
De belangrijkste verandering aan de 1-serie is misschien wel de groeistuip die hij doormaakt. In de lengte groeit de auto met 85 millimeter naar 4,32 meter. De wielbasis is nu 2,69 meter (30 millimeter meer). In de breedte groeit de 1-serie met 17 millimeter naar 1,77 meter. De bagageruimte neemt met 30 liter toe naar 360 liter. Met neergeklapte achterbank is dit 1.200 liter.
Ook op motorisch gebied is er belangrijk nieuws, want de 1-serie is er alleen nog maar met turbomotoren. Uiteraard heeft de 1-serie weer achterwielaandrijving. De basisversie is de 116i met een 136 pk sterke 1,6-liter viercilinder onder de kap. Deze heeft een maximumkoppel van 220 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 8,5 seconden en de topsnelheid is 210 km/h. Het gemiddeld verbruik 5,5 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is 129 g/km. Dat betekent 20 procent bijtelling. Ook op alle andere versies is dit overigens het geval.
De sterkste benzinemotor vinden we voorlopig in de 118i. Die heeft dezelfde 1,6-liter turbomotor onder de kap, maar dan met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 7,4 seconden en de topsnelheid is 225 km/h. Het gemiddeld verbruik is 5,8 l/100 km en de CO2-uitstoot is 134 g/km.
Diesels
De basisdiesel is de 116d. Deze tweeliter heeft 116 pk en 260 Nm tot z’n beschikking. Deze 1-serie zit in 10,3 seconden op 100 km/h en de topsnelheid is 200 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,3 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is 114 g/km.
De middelste diesel is de 118d. Ook een tweeliter, ditmaal met 143 pk en 320 Nm. De sprint naar 100 km/h kost nu 8,9 seconden en de topsnelheid is 212 km/h. Gemiddeld verbruikt deze 1-serie 4,4 liter diesel per 100 km. De CO2-uitstoot is 115 g/km.
De topdiesel is de 184 pk sterke 120d met achttraps automaat. Het maximumkoppel is 380 Nm. De sprint naar 100 km/h is geklaard in 7,2 seconden en de topsnelheid is 228 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,4 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is 116 g/km.
Verder is er op alle 1-series een achttraps automaat beschikbaar. Dat is een primeur voor het C-segment. Later komt er ook nog een 116d Efficient Dynamics Edition met een CO2-uitstoot van 99 g/km. Dat is nog steeds niet genoeg voor de belastingvrije status, want die grens ligt bij 95 g/km.
Prijzen
De prijzen zijn ook al bekend. De vanafprijs van de 1-serie is 27.950 euro. Voor dat geld staat een 116i klaar. De 118i kost minimaal 30.750 euro. De instapdiesel is de 116d met een prijs van 29.990 euro. Daarna is er de 118d voor 31.950 euro en de topversie is de 120d Automaat met een prijs van 36.200 euro.
De standaarduitrusting van de 1-serie omvat onder meer airconditioning, keyless start en stop, een multifunctioneel met leder bekleed stuurwiel, radio/cd Professional met iDrive, een usb-aansluiting en Bluetooth-ondersteuning. Verder omvat de uitrusting een Eco Pro schakelaar, die het verbruik kan drukken. Dat doet deze voorziening door het motormanagement, de verwarming, de airconditioning, de spiegel- en de stoelverwarming te beïnvloeden.
Uiteraard kan de 1-serie daarna nog flink worden aangekleed. Allereerst is er het Businesspakket, dat 1.995 euro kost. Dat omvat onder meer cruise control, een sportstuur, een navigatiesysteem en BMW Live internet.
Daarnaast zijn er twee ‘Lines’. De eerste is de Sport Line, die bestaat uit 16-inch lichtmetalen wielen, sportstoelen, een sportstuur met rode stiksels en andere sportieve elementen. De Urban Line mikt meer op comfort met halflederen stoelen, een sportstuur, een afsluitbaar opbergvak onder de armsteun en diverse witte accenten.
De BMW 1-serie beleeft z’n publieksdebuut op de IAA in Frankfurt in september. De auto is vanaf 17 september leverbaar.




Bron: Autoweek
De huidige einer weet me ook nog steeds niet echt te bekoren maar die vind ik echt wel mooier als dit... ding.