minada schreef:Onthoudt wel dat een 318 is !! en geen M3 of 330.
En anders slaat de begrenzer er wel in ..............
Groet. M
Het maakt totaal niet uit welke motor je hebt.
Een M3 of een 330 kan er net zo goed of slecht tegen als een 316.
Alleen voor alle geld gewoon hoe vaker zware belasting hoe hoger de slijtage.
Heb zelf 100.000km met een e36 316 gereden.
Altijd goed warm gereden (+/-15km) en daarna 9 van de 10x altijd overgeschakeld bij 5 a 5500 rpm
Alleen de 1e versnelling niet (die is om weg te rijden), 2 t/m 5 altijd.
Puur omdat er anders niet veel vaart in een 316 zit.
Toen ik hem weg deed bij 260.000km verbruikte hij geen druppel olie en lekte eigenlijk niks.
Op z'n hoogst wat zweten en dat mag bij een auto uit '96
Weet bijna zeker dat een motor die haast nooit boven de 5000rpm komt meer slijt dan één die flink bereden word.
Vergeet niet dat een BMW gemaakt is om flink bereden te worden

Het is het sportiefste merk onder de "normale" automerken, zou dan de motor niet sportief gebruikt mogen worden?
Zeker wel.
Als voorbeeld
Heb 2 weken lang in een golf 6 benzine gereden

(leenauto)
Daar zat een olietemp meter in de BC.
Bij het warm rijden duurde het ongeveer 10 a 12 km voor de olie aan de 70 a 75c.
Veel hoger dan 80c kwam hij niet op binnenwegen met 80km/u
Ook niet na een half uur of langer.
Pas op de snelweg met 130km/u kwam de olie temp tussen de 95 en 100c.
Dus een motor
altijd onder de 2500 a 3000rpm houden is naar mijn mening niet goed.
Een echt goede bedrijfstemperatuur krijg je pas bij hogere snelheden (toeren)
Rood never en nooit ingaan, maar gewoon af en toe lekker spinnenwebben verwijderen is
