelfde motortype (M43)
waarom hebben een e36 316 en een e46 316 dan hetzelfde motortype (M43)
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 18 aug 2010, 16:42
Re: cilinderkop wisselen
ik zat daar eerst ook over te denken, maar er gaat nu een 2.5 24V in dat is ff wat leuker. en meer de moeite waard vind ik, want als je toch alles al open heb, trek het hele blok eruit en lepel er een motor in van een 325/328.
maar volgens mij moet dat wel kunnen alleen je moet wel paar dingetjes aanpassen. zoals langere distributieketting want je heb dan 2 nokkestokken hea. en ecu en misschien je radiateur ook want die van een IS is volgens mij bij sommige groter als bij een gewone 318. en injectoren enz......
grtz
maar volgens mij moet dat wel kunnen alleen je moet wel paar dingetjes aanpassen. zoals langere distributieketting want je heb dan 2 nokkestokken hea. en ecu en misschien je radiateur ook want die van een IS is volgens mij bij sommige groter als bij een gewone 318. en injectoren enz......
grtz

BMW E36 318i M43 1.8 8v -------->> M50B25 24V swap
Re: cilinderkop wisselen
@ dv, dus jij zegt dat een e46 m43 1600 cc heeft? Want in mijn papieren staat 1800 nogwat. Afgerond 1900, en dat is n m43
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: cilinderkop wisselen
M43 is 1900 16V. Ongeacht of het een e36 of e46 is.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: cilinderkop wisselen
ja en 'n m43 in een e36 (of e46 maakt niet uit) kun je herkennen aan de ketting ipv snaar
maar het is geen 16 maar een 8 klepper als ik me niet vergis.
maar het is geen 16 maar een 8 klepper als ik me niet vergis.

E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 23:20
Re: cilinderkop wisselen
Dit is niet geheel waar Joeyj0eyv schreef:M43 is 1900 16V. Ongeacht of het een e36 of e46 is.

Ik heb een E36 318i Cabrio uit 07-1997 met een M43 blok...
Het schil zit hem hierin:
Er zijn 3 soorten blokken binnen de M43 serie, namelijk:
de M43B16: 316i van na 1991 (1596 cc 8V)
de M43B18: 318i van 1997 tot 1999 (1796cc 8V)
tenslotte is er ook nog de M43TUB19: 318i van 1999 tot 2001 (1895cc 8V)
De M43B16 heeft 101 pk, de M43B18 heeft 115pk en de M43TUB19 heeft 118 pk..
De M43 is er ook niet alleen geweest voor de 3-serie..
Zowel de M43B16 als de M43B18 als de M43TUB19 zijn gemaakt voor:
- E36 3-Serie
- E36 3-Serie Compact
- E34 5-Serie
- E36 Z3 1.8
- E46 3-Serie 1.8i en 1.8Ci
en als laatste de E46 316i.
Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 23:20
Re: cilinderkop wisselen
En nog iets,
als het goed is, heb jij een E36 318is toch??
Dan heb je als het goed is een M44 Blok,
Dit betekent:
- ketting overbrenging
- 16V i.p.v. 8V
- Spaghettispruitstuk i.p.v. 4-in-1 collector
- Andere nokkenassen
als het goed is, heb jij een E36 318is toch??
Dan heb je als het goed is een M44 Blok,
Dit betekent:
- ketting overbrenging
- 16V i.p.v. 8V
- Spaghettispruitstuk i.p.v. 4-in-1 collector
- Andere nokkenassen
Re: cilinderkop wisselen
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/BMW_M43
hier staat wat 318icabriozld zegt ietsje uitgebreider
hier staat wat 318icabriozld zegt ietsje uitgebreider

E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: cilinderkop wisselen
bimmer-jeroen schreef:hallo,
ik vroeg me laatst eens af:
is het ook mogelijk om van een 318 16klepper. de cilinderkop uit te wisselen met een kop van een 316?
heb nu een 316, maar vroeg me dus af of een 318kop (16v) ook op een bestaand 316 (8v) blok paste,.
moterinhoud is iig precies hetzelfde, 316 is ook gewoon een 1800cc alleen dan met 8 kleppen en een andere ecu,
Gr Jeroen,
dit is dus niet mogelijk bij een e36.
maar hoe zit dat dan met 'n e46

E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 23:20
Re: cilinderkop wisselen
Dit gaat ook niet, het onderblok van E46 318i 16v is vrijwel hetzelfde aan die van de 8v variant, maar het bovenblok van de E46 318i is anders.. 

Laatst gewijzigd door Farl op 05 mar 2011, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote naar voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels
Reden: Quote naar voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels
Re: cilinderkop wisselen
het bovenblok van een 318is e36 ook?
Laatst gewijzigd door Gast op 17 nov 2010, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: cilinderkop wisselen
dus ik heb een e36 316. en is dus 1600cc
maar wat 318cabriolzd zegt: Dat 316 M43 na 1991 1600cc is, klopt ook niet helemaal toch?
want van 91 tot 1995 is toch M40 met riem ipv M43 na 1995 met ketting?
nu wordt uhm me toch allemaal beetje te vaag x| .
maar als ik alles beetje samenvat kan het NIET.
omdat:
ik een m43 van na 1991 heb met 1600cc
en zou ik daar een kop van een 318is opbouwen gaat dat NIET passen vanwege de boring per cilinder. en de boringen in de cilinderkop
of zijn de cilinder bussen van een 318is langer? of kortere zuigers?
gr: Jeroen.
maar wat 318cabriolzd zegt: Dat 316 M43 na 1991 1600cc is, klopt ook niet helemaal toch?
want van 91 tot 1995 is toch M40 met riem ipv M43 na 1995 met ketting?
nu wordt uhm me toch allemaal beetje te vaag x| .
maar als ik alles beetje samenvat kan het NIET.
omdat:
ik een m43 van na 1991 heb met 1600cc
en zou ik daar een kop van een 318is opbouwen gaat dat NIET passen vanwege de boring per cilinder. en de boringen in de cilinderkop
of zijn de cilinder bussen van een 318is langer? of kortere zuigers?
gr: Jeroen.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 23:20
Re: cilinderkop wisselen
Voor zover ik weet wel..buutnhuus schreef:het bovenblok van een 318is e36 ook?

En wat betreft jouw opmerking bimmer-jeroen, daar ga ik even mijn database op naslaan

Ik kom hier nog wel even op terug..