Wel of geen chiptuning?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Daavstaaf

Wel of geen chiptuning?

Bericht door Daavstaaf » 18 feb 2011, 13:11

Lieve BMW rijders.

We zijn er al lang over in conclaaf. Wel chippen, of juist nìet?
Er is zo verschikkelijk veel van te vinden op het web, waardoor het een verhaaltje wordt van 'iets met bomen en het bos' ;)

Zelf heb ik deze week de knoop doorgehakt. Momenteel rijdt ik een E46 320d sedan. Standaard met 150pk en 330nm koppel. En eerlijk?! Dat is genoeg. Tuurlijk is het leuk en gaaf om nóg harder te gaan en nog meer trekkracht uit een motor te knijpen.

We praten het goed door zogenaamd belang te hechten aan het dalende verbruik van de motor... :? Yeah sure!

Ik heb zelf besloten een varvangingfilter van K&N te plaatsen, om zo de luchttoevooer iets efficiënter te maken. De beloofde pk's zul je niet behalen, maar de motor zal wel merkbaar lekkerder door lopen.
Daarnaast nog een veerpootbrug voor en naar alle waarschijnlijkheid, ook achter.

Laat je meningen, visies en wat al niet meer horen. Wie weet komen we nog wat leuks te weten! ;D

Tot op de snelweg,
Daav
Mercedes!!?? HHHAHAhahAHAHaaa... Nee, dank je!
Afbeelding

Griffendahl

Re: Wel of geen chiptuning?

Bericht door Griffendahl » 18 feb 2011, 13:14

Denk dat je meer wint met een goede katvervanger dan met een ander luchtfilter... Bij het uitademen zit meer restrictie als bij het inademem... Ik heb zelf een EcoTune Scotland katvervanger van RVS en een Eisenmann Sport, maar qua performance zet het sowieso allemaal geen zoden aan de dijk.

Ik heb mijn wagen niet gechipt omdat het me eerlijk gezegd niet zoveel boeit, ik vind hem prima rijden zoals die rijdt en stoplichtsprintjes met een diesel zijn sowieso boring.

Ik denk niet zo zeer dat het goed of slecht is. Als je auto verder goed is zou het niet al te veel problemen moeten opleveren, als je al ergens een zwak onderdeel hebt zitten valt die er gechipt gewoon wat eerder uit. Ik denk verder niet dat het zo slecht is voor je blok als je het in het redelijke houd. Die dingen worden met redelijke marges ontworpen, daar kan je best wat voor gebruiken voor een beetje extra vermogen...

Daavstaaf

Re: Wel of geen chiptuning?

Bericht door Daavstaaf » 18 feb 2011, 18:19

Bedankt voor de tip.
Het gaat me jiet zozeer om meer pk's, maar puur om te luchtstroom efficienter te maken, zodat ie wat lekkerder loopt.
Over het algemeen zou chiptuning ook geen kwaad kunnen, maar slijtage zal wel eerder optreden omdat onderdelen gemiddeld 25% meer belast worden.
Mercedes!!?? HHHAHAhahAHAHaaa... Nee, dank je!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”