'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Hey mensen,
Zoals jullie allicht weten ben ik alweer een half jaartje trotse eigenaar van een 523i Executive uit 98'. De auto heeft onder de 1e eigenaar in 2008 een automaatrevisie gehad t.w.v. circa. €2500 bij Ganzeboom Transmissies.
Nu heb ik enige tijd geleden een lekkage in de automaatkoeler gehad en daarbij heb ik de auto op het nippertje kunnen laten repareren aangezien hij al aardig wat vloeistof verloren had en de automaat in het noodprogramma ging. Uiteraard was ik destijds bang dat de bak schade had opgelopen maar gelukkig bleek dit naderhand mee te vallen. Er is nieuwe ATF olie ingekomen en hij schakelde weer als vanouds. Ook de monteur (Piet Smink BMW specialist) vertelde me dat alles OK was.
Echter, mijn referentiekader m.b.t. automaatbakken is tamelijk klein aangezien dit onze eerst automaat is. Mijn vraag aan andere automaat rijders is dan ook wat hun ervaring is m.b.t. het schakelgedrag hiervan.
De mijne schakelt vrij soepeltjes op en weer terug in de D stand. Bij gebruik van Steptronic lijkt het opschakelen over het algemeen zelfs nog soepeler te gaan. Soms voel ik dan niet eens dat er geschakeld wordt. Maar er zijn ook uitzonderingen op de regel; bij het opschakelen in D lijkt de auto soms even een duwtje te krijgen wanneer hij in de nieuwe versnelling gaat. Er is geen sprake van een 'klap' of het slippen van de bak (toerental loopt normaal op, schiet niet door) maar meer van een zacht kortstondig duwtje wat je krijgt als hij in de nieuwe versnelling valt. Als dit gebeurt is dit meestal van 1 naar 2. Ook komt het weleens voor dat het terugschakelen tussen twee willekeurige versnellingen (dus niet over het hele gamma) niet altijd even soepel verloopt. Wederom geen 'klap' maar je voelt gewoon duidelijk dat er teruggeschakeld wordt. Deze uitzonderingen komen af en toe voor, warm of koud maakt niets uit. Het rare is dus dat ik meestal niet voel als er geschakeld wordt; of het gebeurt erg soepeltjes, of het is duidelijk wel te merken.
Hierdoor twijfel ik of de bak misschien tocht wat schade of extra slijtage heeft opgelopen waardoor hij misschien vervuild is. Ben dus na aan het denken aan een bezoekje ZF voor een grondige reiniging. Of is dit zonde van het geld aangezien dit schakelgedrag normaal is? Wat zijn jullie ervaringen?
Zoals jullie allicht weten ben ik alweer een half jaartje trotse eigenaar van een 523i Executive uit 98'. De auto heeft onder de 1e eigenaar in 2008 een automaatrevisie gehad t.w.v. circa. €2500 bij Ganzeboom Transmissies.
Nu heb ik enige tijd geleden een lekkage in de automaatkoeler gehad en daarbij heb ik de auto op het nippertje kunnen laten repareren aangezien hij al aardig wat vloeistof verloren had en de automaat in het noodprogramma ging. Uiteraard was ik destijds bang dat de bak schade had opgelopen maar gelukkig bleek dit naderhand mee te vallen. Er is nieuwe ATF olie ingekomen en hij schakelde weer als vanouds. Ook de monteur (Piet Smink BMW specialist) vertelde me dat alles OK was.
Echter, mijn referentiekader m.b.t. automaatbakken is tamelijk klein aangezien dit onze eerst automaat is. Mijn vraag aan andere automaat rijders is dan ook wat hun ervaring is m.b.t. het schakelgedrag hiervan.
De mijne schakelt vrij soepeltjes op en weer terug in de D stand. Bij gebruik van Steptronic lijkt het opschakelen over het algemeen zelfs nog soepeler te gaan. Soms voel ik dan niet eens dat er geschakeld wordt. Maar er zijn ook uitzonderingen op de regel; bij het opschakelen in D lijkt de auto soms even een duwtje te krijgen wanneer hij in de nieuwe versnelling gaat. Er is geen sprake van een 'klap' of het slippen van de bak (toerental loopt normaal op, schiet niet door) maar meer van een zacht kortstondig duwtje wat je krijgt als hij in de nieuwe versnelling valt. Als dit gebeurt is dit meestal van 1 naar 2. Ook komt het weleens voor dat het terugschakelen tussen twee willekeurige versnellingen (dus niet over het hele gamma) niet altijd even soepel verloopt. Wederom geen 'klap' maar je voelt gewoon duidelijk dat er teruggeschakeld wordt. Deze uitzonderingen komen af en toe voor, warm of koud maakt niets uit. Het rare is dus dat ik meestal niet voel als er geschakeld wordt; of het gebeurt erg soepeltjes, of het is duidelijk wel te merken.
Hierdoor twijfel ik of de bak misschien tocht wat schade of extra slijtage heeft opgelopen waardoor hij misschien vervuild is. Ben dus na aan het denken aan een bezoekje ZF voor een grondige reiniging. Of is dit zonde van het geld aangezien dit schakelgedrag normaal is? Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst gewijzigd door Stan (E39) op 07 apr 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
nou... ik wil je niet bang maken ofz..
maar ik belde vandaag met ZF dortmund en ik heb het zelfde .. van 2 na 3 mocht hij m pakke krijg ik ok zo een duwtje.. ma 9 van 10 keer schakeld hij pas bij 4800 toeren... en om hem nou eerder te laten schakelen ging ik van de D na de S en weer trug naar de D en dan schakelde hij wel over ..
maar met een duwtje zegmaar.
de beste man die ik vanmiddag aan de lijn had kon ik niet helemaal verstaan ma ik meende dat hij zij dat de koppelingsplaten verslaten waren en dat grapje zou mij 3200 euries koste.dus jah ...
met uitlezen kon de garage nix vinde vandaar het telefoontje naar ZF dortmund.
ik zal ook nog eens een nederlands revisie bedrijf bellen om te checken of mijn gehoor me biet in de steek liet ma 3200 euro heb ik goed verstaan..
ik hoop dat dit niet bij jou van toe passing is maar dat 'duwtje" kwam me bekent voor.
mvg rogier
maar ik belde vandaag met ZF dortmund en ik heb het zelfde .. van 2 na 3 mocht hij m pakke krijg ik ok zo een duwtje.. ma 9 van 10 keer schakeld hij pas bij 4800 toeren... en om hem nou eerder te laten schakelen ging ik van de D na de S en weer trug naar de D en dan schakelde hij wel over ..
maar met een duwtje zegmaar.
de beste man die ik vanmiddag aan de lijn had kon ik niet helemaal verstaan ma ik meende dat hij zij dat de koppelingsplaten verslaten waren en dat grapje zou mij 3200 euries koste.dus jah ...
met uitlezen kon de garage nix vinde vandaar het telefoontje naar ZF dortmund.
ik zal ook nog eens een nederlands revisie bedrijf bellen om te checken of mijn gehoor me biet in de steek liet ma 3200 euro heb ik goed verstaan..
ik hoop dat dit niet bij jou van toe passing is maar dat 'duwtje" kwam me bekent voor.
mvg rogier
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Hallo Rogier,
Als dit bij ZF in Dortmund al 3200 euro kost, ga er dan maar gerust van uit, dat het in NL nog veel duurder zal zijn!!
ZF is de versnellingsbak producent, geven een betere service en onderhoud, ik heb al zoveel over ZF geschreven en gelezen.
dat ik eigenlijk niet anders kan zeggen, dat je daar beter op je plaats bent dan elders.
Zij weten echt alles over deze bak, en weten precies wat er allemaa; in gedaan dient te worden, zij zijn dan gewoon ook nog eens een stuk goedkoper dan de garages en de revisie bedrijven.
de onderdelen zijn in Duitsland al een stuk goedkoper, en hebben de juiste kwaliteit, dat moet je jezelf dan ook maar afvragen of je die kwaliteit hier in nl ook krijgt.
Als ik zo eens zie, dat de olie verversing in ons land meer kost en er minder aan gedaan word. Bij ZF word tenminste het kleppenblok nog gedemonteerd en helemaal opnieuw voorzien van nieuwe kleppjes en stangetjes, en door de demontage van het kleppenblok komt er alle olie uit de bak.
dat kleppenblok word in NL gewoon vergeten om dit te demonteren, bij sommige bedrijven.
Maar ik ben benieuwd.
succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Als dit bij ZF in Dortmund al 3200 euro kost, ga er dan maar gerust van uit, dat het in NL nog veel duurder zal zijn!!
ZF is de versnellingsbak producent, geven een betere service en onderhoud, ik heb al zoveel over ZF geschreven en gelezen.
dat ik eigenlijk niet anders kan zeggen, dat je daar beter op je plaats bent dan elders.
Zij weten echt alles over deze bak, en weten precies wat er allemaa; in gedaan dient te worden, zij zijn dan gewoon ook nog eens een stuk goedkoper dan de garages en de revisie bedrijven.
de onderdelen zijn in Duitsland al een stuk goedkoper, en hebben de juiste kwaliteit, dat moet je jezelf dan ook maar afvragen of je die kwaliteit hier in nl ook krijgt.
Als ik zo eens zie, dat de olie verversing in ons land meer kost en er minder aan gedaan word. Bij ZF word tenminste het kleppenblok nog gedemonteerd en helemaal opnieuw voorzien van nieuwe kleppjes en stangetjes, en door de demontage van het kleppenblok komt er alle olie uit de bak.
dat kleppenblok word in NL gewoon vergeten om dit te demonteren, bij sommige bedrijven.
Maar ik ben benieuwd.
succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Van een automaat ben ik het gewend dat het schakelen soms(!) wat in stapjes gaat. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Wanneer het is dat de bak laat oppakt, dan moet je inderdaad even na laten kijken wat het probleem kan zijn..
Voornamelijk van de 1 naar de 2 is bij mijn automaat ook te voelen. Dit is zo bij mij, bij de automaat van mijn ouders en bij de automaat van mijn broers vorige wagen. Deze bakken zijn allemaal goed, dus ik concludeer er dan uit dat het geen kwaad kan.
Ik moet er wel bij zeggen dat het om de e36 gaat in ons geval.
Ik weet uit ervarig dat een automaat van de e39 heel soepel schakelt. Maar het is wel een zoveel-traps automaat. En in sommige gevallen voel je die overgang een beetje. Ik zou me pas echt zorgen gaan maken, wanneer het heel schokkerig en bokkend gaat.
Maar, wanneer je het niet vertrouwt kun je altijd er een specialist naar laten kijken natuurlijk! Je eigen gevoel zegt wel wat je uiteindelijk wil!
Wanneer het is dat de bak laat oppakt, dan moet je inderdaad even na laten kijken wat het probleem kan zijn..
Voornamelijk van de 1 naar de 2 is bij mijn automaat ook te voelen. Dit is zo bij mij, bij de automaat van mijn ouders en bij de automaat van mijn broers vorige wagen. Deze bakken zijn allemaal goed, dus ik concludeer er dan uit dat het geen kwaad kan.
Ik moet er wel bij zeggen dat het om de e36 gaat in ons geval.
Ik weet uit ervarig dat een automaat van de e39 heel soepel schakelt. Maar het is wel een zoveel-traps automaat. En in sommige gevallen voel je die overgang een beetje. Ik zou me pas echt zorgen gaan maken, wanneer het heel schokkerig en bokkend gaat.
Maar, wanneer je het niet vertrouwt kun je altijd er een specialist naar laten kijken natuurlijk! Je eigen gevoel zegt wel wat je uiteindelijk wil!
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
hallo ad..
ja ik geloof wel dat het een duur grapje zal worde.
maar hij had er een duitse benaming voor en ik meende dat hij koppelings platen bedoelde daarom wil ik nog even in nl informeren of ik het wel juist heb verstaan.
ja ik geloof wel dat het een duur grapje zal worde.
maar hij had er een duitse benaming voor en ik meende dat hij koppelings platen bedoelde daarom wil ik nog even in nl informeren of ik het wel juist heb verstaan.
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Skippy1 schreef:ma 9 van 10 keer schakeld hij pas bij 4800 toeren... en om hem nou eerder te laten schakelen ging ik van de D na de S en weer trug naar de D en dan schakelde hij wel over ..
Bij mij is het inderdaad niet zo dat de bak pas laat oppakt en ik heb ook zeker niet het idee dat hij 'slipt'. Bij normaal rijgedrag schakelt hij tussen de 2000 en 2500 rpm, wanneer ik iets steviger rij rond de 3000 rpm en wanneer ik vlot op snelheid wil komen en het gaspedaal 3/4 of tot aan de Kickdown intrap gebeurt dit tussen de 3500 en 5000 rpm afhankelijk van hoe ik over een bepaalde tijd gereden heb. Dit is volgens mij te wijten aan het AGS systeem van de automaat en is dus normaal naar mijn idee.Beens1 schreef:Van een automaat ben ik het gewend dat het schakelen soms(!) wat in stapjes gaat. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Wanneer het is dat de bak laat oppakt, dan moet je inderdaad even na laten kijken wat het probleem kan zijn..
Ook wanneer ik vanuit stilstand vlot op wil trekken en het gaspedaal snel 1/4 tot 1/2 intrap word ik aardig in mijn stoel gedrukt zonder rare schokken of klappen van het schakelen.
Zoals ik reeds zij in mijn eerste post in dit topic is het 'voelen' van het schakelen slechts iets wat sporadisch voor komt. Zeg ik rij een halve dag met zowel stads als snelweg verkeer dan zal ik deze uitzondering op de regel slechts een paar keer opmerken, voor de rest schakeld hij dus 'normaal'. Het is omdat het zo sporadisch is dat ik me afvraag of andere gebruikers dit ook herkennen en dit onder 'normaal' gedrag valt.
Ik zal de bak misschien eens resetten door met de sleutel in contact stand de Kickdown voor circa. 30 seconden in te drukken. Dit zou de AGS waarden weer moeten resetten... althans dat is bij de E60 zo. Ook bij de E39?
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Hallo Skippy1,
Je dat kan kloppen, een aantal groepen met een aantal van die natte kopplingsplaatjes, net zoals bij een brommer en een motor met een natte koppeling, het is haast vergelijkbaar.
ikm heb er geen notie van wat dit gaat kosten, enkel zal het in Duitsland bij ZF goedkoper zijn, dat is met de meeste onderdelen zo, en ook met de arbeidsuren.
Ik las net op een ander forum/topic dat het aardig druk aan het worden is bij ZF Dortmund, er zijn inmiddels wachttijden.
File bij Dortmund richting ZF!
Met vriendelijke groet,
Ad
Je dat kan kloppen, een aantal groepen met een aantal van die natte kopplingsplaatjes, net zoals bij een brommer en een motor met een natte koppeling, het is haast vergelijkbaar.
ikm heb er geen notie van wat dit gaat kosten, enkel zal het in Duitsland bij ZF goedkoper zijn, dat is met de meeste onderdelen zo, en ook met de arbeidsuren.
Ik las net op een ander forum/topic dat het aardig druk aan het worden is bij ZF Dortmund, er zijn inmiddels wachttijden.
File bij Dortmund richting ZF!
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
klopt dat heb ik ook gelezen in een oud berichtje dat ze tot maard vol zaten nja tis nu april dus zullen ze wel vol zitten tot mei/juni
maar bedankt voor de info
maar bedankt voor de info
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
AdE39 schreef:Hallo Rogier,
Als dit bij ZF in Dortmund al 3200 euro kost, ga er dan maar gerust van uit, dat het in NL nog veel duurder zal zijn!!
ZF is de versnellingsbak producent, geven een betere service en onderhoud, ik heb al zoveel over ZF geschreven en gelezen.
dat ik eigenlijk niet anders kan zeggen, dat je daar beter op je plaats bent dan elders.
Zij weten echt alles over deze bak, en weten precies wat er allemaa; in gedaan dient te worden, zij zijn dan gewoon ook nog eens een stuk goedkoper dan de garages en de revisie bedrijven.
de onderdelen zijn in Duitsland al een stuk goedkoper, en hebben de juiste kwaliteit, dat moet je jezelf dan ook maar afvragen of je die kwaliteit hier in nl ook krijgt.
Als ik zo eens zie, dat de olie verversing in ons land meer kost en er minder aan gedaan word. Bij ZF word tenminste het kleppenblok nog gedemonteerd en helemaal opnieuw voorzien van nieuwe kleppjes en stangetjes, en door de demontage van het kleppenblok komt er alle olie uit de bak.
dat kleppenblok word in NL gewoon vergeten om dit te demonteren, bij sommige bedrijven.
Maar ik ben benieuwd.
succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Mijne heb ik compleet laten reviseren bij Thomassen in Lunteren, gebruikt alleen originele zf onderdelen, compleet met nieuwe koppelomvormer en 2 jaar garantie was ik 2600 euro kwijt, olie kan je er ook voor terecht, doen precies hetzelfde als zf, alleen 1 jaar langer garantie en nog 600 goedkoper uit, en ben niet de enigste die daar is geweest, veel e38 rijders zijn ook daar geweest , echt een aanrader, hij laat ook alles zien wat je wil.
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Mijn broer (een van de drie) heeft destijds bij zijn BMW 525tds e39 touring ook een automaat revisie laten doen. Dat was inderdaad ook rond de 2700 euro incl. Dat was, als ik het goed heb (weet niet zeker), bij autohuis Meppel. Daar zijn ze namelijk wel in automaten(revisie) gespecialiseerd.
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Die heb ik ook gebelt toen, die is nu ook al over de 3000 euro.
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
jezus man waar hebbe we t over wat een geld he.
dat is tog niet meer tedoen.
nja mocht als ik m der uit krijgen voor ongeveer zelfde wat ik er voor gaf dan doe ik dat,
en anders schroef ik zelf dat ding wel uit elkaar en kijk wel waar het schip strand want 3200 komop hea
waar moet een 20jarige dat ineens wegtoveren
ben iig blij met de tips van ad en zal morgen eens rond bellen. hopelijk is die automaatbak uit ermelo iets moet alleen even weten of hij zal passen en of het aan te raden is
dat is tog niet meer tedoen.
nja mocht als ik m der uit krijgen voor ongeveer zelfde wat ik er voor gaf dan doe ik dat,
en anders schroef ik zelf dat ding wel uit elkaar en kijk wel waar het schip strand want 3200 komop hea
waar moet een 20jarige dat ineens wegtoveren
ben iig blij met de tips van ad en zal morgen eens rond bellen. hopelijk is die automaatbak uit ermelo iets moet alleen even weten of hij zal passen en of het aan te raden is
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Heb inmiddels de bak gereset, in ieder geval dat denk ik. Heb de kickdown 30 seconden ingehouden terwijl de sleutel in contact stand één zit. Er is echter geen merkbaar verschil.... Zijn er nog meer mensen die een soortgelijke ervaring hebben met hun automaat zoals ik beschreven heb in m'n eerste post?
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: 'Normaal' schakelgedrag E39 automaat?
Niemand anders die zijn of haar ervaring wil delen? (zie eerste post)
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)