
De tweeliter turbomotor van BMW komt in meerdere vermogensvarianten. De motor waarmee het allemaal begint heeft een vermogen 245 pk. De X1 valt vanaf de lente de eer te beurt om als eerste deze motor onder de kap te krijgen. Het blok is gemaakt van aluminium en voorzien van de TwinPower-techniek, die we ook van bijvoorbeeld de 3,0-liter zescilinder turbomotor van BMW kennen. De nieuwe viercilinder is dan ook van dat blok afgeleid.
De nieuwe versie neemt de plaats in van de X1 xDrive28i. De naam blijft hetzelfde, maar het maximumkoppel ligt volgens onze bron ‘ruim boven de 310 Nm van die auto met 3,0-liter zes-in-lijn’. Het hogere koppel is bovendien al beschikbaar vanaf iets meer dan 1.000 toeren. Ook op het gebied van verbruik maakt de X1 xDrive28i een forse stap, want met downsizemotor daalt dit van 9,4 liter per 100 km tot 7,9 liter 100 kilometer, volgens de officiële informatie.
In het kader van het terugdringen van de CO2-uitstoot gaat BMW de nieuwe viercilinder turbomotor in het hele gamma inzetten. We verwachten het blok bijvoorbeeld in de nieuwe 1-serie (debuut op Autosalon Genève) en de nieuwe 3-serie (2012). Maar ook in de rest van het gamma kan het niet anders dan dat de atmosferische zescilinders langzaam maar zeker plaatsmaken voor de nieuwe viercilinder downsizemotor.
Bron: Autoweek.nl