lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
2 dagen voor de garantie afliep viel het vermogen van de bmw sterk terug. Garage gebeld en een afspraak gemaakt maar na een paar km sloeg de auto af en starte niet meer. Bij de garage bleek de katalysator verstopt te zijn (auto heeft lang stil gestaan en dit heeft er misschien mee te maken). Dit is netjes gemaakt onder de garantie. Natdat ik de bmw terug kreeg liep deze op drie cylinders als ik starte. Het was maar 1-2 seconden en ik heb er niet veel bij stil gestaan. Na 2 maanden (waarin ik misschien 500 km heb gereden) duurde het langer voordat hij goed ging lopen (10 seconden) en duurde het langer voordat de kachel warm werd terwijl de motor wel normaal op temperatuur kwam en bleef. Ik begon een beetje nattigheid te voelen en de bmw weer naar de garage gebracht. Oordeel, koppakking stuk, kosten 900 euro. snik. Volgens de garage kan een verstopte katalysator niet de oorzaak zijn van een kapotte koppakking. Ik vraag mij af of het echt wel zo is, de motor bouwt toch druk op die hij niet via de uitlaat kwijt kan lijkt mij.
Iemand die mij kan vertellen of het nu echt domme pech is dat deze 2 serieuse storingen zo vlak na elkaar komen of komt van het een het ander (en moet ik met nog meer rekening houden).
Groetjes,
Jeroen
Iemand die mij kan vertellen of het nu echt domme pech is dat deze 2 serieuse storingen zo vlak na elkaar komen of komt van het een het ander (en moet ik met nog meer rekening houden).
Groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
- Locatie: Bellingwolde
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Wat jezelf al zegt klopt 100 %..
Als je uitlaat dicht zit en je motor draaid dan bouwd het druk op omdat het zijn uitlaat gassen kwijt moet..
En aangeizen de pakking er al wat km's heeft opzitten is dit het zwakste punt en zal deze dan sterkt op de proef gesteld worden..
Helaas doorstond hij de proef niet meer en is dat dus het gevolg..
Tevens moet je in de gaten houden dat als een auto lang stil staat van binnen in het blok ook alles stil ligt..
Dus als de motor na een lange tijd weer gestart word en ermee word gereden zal men in de gaten moeten houden dat de termostaat vast kan gaan zitten (dit verklaard dat je kachel niet warm werd) en dat men rustig met de auto gaat rijden en niet direct flink gaan gebruiken en in de hoge toeren..
Vandaar dat mensen met een cabrio die op stalling gezet word regelmatig even naar de auto gaan en de motor even netjes stationair laten lopen.
Greetz
Als je uitlaat dicht zit en je motor draaid dan bouwd het druk op omdat het zijn uitlaat gassen kwijt moet..
En aangeizen de pakking er al wat km's heeft opzitten is dit het zwakste punt en zal deze dan sterkt op de proef gesteld worden..
Helaas doorstond hij de proef niet meer en is dat dus het gevolg..
Tevens moet je in de gaten houden dat als een auto lang stil staat van binnen in het blok ook alles stil ligt..
Dus als de motor na een lange tijd weer gestart word en ermee word gereden zal men in de gaten moeten houden dat de termostaat vast kan gaan zitten (dit verklaard dat je kachel niet warm werd) en dat men rustig met de auto gaat rijden en niet direct flink gaan gebruiken en in de hoge toeren..
Vandaar dat mensen met een cabrio die op stalling gezet word regelmatig even naar de auto gaan en de motor even netjes stationair laten lopen.

Greetz

BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Die dichte uitlaat is imho echt onzin.
De koppakking dicht af tussen buitenlucht, koelsysteem en binnenkant cilinder.
De lekkage waar je het nu over hebt is tussen koelsysteem en binnenkant cilinder.
Natuurlijk heeft de uitlaat druk opgebouwd met de verstopte kat, maar die druk is nooit hoger dan de druk in de cilinders tijdens compressieslag of arbeidsslag. Vandaar dat ik dus niet geloof dat het daar door komt.
Het grootste probleem is ouderdom en temperatuurswisselingen. Als je nagaat hoe vaak de motor al niet warm en koud is geweest in de tijd dat deze al gebruikt is begrijp je ook dat zo'n pakking best wel wat te verduren krijgt.
De uitzetting van alle motordelen hebben uitwerking op een pakking. Deze krijgt verschillende krachten te verwerken bij deze uitzettingen. Uiteindelijk is de pakking door de ouderdom zijn flexibiliteit kwijt en ontstaat er lekkage. Een kleine lekkage zorgt vaak snel voor en grote lekkage.
Vaak kan je een lekke pakking makkelijk ontdekken door olie in het koelvl.stof expansievat of bij het starten. Bij koude start kan het zijn dat de motor de eerste twee slagen moeilijk rond gaat. Er staat dan koelvl.stof op een cilinder die weggedrukt moet worden in het uitlaatsysteem. Het koelsysteem bouwt namelijk druk op als de motor warm staat. Bij het afzetten van de motor zakt de druk in de cilinders (afhankelijk welke positie en slag) als deze er is. Het koelsysteem blijft veel langer op druk staan, waardoor de koelvloeistof in de cilinder terecht kan komen door de lekkage heen.
Het kan wel dat de koelvloeistof die de uitlaat in is gekomen de verstopping van de kat veroorzaakt heeft. De pakking was dus waarschijnlijk al lek voordat je problemen ging merken.
Zoals ik al zei, een klein lek wordt uiteindelijk groot. Meestal merk je een kleine lekkage niet snel op, alleen aan iets koelvloeistofgebruik.
Dat je kachel niet warm wordt kan pure toeval zijn (kachelthermostaat) of je koelvloeistofniveau was al veel te laag.
De koppakking dicht af tussen buitenlucht, koelsysteem en binnenkant cilinder.
De lekkage waar je het nu over hebt is tussen koelsysteem en binnenkant cilinder.
Natuurlijk heeft de uitlaat druk opgebouwd met de verstopte kat, maar die druk is nooit hoger dan de druk in de cilinders tijdens compressieslag of arbeidsslag. Vandaar dat ik dus niet geloof dat het daar door komt.
Het grootste probleem is ouderdom en temperatuurswisselingen. Als je nagaat hoe vaak de motor al niet warm en koud is geweest in de tijd dat deze al gebruikt is begrijp je ook dat zo'n pakking best wel wat te verduren krijgt.
De uitzetting van alle motordelen hebben uitwerking op een pakking. Deze krijgt verschillende krachten te verwerken bij deze uitzettingen. Uiteindelijk is de pakking door de ouderdom zijn flexibiliteit kwijt en ontstaat er lekkage. Een kleine lekkage zorgt vaak snel voor en grote lekkage.
Vaak kan je een lekke pakking makkelijk ontdekken door olie in het koelvl.stof expansievat of bij het starten. Bij koude start kan het zijn dat de motor de eerste twee slagen moeilijk rond gaat. Er staat dan koelvl.stof op een cilinder die weggedrukt moet worden in het uitlaatsysteem. Het koelsysteem bouwt namelijk druk op als de motor warm staat. Bij het afzetten van de motor zakt de druk in de cilinders (afhankelijk welke positie en slag) als deze er is. Het koelsysteem blijft veel langer op druk staan, waardoor de koelvloeistof in de cilinder terecht kan komen door de lekkage heen.
Het kan wel dat de koelvloeistof die de uitlaat in is gekomen de verstopping van de kat veroorzaakt heeft. De pakking was dus waarschijnlijk al lek voordat je problemen ging merken.

Zoals ik al zei, een klein lek wordt uiteindelijk groot. Meestal merk je een kleine lekkage niet snel op, alleen aan iets koelvloeistofgebruik.
Dat je kachel niet warm wordt kan pure toeval zijn (kachelthermostaat) of je koelvloeistofniveau was al veel te laag.
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
imho, ik moest het googlen om precies te weten wat het betekend, ik wordt echt oud
Bedankt voor de uitgebreide reakties. De stand is helaas 1-1, is er nog iemand die de stand wil beinvloeden?
Wat betreft de ouderdom en het vele warm en koud worden van de motor. De auto is wel 12 jaar oud maar had pas 46000 km gelopen toem ik de auto 9 maanden geleden kocht. Ik verwacht niet dat ouderdom de levensduur van een opgesloten pakking veel beinvloed. De auto heeft de laatste jaren nauwlijks gereden maar de laatste 9 maanden zeer geregeld en ca 5000 km.
Als er nog iemand een meningheeft hoor ik het graag.
Groetjes,
Jeroen

Bedankt voor de uitgebreide reakties. De stand is helaas 1-1, is er nog iemand die de stand wil beinvloeden?
Wat betreft de ouderdom en het vele warm en koud worden van de motor. De auto is wel 12 jaar oud maar had pas 46000 km gelopen toem ik de auto 9 maanden geleden kocht. Ik verwacht niet dat ouderdom de levensduur van een opgesloten pakking veel beinvloed. De auto heeft de laatste jaren nauwlijks gereden maar de laatste 9 maanden zeer geregeld en ca 5000 km.
Als er nog iemand een meningheeft hoor ik het graag.
Groetjes,
Jeroen
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Nee, is geen onzin. Stop maar een banaan in je uitlaat. Die banaan kost je niet direkt een koppakking, maar draaien doet hij niet meer. Een verstopte katalysator met een opening van een paar milimeter terwijl dat toch echt haast 2x70mm hoort te zijn geeft wel nog de uitlaatgassen af, maar de druk in de kamer wordt toch echt te groot (nieuwe peut met lucht wil er al in en de uitlaatgassen kunnen niet weg). Dat werkt toch echt drukverhogend hoor. Te weinig gebruikte motor. Kat helemaal dichtgeslipt. Ademt niet meer goed.Fabian79 schreef:Die dichte uitlaat is imho echt onzin.
Deze combinatie kan je de koppakking kosten. Maar ook dat de nieuwe eigenaar het beestje "te snel op zijn staart heeft getrapt" zonder dat deze op de juiste bedrijfstemperatuur is geweest.

E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Mag ik misschien dom zijn maar extra druk opbouwen dat lukt toch niet? Als de zuiger naar beneden gaat dan zuigt hij lucht en brandstof aan door de onderdruk die er ontstaat maar als de uitlaat dicht zit dan kunnen de verbrande gassen er niet uit en dan kan hij ook niet voldoende nieuwe lucht/brandstof aanzuigen waardoor de motor niet loopt. Dit is meer een vraag dan opmerking.
Ik heb zelf bij mijn auto de koppakking er uit gehad nadat deze was vervangen bleef hij niet lekker lopen en ik had ook nog een membraam pomp/klep stuk, en nog 2 luchtslangen nadat ik deze had vervangen waren de problemen over.
Ik heb zelf bij mijn auto de koppakking er uit gehad nadat deze was vervangen bleef hij niet lekker lopen en ik had ook nog een membraam pomp/klep stuk, en nog 2 luchtslangen nadat ik deze had vervangen waren de problemen over.
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
je kunt ook niet aan een fietspomp trekken als je het gaatje dichthoud. Wat in deze motor wel gebeurd. Inlaatklep gaat dicht en uitlaatklep gaat open en die zit potdicht tot aan de kat met gassen. Dan bouw je druk op over alle 6 cylinders, want ze hebben er allemaal last van.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Die druk waar jij het over hebt kan nooit hoger zijn dan de druk in de compressie of arbeidslag zijn.
Restdruk die tijdens de uitlaatslag zou blijven vanwege de verstopte uitlaat gaat er via de inlaat uit in de inlaatslag. De rest blijft achter en is zuurstofarm, dus uiteindelijk geen verbranding meer.
Dat is ook de reden dat een motor met verstopte uitlaat niet loopt omdat er geen verse lucht bij kan en er dus geen verbranding plaats kan vinden.
Probeer maar eens een uitlaat dicht te houden met je hand en de motor af te laten slaan. Als je een beetje kracht in je handen hebt lukt dit. Je bent al een knappe jongen als je met je hand 3 bar tegen kan houden.
Dus de verstopte uitlaat blaast echt je koppakking er niet uit.
Verwar het geheel niet met een compressor. Die heeft een externe aandrijving. Je hebt het hier over een motor die de aandrijving bezorgt. Een compressor blijft doordrukken tot het maximale vermogen van de aandrijving of tot de technisch maximaal haalbare compressieverhouding. Een motor kan dit simpelweg niet omdat deze voortijdig af slaat.
Restdruk die tijdens de uitlaatslag zou blijven vanwege de verstopte uitlaat gaat er via de inlaat uit in de inlaatslag. De rest blijft achter en is zuurstofarm, dus uiteindelijk geen verbranding meer.
Dat is ook de reden dat een motor met verstopte uitlaat niet loopt omdat er geen verse lucht bij kan en er dus geen verbranding plaats kan vinden.
Probeer maar eens een uitlaat dicht te houden met je hand en de motor af te laten slaan. Als je een beetje kracht in je handen hebt lukt dit. Je bent al een knappe jongen als je met je hand 3 bar tegen kan houden.
Dus de verstopte uitlaat blaast echt je koppakking er niet uit.
Verwar het geheel niet met een compressor. Die heeft een externe aandrijving. Je hebt het hier over een motor die de aandrijving bezorgt. Een compressor blijft doordrukken tot het maximale vermogen van de aandrijving of tot de technisch maximaal haalbare compressieverhouding. Een motor kan dit simpelweg niet omdat deze voortijdig af slaat.
- benmaassen
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 24 nov 2010, 14:31
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Na alles hier gelezen te hebben weet ik de oorzaak!
Je hebt PECH,
Succes met de reparatie
Je hebt PECH,
Succes met de reparatie
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Allemaal bedankt voor de reacties. Hij rijdt ondertussen weer als een zonnetje en ik heb daarna al weer met de kap open gereden dus ik ben het al bijna weer vergeten.
Groeten,
Jeroen
Groeten,
Jeroen
Re: lekke koppakking, balen maar hoe komt het?
Hallo beste BMW vrienden,
Ik wilde dan nog een puntje aantippen.
Als er een lekkage tussen het koelsysteem en de verbrandingsruimte is ontstaan.
dan zal er ook de verbrandingsgassen het koelsysteem in gedrukt worden, de compressiedruk is immers weer heel veel hoger dan de druk in het koelsysteem.
Indien je een serieuze lekkage in deze pakking hebt tussen deze 2, dan kan het zelfs nog zo zijn, dat of je systeem leeg gedrukt word, en als dit niet plats vind, dan word de radiateur gewoon opgeblazen, of die van de kachel, dit zijn de zwakste schakels in het koelsysteem.
ik heb het al eens zien gebeuren bij een buur naast mij, ik kon ook mijn auto gaan wassen, die zat onder de koelvloeistof, en fragmenten van de grille.
Wat een doffe knal was dat, en een hoop met rook, dit was natuurlijk het fijn vernevelde koelvloeistof.
mar net wat er al gezegd word, als de uitlaat geheel dicht zit, zal de motor echt niet starten, en een dergelijk systeem van een motor kan je ook niet vergelijken met een compressor.
ik ben echter wel van mening, dat dit er wel kan toe bijdragen aan een defecte koppakking, terwijl deze al veel voor zijn broek gekregen heeft door de wisselende temperaturen, maar misschien niet kan aangewezen worden als de dader.
Hier zullen echter de meningen flink over verdeeld kunnen zijn, ook bij de garage bedrijven heeft men dat, dat een verstopte uitlaat de koppakking laat lekken, maar dan dient er toch nog wat via de uitlaat te verdwijnen, dus een gedeeltelijke verstopping.
probeer een auto maar eens tot presteren te dwingen met een half afgesloten uitlaat, dat gaat niet lukken, hij zal er waarschijnlijk bij een bepaalde snelheid mee stoppen en op dat niveau verder gaan, dan zou het dus wel kunnen, maar dan doordat de motor te warm word, omdat deze te weinig druk kwijt kan.
Als men dit in de gaten heeft, blijf dan niet doorrijden, er zijn nu inmiddels weer nieuwe materialen op de markt, zoals het cleanen van een verstopte Kat.
Hoe lang blijven de mensen doorrijden met een auto die koelvloeistof kwijt raakt, voordat men eens gaat kijken wat er aan de hand is, ik zie dat zo vaak gebeuren, maanden bijvullen en maar doorrijden, tot dat de motor zegt, baas, doe het nu zelf maar, ik houd er mee op.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik wilde dan nog een puntje aantippen.
Als er een lekkage tussen het koelsysteem en de verbrandingsruimte is ontstaan.
dan zal er ook de verbrandingsgassen het koelsysteem in gedrukt worden, de compressiedruk is immers weer heel veel hoger dan de druk in het koelsysteem.
Indien je een serieuze lekkage in deze pakking hebt tussen deze 2, dan kan het zelfs nog zo zijn, dat of je systeem leeg gedrukt word, en als dit niet plats vind, dan word de radiateur gewoon opgeblazen, of die van de kachel, dit zijn de zwakste schakels in het koelsysteem.
ik heb het al eens zien gebeuren bij een buur naast mij, ik kon ook mijn auto gaan wassen, die zat onder de koelvloeistof, en fragmenten van de grille.
Wat een doffe knal was dat, en een hoop met rook, dit was natuurlijk het fijn vernevelde koelvloeistof.
mar net wat er al gezegd word, als de uitlaat geheel dicht zit, zal de motor echt niet starten, en een dergelijk systeem van een motor kan je ook niet vergelijken met een compressor.
ik ben echter wel van mening, dat dit er wel kan toe bijdragen aan een defecte koppakking, terwijl deze al veel voor zijn broek gekregen heeft door de wisselende temperaturen, maar misschien niet kan aangewezen worden als de dader.
Hier zullen echter de meningen flink over verdeeld kunnen zijn, ook bij de garage bedrijven heeft men dat, dat een verstopte uitlaat de koppakking laat lekken, maar dan dient er toch nog wat via de uitlaat te verdwijnen, dus een gedeeltelijke verstopping.
probeer een auto maar eens tot presteren te dwingen met een half afgesloten uitlaat, dat gaat niet lukken, hij zal er waarschijnlijk bij een bepaalde snelheid mee stoppen en op dat niveau verder gaan, dan zou het dus wel kunnen, maar dan doordat de motor te warm word, omdat deze te weinig druk kwijt kan.
Als men dit in de gaten heeft, blijf dan niet doorrijden, er zijn nu inmiddels weer nieuwe materialen op de markt, zoals het cleanen van een verstopte Kat.
Hoe lang blijven de mensen doorrijden met een auto die koelvloeistof kwijt raakt, voordat men eens gaat kijken wat er aan de hand is, ik zie dat zo vaak gebeuren, maanden bijvullen en maar doorrijden, tot dat de motor zegt, baas, doe het nu zelf maar, ik houd er mee op.
Met vriendelijke groet,
Ad