Z car
Z car
Er staat nog niks hier in het Z serie showroom draadje zie ik, dus open ik maar vast
ik zal in de toekomst als ik er aan denk veel mer info over de auto droppen, misschien leuk om te weten of te zien...
voor nu even vast een paar foto's to make a start
helemaal aan het begin toen Herbert de toen nog Z3 M coupe net had en nog in het begin van een lange weg te gaan stond,
en ja hij was zwart toen ie nieuw werd aangeschaft (zie ook het 3.5 verhaal verderop)
de eerste paar foto's waren nog in de tijd dat ie nog van Herbert was,
later veel meer uit zijn (Herbert Hartge) tijd in de magazines, maar nu eerst wat van de verzamelaar voor mij, waar ik de kar van overnam.
wordt vervolgd, de volgende keer wanneer ik weer ff zin heb
edit: heb een pdf gemaakt nu ik dat "kan" en weer nwe info verkregen heb, hier een overzicht van hoe Hartge de auto door de jaren heen veranderde van de 3.2 naar de 3.5 naar de 4.7 V8 in 1999 en de gerestricte 5.0 (vanwege TUV op de 4.7 en dus de 350pk doch is 420pk ;-)) in 2001.
https://skydrive.live.com/redir?resid=2 ... 2D58C3!819
ik zal in de toekomst als ik er aan denk veel mer info over de auto droppen, misschien leuk om te weten of te zien...
voor nu even vast een paar foto's to make a start
helemaal aan het begin toen Herbert de toen nog Z3 M coupe net had en nog in het begin van een lange weg te gaan stond,
en ja hij was zwart toen ie nieuw werd aangeschaft (zie ook het 3.5 verhaal verderop)
de eerste paar foto's waren nog in de tijd dat ie nog van Herbert was,
later veel meer uit zijn (Herbert Hartge) tijd in de magazines, maar nu eerst wat van de verzamelaar voor mij, waar ik de kar van overnam.
wordt vervolgd, de volgende keer wanneer ik weer ff zin heb
edit: heb een pdf gemaakt nu ik dat "kan" en weer nwe info verkregen heb, hier een overzicht van hoe Hartge de auto door de jaren heen veranderde van de 3.2 naar de 3.5 naar de 4.7 V8 in 1999 en de gerestricte 5.0 (vanwege TUV op de 4.7 en dus de 350pk doch is 420pk ;-)) in 2001.
https://skydrive.live.com/redir?resid=2 ... 2D58C3!819
Laatst gewijzigd door GTRene op 15 jul 2012, 12:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
kan ik wel doen, ik zal dan wat historie uit de autobladen van destijds posten, zodat je kan zien hoe de auto veranderde...
hij is namelijk begonnen als een zwarte M coupe ,daar zie je niks van echt alles is er uit geweest natuurlijk voor ie in de huiskleur werd gespoten destijds.
maar vond dat in de lijst die ik kreeg op het oude BMW chassisnr, en later vond ik de foto's toen Herbert Hartge de auto net had en daar de 3.5 Hartge in plaatste en ook stond er, tot een jaar terug, de zwarte Z3 M coupe op hun site bij historie (nu helaas alles daarvan weg) dacht van hey, kijk nu klopt het allemaal meer.
het waren geen 3 auto's maar alle zijn op deze auto gebouwd met foto's to proof ook uit die autobladen.
ja heb helaas maar 3 of 4 van die bladen van voor 2002, magoed, toch interessant.
verder dat er speciale motoren naar Ascari gingen voor de Ecosse...eerst de 4.7 die wat ze ook in deze auto hadden, en later de 5.0 voor de laatste 3 Ecosse's
en precies zo'n getunede motor ligt ook hier in, ik heb zelfs Ascari's computer daar kwam ik achter toen ik die eruit haalde een tijd terug, dacht huh...hun handschrift e.d. er op....
toen Ascari gemaild en die wist (die man die er al heel lang werkt) precies nog welke motronic dat was
hij herkende dat handschrift en vertelde het verhaal, dus best uniek/apart allemaal.
hij is namelijk begonnen als een zwarte M coupe ,daar zie je niks van echt alles is er uit geweest natuurlijk voor ie in de huiskleur werd gespoten destijds.
maar vond dat in de lijst die ik kreeg op het oude BMW chassisnr, en later vond ik de foto's toen Herbert Hartge de auto net had en daar de 3.5 Hartge in plaatste en ook stond er, tot een jaar terug, de zwarte Z3 M coupe op hun site bij historie (nu helaas alles daarvan weg) dacht van hey, kijk nu klopt het allemaal meer.
het waren geen 3 auto's maar alle zijn op deze auto gebouwd met foto's to proof ook uit die autobladen.
ja heb helaas maar 3 of 4 van die bladen van voor 2002, magoed, toch interessant.
verder dat er speciale motoren naar Ascari gingen voor de Ecosse...eerst de 4.7 die wat ze ook in deze auto hadden, en later de 5.0 voor de laatste 3 Ecosse's
en precies zo'n getunede motor ligt ook hier in, ik heb zelfs Ascari's computer daar kwam ik achter toen ik die eruit haalde een tijd terug, dacht huh...hun handschrift e.d. er op....
toen Ascari gemaild en die wist (die man die er al heel lang werkt) precies nog welke motronic dat was
hij herkende dat handschrift en vertelde het verhaal, dus best uniek/apart allemaal.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
omdat ik niet altijd zo'n miep de typper ben heb ik het stukje wat ik een tijd geleden op een engels forum had gezet maar ff gecopyt (let niet op men Engels...ik gebruik meestal dus eenvoudige woorden.) anyways (zie)
Part 1
Mystery finally solved,
Back in 02-2007 when I bought my Hartge Z3 (Z47) coupe 5.0 and imported it from another country, a Dutch Hartge dealer told me (I asked him how many originals are there and he asked Hartge Germany) there are tree Hartge's Z3 coupe, a 3.5 (I-6) and a 4.7 V8 and a 5.0 V8, also there are two Z3 roadsters 4.7 V8 (one of those crashed back in 2008)
I thought oke, so there is one Hartge Z3 coupe 5.0 in the world, but I never heard or saw the 3.5 and 4.7 which I did know they have to exist, made back before the year 2000.
Since then I searched a lot to get more history, I already had a BMW car magazine dated 02-2002 where my 5.0 Hartge was reported in in all his glory but I tried to find more, as nobody seems to know more or want to say more about the car (difficult questions I guess) I only knew (my Dutch Hartge dealer did a search on the old BMW Z3 M coupe chassis-number) that the car started life as a metallic Black car bought by Herbert Hartge himself.
Anyway, I thought then, hm...that makes sense I found on the German Hartge website picture's from a black Z3 M coupe that looks a lot like my car (it is) I was thinking there are not tree cars, there is just one which was the base for those tree but I could not really proof that.
My car was bought new by Herbert Hartge back in 1998 and was the basis for their tuning and style shows and car magazine's to show the world what they can do and offer for your Z3 M coupe.
So I thought, hey it started with a 3.2 and then the car was stripped and sprayed completely in Titan Silver metallic the Hartge (family) color, and then they planted the special made 4.7 V8 under the bonnet (350hp) and when time went one they replace that one for the 5.0 from today back in 2001 and then they put the car as a real Hartge on the road (so in its today form its made in 2001 and came on the road as such but with a 1998 base car) the time before that it was a prototype/show-car.
Yesterday I discovered also one thing more and now the mystery is solved (have some more different car magazines now), there is not only just one Hartge Z3 (Z47) coupe 5.0 in the whole world but also, the cars above mentioned are all one, all mine...my car was the base that changed overtime evolved into the 5.0, Hartge's personal car. (I have all papers ofcorse to proof and back that up also you can see from the magazine's the numberplates on the black and early zilver car)
Mystery solved.
--1998> Car started life as a black Z3 M coupe 1998 with 321ps 3.2 engine.
--1998> then tuned and enlarged engine to 3.5 with 350ps (car still black but changed interior color original BMW though)
--1999> then totally stripped the car bar naked and sprayed it in and out in their Hartge color Titan Silver metallic and changed a lot other things the most important
the engine became a big 4.7 V8 with 350ps but more torque, and the special handmade lower front-bumper to give the oil-cooler and engine more cooling.
--2001> the year they enlarged the 4.7 into the present 5.0 V8 also changed all the suspension bushings and the special made hood came on to get
a better airflow under the bonnet when you drive on a track, the car's testing ground was the famous Nurburgring (the green hell)
So there you have it, mystery solved with magazine's to back it up, yesterday I thought that black 3.5 in that 1998 car magazine could be mine...I checked the numberplate with the magazine out 1999 when the 4.7 was in, and I had a match.
With the new 5.0 and other stuff they ended the prototype program and put it on the road as the one and only Hartge Z3 (Z47)coupe 5.0 in 2001
The production of Hartge parts is carried out either in the form of small, exclusive series or industrial manufacturing by leading components suppliers.
In the following writings here I post the magazine's which I have with the story of my car which is also for sale, but most people don't know the story, not even dealers even when my/this car was their product picture for all those years on their websites and their own parts magazine's .
Some Hartge info in general:
Herbert Hartge had been involved with cars since his youth and from 1969 to 1983 was a successful racing driver with Formula V racing and touring cars, primarily BMWs
The beginnings of the company go back to 1971 when Herbert Hartge KG was founded in the German district town of Merzig to sell and repair BMW automobiles.
In 1974, the company moved to its current location in Beckingen. The Hartge premises cover some 16,000 square metres, of which around 5,000 are built on.
A 2,000 square metre warehouse ensures an optimum supply of Hartge parts for the market.
At Hartge, the long tuning tradition focuses on powerful engines. The range is unparalleled: from 2.1 litres for the 3 series, 5.0 litres for the 3 series (E36), 3 series (E46) as well as for the Compact, Z3 and X5. For the 7 and 8 series there is a 5.0 litres. The styling of Hartge aerodynamic parts and aluminium wheels is consciously restrained and the emphasis on engineering and function.
The production of Hartge parts is carried out either in the form of small, exclusive series or industrial manufacturing by leading components suppliers.
Herbert Hartge has been involved with cars since his youth. From 1969 to 1983, he was a successful racing driver at home and abroad, firstly in Formula V racing cars and then in touring cars, primarily BMWs, VWs and Fords.
Hence, the Hartge company profits from the motor-racing experience of the founder, as well as that of his entire staff. Then as now, the focus of the company's activities is on increasing the performance of BMW cars.
Today, Hartge products are well-known throughout the world, especially the Hartge wheel with its characteristic 11-spoke design, which has developed into a corporate trade mark.
The Hartge product range represents one of the biggest assortments for almost all BMW models. In Germany and abroad, Hartge products are sold either via dealers or direct.
or the development of high-performance engines, Hartge has installed its own fully automatic engine test bench of the kind usually only operated by major automobile manufacturers.
This means that Hartge can carry out all long-distance and endurance tests necessary in the development phase of an engine.
Hartge has been approved by the German Motor Vehicle Authority (KBA) as an automobile manufacturer since 1985.
(source: Hartge)
next some carmagazines I found to see that in pictures and writing to share.
Part 1
Mystery finally solved,
Back in 02-2007 when I bought my Hartge Z3 (Z47) coupe 5.0 and imported it from another country, a Dutch Hartge dealer told me (I asked him how many originals are there and he asked Hartge Germany) there are tree Hartge's Z3 coupe, a 3.5 (I-6) and a 4.7 V8 and a 5.0 V8, also there are two Z3 roadsters 4.7 V8 (one of those crashed back in 2008)
I thought oke, so there is one Hartge Z3 coupe 5.0 in the world, but I never heard or saw the 3.5 and 4.7 which I did know they have to exist, made back before the year 2000.
Since then I searched a lot to get more history, I already had a BMW car magazine dated 02-2002 where my 5.0 Hartge was reported in in all his glory but I tried to find more, as nobody seems to know more or want to say more about the car (difficult questions I guess) I only knew (my Dutch Hartge dealer did a search on the old BMW Z3 M coupe chassis-number) that the car started life as a metallic Black car bought by Herbert Hartge himself.
Anyway, I thought then, hm...that makes sense I found on the German Hartge website picture's from a black Z3 M coupe that looks a lot like my car (it is) I was thinking there are not tree cars, there is just one which was the base for those tree but I could not really proof that.
My car was bought new by Herbert Hartge back in 1998 and was the basis for their tuning and style shows and car magazine's to show the world what they can do and offer for your Z3 M coupe.
So I thought, hey it started with a 3.2 and then the car was stripped and sprayed completely in Titan Silver metallic the Hartge (family) color, and then they planted the special made 4.7 V8 under the bonnet (350hp) and when time went one they replace that one for the 5.0 from today back in 2001 and then they put the car as a real Hartge on the road (so in its today form its made in 2001 and came on the road as such but with a 1998 base car) the time before that it was a prototype/show-car.
Yesterday I discovered also one thing more and now the mystery is solved (have some more different car magazines now), there is not only just one Hartge Z3 (Z47) coupe 5.0 in the whole world but also, the cars above mentioned are all one, all mine...my car was the base that changed overtime evolved into the 5.0, Hartge's personal car. (I have all papers ofcorse to proof and back that up also you can see from the magazine's the numberplates on the black and early zilver car)
Mystery solved.
--1998> Car started life as a black Z3 M coupe 1998 with 321ps 3.2 engine.
--1998> then tuned and enlarged engine to 3.5 with 350ps (car still black but changed interior color original BMW though)
--1999> then totally stripped the car bar naked and sprayed it in and out in their Hartge color Titan Silver metallic and changed a lot other things the most important
the engine became a big 4.7 V8 with 350ps but more torque, and the special handmade lower front-bumper to give the oil-cooler and engine more cooling.
--2001> the year they enlarged the 4.7 into the present 5.0 V8 also changed all the suspension bushings and the special made hood came on to get
a better airflow under the bonnet when you drive on a track, the car's testing ground was the famous Nurburgring (the green hell)
So there you have it, mystery solved with magazine's to back it up, yesterday I thought that black 3.5 in that 1998 car magazine could be mine...I checked the numberplate with the magazine out 1999 when the 4.7 was in, and I had a match.
With the new 5.0 and other stuff they ended the prototype program and put it on the road as the one and only Hartge Z3 (Z47)coupe 5.0 in 2001
The production of Hartge parts is carried out either in the form of small, exclusive series or industrial manufacturing by leading components suppliers.
In the following writings here I post the magazine's which I have with the story of my car which is also for sale, but most people don't know the story, not even dealers even when my/this car was their product picture for all those years on their websites and their own parts magazine's .
Some Hartge info in general:
Herbert Hartge had been involved with cars since his youth and from 1969 to 1983 was a successful racing driver with Formula V racing and touring cars, primarily BMWs
The beginnings of the company go back to 1971 when Herbert Hartge KG was founded in the German district town of Merzig to sell and repair BMW automobiles.
In 1974, the company moved to its current location in Beckingen. The Hartge premises cover some 16,000 square metres, of which around 5,000 are built on.
A 2,000 square metre warehouse ensures an optimum supply of Hartge parts for the market.
At Hartge, the long tuning tradition focuses on powerful engines. The range is unparalleled: from 2.1 litres for the 3 series, 5.0 litres for the 3 series (E36), 3 series (E46) as well as for the Compact, Z3 and X5. For the 7 and 8 series there is a 5.0 litres. The styling of Hartge aerodynamic parts and aluminium wheels is consciously restrained and the emphasis on engineering and function.
The production of Hartge parts is carried out either in the form of small, exclusive series or industrial manufacturing by leading components suppliers.
Herbert Hartge has been involved with cars since his youth. From 1969 to 1983, he was a successful racing driver at home and abroad, firstly in Formula V racing cars and then in touring cars, primarily BMWs, VWs and Fords.
Hence, the Hartge company profits from the motor-racing experience of the founder, as well as that of his entire staff. Then as now, the focus of the company's activities is on increasing the performance of BMW cars.
Today, Hartge products are well-known throughout the world, especially the Hartge wheel with its characteristic 11-spoke design, which has developed into a corporate trade mark.
The Hartge product range represents one of the biggest assortments for almost all BMW models. In Germany and abroad, Hartge products are sold either via dealers or direct.
or the development of high-performance engines, Hartge has installed its own fully automatic engine test bench of the kind usually only operated by major automobile manufacturers.
This means that Hartge can carry out all long-distance and endurance tests necessary in the development phase of an engine.
Hartge has been approved by the German Motor Vehicle Authority (KBA) as an automobile manufacturer since 1985.
(source: Hartge)
next some carmagazines I found to see that in pictures and writing to share.
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
Part 2
It started as prototype showcar for Hartge as the black car, here in a magazine Autobild November 1998
Then in 1999 they totally stripped the car and build it up with their 4.7 V8, notice the sepcial bumper which was needed to cool the oilcooler better.
BMW Car September 1999
It started as prototype showcar for Hartge as the black car, here in a magazine Autobild November 1998
Then in 1999 they totally stripped the car and build it up with their 4.7 V8, notice the sepcial bumper which was needed to cool the oilcooler better.
BMW Car September 1999
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
Part 3
To end the prototype/showcar with their 5.0 V8 and put it as that on the road late 2001 still on Herbert Hartge's name to change hands later in 2002
Let wel, de 350pk waar ze over schrijven is gedaan voor het op type Z47 te keuren ala de roadster 4.7 (die heeft nooit de 5.0 gehad) en ze hebben daar het vermogen afgeknepen vandaar de zogenaamde 350pk toen.
TBMW february 2002
GTRene
To end the prototype/showcar with their 5.0 V8 and put it as that on the road late 2001 still on Herbert Hartge's name to change hands later in 2002
Let wel, de 350pk waar ze over schrijven is gedaan voor het op type Z47 te keuren ala de roadster 4.7 (die heeft nooit de 5.0 gehad) en ze hebben daar het vermogen afgeknepen vandaar de zogenaamde 350pk toen.
TBMW february 2002
GTRene
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
deel 4 de band met de Ascari Ecosse. (de laatste 3 Ecosse's met 5.0)
Today a pleasant surprise when I opened the box where the car computer is hidden from my one off Hartge Z3 (Z47) coupe 5.0 (which is for sale BTW)
I wanted(in 2 weeks time) to let a BMW dealer lower down rpm a bit, its to high with about 1.000rpm in idle? try to get it to 700rpm.
but because its heavily changed by Hartge that standard M62b44 into 5.0 with many modifications, its difficult to get in the computer and you have to know date and engine type and engine management Siemens or Bosch etc...
So i thought, before I go to the dealer in 2 weeks to see if they can go in the service part and lower rpm a bit, i check what type is in...
first you come across some warnings that you may not change the mappings because of the special, for that engine type computer.
then I lift of that part and took the engine computer out (without disconnecting) to see what make/type it is.
its a Bosch but there were some stickers on it...saying please do not alter engine mapping...and on top some old tape with writing from ascari also saying rpm is a bit to high? and some other tech stuff ;-) I thought...ascari?
So I turned the box to see if there is more tape on the box, and on the other side was this
That's the latest engine that came in the Ascari Ecosse one of 17 made(total incl racers) and only 3 with this engine.
So that makes the story of my special one off Hartge even more special, it share's the engine with the last Ascari Ecosse, most of the 17 Ascari Ecosse where made with Hartge's 4.7 and that one made 400hp.
That's why my car has more power then the series 5.0 that Hartge sold based on a newer type M62B44.
Mine and so Ascari's engine is based on the 1997<>1998 type engine without vanos and a very high working temp.
Today a pleasant surprise when I opened the box where the car computer is hidden from my one off Hartge Z3 (Z47) coupe 5.0 (which is for sale BTW)
I wanted(in 2 weeks time) to let a BMW dealer lower down rpm a bit, its to high with about 1.000rpm in idle? try to get it to 700rpm.
but because its heavily changed by Hartge that standard M62b44 into 5.0 with many modifications, its difficult to get in the computer and you have to know date and engine type and engine management Siemens or Bosch etc...
So i thought, before I go to the dealer in 2 weeks to see if they can go in the service part and lower rpm a bit, i check what type is in...
first you come across some warnings that you may not change the mappings because of the special, for that engine type computer.
then I lift of that part and took the engine computer out (without disconnecting) to see what make/type it is.
its a Bosch but there were some stickers on it...saying please do not alter engine mapping...and on top some old tape with writing from ascari also saying rpm is a bit to high? and some other tech stuff ;-) I thought...ascari?
So I turned the box to see if there is more tape on the box, and on the other side was this
That's the latest engine that came in the Ascari Ecosse one of 17 made(total incl racers) and only 3 with this engine.
So that makes the story of my special one off Hartge even more special, it share's the engine with the last Ascari Ecosse, most of the 17 Ascari Ecosse where made with Hartge's 4.7 and that one made 400hp.
That's why my car has more power then the series 5.0 that Hartge sold based on a newer type M62B44.
Mine and so Ascari's engine is based on the 1997<>1998 type engine without vanos and a very high working temp.
Bigger changes were found in the engine bay where the original Detroit muscle was replaced by a BMW sourced V8 engine. Not satisfied with the stock performance, the V8s were sent to specialists Hartge for upgrades before being installed in the Ascari. Initially the BMW/Hartge unit displaced 4.4 litre and produced a healthy 300 bhp. Shortly after the road car's launch a larger, 4.7 version litre became available which put out an additional 100 horses. The engine was mated to a ZF supplied five-speed gearbox.
They increased the engine's capacity from 4.4 to 5 litres
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
Oef... wat een wagen zeg. Heb haar volgens mij al meermaals op meetings gezien.
Wat een genot!
Wat een genot!
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
WOW, wat een mooie wagen, en dan het verhaal erachter!!!!
Echt superleuk dat je het (bijna ) allemaal hebt kunnen terugvinden
Echt superleuk dat je het (bijna ) allemaal hebt kunnen terugvinden
8 jaar na verkoop mijn oude liefde weer terug gekocht! E46 330 IAM
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
dankje, het was inderdaad een aardig speurwerk (door men eigen oude autobladen e.d.) en Internet en of toevalligheden, of iemand die zei, ik heb volgens mij nog ergens een blad liggen waar die in staat
er zal wellicht nog ergens meer beschreven staan in autobladen, maja das allemaal al een tijdje terug en Internet had nog lang niet iedereen.
er zal wellicht nog ergens meer beschreven staan in autobladen, maja das allemaal al een tijdje terug en Internet had nog lang niet iedereen.
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
:~ :~ :~ :~
heb het net allemaal gelezen, wat een auto...wat een geschiedenis...
wees er zuinig op, vergeet alleen niet er van te genieten....maar als ik je foto's zo zie...twijfel ik daar niet aan
heb het net allemaal gelezen, wat een auto...wat een geschiedenis...
wees er zuinig op, vergeet alleen niet er van te genieten....maar als ik je foto's zo zie...twijfel ik daar niet aan
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
Hoe zal ik het omschrijven......
Een auto om een harde plasser van te krijgen :~
Grt, René
Een auto om een harde plasser van te krijgen :~
Grt, René
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
whaha, lol @naamgenoot
de roadster was geloof ik de eerste met een type goedkeuring met V8 4.7 en 350pk en type Hartge Z47
op die type goedkeuring hebben ze mijne ook gedaan, dus werd ie afgeknepen echter wel de 5.0 op de papieren, maar wel type Z47...type Z50 was geloof ik voor de Z4 bestemd met 5.0
die kwam eerst met standaard M roadster bumper,
toen kwamen ze erachter dat ie dan waarschijnlijk niet genoeg de oliekoeler koelde en de olie met stevig rijden op een circuit op een warme dag behoorlijk heet werd, wat ook ligt aan het type V8 die een geregelde thermostaat heeft van 105c
dus daar moest wat voor gemaakt worden kwamen ze bij mijn Z3 coupe achter met de 5.0 en meer power dus die kreeg de speciale bumper die lager is in het midden en zo de oliekoeler beter pakt e.d.
de roadster kreeg die bumper later ook, net als ze op in elk geval 1 van die roadsters ook de speciale motorkap maakten, die werden beide verkocht zonder, terwijl de Coupe met kwam, maar ook laat omdat de 5.0 ook pas begin 2001 ofzo er in kwam
en die bracht iets meer verwarming mee
best apart wat je zo door de jaren opsteekt terwijl er niet veel over bekend is en vaak snel weer vergeten wordt.
edit, zie nu pas het linkje, ja klopt daar zie je de roadster ook met die motorkap en bumper, beide later aangebracht na zien van uitbreiding Hartge Z3 goodies
misschien is dat die wel die total los ligt...zal eens kijken of ik die foto nog heb.
en ja, ze hebben ook 2 Hartge Z3 roadsters gemaakt, beide met 4.7 waarvan er 1 in 2008 geloof ik in elkaar is gereden, heb daar nog foto's van...en de ander is in de UK sinds een paar jaar geloof ik.Darudevampire schreef:Grappig, wist niet dat ze ook een roadster hadden gemaakt
de roadster was geloof ik de eerste met een type goedkeuring met V8 4.7 en 350pk en type Hartge Z47
op die type goedkeuring hebben ze mijne ook gedaan, dus werd ie afgeknepen echter wel de 5.0 op de papieren, maar wel type Z47...type Z50 was geloof ik voor de Z4 bestemd met 5.0
die kwam eerst met standaard M roadster bumper,
toen kwamen ze erachter dat ie dan waarschijnlijk niet genoeg de oliekoeler koelde en de olie met stevig rijden op een circuit op een warme dag behoorlijk heet werd, wat ook ligt aan het type V8 die een geregelde thermostaat heeft van 105c
dus daar moest wat voor gemaakt worden kwamen ze bij mijn Z3 coupe achter met de 5.0 en meer power dus die kreeg de speciale bumper die lager is in het midden en zo de oliekoeler beter pakt e.d.
de roadster kreeg die bumper later ook, net als ze op in elk geval 1 van die roadsters ook de speciale motorkap maakten, die werden beide verkocht zonder, terwijl de Coupe met kwam, maar ook laat omdat de 5.0 ook pas begin 2001 ofzo er in kwam
en die bracht iets meer verwarming mee
best apart wat je zo door de jaren opsteekt terwijl er niet veel over bekend is en vaak snel weer vergeten wordt.
edit, zie nu pas het linkje, ja klopt daar zie je de roadster ook met die motorkap en bumper, beide later aangebracht na zien van uitbreiding Hartge Z3 goodies
misschien is dat die wel die total los ligt...zal eens kijken of ik die foto nog heb.
Re: Hartge Z3 coupe 5.0
op dit artikel van Hartge is het mooi te zien wat ik bedoelde...
je ziet de roadster en de coupe beide de 4.7 hebben (daar had men car nog de 4.7 die dus uit de lijst van die Hartge kan )
anyway, de roadster heeft daar de gewone motorkap en de gewone M roadster bumper, terwijl de Coupe al de speciale bumper heeft ook met de 4.7 maar nog wel de gewone motorkap.
Herbert heeft schijnbaar volgens een artikel de Coupe afgesteld op de Ring, wellicht vandaar meer koeling ivm meer racen?
uit de oude doos (van iemand gekregen die het tegenkwam)
en ja der is/zijn ook Compact's met 4.7 cool...heb ik ook in een blad een artikel over geloof ik.
je ziet de roadster en de coupe beide de 4.7 hebben (daar had men car nog de 4.7 die dus uit de lijst van die Hartge kan )
anyway, de roadster heeft daar de gewone motorkap en de gewone M roadster bumper, terwijl de Coupe al de speciale bumper heeft ook met de 4.7 maar nog wel de gewone motorkap.
Herbert heeft schijnbaar volgens een artikel de Coupe afgesteld op de Ring, wellicht vandaar meer koeling ivm meer racen?
uit de oude doos (van iemand gekregen die het tegenkwam)
en ja der is/zijn ook Compact's met 4.7 cool...heb ik ook in een blad een artikel over geloof ik.