Tikkend, ratelend geluid stationair tot 1500rpm

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Vivaldi
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:30

Tikkend, ratelend geluid stationair tot 1500rpm

Bericht door Vivaldi » 02 jan 2011, 15:02

Beste hulpverlener,

ik hoor een tikkend, ratelend geluid onder de volgende omstandigheden:
- alleen als motor warm is
- alleen als de airco (climate control) aanstaat
- alleen bij stationair draaien en bij gasgeven tot 1500rpm
- frequentie van het geratel/getik loopt mee op met het toerental van de motor tot 1500rpm, dan verdwijnt het geluid
- het betreft een BMW E39 528i executive touring uit 1997 (190.000km)
- als ik de airco uitschakel verdwijnt het geluid onmiddelijk
- het geluid is er sinds 5 weken, ik weet dus niet of de airco nog kan koelen, want het blijft vriezen.
- de automaat rijd weinig onder de 1500rpm, dus hoor ik het alleen als ik stil sta of vanaf 0km/h accelereer

Na enige zelfstudie kom ik uit op één van de volgende problemen:
- defecte magneetkoppeling in de airco
- te laag vloeistof niveau in de airco
- defecte airco compressor
- defecte airco pomp

Is er iemand die mij enig uitsluitsel kan geven met bovenstaande informatie? Weet iemand met eventueel de kosten zijn van een defecte magneetkoppeling?

Ik hoop van harte op uw hulp.

Met vriendelijke groeten!

523 i touring
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55

Re: Tikkend, ratelend geluid stationair tot 1500rpm

Bericht door 523 i touring » 02 jan 2011, 15:08

Beste Vivaldi,

Deze klacht heb ik ook gehad met mijn 523 i touring. Begin met vullen en kijken of er lekkage is. In ieder geval de airco niet aanzetten totdat je deze heb laten vullen en afpersen.

Bij mijn auto gaf het vullen de oplossing en bracht gelijk een klein lek aan het licht.

Succes met het oplossen.

Vivaldi
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:30

Re: Tikkend, ratelend geluid stationair tot 1500rpm

Bericht door Vivaldi » 08 jan 2011, 11:09

Hallo,

De airco service beurt is net geweest. Het geluid verdwijnt niet. De reactie van de monteur: het probleem zit in de pomp zelf. Door blijven rijden tot de pomp zelf het begeeft. Dan wordt het een nieuwe pomp dus. In elk geval bedankt voor de reactie!

Mvg!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”