Bonjour !

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
globetrotter.cantal
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:34

Bonjour !

Bericht door globetrotter.cantal » 30 dec 2010, 17:36

Goedenavond,

Net nieuw op het forum, dus ik zal mezelf even voorstellen.

Ik heet Milo, bijna 40, en ben sinds 5 jaar ondernemer in Frankrijk.
Omdat de zaak enigszins van de grond begint te komen heeft de Kerstman mij dit jaar verblijd met een prachtige bolide.
Eigenlijk stond er een 320 T cdi op mijn verlanglijstje vanwege de enorme kofferbak, maar afgelopen vrijdag viel mijn oog op een zilveren 530d touring in de omgeving van BREMEN (zo'n slordige 1500 km hiervandaan).

bouwjaar 2003, 217.000 km, 5 versnellingen.

Voor de kenners uit het onderhoudsboekje:
DP71, titaan zilver met stof rips diagonaal antraciet.Klima-auto, cd, DSCIII, servotronic, trekhaak(afneembaar), shadowline, groene voorruit, dakreling, glazen schuifdak, matten, verw. voorstoelen, M stuur.

Op kenteken staat dat het onderstel voor en achter 20mm verlaagd is. Dat de auto oorspronkelijk met een set 16 en een set 17 inch velgen geleverd is. De laatste ontbreken nu jammer genoeg.

Kortom, vrijdag vluchten geboekt. Maandag avond in Bremen en dinsdag ochtend naar garagebedrijf.
Er lag 30 cm sneeuw en het had minstens 10 graden gevroren, dus... BMW wilde niet starten. De duitsers vertelden me dat de auto moest ontdooien. Diesel gevlokt en waarschijnlijk bevroren waterresten. Maar om 15.00 uur liep ie dan toch. Proefrit was er niet echt bij. Enige twijfel want de auto rookte mij iets te veel. 12 maanden internationale garantie afgesloten op motor en versnellingsbak en de gok maar genomen.

Export kenteken erop, 40 liter diesel erbij (om in Frankrijk te komen) en rijden maar. Bij vertrek legde ik meteen een grote blauwe rookwolk aan en na invoegen op de snelweg verdween dit. Hevige twijffel direkt teruggaan of even aankijken. IK koos voor aankijken. Motor goed warm gereden, na 1,5 uur eens even doorgetrapt. Tot 195 km/h geen probleem. Doorgereden naar Nederland, kopje koffie bij familie. Olie gecontroleerd (natuurlijk nog op ,maximum). Om 23 uur toch maar weer eens opgestapt en snel door naar Frankrijk. Woensdag om 10 uur was ik thuis. (verbruik rond de 1 op 13 bij snelheden van rond de 140 km/h.

Vanochtend toch maar even de vorige eigenaar gebeld (2005-2010). Keurig ieder jaar onderhoud gehad tot en met 2010. IN november moest er toch een afscheid van zijn BMW komen, maar zeker niet vanwege mankementen. Hij vertelde me dat hij de auto met exact 217.000 km had ingeleverd. En er in oktober nog 220 km/h mee gereden had.

Dus tot zover niet zo slecht. Alhoewel ik toch enkele problemen heb waar ik graag jullie mening over zou weten.
- Boven ongeveer de 3700 toeren houdt de motor in (schokt en wil niet hoger de toeren in). Dit is in alle versnellingen. Het doet mij het meest denken of je met een oude benzinemotor tegen de toerenbegrenzing aan rijdt.
- ik vind dat de uitlaatgassen typisch ruiken (moeilijk te omschrijven)
- net snel even geklokt 80-120 in 5 ongeveer 13 seconden. De motor (turbo) pakt iets vertraagd op. Het lijkt dat hier wat vermogen mist. IK schat in dat dit rond de 9 seconden hoort te zijn.
- IK vermoed dat er allerlei toevoegingen aan de diesel gedaan zijn om het vlokken tegen te gaan en d motor weer aan de praat te krijgen, maar heeft dat wellicht de motor vervuild. Rotzooi zou nu voor 95% uit de tank moeten zijn, vanochtend volgetankt 62 liter.

Wat is wijs en eenvoudig om even te controleren?
IK heb al een en ander gelezen over LLM, EGR-klep, karterontluchting, roetfilter. OP deze BMW lijken al deze onderdelen een andere vorm te hebben dan dat ik gewend was (waarschijnlijk om ruimte te besparen). Dus als je een tip hebt om iets te demonteren, vertel me dan aub ook waar ik het ding vind en waarvoor ik moet oppassen.

Voor de rest doet de handrem niets meer. Is deze wellicht te stellen (en waar), of is het tijd voor nieuwe schijven, schoentjes en blokjes achter?

IK mis nu al de cruise-control. Is deze achteraf simpel na te bouwen (zoals bij VW)?

Ik zag een webasto stickertje onder de motorkap. de vorige eigenaar vertelde me dat er een extra verwarming op de motor zit om deze na starten eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Hij vertelde me ook dat dit systeem eenvoudig om te bouwen zou moeten zijn naar een volwaardige standkachel. Heeft iemand toevallig ervaring?

In afwachting van jullie reacties,

gegroet,

Milo

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Bonjour !

Bericht door bjornc » 30 dec 2010, 18:25

Bonjour Fromage croissant escargots :p (dat was ongeveer mijn vocabulair Frans)

Een diesel met bijverwarmer kan je relatief makkelijk uitrusten met een standkachel inderdaad.
Ik meen echter dat dit bij mijn 320d al iets van €1250 zou kostten, maar dat weet ik niet exact meer.
Al de auto in duitsland staat, en je wilt ermee naar Frankrijk, zou ik er een Dekra keuring op los laten.
En uiteraard de fouten laten uitlezen.

Veel succes!

globetrotter.cantal
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:34

Re: Bonjour !

Bericht door globetrotter.cantal » 30 dec 2010, 19:04

Dank je voor je reactie.
Dekra keuring was al gedaan voor de aankoop. Kwam niets schokkends uit naar voren.
De auto heb ik al hier in Frankrijk staan en dat waren 1400 prettige kilometers.

wat moet er toegevoegd worden om tot een volwaardige standkachel te komen?

Milo

BMWOverlord

Re: Bonjour !

Bericht door BMWOverlord » 02 jan 2011, 09:32

Bonjour Milo,

Elke E39 diesel heeft een kleine standkachel links voor onder je linkervoet (als je erinzit) om de motor bij extreem koude op temperatuur te helpen komen.
Er zijn dealers die in de software een verandering willen maken zodat de standkachel ook te gebruiken is om de gehele auto op te warmen, andere doen dit niet en proberen je de extra standkachel te verkopen die rechts achterin achter het luik in de bagageruimte van je touring geplaatst kan worden.

Ik zou dus bij de BMW dealers bij jou in de buurt informeren of zij dit softwarematig willen veranderen, scheelt een hoop kosten :)

Encordialement, Paul

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”