e39 pokt en bonkt af en toe

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
brooklyn

e39 pokt en bonkt af en toe

Bericht door brooklyn » 29 mar 2011, 09:07

Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier en had ff een vraagie :) .
Als ik met me wagen (een 525tds sedan uit99) flink optrek en daarna flink rem hoor ik een pok/bonk linksvoor, dit gebeurt ook als ik hard optrek en vervolgens op een rotonde naar links stuur.
Wat zou dit kunnen zijn ?, fuseekogel of motorsteun o.i.d.
Ik wil het graag zelf repareren maar moet dan wel eerst weten wat het zou kunnen zijn.
Ik hoop dat jullie een idee hebben .

nassje

Re: e39 pokt en bonkt af en toe

Bericht door nassje » 29 mar 2011, 10:29

Welkom,

zelf denk ik dat het je veerpootlager is.
Als deze versleten is heeft je veer wat speling en bij het optrekken/remmen of zeer scherp sturen bonkt dit ivm de kracht die vrij komt op de speling.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

brooklyn

Bericht door brooklyn » 29 mar 2011, 14:00

nassje schreef:Welkom,

zelf denk ik dat het je veerpootlager is.
Als deze versleten is heeft je veer wat speling en bij het optrekken/remmen of zeer scherp sturen bonkt dit ivm de kracht die vrij komt op de speling.

Hoi Nassje.
Zou je denken dat dat het is?. Als dat een lager is zou deze toch moeten knarsen o.i.d.?.
Wat zouden die dingen kosten en is het moeilijk om ze te vervangen?.
Ik denk dat twee kanten meteen dan wel het handigst is.
Mijn c-klasse Mercedes had geen veerpootlager, dat was gewoon een bus waar je hem inzette en veerschotel erboven ,thats it :roll: .
Ik heb er nog nooit van gehoord.

nassje

Bericht door nassje » 29 mar 2011, 14:11

Ik heb dit probleempje ook eerder gehad en heb toen voor beide kanten laten vervangen.
Kosten 120 euro voor beide kanten (merk monroe)

Zie foto:
Als het goed is moet je nummertje 1 hebben.
Afbeelding

Zie link voor geheel:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10

Het is opzich zelf te doen. Het gehele veerpoot moet eronder uit.
Een veerspanner lijkt me ook zeer handig/veilig om te hebben.

Maar misschien handig om ff langs een garage te rijden voor dit gebonk.
Dit voor de zekerheid dat het de lagers zijn. Zou zonde zijn als je ze voor niks vervangt.
Je zou als je de tijd en spullen heb het gehele veerpoot eruit kunnen halen en dan zie je vanzelf of de lager versleten is of niet.

EDIT* Ivm de speling kan je veer bewegen en de kracht wat de veer heeft en vrij komt door de speling maakt de bonk geluid.
De druk op je veer is enorm en elke mm speling wat de veer heeft is teveel.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 mar 2011, 17:34

Hallo Brooklyn,

Dat noemt men nu het lager, de bus in samenhang is het lager.

Dat kan niet anders, wat als er geen draaipunt is, dan wind de schroefveer zich op, en die zou dus binnen niet al te lange tijd breken, en je stuur slaat uit je handen, daar aan kun je merken dat het lager wel heel erg versleten is.
de stuurkogels zouden ook binnen afzienbare tijd defect zijn, door het wringen.
allemaal dingen die het al zeggen, dat elke auto een draaipunt heeft, of anders gezegd, veerpoot lagers aan de boven zijde van de schokdempers in het binnenscherm.

Knarsen hoeft niet, enkel wel bonken en trillen in snel gereden bochten met spoorvorming, dan begint het lager zelfs te klapperen.

Dus in dit geval zou het best eens goed kunnen.

Met vriendelijke groet,

Ad

brooklyn

Bericht door brooklyn » 30 mar 2011, 20:14

Thnx voor de reacties , ik ga maar is kijken of ik het kan vinden :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”