Zoals jullie allicht weten ben ik alweer een half jaartje trotse eigenaar van een 523i Executive uit 98'. De auto heeft onder de 1e eigenaar in 2008 een automaatrevisie gehad t.w.v. circa. €2500 bij Ganzeboom Transmissies.
Nu heb ik enige tijd geleden een lekkage in de automaatkoeler gehad en daarbij heb ik de auto op het nippertje kunnen laten repareren aangezien hij al aardig wat vloeistof verloren had en de automaat in het noodprogramma ging. Uiteraard was ik destijds bang dat de bak schade had opgelopen maar gelukkig bleek dit naderhand mee te vallen. Er is nieuwe ATF olie ingekomen en hij schakelde weer als vanouds. Ook de monteur (Piet Smink BMW specialist) vertelde me dat alles OK was.
Echter, mijn referentiekader m.b.t. automaatbakken is tamelijk klein aangezien dit onze eerst automaat is. Mijn vraag aan andere automaat rijders is dan ook wat hun ervaring is m.b.t. het schakelgedrag hiervan.
De mijne schakelt vrij soepeltjes op en weer terug in de D stand. Bij gebruik van Steptronic lijkt het opschakelen over het algemeen zelfs nog soepeler te gaan. Soms voel ik dan niet eens dat er geschakeld wordt. Maar er zijn ook uitzonderingen op de regel; bij het opschakelen in D lijkt de auto soms even een duwtje te krijgen wanneer hij in de nieuwe versnelling gaat. Er is geen sprake van een 'klap' of het slippen van de bak (toerental loopt normaal op, schiet niet door) maar meer van een zacht kortstondig duwtje wat je krijgt als hij in de nieuwe versnelling valt. Als dit gebeurt is dit meestal van 1 naar 2. Ook komt het weleens voor dat het terugschakelen tussen twee willekeurige versnellingen (dus niet over het hele gamma) niet altijd even soepel verloopt. Wederom geen 'klap' maar je voelt gewoon duidelijk dat er teruggeschakeld wordt. Deze uitzonderingen komen af en toe voor, warm of koud maakt niets uit. Het rare is dus dat ik meestal niet voel als er geschakeld wordt; of het gebeurt erg soepeltjes, of het is duidelijk wel te merken.
Hierdoor twijfel ik of de bak misschien tocht wat schade of extra slijtage heeft opgelopen waardoor hij misschien vervuild is. Ben dus na aan het denken aan een bezoekje ZF voor een grondige reiniging. Of is dit zonde van het geld aangezien dit schakelgedrag normaal is? Wat zijn jullie ervaringen?
