compensatie bandenspanning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
bmwhans

compensatie bandenspanning

Bericht door bmwhans » 29 mar 2011, 16:05

de bandenspanning die een fabrikant op geeft is altijd gebaseerd op 20 graden buitentemperatuur.
als je bijv bij 20 graden de spanning op 2.5 bar zet(uiteraard meten in de schaduw en niet gereden hebben) zul je merken dat de spanning per 10 graden temperatuurdaling 0,1 bar daalt,dus bij 10 graden buitentemperatuur is de spanning 2,4 bar.
nu is het mij onduidelijk wanneer je de spanning moet compenseren,er wordt aangegeven op diverse site's dat als je meet in een verwarmde garage bij 20 graden je de voorgeschreven spanning 0,2 bar moet verhogen als je daarna in een buitentemperatuur van 0 graden gaat rijden,dat snap ik wel maar wat als je s'morgens vroeg meet(en de auto staat buiten) bij bijv 0 graden buitentemperatuur en je de voorgeschreven spanning aanhoudt dan is de spanning bij 20 graden 0,2 bar te hoog,en meet je dus bij dagtemperatuur van 20 graden en je houdt de voorgeschreven spanning aan en het wordt s'nachts koud is de spanning dus weer 0,2 bar te laag, in dit jaargetijde speelt dat met lage nachttemperaturen en hoge dagtemperaturen.
dus wat is wijsheid?
gr hans

NielsE36

Re: compensatie bandenspanning

Bericht door NielsE36 » 29 mar 2011, 17:22

Ik zou een beetje in het midden gaan zitten zodat de spanning zowel met warme als koude temperaturen redelijk is.

Afgelopen zomer ook al in het buitenland rondgereden met een spanning die eigenlijk veel te hoog was!

Het is ook een kwestie van een beetje afstemmen op de temperaturen die je verwacht tegen te komen.
Als je de banden met 20 graden op bijvoorbeeld 2.3 bar zet, en de temperatuur tussen 0 en 30 graden zit zou je spanning tussen 2.1 en 2.4 bar moeten zitten. Mijn ervaring is dat de verschillen door temperatuur nog verder uiteenlopen: heb eens met bijna 3 bar rondgereden, terwijl er in NL slechts 2.4 was in gegaan.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 29 mar 2011, 23:25

Dat kan ook in de drukmeter liggen.
Als ik bij de bp oppomp tot 2,8 en 5 minuten later bij de garage kijk zit er maar 2,5 in.
Die metertjes wijken nog wel eens af.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 30 mar 2011, 08:38

Klopt! Ik ga altijd bij dezelfde pomp waar ze gewoon een analoog metertje hebben

Die dingen bij de esso vertrouw ik voor geen meter.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 31 mar 2011, 20:33

Je moet een gemiddelde nemen van wat op de sticker staat tussen volle en lege auto. Je hebt zoveel factoren die meespelen bij de bandenspanning dat er niets zinnigs over te zeggen is. Als je gaat racen maakt het uit, en als je op ruig terrein of sneeuw gaat rijden maakt het uit.. Maar anders lekker het gemiddelde nemen.

Als je 90km/uur rijdt is de temperatuur van je band anders dan wanneer je 120 rijdt. Als je een klaverblad neemt dan is je temperatuur weer anders en als je in de regen rijdt ook. Je moet letten op de slijtage van de band, dat deze normaal is en je banden op dezelfde begin druk houden.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 03 apr 2011, 22:41

:duim:
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”