Overdrukventiel expantievat M54, 2.0Bar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Overdrukventiel expantievat M54, 2.0Bar

Bericht door Andy » 31 jan 2011, 17:52

Ik zie dat er op het overdukventiel een waarde van 2bar staat.
Zelf vind ik dit aan de hoge kan, en is dit wel noodzakelijk?
Bij de meeste wagens is dit 1 a 1,2 bar, bij een E46 320d is dit 1,4bar.
Dit kan toch niet goed zijn voor alle componenten, slangen, radiator enz...

Graag wat meningen :!

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Re: Overdrukventiel expantievat M54, 2.0Bar

Bericht door Andy » 01 feb 2011, 17:18

Normaal gezien kan het geen kwaad als ik er een overdrukventiel(dop) op schroef wat bv. bij een overdruk van +1,4bar druk aflaat?

maarten22
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 okt 2009, 19:10

Re: Overdrukventiel expantievat M54, 2.0Bar

Bericht door maarten22 » 01 feb 2011, 18:22

Is een bekende mod, de 1.4 bar dop gebruiken. Hoeveel km heeft je auto gelopen? Heb net een complete overhaul gedaan van het koelgedeelte. Expansievat was gescheurd. Auto heeft 2 ton gelopen. Gelijk radiateur, thermostaat en waterpomp vervangen. Waterpomp heeft plastic schoepen dus deze heeft niet het eeuwige leven.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Re: Overdrukventiel expantievat M54, 2.0Bar

Bericht door Andy » 01 feb 2011, 20:46

Hij heeft 135.000 gelopen, heb nergens problemen mee ofzo.
Wil gewoon voorkomen dan genezen, en daarom was ik aan een 1,4bar dop aan het denken.
Bij mijn vorige e46 was het expantie vat ook gescheurd en dit kan hier ook mee te maken hebben gehad, teveel druk op het koelsysteem.
Ik heb ook al radiators gezien die gewoon onder en boven volledig verbogen waren, dit kan ook een oorzaak zijn van een te hoge druk in het koelsysteem.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Re: Overdrukventiel expantievat M54, 2.0Bar

Bericht door Andy » 03 feb 2011, 16:40

Ik heb toen terug OEM wisselstukken besteld en heb er terug eentje van plastic gekregen, deze heb ik dan ook gemonteerd.
Ook heb ik toen de waterpomp vervangen en alles grondig gecheckt.
Ik mijn huidige E46 zit er ook een expantievat van plastic in, daarmee dat ik die 2.0bar wat aan de hoge kant vond.
Vandaag ben ik dus hiervoor ook naar de autosloop gegaan en na eventjes zoeken kwam ik bij een E36 318tds uit, deze was nog voorzien van een expantie vatje incl. dop 140, 1.4bar.
Deze dop zit nu op mijn E46, en hoop hiermee te voorkomen dat het vatje incl. radiator weer gaat barsten in de toekomst.

:zwaai:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”