multifunctioneel stuur plaatsen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bigtiger

multifunctioneel stuur plaatsen

Bericht door bigtiger » 31 jul 2011, 19:13

goededag,

Ik ben echt een leek met de techniek van auto's dus daarom mijn vraag, is het moeilijk om een multifuntioneelstuur te plaatsen? zitten er al standaard stekkers in de auto of moet ik die dan ook nog allemaal aanleggen naar mijn radio? en hoe zit het met de knoppen van cruisecontrol?

mvg

Westlander

Re: multifunctioneel stuur plaatsen

Bericht door Westlander » 02 aug 2011, 15:54

Wat voor motor heb je? De 6-cilinders hebben een elektronische gasklep dan is het echt een eitje.

Ik heb het zelf ingebouwd in m'n 330i, kapje op het stuur monteren en een klein kabelboompje van de stuurkolom naar de achterkant van de verlichtingsschakelaar trekken. Deze sluit je aan op de CAN bus, hiermee kan hij alles aansturen dus hoef je niet apart draden naar de radio te trekken. Verder gaat er één draad naar de motorruimte op een vrije pin van de stekker in de motorecu. Dan heb je zowel radiobediening als cruise control op het stuur.

Mijn verhaal gaat op voor een sportstuurwiel, dan kost het retrofitsetje maar iets van 120 euro (http://www.salesafter.de" onclick="window.open(this.href);return false;).

KJ_bmw

Re: multifunctioneel stuur plaatsen

Bericht door KJ_bmw » 02 aug 2011, 16:27

Ook de diesels en de latere 316 en 318 werkt hetzelfde.... Maar ik zie dat je een 323 hebt, hier kan dit in ieder geval op de bovengenoemde wijze
Ik heb er ook al aardig wat ingebouwd, is alles bij elkaar een dik uurtje werk.
Je kan een komplete set kopen of, als je al een stuur met multifunctie hebt gevonden, de kabelset bij de deaer verkrijgen.
Let wel op dat volgens bmw het stuur met ronde (2traps) airbag niet op jouw auto past. Er zijn echter genoeg personen die dit toch hebben ingebouwd en geen foutmelding van de airbag krijgen.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”