E39 520i Touring. Verschillende technische vragen.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vladi

E39 520i Touring. Verschillende technische vragen.

Bericht door vladi » 12 dec 2010, 16:16

Nadat ik me voorgesteld heb in het "stel je voor" forum hier wat vragen over mijn auto.
http://www.bmwportal.nl/stel-jezelf-voo ... 15648.html
Er zijn een aantal dingen die ik graag gefixt wil hebben aan mijn auto.
Ik heb een E39 520i Touring uit 1999. De auto heeft 178.000 Km op de teller.

Ten eerste vraag ik me af waarom de kleine speakers/tweeters in de deuren het niet doen. Ik heb ook twee tweeters in de raamspijlen van de voordeuren zitten, net achter de buitenspiegels, die doen het wel. Maar in alle vier de deuren zit ook een tweeter. In de voordeuren net naast het luchtrooster en in de achterdeuren linksonder het raam. Deze doen het niet. Is dit een extra optie dat deze het pas doen met een uitgebreider audiosysteem of zouden deze het wel moeten doen?

Daarnaast doet de centrale deur vergrendeling van de rechter achterdeur het niet. Op zowel afstandbediening niet als met de sleutel. Heel sporadisch weigert de linkerachterdeur vergrendeling ook.
Ook moet ik hier bij zeggen dat ik nu twee keer heb gehad dat de gehele CV met de afstandbediening niet meer werkte en dat ik de auto alleen met de sleutel op het slot kon zetten en weer van het slot kon halen. Waarbij de tweede keer na een aantal keer proberen de auto wel van het slot af ging met de CV afstandbediening maar niet op slot ging. Dit was dan vreemd genoeg weer verholpen nadat de auto een tijdje had stil gestaan.

Ook doet de ruitenwisser van het achterraam het niet. Ook de pomp doet het niet. De zekeringen lijken allemaal in orde.
Ik heb eens iets gelezen over een "module" welke zorgt voor de ruitenwissers, het alarm en de centrale deur vergrendeling. Zou daar iets mee aan de hand kunnen zijn? Zegt iemand dit iets?

Daarnaast ga ik terzijnertijd nog de waterpomp vervangen, hier zit een klein beetje speling op. Ook wil ik de auto uit laten lijnen want het stuur staat een kleine 2 CM scheef, het is haast niets maar toch stoort het me. De auto trekt overigens niet naar rechts of links. Hij rijd netjes door en ook bij het remmen geen rare trillingen of trekken. Voor het uitlijnen zal ik wel een spoorstang moeten vervangen want daar zit iets speling op", zo vertelde een BMW garage expert mij. Die kon dat horen toen hij zachtjes over een hobbel reed (?)

Ik hoop dat er mensen zijn die me met deze vragen op weg kunnen helpen.

Dank alvast

vladi

Re: E39 520i Touring. Verschillende technische vragen.

Bericht door vladi » 15 dec 2010, 07:32

Niemand die iets weet over de speakers/tweeters in de deuren?
En iemand info over de centrale deurvergrendeling of achterruitenwisser?

nassje

Bericht door nassje » 15 dec 2010, 08:00

Betreft de speakers, heb je deze daadwerkelijk erin zien zitten of vanwege de speaker kapjes?
Deze kan je wel uitbreiden en er zijn een aantal die deze standaard hebben, dan hebben we het over een DSP sound, maar daar hoort dan ook een versterker en woofer bij en als je een MID hebt (boven je climate control) dan heb je een knopje DSP.

Van je stuur kan het trouwens ook zijn dat je stuur zelf scheef staat.
Dit kan je zien bij de demontage, dan zie je bij het naaf waar je de tandjes hebt voor afstelling een streep en dat is dan het middenpunt van je stuur, 1 tand er naast kan al een paar cm afwijken.

En van je spoorstang vind ik apart dat men dat kan horen als je over een hobbel rijd.
Dit kan je volgens mij alleen weten als je het ziet?? Dit voel of hoor je amper...
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

vladi

Bericht door vladi » 15 dec 2010, 10:44

Ik zie idd alleen de kapjes zitten. heb er nog niet onder gekeken. Ik heb geen DSP, op die button waar dat op zou moeten staan staat alleen het woord audio.(heb ook geen versterker en woofer).
Dan is het alsnog jammer dat er alleen in de voordeuren tweeters zitten en achterin niet.

Is het stuur makkelijk te demonteren? Het betreft een stuur met airbag en stuurbediening.
Moet ik daarvoor onder het BMW logo zijn?
Wil daar wel even onder kijken voordat ik de auto weg breng om uit te laten lijnen.

Dat van het horen van die spoorstang vond ik ook vreemd, maar het is zo'n expert dat ik bijna niet aan hem wil twijfelen..
Ik twijfel nu aan mezelf of hij spoorstang of iets anders zei. (andere stang in de voorophanging?)
(misschien heeft dit ook weer te maken met het scheef staan van het stuur?)

nassje

Bericht door nassje » 15 dec 2010, 11:02

Achter je stuur heb je 2 gaten, daar zitten torx schroeven in.
Losdraaien en je airbag is los (zorg ervoor dat de auto uitstaat, liefst de sleutel uit contact)
Men geeft ook weleens aan dat je de accu af moet halen ivm de airbag, maar dat is niet nodig heb het zelf al een aantal keer gedaan.
Aan de airbag zitten nog wat kabels vast van je stuurbediening, stroom etc. Gewoon loskoppelen en de airbag is eraf.
Dan zie je in het midden een grote moer (zelfde maat als je velgmoer)
Deze losdraaien en dan is de stuur los en waar de moer in zat zie je dus ook de tandjes.

Let wel op, deze manier van demonteren zijn voor sturen waar de sleepring niet aan vast zit.
Vanaf 1999 is dit namelijk apart van de stuur en is het makkelijk zelf te doen.
Voor 1999 zit de sleepring vast aan de stuur en is opzich ook wel zelf te doen, maar dan moet je ook je richtingaanwijzers etc. demonteren. Is alleen wat meer werk.

Je spoorstang heeft wel wat te maken met het uitlijnen.
Daar stellen ze het namelijk af en meestal zit deze vast en moet dan vervangen worden, maar dat is iets wat je dus niet voelt of hoort.
Het kan zijn dat er een draagarm speling heeft of een veerpootlager gescheurd.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

vladi

Bericht door vladi » 15 dec 2010, 11:14

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal is kijken of het stuur idd niet gewoon zelf scheef staat.
Mijn auto is van 1999 dus als het goed is zou dit op de makkelijkere manier moeten kunnen.

Als het stuur niet scheef staat zal ik de auto toch weg brengen om deze uit te laten lijnen en dan zal het eventuele euvel met de spoorstang of draagarm ook wel aan het ligt komen.

Waarschijnlijk heb ik de auto nog wel eerder op een brug van een vriend staan dus misschien kan ik er zelf achter komen waar en wat er speling heeft.

dw70

Bericht door dw70 » 15 dec 2010, 19:38

de e39 staat toch bekent om zijn speling op het stuurhuis?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

vladi

Bericht door vladi » 15 dec 2010, 21:20

Niet dat ik weet.
De auto stuurt dan ook heel strak zonder speling of afwijkingen. Het stuur staat alleen anderhalve CM naar links.

Bandje

Bericht door Bandje » 16 dec 2010, 10:28

Niet zomaar het stuur verdraaien op de vertanding.
Onder de auto op het stuurhuis zit een markering voor de stuurstang en stuurhuis.
Deze moeten recht staan en dan kijk je naar je stuur en zal je zien dat je stuur ook recht zal staan.
Dus niet verzetten maar uitlijnen.
Stuur kan niet zomaar een tandje scheef gaan staan als het stuur er niet is los gemaakt.

vladi

Bericht door vladi » 16 dec 2010, 11:43

Je hebt gelijk, eerst maar is kijken of ik die markeringen kan vinden op het stuurhuis.
Zijn deze een beetje makkelijk te vinden als de auto op een brug staat?

vladi

Bericht door vladi » 23 dec 2010, 08:51

Waterpomp is deze week inmiddels vervangen.
Stuur en ruitenwisser nog niet naar gekeken. Dat word pas met wat minder koud weer...

Wat betreft de verstoring van het CV systeem. Kan ik handelingen zoals beschreven in deze film
straffeloos uitvoeren? Ik heb vlak na aanschaf van de auto één van de sleutels vervangen voor een nieuw exemplaar door het binnenwerk van de sleutel over te zetten. Hierbij is de batterij wel even los geweest.

http://www.youtube.com/watch?v=O-TI1jc_nbA

ronny1

Bericht door ronny1 » 02 jan 2011, 12:58

probleemen met u bmw ik kan deze uitlezen en reseten en activeren aan laage prijs u kan me berijken via e mail verheesen@msn.com kom ook ter plaatsen omgeving antwerpen tegen betalling natuurlijk

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”