De meesten zullen het wel weten dat........
Tussen het schakelen van de R naar D stand enkele seconden gewacht moet worden in de N stand om drukstoten in de bak (op het lamellenpakket) te vermijden.
Voor mensen die toch graag sportief schakelen heb ik onderstaand filmpje bijgevoegd met het resultaat hiervan.......@ 2:15 min
ZF Dortmund
Automaat langer heel houden........
- BMW530DTouring
Automaat langer heel houden........
Laatst gewijzigd door BMW530DTouring op 09 aug 2011, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Longlife and filled for life.........not in my life!
- Kingfisher
- Contacteer:
Re: Automaat langer heel houden........
Wat ik dan wel weel vreemd vind is dat in een document van BMW AG - TIS dat ik hier elders op het forum vond een rock free functionaliteit is omschreven:
Rock free from snow function
To rock the vehicle free from snow, it is possible to shift between selector lever positions "D" and "R" without the selector lever lock (effective in "N"). With the engine running, the gearshift must be completed within 0.5 seconds.
Hierbij komt het er eigenlijk op neer dat je de pook de hele tijd tussen D en R heen en weer beweegt (binnen 0.5 s). Lijkt mij gezien het bovenstaande dus erg slecht voor de bak.
Rock free from snow function
To rock the vehicle free from snow, it is possible to shift between selector lever positions "D" and "R" without the selector lever lock (effective in "N"). With the engine running, the gearshift must be completed within 0.5 seconds.
Hierbij komt het er eigenlijk op neer dat je de pook de hele tijd tussen D en R heen en weer beweegt (binnen 0.5 s). Lijkt mij gezien het bovenstaande dus erg slecht voor de bak.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
- BMW530DTouring
Ik heb ook eens gehoord dat je de olie van de Automaat nooit hoeft te verversen
Het feit dat het binnen een halve seconde moet gebeuren is misschien de reden dat het mogelijk is? Welke type automaat betreft het hier eigenlijk?
Ben wel nieuwsgierig naar die link trouwens
Heb zelf eens ervaren (door het doorschieten van de pook van R naar D) dat de bak het toch aardig te verduren krijgt. Het geeft een behoorlijke schok.....
Ach, we zijn er om te leren nietwaar?...........misschien is het wel mogelijk (idd binnen die 0.5 sec), maar als ik dit filmpje zo eens bekijk doe ik het maar rustig aan
Het feit dat het binnen een halve seconde moet gebeuren is misschien de reden dat het mogelijk is? Welke type automaat betreft het hier eigenlijk?
Ben wel nieuwsgierig naar die link trouwens
Heb zelf eens ervaren (door het doorschieten van de pook van R naar D) dat de bak het toch aardig te verduren krijgt. Het geeft een behoorlijke schok.....
Ach, we zijn er om te leren nietwaar?...........misschien is het wel mogelijk (idd binnen die 0.5 sec), maar als ik dit filmpje zo eens bekijk doe ik het maar rustig aan
- Kingfisher
- Contacteer:
Ik heb het bewuste linkje niet zo snel kunnen vinden, maar de PDF heb ik gedownload en even online gezet: hier te downloaden
Het gaat overigens over de types GA6HP19Z en GA6HP26Z voor de modellen E53 en E60.
Het gaat overigens over de types GA6HP19Z en GA6HP26Z voor de modellen E53 en E60.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
- BMW530DTouring
Mooi PDF'je!
Ja, het gaat hier toch om wat recentere bakken. Echter, het feit dat de handeling binnen 0.5 sec moet gebeuren geeft toch wel aan dat het anders mogelijkerwijs een drukgolf in de bak teweeg brengt.
Vrijwilligers om dit eens uit te testen?
Mochten er Automaatexperts meelezen, graag jullie gedachte
Ja, het gaat hier toch om wat recentere bakken. Echter, het feit dat de handeling binnen 0.5 sec moet gebeuren geeft toch wel aan dat het anders mogelijkerwijs een drukgolf in de bak teweeg brengt.
Vrijwilligers om dit eens uit te testen?
Mochten er Automaatexperts meelezen, graag jullie gedachte
-
Een beetje laat... maar vind dit wel een goede tip. Ik 'rutschde' hem er eigenlijk gewoon doorheen. Nu wacht ik netjes even in de N als ik van P naar D moet.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)