Update: Achterafinbouw electrisch inklapbare spiegels?

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
TTmax

Bericht door TTmax » 09 jun 2011, 13:31

Hallo,

Weet iemand of heeft iemand ervaring met het vervangen van de normale electrisch verstelbare speigels voor spiegels die zowel
inklapbaar/verwarmd als ook de dimmende functie hebben.

PS: ik heb nu wel de dimemnde binnenspeigel.

Gr,
TTMax.
Laatst gewijzigd door TTmax op 01 jul 2011, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.

TTmax

Re: Achterafinbouw electrisch inklapbare spiegels?

Bericht door TTmax » 12 jun 2011, 11:21

HUh geen reacties? Heeft zich hier nog niemand gewaagd?

Ik heb via een Duits forum het een en ander gevonden. Ik heb nu wat gebruikte spiegels op de kop weten te tikken en het schakelgedeelte die in de deur moet.
(de schakelaars voor spiegelverstelling/open-dicht ramen) en nu ook de inklapfunctie.
Vlgs de mannen op het duitse forum moet er alleen nog een kabel aan beide zijden worden gekocht ( of zelf aangepast). En naderhand ook nog gecodeerd worden.
Ik laat eerst eens de spiegels komen en bekijk me hoe dat moet met de aansluitingen. Coderen kan naderhand wel.

Laat wel weten hoe het vordert.

TTmax

Bericht door TTmax » 01 jul 2011, 08:14

Tussentijds verslagje:
Het heeft ff geduurd, maar ik ga niet overhaast te werk. Heb het nodige onderzoek verricht en ga van het weekend eindelijk de spiegels (met inklap/dim/stoeprand functie/verstelbare en verwarmbaar), kabels en schakelaar console installeren. (huidige functie alleen verstelbaar).
Bovendien wil ik meteen dat de spiegels mee inklappen als ik via de afstandsbediening de auto afsluit.

Ik verwacht dat de spiegels niet meteen zullen functioneren zonder dit te programmeren. Ben benieuwd of de electrische ramen het meteen doen.
Ook dat kan afhangen of de optie ingeprogrammeerd moet worden.
Ik ben benieuwd of ik nog een extra ader voor de LIN-BUS moet trekken van het FRM module naar de deur(en). Dat onderzoek ik pas nadat alles geinstalleerd en geprogrammeerd is.

Het programmeren moet nog ff wachten. Ik heb wel de programmartuur eindelijk aan de praat (heb de registry moeten aanpassen), maar ben tot de conclusie gekomen dat ik de verkeerde kabel heb gekocht :(
Ik heb gisteren de juiste kabel besteld en hoop deze over een week te ontvangen.

TTmax

Update 2: Achterafinbouw electrisch inklapbare spiegels?

Bericht door TTmax » 02 jul 2011, 08:47

Update 2:

DE spiegels zitten erop en de kabelbomen zijn verwisseld. Ik was benieuwd of alles ( behalve de spiegels) nog zou werken als voorheen.
Opluchting :gekdoen: alles werkt nog zoals voorheen.

Ik had wel verwacht dat de spiegels het niet meteen zullen doen, omdat ik deze nog moet programmeren.
Zodra mijn kabel binnen is kan ik daar mee starten.
Dus wordt vervolgt.

j0eyv

Re: Update: Achterafinbouw electrisch inklapbare spiegels?

Bericht door j0eyv » 02 jul 2011, 11:50

Foto's!
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

TTmax

Bericht door TTmax » 04 jul 2011, 09:49

Die heb ik niet gemaakt, omdat je het verwijderen van de bekleding zo op youtube kunt terugvinden.

http://www.youtube.com/watch?v=D3pZCyDuvLU" onclick="window.open(this.href);return false;

Het vervangen vd kabel is gezond boeren verstand door eerst te kijken hoe de oude kabel zit en vervolgens deze los te maken. Maak wel eerst de connector tussen de deur en de carroserie los.
Hierna de nieuwe te monteren en aan te sluiten. Voordat je verder gaat met de binnenbekleding eerst ff het zaakje testen.

Het vervangen van de spiegels is ook heel makkelijk. De stekker en 3 schroeven en je hebt hem los.
Als er iemand nog vragen heeft...hoor ik dat graag.

Cooler

Bericht door Cooler » 19 aug 2011, 18:53

@ TTmax

Ik heb een 120i zonder inklapbare buitenspiegels en geen pdc. Ik overweeg om een van deze in te bouwen. Heb me er nog niet in verdiept. Maar wat wel belangrijk voor me is is hoeveel het gaat kosten.

Kun je me een prijsindicatie geven voor de spiegels?

TTmax

Bericht door TTmax » 22 aug 2011, 12:46

Hoi Cooler,

Spiegels via ebay.de gekocht. Kan je eventueel een linkje van een betrouwbare aanbieder sturen.
Ik zal een opsomming maken.

Spiegels 300 (je originele spiegels kun je weer verkopen)
Bedieningspaneel 35 (omdat hierin ook de schakelaar zit voor handmatige bediening)
Kabels 80

Dan moet het zaakje nog geprogrammeerd worden. Ik had een kabel om te programmeren, maar die was helaas stuk. Ik wacht momenteel op de nieuwe kabel zodat ik eindelijk aan de slag kan.
Het kan zijn dat er vanuit de Fussraum module naar de deur nog een kabeltje voor de LIN bus gemaakt moet worden. Daar kom je pas achter als je het zaakje hebt ingebouwt en geprogrammeert.
Moet dus nog ff geduld hebben. Kan je na suc6 eventueel hiermee helpen. :ja:

Gr,

Overigens let op met de aankoop van de spiegels. Koop meteen de juiste kleur en ook zijn er heel wat uitvoeringen. als je een dimmende binnenspiegel hebt dan zou ik gaan voor de electrochroom uitvoering, dan dimmen deze automatisch mee.
Mijn spiegels zijn nu...inklapbaar, auto dimmend, verwarmbaar en natuurlijk elect verstelbaar.

TTmax

Bericht door TTmax » 30 aug 2011, 07:38

Een nieuwe update...

Eindelijk de juiste en goed kabel mogen ontvangen.
Afgelopen vrijdag gestart met programmeren en...

YES....de spiegel aan de bestuurderskant werkt nu!!!

En ja nog niet aan de rechterzijde... :( en dat de spiegels via de afstandsbediening inklappen :ja:

De electrische ramen werken ook via de schakelaar, dus ik denk niet dat het aan de bekabeling ligt, maar gezocht moet worden in de programmering...
of toch nog een LIN BUS kabeltje naar het rechterportier...
De spiegel heb ik gecontroleerd...die doet het, dus de spiegel zelf is het ook niet.

Hou jullie op de hoogte.

TTmax

Bericht door TTmax » 30 aug 2011, 10:39

Haha...zoiets Ja.

Ga eerst nog ff checken of er van het Fussraum modul een LIN BUS kabel verbinding is naar de stekker naar het portier bijrijkant.

Gisteren bekabeling van het FRM module nagelopen en jahoor geen LIN BUS aansluiting voor de bijrijkant. Ik ben net bij de BMW dealer geweest om de nodige pinnnetjes voor uitbreiding in de stekkers te halen.

Hopelijk heb ik dit weekend de tijd om de boel te installeren en testen. ben ervan overtuigd dat ik er bijna ben.

Zodra het geheel werkt, zal ik een relaas opstellen zodat iedereen hiervan kan profiteren....

Pinballraw

Bericht door Pinballraw » 05 sep 2011, 18:43

@ TTmax :
Hier hebben we nog eens wat aan zo'n topic :gekdoen:

Hoor graag wanneer het geheel werkt :amen:

TTmax

Bericht door TTmax » 12 sep 2011, 11:30

Nieuwe update...

Afgelopen zaterdag ook de rechterspigel aan de "praat"gekregen!!! :gekdoen: het bleek dat de plus connectie gemaakt moest worden. Dat was alles!!
Beide spiegels werken nu via de knop aan de bestuurderskant.

Als ik deze week de tijd heb dan wil ik als laatste nog de boel programmeren zodat de spiegels via de afstandsbediening inklappen en uitklappen.
Hierna zal ik een DIY maken zodat iedere E82/E88 fan dit zelf kan doen. ik denk dat dit voor een E87 niet veel anders zal zijn overigens.

Rene08

Bericht door Rene08 » 12 sep 2011, 11:46

Knap werk hoor. Mooi dat het allemaal gaat werken zoals verwacht :duim:

TTmax

Bericht door TTmax » 13 sep 2011, 10:08

Thanks.
Het geeft al voldoening als het werkt, terwijl men mij bij de BMW dealer in eerste instantie zei dat het niet gaat. :whistle:

Rene08

Bericht door Rene08 » 13 sep 2011, 10:09

Dat is idd nog het mooiste. Nog wel even terug gaan hè, en laten zien dat het werkt :P

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”