BMW 323 Ci meer pk's

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
aboedhoe

BMW 323 Ci meer pk's

Bericht door aboedhoe » 12 mei 2011, 12:38

Beste bmw liefhebbers,

ik ben niet bekend met het tunen en dergelijke, maar vroeg me toch af wat de meeste makkelijke, maar vooral veilige, manier is voor het tunen van een bmw 323 ci uit 2000, E46 model, voor het verkrijgen van extra PK.

NU heb ik 170 pk

DJLeonardo

Re: BMW 323 Ci meer pk's

Bericht door DJLeonardo » 12 mei 2011, 12:44

er een :///m: badge opplakken. Heb je ineens 343 pk!

:driving:

Nee, da's flauw. Maar als je even gaat rondneuzen mbv de zoekfunctie kom je wel wat topics tegen. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk concluderen dat de beste oplsossing is om een andere auto te kopen met meer vermogen.
Er is n.l. altijd een "catch" Doe je 1 ding dan moet de rest ook. Je auto gaat er harder door slijten (want niet op gebouwd) en de winst afgezet tegen het geld dat het kost is een zeer on economische situatie. Mijn advies: koop een 330, is nog zuiniger ook.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

aboedhoe

Bericht door aboedhoe » 12 mei 2011, 12:50

DJLeonardo schreef:er een :///m: badge opplakken. Heb je ineens 343 pk!

:driving:

Nee, da's flauw. Maar als je even gaat rondneuzen mbv de zoekfunctie kom je wel wat topics tegen. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk concluderen dat de beste oplsossing is om een andere auto te kopen met meer vermogen.
Er is n.l. altijd een "catch" Doe je 1 ding dan moet de rest ook. Je auto gaat er harder door slijten (want niet op gebouwd) en de winst afgezet tegen het geld dat het kost is een zeer on economische situatie. Mijn advies: koop een 330, is nog zuiniger ook.

Dank!

Dus dat hele chiptunen is eigenlijk geen goed idee voor je auto? Ik zie het weleens staan 500 euro, krijgt je auto opeens 20 pk meer :p

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 mei 2011, 15:15

Ook dit is al vaak besproken. BMW is koning in het behalen van het hoogst mogelijke rendement uit een motorblok. Die chiptuning werkt misschien wel bij inefficiente amerikaanse motoren. Maar niet of nauwelijks bij BMW. Teminste, niet zonder aanpassingen aan het in- en uitlaat traject. Tuning werkt eigenlijk vooral goed bij geblazen motoren. (zoals turbodiesels)
Die 20 PK erbij is echt overdreven hoor. Met een hele goeie remap kan je wel een paar PK winnen maar dat is het dan ook. Niks merkbaars iig. Chiptunign is ook eigenlijk meer bedoeld oom aan te passen aan een nieuwe situatie zoals een groter aanzuigtraject of een spaghettispruitstuk. Maar dat is allemaal zo ontzettend veel werk voor zo weinig resultaat. Dan moet je het echt doen omdat je het gewoon leuk vind om te doen en geld geen rol speelt.

Het heeft meer zin om er een turbo of supercharger op te schroeven. Dan ben je wel een eurootje of 5000 lichter en heb je nog niks anders aangepast zoals remmen, aandrijving etc. Ik ken wel mensen die dit soort dingen gedaan hebben maar uiteindelijk gingen al deze zaken ten koste van de betrouwbaarheid van de auto.

hanse46

Bericht door hanse46 » 15 mei 2011, 13:40

Sowieso leveren de meeste BMW's meer pk's dan de fabrieksopgave zegt. Ik had mijn standaard E36 323i op de rollenbank, kwam 184 pk uit (helemaal origineel) ten opzichte van 170 pk wat de fabriek aangeeft. Koppel lag op 260 i.p.v. 245 nm.

aboedhoe

Bericht door aboedhoe » 15 mei 2011, 15:44

Nooit geweten over die pk's wel interessant

Mikkie

Bericht door Mikkie » 15 mei 2011, 16:55

Wat hanse zegt klopt ook wel. Mijn 320d had op de bank 142pk en 295Nm ipv 136 en 280. Is alsnog gechipt naar 162pk en 365Nm. Maar goed, dat is dus een diesel. Bij ongeblazen benzinemotoren is er veel minder te halen en is het rendement nihil, dan zou ik er dus ook niet aan beginnen.

e46coope

Bericht door e46coope » 16 mei 2011, 15:27

Ik wil ook even reageren op dit topic.
Wat ik zoal heb gelezen over chiptuning op deze site komt mij nogal nagatief over, en dat is jammer want echt onderbouwd word de kritiek niet.
Een chiptuner die je moet geloven op zijn of haar blauwe ogen moet je ook links laten liggen, ik ben zelf eens bij ZIPTUNING geweest en die hadden niet eens een rollenbank, nu wel maar kost je wel 175 euro geloof ik.
Ik ben daarna bij BULLPOWER terechtgekomen, rollenbank aanwezig en hij word getest voor en na het tunen, je krijgt het bewijs uitgeprint in handen.
Ik had zelf een FORD FIESTA ST 150 en die had standaard 151pk en na het tunen met alleen een K&N filter, 164 pk, dus het kan wel degelijk uitmaken en ik zie niet in waarom een BMW daarin anders zou zijn.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 16 mei 2011, 16:22

e46coope schreef:ik zie niet in waarom een BMW daarin anders zou zijn.
Dat geeft niks hoor. :hug:

Ik vind 13 pk winst nou niet echt een wapenfeit hoor. Een K&N filtertje gaat bij BMW trouwens niet werken. Daar zit al een heel goed luchtfilter systeem in. De OEM filter is zelfs beter dan een K&N qua luchtdoorlaatbaarheid. Kan jammergenoeg die test niet meer terugvinden.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 16 mei 2011, 18:23

e46coope schreef:Ik ben daarna bij BULLPOWER terechtgekomen, rollenbank aanwezig en hij word getest voor en na het tunen, je krijgt het bewijs uitgeprint in handen.
Beetje extra sjoemelen met uitrollen en je had er nog een paar pk's extra bij gehad op papier... -_-

e46coope

Bericht door e46coope » 16 mei 2011, 19:37

DJLeonardo schreef:
e46coope schreef:ik zie niet in waarom een BMW daarin anders zou zijn.
Dat geeft niks hoor. :hug:

Ik vind 13 pk winst nou niet echt een wapenfeit hoor. Een K&N filtertje gaat bij BMW trouwens niet werken. Daar zit al een heel goed luchtfilter systeem in. De OEM filter is zelfs beter dan een K&N qua luchtdoorlaatbaarheid. Kan jammergenoeg die test niet meer terugvinden.

Ik vind bijna 10% een redelijke winst voor een atmospherische motor maar wie ben ik.......

e46coope

Bericht door e46coope » 16 mei 2011, 19:38

Griffendahl schreef:
e46coope schreef:Ik ben daarna bij BULLPOWER terechtgekomen, rollenbank aanwezig en hij word getest voor en na het tunen, je krijgt het bewijs uitgeprint in handen.
Beetje extra sjoemelen met uitrollen en je had er nog een paar pk's extra bij gehad op papier... -_-

leg eens uit .......................

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 16 mei 2011, 19:48

Da's niet zo moeilijk uit te leggen, met de resultaten van een rollenbank is enorm makkelijk te sjoemelen. Met name bij het uitrollen van de auto na de meting, hierbij wordt de rolweerstand gemeten, door hiermee te sjoemelen door bijvoorbeeld iets gemanipuleerde waarden mee te nemen in de eindberekening (je kan ook direct de meting wat beinvloeden) win je op papier zo een aantal pk's tov een eerste meting. Zonder dat je ze er in de praktijk ook echt bij hebt lijken ze dan op papier wel te bestaan... Ik doe geen uitspraken over BullPower, het betreffende bedrijf ken ik niet, maar ik weet dat veel mensen pronken met dit soort fictieve pk's... Ze hebben er immers zelfs een rollenbank uitdraai bij... :!

e46coope

Bericht door e46coope » 16 mei 2011, 19:55

Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Moderatoropmerking jurgen667
hahahahah, je hebt weinig vertrouwen in de techniek he, je noemt het immers "fictieve" pk`s, wat is volgens jou dan wel een eerlijke meting ??????

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 16 mei 2011, 20:03

Ik heb wel vertrouwen in techniek, echter niet in mensen die hun eigen werk controleren, maar ik heb ook een technische achtergrond en ik weet gewoon hoe makkelijk zo'n meting te beinvloeden is.

Een eerlijke meting zou zijn als een betrouwbare onafhankelijke partij de vermogenswinst zou registreren zowel voor- en nadien op dezelfde bank. De vermogenswinst laten meten door dezelfde mensen als die hem 'behaald' hebben vind ik persoonlijk niet het toppunt van betrouwbaarheid, zeker niet gezien het gemak waarmee het resultaat te manipuleren is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”