meer downforce

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
E36 racer

meer downforce

Bericht door E36 racer » 17 mei 2011, 07:06

ik ben opzoek naar meer downforce aangezien ik met de bimmert niet heel lekker de slotenmaker bocht en bos uit kan nemen ivm met onderstuur/overstuur dus, om meer downforce te hebben op mijn e36 ben ik opzoek naar wat dingen. Zoals een splitter (doorlopend tot de voorste as), adjustable spoiler, en eventueel ook nog een diffuser eronder (mede ook looks). kan alleen nergens echt goeie vinden binnen nederland. Iemand hier bekend met een bedrijf of dergelijken in nederland waar ik 1 van deze dingen kan krijgen (uk ofzo mag ook nog, liever geen america ivm hoge transport kosten) heb ookal by geoffracing gekeken maar dat vond ik toch iets te duur worden voor een spoiler

thx alvast
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

Laurens90

Re: meer downforce

Bericht door Laurens90 » 17 mei 2011, 21:20

Ik zou begin met het ondersel , daar valt het meeste te winnen... In de Aprisco cup zou ik het liefst m'n achtervleugel eraf halen want dat geeft alleen maar weerstand...

Jorikdenkik

Bericht door Jorikdenkik » 19 mei 2011, 11:42

Misschien even contact opnemen met: http://www.casperstrack.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hun doen veel met de E36 in de racesport.

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 21 mei 2011, 23:16

Dit is wel leuk je raced met een e36 ,en je hebt zowel onderstuur als overstuur ,is het een 4wd een xje ?
hoe hard neem je zo,n bocht dan ?
gaat een vleugel je dan meer downforce geven in de bocht ?
is er in de race scene niet meer met camber te behalen ?
ben erg benieuwd leuke hobby ,laat even weten hoe en of je het oplost ,erg interessant .mvg t.p.b.m.

E36 racer

Bericht door E36 racer » 22 mei 2011, 22:09

Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
probleem wat ik voornamelijk heb is de snelle bochten kan ik niet met gas nemen dan onderstuurt ie gewoon de bocht uit met name bos uit en de bocht er voor (waarvan k de naam vergeet) en de slotemakers bocht. daar heeft ie erg veel last van. waar ik ook last van heb is bij het uitkomen van bochten zoals de hunserug, bocht zonder naam en audi-S kan ik niet op het gas voordat ik het stuur recht heb om het zomaar te zeggen want dan spinnen de achterwielen gewoon door! heel irritant... vandaar dat ik naar een splitter en eventueel een rear wing zoek...

camber tja dan moet ik de platen anders plaatsen in de veertoren wat ze staan op het moment op het maximum waar ik ze op kan instellen helaas. achter staat nog niet op camber wil ik vanzelf nog wel is gaan doen (of is dat afgeraden? laurens?)
For Speed Add Lightness

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 23 mei 2011, 22:09

hoi e36 racer .
heb je rondom dezelfde wielmaat ?
mvg t.p.b.m.

E36 racer

Bericht door E36 racer » 23 mei 2011, 22:56

ja alles is of 16 inch of 17 inch... heb tot nu toe nog alleenmaar 16 inch gereden omdat ik nog banden moet leggen om de 17 inchers (die al klaar liggen)
For Speed Add Lightness

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 24 mei 2011, 21:02

hoi e36 racer
ben benieuwd of je sneller kan op de 17 inch, ik hoop van wel .breedte van de bandenmaat is ook rondom hetzelfde ?
ik ben reuze benieuwd naar de auto en welke klasse je raced ,heb je mischien foto,s ,lijkt me erg leuk om te zien .
mischien een specs van de auto erbij incl gewicht ?of moet dat in een apart topic hier ,er is volgens mij geen topic e36 race auto,s.? :///m: :driving:

rooiepeet

Bericht door rooiepeet » 24 mei 2011, 23:48

nou als je in de slotemakerbocht onder of overstuur heb is dat naar mijn idee wel een beetje aan de linke kant, daar kom je namelijk aardig op snelheid.
wat ik wel heb met me e36 die op 17inch met 225 breed straatbanden staat dat de auto (beetje uit de veren komt bij hoogte verscheel in parcour) en gaat hangen waardoor je niet strak door de bochten kan en de auto naar de buitenkant loopt.
maar als je het onderstel wat stugger en wat lager hebt moet dit toch wel verbeterd zijn zeker als je ook nog eens (semi)slicks eronder hebt.

en met de hunserug bedoel jij denk de hugenholzbocht, dat is ook een korte scherpe bocht, en bij goed op het gas gaan de bocht uit komend wil die inderdaad uitbreken, maar ik vind het juist wel kicken om de grens beetje op te zoeken.

ik zat woensdag 18-5 in die bocht in de binnenkant naast een subaru, kon ik dus niet helemaal naar de zijkant en dan wordt je natuurlijk ook wat voorzichtiger maar wel gaaf rijden.

hier in dit filmpje te zien bij 5.00min (wordt overigens gefilmt uit een nieuwe type subaru)
http://www.youtube.com/watch?v=zS9yIvemj70" onclick="window.open(this.href);return false;
omdat ik de subaru achter me de gelegenheid gaf me rechts voorbij te komen (doet ie overigens niet) zit ik voor de slotemakerbocht al aan de binnenkant zeg maar, maar kan je wel goed zien wat ik bedoel met hangen en naar buiten lopen. bij 5.25min

nu moet je natuurlijk de ideale lijn rijden en dus als je de bocht uit komt ver naar buitenkant laten lopen scheelt echt heel veel, alleen dat is in de hugenholtzbocht wat lastig want als je die bocht eens goed bekijkt zie je hoe scherp die is.
je kan dan beter iets langzamer de bocht ingaan en dat je hem goed kan nemen dan kom je er veel harder uit denk ik.

maar ik heb met me standaard e36 idd ook beetje overstuur maar dat moet als je je vering goed aanpast en daarnaast een stijve construtie maakt (veerpootbrug, kooi etc.) moet dat toch zeker goed komen denk.

gr peter
bmw e36 coupe, 325i met vanos, 5v. handbak, bwj: 1994.

If in doubt, Full throttle!

E36 racer

Bericht door E36 racer » 25 mei 2011, 06:46

t.p.b.m. hier een link naar mijn showroom topic: http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 13826.html

en rooiepeet. tja zelfs op semis en me auto een beetje verlaagd (kan niet te extreem dan kom ik me straat niet meer in en om elke dag nou 2 uur eraan te besteden omlaag en omhoog te zetten.....) toch blijf ik bij slotemakers van me gas moeten gaan omdat ik hem gewoon weg voel glijden. denk binnenkort maar weer is naar de afstelling kijken en eventueel voor nog 0.5CM lager en achter eventueel 0.5CM omhoog dan staat ie weer een beetje schuin. hopelijk komt eht dat dan tegoede?
For Speed Add Lightness

rooiepeet

Bericht door rooiepeet » 25 mei 2011, 08:16

Effe wat anders, die semi's heb je om 17'' dan moet je is naar je bandenspaning kijken. Deze loopt namelijk tijdens het rijden wat op. Ik die ze op 2.1 bar en zal tijdens het rijden op 2.3 zitten schat ik. Volgens mij zitten er hier op het forum wel die wat serieuser en wat meer ervaring hebben met circuit rijden, misschien dat die je dat kunnen vertellen.
bmw e36 coupe, 325i met vanos, 5v. handbak, bwj: 1994.

If in doubt, Full throttle!

E36 racer

Bericht door E36 racer » 25 mei 2011, 12:19

nee om 16 inch rij ik met toyo R888 die ik op 2 bar zet als druk KOUD, ik heb voor de 17 inch pilot sports cup klaarliggen nog niet gemonteerd om te gebruiken
For Speed Add Lightness

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 29 mei 2011, 19:11

hoi e36 racer
gave foto,s van de witte e36 leuke bak ,en heb jij een synquentiele versnellingsbak ?
2.5 ltr motor erin ook gaaf hoor ,leuk speelgoed hoor.
had je nou rondom dezelfde breedte banden erop liggen ? achter iets breder bijv 245 kan ook iets meer grip op leveren ,op de aandrijvings as.
zwarte e36 op youtube was ook leuk om te zien .
ben benieuwd of je sneller zal gaan op de slmbocht ,ea. hou me op de hoogte ..mvg t.p.b.m :driving:

Gerlof325TDS

Bericht door Gerlof325TDS » 16 jun 2011, 12:39

Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring met afstelling van personen auto's.
Wel heb ik vrij veel ervaring in de kart branche.

Wat je het beste kan doen om uit te zoeken waar het probleem zit is alles afstellen op standaard en 0.0 .
Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je alle 4 de banden om de zelfde maat velgen hebt ( de banden uiteraard geschikt voor dat type velg, ook alle 4 hetzelfde ).

Als je dat het 0 punt kwa afstelling hebt kan je gaan rijden en pas dan kan je uitvinden wat je moet verbeteren.
Dit is misschien wel een wat langere manier om de juiste afstelling te krijgen, maar je krijgt m zeker ( voor zover dat mogelijk is met jou setup ).

Hoop dat dit je wat helpt om de afstelling van de auto te verbeteren.
Mocht je nog specefieke vragen over onderstuur/overstuur hebben laat je het maar weten.

P.S.: Ik las ergens dat je last hebt van zowel over als onderstuur?.. Dit komt meestal omdat je teveel dingen tegelijk aanpast, doe alles stap voor stap en test het even goed uit voordat je weer wat anders gaat aanpassen.

Mvg Gerlof.

t.p.b.m.

Bericht door t.p.b.m. » 16 jun 2011, 20:31

En we zijn erg nieuwsgierig ,ga jij nou de bochten harder nemen met 4 banden hetzelfde ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”