US problemen knipperlicht

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
georgebosch

US problemen knipperlicht

Bericht door georgebosch » 06 jun 2011, 21:31

Mijn 330 ci cabrio uit de US heeft de knipperlichten ook in gebruik als stadslicht. Dit betekent dat gewoon het lampje dat ook als knipperlicht wordt gebruikt, als " stadslicht" werkt wanneer er tenminste geen knipperlicht gevraagd wordt. Het is een doodgewoon normaal 21W lampje met bajonet fitting, niks speciaals. De aansluiting is ook gewoon zoals altijd met 2 draadjes, hier dus ook niks bijzonders. De helderheid is bij het knipperen hoger dan bij het de stadslicht functie. Ik ben vandaag bij de dealer in Maastricht geweest om dit uit te zetten, voor de keuring immers mag een stadslicht niet " amberkleurig" zijn. De dealer zegt hier niets mee te kunnen en heeft ondanks dat ik overrichtterzake naar huis ging toch de rekening gepresenteerd, 40 euri!!. Ten einde raad een helder knipperlicht-unit geplaatst met een helder lampje. Volgens de RDW regels mag een knipperlicht aan de voorzijde immers wit licht uitstralen. Voor het geval dit niet de gewenste goedkeur oplevert, wie o wie kan mij dan helpen?
Moet ik de lampmodule vervangen? wellicht de knipperlicht module? en waar zet ik dan het stadslicht? Ik heb in de koplamp wel plaats voor een fitting maar waar sluit ik die dan op aan? Heeft iemand mischien het electrische schema?
De auto is voorzien van DRL in de grootlicht koplamp, de halogeen van het groot-licht brandt dan gedimd. Dit is altijd aan zo gauw de auto op contact staat. Is dit een goede vervanger voor het stadslicht?

von jot

Re: US problemen knipperlicht

Bericht door von jot » 06 jun 2011, 22:05

Kan echt wel worden uitgezet... Met de BMW-scanner 1.4 kan de hele LCM worden omgeprogrammeerd. De mijne stond ook op US daylight running lights op de voorknippers... nu niet meer.

georgebosch

Bericht door georgebosch » 07 jun 2011, 05:48

Ik geloof ook dat dit wel zeker moet kunnen maar als mijn dealer het niet kan, wie dan wel? Daarbij ook nog, als de US daylight running lights op de knippers is uitgezet heb ik geen stadslichten meer. Hoe ga ik hier mee om?

Marcel_87

Bericht door Marcel_87 » 09 jun 2011, 20:28

niet omdat ik specifiek zoveel kennis heb van BMW, maar bij een ingevoerde USA auto is de auto bij invoer gekeurd neem ik aan gezien er eisen zijn t.b.v. verlichting welke afwijken van de USA. Als het bij die keuring goed is gekeurd dan moet dit bij de APK ook geen problemen op gaan leveren. Net als 18.9 kenteken plaatjes. Stadslicht mag overigens ook geel uitstralen.

dw70

Bericht door dw70 » 09 jun 2011, 20:34

het is: of amberkleurig of wit. Maar geen combinatie van beide. Dus geen stadslicht in amber en wit dimlicht, dat mag niet. Of alles in amber, dat mag weer wel.
Dat mag wel met mistverlichting voor, daar zegt men niets over. Die mogen geel of amberkleurig blijven i.c.m. wit dimlicht.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70

Bericht door dw70 » 10 jun 2011, 10:10

georgebosch:
Wat ik uit documentatie gelezen heb kan ik het verhaal van "von Jot" bevestigen. De LCM is vrij programmeerbaar. U vraagt en wij draaien om het zo maar te zeggen.

Probeer BMW de Maassche eens langs de A2 ter hoogte van Echt. Ik heb ook Maastricht verruild voor deze (bij het bestellen van onderdelen). In Maastricht wachtte ik soms 14 dagen op materialen, in Echt 2 dagen. Opbellen en deze technische vraag gewoon voorleggen.

Ik ben over hun serviceverlening zeer tevreden.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

georgebosch

Bericht door georgebosch » 11 jun 2011, 07:55

Nou het is gelukt, de auto is goedgekeurd. Ik had de knipperlicht-units vervangen door witte units in plaats van oranje. Hierdoor is meteen ook het "stadslicht" wit en dit was voor de keuring goed!! Bedankt voor jullie adviezen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”