Oliepeilstok aangetast
-
Oliepeilstok aangetast
Hallo,
ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een 316i touring uit 2004.
Tot op heden zeer tevreden mee.
Afgelopen weekend heeft mijn vrouw wat ermee gereden en kwam terug thuis met de melding dat het olielampje even onderweg had gebrand (oranje). Nogal verrast ben ik de oliepeil gaan meten. Ik moest nogal moeite doen om de peilstok eruit te krijgen en constateerde sludge en andere afzettingen aan de peilstok. De peilstok zelf was ongeveer in het midden bijna door. Ik durfde deze niet meer terug te doen omdat ik bang was dat deze zou breken.
Volgende dag naar de dealer gegaan en deze vertelde dat na 13000 km het niet alarmerend is om een litertje olie bij te doen. Sludge en de afzettingen vond hij ook niet alarmerend en zou veel te maken kunnen hebben met relatief veel rijden van korte ritjes. De toestand van de peilstok hadden ze eerder gezien maar ik kreeg toch een beetje de indruk dat dit toch wel apart is aangezien ik vorig jaar juni de auto van ze had gekocht na een volledige beurt!
Ik ben zeer geinteresseerd in jullie ervaringen en gedachtes hierover.
Alvast bedankt, Wilco
ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een 316i touring uit 2004.
Tot op heden zeer tevreden mee.
Afgelopen weekend heeft mijn vrouw wat ermee gereden en kwam terug thuis met de melding dat het olielampje even onderweg had gebrand (oranje). Nogal verrast ben ik de oliepeil gaan meten. Ik moest nogal moeite doen om de peilstok eruit te krijgen en constateerde sludge en andere afzettingen aan de peilstok. De peilstok zelf was ongeveer in het midden bijna door. Ik durfde deze niet meer terug te doen omdat ik bang was dat deze zou breken.
Volgende dag naar de dealer gegaan en deze vertelde dat na 13000 km het niet alarmerend is om een litertje olie bij te doen. Sludge en de afzettingen vond hij ook niet alarmerend en zou veel te maken kunnen hebben met relatief veel rijden van korte ritjes. De toestand van de peilstok hadden ze eerder gezien maar ik kreeg toch een beetje de indruk dat dit toch wel apart is aangezien ik vorig jaar juni de auto van ze had gekocht na een volledige beurt!
Ik ben zeer geinteresseerd in jullie ervaringen en gedachtes hierover.
Alvast bedankt, Wilco
Re: Oliepeilstok aangetast
Dat de peilstok er lastig uitgaat kan ik wel bevestigen ja maar zelf nooit last gehad van gespleten peilstok laat staan sludge en andere afzettingen. Daarbij aangeven dat we dagelijk er mee rijden en geen korte stukjes van een paar km dan lijkt me het advies van tuningmax wel op z'n plaats. Meer rijden dus 

F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Sludge komt inderdaad door korte ritjes. Dat het gele lampje even ging branden, kan ook op een door vervuiling aangetaste oliepeilsensor duiden.
Meteen ff een uitleg.
De motorolie bevat dopes (toevoegingen) met verschillende eigenschappen.
Een van deze eigenschappen is dat de olie vocht op kan nemen. Als dit in hoge mate gebeurt wordt de olie wat dikker en veelal geelkleurig (mosterd)
De gele sludge zet zich af omdat deze een beetje plakkerig is.
Het vocht komt in je olie door condensvorming in de cilinders e.d. die voornamelijk binnen komt via de inlaatlucht.
Dit vocht wordt dus deels opgenomen in de olie.
Als je alleen maar korte stukjes rijdt is er geen tijd en temperatuur genoeg om het vocht weer te laten verdampen en via je carterontluchting te laten ontsnappen. Bij jou is dus nu het geval dater teveel vocht in de olie zit waardoor het gele afzetting geeft.
Oplossing is simpel. Een paar keer een langere afstand rijden waarbij de motor gedurende langere tijd lekker warm is. Je zal merken dat het grootste gedeelte van de gele prut verdwenen is.
Alleen olieverversen schiet niet op, omdat de sludge blijft kleven en dus niet mee afgetapt wordt. Het zal wel minder worden, omdat de nieuwe olie weer meer vocht op kan nemen.
De motorolie bevat dopes (toevoegingen) met verschillende eigenschappen.
Een van deze eigenschappen is dat de olie vocht op kan nemen. Als dit in hoge mate gebeurt wordt de olie wat dikker en veelal geelkleurig (mosterd)
De gele sludge zet zich af omdat deze een beetje plakkerig is.
Het vocht komt in je olie door condensvorming in de cilinders e.d. die voornamelijk binnen komt via de inlaatlucht.
Dit vocht wordt dus deels opgenomen in de olie.
Als je alleen maar korte stukjes rijdt is er geen tijd en temperatuur genoeg om het vocht weer te laten verdampen en via je carterontluchting te laten ontsnappen. Bij jou is dus nu het geval dater teveel vocht in de olie zit waardoor het gele afzetting geeft.
Oplossing is simpel. Een paar keer een langere afstand rijden waarbij de motor gedurende langere tijd lekker warm is. Je zal merken dat het grootste gedeelte van de gele prut verdwenen is.
Alleen olieverversen schiet niet op, omdat de sludge blijft kleven en dus niet mee afgetapt wordt. Het zal wel minder worden, omdat de nieuwe olie weer meer vocht op kan nemen.
Volgende oliewissel Forte Motorflush gebruiken om alle resten van de slugde te verwijderen, kost bijna niks zo'n flesje.
En daarna af en toe de wagen even goed uitlaten en hem soms stevig de sporen geven als hij warm is.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En daarna af en toe de wagen even goed uitlaten en hem soms stevig de sporen geven als hij warm is.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Met een motorflush middel in je blok moet je nooit gaan rijden!!
Je motor flushen doe je als volgt:
Je kunt het beste 2 flesjes motorflush in je blok gooien. voordat je het erin gooit, tap je de hoeveelheid die in de flesjes zit (ik dacht 400 ml. per flesje) af uit het carter (VAN DE OUDE OLIE, DUS VOOR HET VERVERSEN), omdat anders het oliepeil te hoog wordt. Daarna start je de motor, en laat hem ongeveer 1-1,5 uur stationair draaien. In deze tijdsduur moet de auto dus stil staan. Laat de motor dan ook een poosje iets verhoogd stationair draaien, bijv. 1500 t.p.m. Omdat het flush middel waterdun is, raad ik je dus absoluut af met de auto te rijden. Hierna tap je de hete olie af, zodat alle rommel meekomt, en doe je er nieuwe olie + filter in. Bij mij op m'n werk heb ik het al regelmatig gezien/gedaan.
succes!
Je kunt het beste 2 flesjes motorflush in je blok gooien. voordat je het erin gooit, tap je de hoeveelheid die in de flesjes zit (ik dacht 400 ml. per flesje) af uit het carter (VAN DE OUDE OLIE, DUS VOOR HET VERVERSEN), omdat anders het oliepeil te hoog wordt. Daarna start je de motor, en laat hem ongeveer 1-1,5 uur stationair draaien. In deze tijdsduur moet de auto dus stil staan. Laat de motor dan ook een poosje iets verhoogd stationair draaien, bijv. 1500 t.p.m. Omdat het flush middel waterdun is, raad ik je dus absoluut af met de auto te rijden. Hierna tap je de hete olie af, zodat alle rommel meekomt, en doe je er nieuwe olie + filter in. Bij mij op m'n werk heb ik het al regelmatig gezien/gedaan.
succes!
Hai Wilco,
De sludge en aangetaste (doorgeroest) pijlstok heeft idd met vocht (condens) in je motorblok te maken.
Nu hoop ik voor jou dat je geen lekke koppakking hebt (niet even opgemeten bij de dealer??) maar dat het komt door (te) kleine stukjes rijden.
Vocht in/bij je olie geeft een slechte smering dus zeker op tijd je olie verversen !!
Hete condens gaat naar het hoogste punt en dat is oa. het pijpje waar je oliepijlstok in zit en die gaat daardoor doorroesten.
Koop wel een nieuwe pijlstok want als die afbreekt en er een stuk van tussen je krukas komt ...........
Veel plezier met de Touring
De sludge en aangetaste (doorgeroest) pijlstok heeft idd met vocht (condens) in je motorblok te maken.
Nu hoop ik voor jou dat je geen lekke koppakking hebt (niet even opgemeten bij de dealer??) maar dat het komt door (te) kleine stukjes rijden.
Vocht in/bij je olie geeft een slechte smering dus zeker op tijd je olie verversen !!
Hete condens gaat naar het hoogste punt en dat is oa. het pijpje waar je oliepijlstok in zit en die gaat daardoor doorroesten.
Koop wel een nieuwe pijlstok want als die afbreekt en er een stuk van tussen je krukas komt ...........

Veel plezier met de Touring

Wie niet om autorijden geeft moet geen BMW kopen !!
-
Hallo Ivanho,
hoe kan ik op een eenvoudige manier vaststellen dat mijn koppakking lek is of de dealer overtuigen van de noodzaak dit na te kijken? Is dit iets simpels voor hen?
Allen bedankt voor de reacties.
hoe kan ik op een eenvoudige manier vaststellen dat mijn koppakking lek is of de dealer overtuigen van de noodzaak dit na te kijken? Is dit iets simpels voor hen?
Allen bedankt voor de reacties.
Laatst gewijzigd door Gast op 21 apr 2011, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Wat heet simpel... en als je betaald kan alles he?
Volgens mij kunnen ze het motorblok onder druk zetten, om te zien of er ergens druk ontsnapt.
Volgens mij kunnen ze het motorblok onder druk zetten, om te zien of er ergens druk ontsnapt.
Klopt idd, je moet er zeker niet mee gaan rondrijden, had het er even moeten bij vermelden.ArnoldC schreef:Met een motorflush middel in je blok moet je nooit gaan rijden!!
succes!
Maar zeer goede aanvulling van je Arnold

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Hi Wilco,
Iedere goede garage kan checken of je een lekke koppakking hebt
Ze zetten je koelsysteem ( dus niet je motorblok bjornc
) onder druk en kunnen dan zien of hij evt. druk, en dus koelvloeistof, verliest.
Dit zou dan kunnen komen door een lekke koppakking maar ook door een in/uitwendig scheurtje in je cilinderkop of een lekke waterslang.
In / uitwendig verlies van koelvloeistof kan oorzaak zijn van een hete motor waardoor de kans groot is op een lekke koppakking of een gescheurde cilinderkop.
Als je geen koelvloeistof verliest en geen kokende motor hebt gehad kan je bovenstaande dus uitsluiten en is alleen de condens in je blok dus de boosdoener van de sludge.
Nogmaals, vergeet niet om je pijlstok te vervangen als hij zo slecht is en op afbreken staat !!
Iedere goede garage kan checken of je een lekke koppakking hebt
Ze zetten je koelsysteem ( dus niet je motorblok bjornc

Dit zou dan kunnen komen door een lekke koppakking maar ook door een in/uitwendig scheurtje in je cilinderkop of een lekke waterslang.
In / uitwendig verlies van koelvloeistof kan oorzaak zijn van een hete motor waardoor de kans groot is op een lekke koppakking of een gescheurde cilinderkop.
Als je geen koelvloeistof verliest en geen kokende motor hebt gehad kan je bovenstaande dus uitsluiten en is alleen de condens in je blok dus de boosdoener van de sludge.
Nogmaals, vergeet niet om je pijlstok te vervangen als hij zo slecht is en op afbreken staat !!
Wie niet om autorijden geeft moet geen BMW kopen !!
In een E46 van 2004 ligt het N42 blok er al in, deze is hier zeer gevoelig op. Ik zou me als je koelvloeistofpeil goed is/blijft, nergens zorgen over maken. Een keertje flushen kan geen kwaad, en gewoon zoals hierboven ook vaak gezegd, lange ritten rijden!
Hij heeft de auto pas vorige jaar gekocht bij de dealer dus waarschijnlijk heeft die nog garantie..bjornc schreef:Wat heet simpel... en als je betaald kan alles he?
E60 530D
-
Ik heb vanmorgen even gekeken naar het koelvloeistofniveau en dit was iets onder peil. Om de vlotter op het juiste niveau te krijgen was minder dan een kwart liter extra nodig. Een nieuwe peilstok is in de bestelling. Die oude komt er zeker niet meer in. Met de nieuwe peilstok zal ik het een en ander in de gaten houden. Zodra ik de nieuwe peilstok ophaal, heeft de dealer beloofd er nog even naar te kijken. Al jullie adviesen neem ik dan mee.
Bedankt!
Bedankt!