motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
hallo allemaal
ik heb een bmw 318Is coupe e36
als ik me motor start tikt hij als een idioot ook als ik rij of als die warm is.
boven de 2000 toeren is het tikken weg.
wat kan het zijn??? kleppen??
olie al nagekeken is goed koelvloeistof goed.. gaskleppenhuis goed schoon.
vr gr tim
ik heb een bmw 318Is coupe e36
als ik me motor start tikt hij als een idioot ook als ik rij of als die warm is.
boven de 2000 toeren is het tikken weg.
wat kan het zijn??? kleppen??
olie al nagekeken is goed koelvloeistof goed.. gaskleppenhuis goed schoon.
vr gr tim
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
Hallo beste Tim,
Welke olie gebruik je voor de BMW.
Heb je de oliedruk al eens laten controleren of deze hoog genoeg is.
Vaak kan het al aan de soort en het merk olie liggen.
Ik heb me altijd aan de soort en merk olie gehouden bij de vorige auto's, echter had ik al na een goede 5.000 tot 6.000 km ook al klepperende kleppen, dus de werking van de komstoters/kleppenstoters werd dan al minder, en vaak verdween dan ook het geklepper iets, soms niet helemaal.
Maar ik was het echt zo enorm zat, dat ik eens een visite heb afgelegd bij een aantal vrienden die een garage bedrijf hebben.
Dit hadden zij ook al vaker meegemaakt.
Ik heb het nu dus over een Audi A6, die ik al een tijdje niet meer heb en BMW rijdt.
Die A6 had eigenlijk hetzelfde probleem.
Ik ben toen over gegaan op advies van de vrienden, naar het merk olie van Kroon, en ik ben echt erg blij dat ik die overstap heb gemaakt, want mijn probleem was geheel verdwenen.
Nu wil ik natuurlijk niet gaan beweren, dat dit ook bij u het geval kan zijn, misschien is het bij u een geheel ander probleem.
Maar Kroon olie is niet een van de duurtse, dus misschien eens uitproberen, baat het niet, dan schaadt het niet.
Kroon behoort echter tot de top 3 van de beste olie soorten van ons land, dus dat zegt al veel.
U kan gewoon aan de hand van uw kenteken op de site van Kroon alle gegevens bekijken welke olie word aanbevolen door Kroon, zij houden echter ook de Fabrikant in het oog wat de specificaties betreft, want men wil natuurlijk geen schade claims krijgen.
Dus ga voor het bekijken gewoon eens naar Kroon.nl via Google.
Typ daar uw kenteken in, en ga naar het uitgebreide adviesdata base.
Daar kan u de gehele en complete lijst bekijken welke olie u dient te gebruiken, en de eventuele goede alternatieven daarvan, zo ook alle vloeistoffen die u voor uw auto dient te gebruiken zoals remolie, koelvloeistof enz.
Ik zelf gebruik als motor olie van Kroon voor de BMW E39 525 i touring, de Specialsynth MSP 5W40.
Gebruik voor een motor die al iets ouder is, bijvoorbeeld een motor die al meer dan 200.000 km gedraaid heeft, nooit een dunnere olie, maar eerder een iets dikkere olie, of hetgeen wat men aanbeveelt.
Hiermee voorkomt u dit soort problemen.
Dus misschien is dan uw probleem een te dunne olie gebruikt, ik bedoel daar mee te zeggen, indien u een dunnere olie soort gebruikt, dan loopt u de kans op deze problemen, het klepperen van de kleppen tot aan de 2.000 rpm/min. Daar boven geen problemen.
Ik hoop dat ik uw vraag heb kunnen beantwoorden, en ik hoop dan ook, dat dit misschien het antwoord kan zijn op het tikken van uw motor.
Om dit op deze wijze te verhelpen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Welke olie gebruik je voor de BMW.
Heb je de oliedruk al eens laten controleren of deze hoog genoeg is.
Vaak kan het al aan de soort en het merk olie liggen.
Ik heb me altijd aan de soort en merk olie gehouden bij de vorige auto's, echter had ik al na een goede 5.000 tot 6.000 km ook al klepperende kleppen, dus de werking van de komstoters/kleppenstoters werd dan al minder, en vaak verdween dan ook het geklepper iets, soms niet helemaal.
Maar ik was het echt zo enorm zat, dat ik eens een visite heb afgelegd bij een aantal vrienden die een garage bedrijf hebben.
Dit hadden zij ook al vaker meegemaakt.
Ik heb het nu dus over een Audi A6, die ik al een tijdje niet meer heb en BMW rijdt.
Die A6 had eigenlijk hetzelfde probleem.
Ik ben toen over gegaan op advies van de vrienden, naar het merk olie van Kroon, en ik ben echt erg blij dat ik die overstap heb gemaakt, want mijn probleem was geheel verdwenen.
Nu wil ik natuurlijk niet gaan beweren, dat dit ook bij u het geval kan zijn, misschien is het bij u een geheel ander probleem.
Maar Kroon olie is niet een van de duurtse, dus misschien eens uitproberen, baat het niet, dan schaadt het niet.
Kroon behoort echter tot de top 3 van de beste olie soorten van ons land, dus dat zegt al veel.
U kan gewoon aan de hand van uw kenteken op de site van Kroon alle gegevens bekijken welke olie word aanbevolen door Kroon, zij houden echter ook de Fabrikant in het oog wat de specificaties betreft, want men wil natuurlijk geen schade claims krijgen.
Dus ga voor het bekijken gewoon eens naar Kroon.nl via Google.
Typ daar uw kenteken in, en ga naar het uitgebreide adviesdata base.
Daar kan u de gehele en complete lijst bekijken welke olie u dient te gebruiken, en de eventuele goede alternatieven daarvan, zo ook alle vloeistoffen die u voor uw auto dient te gebruiken zoals remolie, koelvloeistof enz.
Ik zelf gebruik als motor olie van Kroon voor de BMW E39 525 i touring, de Specialsynth MSP 5W40.
Gebruik voor een motor die al iets ouder is, bijvoorbeeld een motor die al meer dan 200.000 km gedraaid heeft, nooit een dunnere olie, maar eerder een iets dikkere olie, of hetgeen wat men aanbeveelt.
Hiermee voorkomt u dit soort problemen.
Dus misschien is dan uw probleem een te dunne olie gebruikt, ik bedoel daar mee te zeggen, indien u een dunnere olie soort gebruikt, dan loopt u de kans op deze problemen, het klepperen van de kleppen tot aan de 2.000 rpm/min. Daar boven geen problemen.
Ik hoop dat ik uw vraag heb kunnen beantwoorden, en ik hoop dan ook, dat dit misschien het antwoord kan zijn op het tikken van uw motor.
Om dit op deze wijze te verhelpen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
ik gebruik van valvoline maxlife 5w40 ook goeie olie
heb zelf ook in een garage gewerkt vandaar maar kom er niet uit :S helaas....
en 5w40 is goed dus.... denk dat het de kleppen zijn of iets van een draaiend iets.
en na 2000 toeren is het geluid over altans weg heel veel minder en eigenlijk weg dus.. en dan onder 2000toeren komt het terug.
maar toch bedankt ad
heb zelf ook in een garage gewerkt vandaar maar kom er niet uit :S helaas....
en 5w40 is goed dus.... denk dat het de kleppen zijn of iets van een draaiend iets.
en na 2000 toeren is het geluid over altans weg heel veel minder en eigenlijk weg dus.. en dan onder 2000toeren komt het terug.
maar toch bedankt ad
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
Zou toch eens andere olie gebruiken, dit is vaker een voorkoment probleem zoals ADe39 zegt. Het tikken is waarschijnlijk door te dunne motor olie.... Ik zelf heb ik mijn bmw 10w30... gewoon de normale half syntetische olie... nooit last ervan
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
Hallo beste Tim,
Probeer bij de volgende verversing eens een Kroon olie.
De soort zou een Emperol 5W40 kunnen zijn.
Ik neem dus altijd tegenwoordig de olie van Kroon, de reden daarvan, Kroon behoort dus bij de Top 3 motor olie van ons land, daarbij ook nog betaalbaar.
Ik beschreef dus in dat andere tikkende BMW verhaal, dat ik dus die LL olie diende tegebbruiken een 5W40 olie, ook klepperende stoters, na een bepaald aantal km's.
Ik ben toen overgestapt naar kroon de Emperol 10W40, en het klepperende probleem was over, nooit geen problemen meer gehad.
Dit was overigens voor de goede orde wel een diesel, dus een diesel kan beter een iets dikker olie gebruiken.
Voor een benzine versie daar staat dus een 0Wxx olie voor of een 5Wxx, vaak kan men naar het gelang dat de auto ouder word, en meer dan 200.000 km gedraaid heeft, nog een stapje verder omhoog, naar een 10Wxx.
Ik denk dus dat uw 318Is beste een iets dikker olie kan gebruiken, of proberen, misschien eens een ander merk en type olie, dat kan soms wonderen doen.
Gezien mijn ervaring die ik deed met het switchen van Mobil nr 1 die Audi aanraad, naar Kroon olie.
Ik zelf heb een E39 525 i touring, die krijgt van mij de Kroon olie, de Specialsynth MSP 5W40.
Die motor snort als een tevreden kat.
Is het probleem over, dan is het daar aan gelegen, en de motor wilde net iets meer, en vroeg net iets meer dan dat.
Wat mij vaak opvalt, dat Valvoline ook te koop is in de bouwmarkt, maar daar zijn meerdere merken olie te koop, niet dat dit iets wil zeggen, maar ik laat die dan toch lekker staan.
Ook zijn er bij de supermarkten een aantal merken te koop, en ook die laat ik lekker voor wat ze zijn.
Onderdelen en onderhoudsmiddelen, die koop ik niet in de bouwmarkt of bij een winkelketen.
Niet dat ik nu wil zeggen dat u dat doet, want dat geloof ik nu niet echt, want u hebt ook ervaring in een garage opgedaan.
Met vriendelijke groet,
Ad
Probeer bij de volgende verversing eens een Kroon olie.
De soort zou een Emperol 5W40 kunnen zijn.
Ik neem dus altijd tegenwoordig de olie van Kroon, de reden daarvan, Kroon behoort dus bij de Top 3 motor olie van ons land, daarbij ook nog betaalbaar.
Ik beschreef dus in dat andere tikkende BMW verhaal, dat ik dus die LL olie diende tegebbruiken een 5W40 olie, ook klepperende stoters, na een bepaald aantal km's.
Ik ben toen overgestapt naar kroon de Emperol 10W40, en het klepperende probleem was over, nooit geen problemen meer gehad.
Dit was overigens voor de goede orde wel een diesel, dus een diesel kan beter een iets dikker olie gebruiken.
Voor een benzine versie daar staat dus een 0Wxx olie voor of een 5Wxx, vaak kan men naar het gelang dat de auto ouder word, en meer dan 200.000 km gedraaid heeft, nog een stapje verder omhoog, naar een 10Wxx.
Ik denk dus dat uw 318Is beste een iets dikker olie kan gebruiken, of proberen, misschien eens een ander merk en type olie, dat kan soms wonderen doen.
Gezien mijn ervaring die ik deed met het switchen van Mobil nr 1 die Audi aanraad, naar Kroon olie.
Ik zelf heb een E39 525 i touring, die krijgt van mij de Kroon olie, de Specialsynth MSP 5W40.
Die motor snort als een tevreden kat.
Is het probleem over, dan is het daar aan gelegen, en de motor wilde net iets meer, en vroeg net iets meer dan dat.
Wat mij vaak opvalt, dat Valvoline ook te koop is in de bouwmarkt, maar daar zijn meerdere merken olie te koop, niet dat dit iets wil zeggen, maar ik laat die dan toch lekker staan.
Ook zijn er bij de supermarkten een aantal merken te koop, en ook die laat ik lekker voor wat ze zijn.
Onderdelen en onderhoudsmiddelen, die koop ik niet in de bouwmarkt of bij een winkelketen.
Niet dat ik nu wil zeggen dat u dat doet, want dat geloof ik nu niet echt, want u hebt ook ervaring in een garage opgedaan.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
thnx ad voor je info
heb een dikkere olie er in gedaan maar het zit er nog in en word harder...
zit zelf nog te denken dat er mischien een lager stuk is... van me nokken as
nog erger denk zelfs als het kan toen ik in haalde met terug schakelen in hoog toeren dat mischien me nokkenas iets verdraait is dus van me ketting los is en van tijd is... zou dat ook nog kunnen...
want merk nu met starten dat die dan niet lekker aanloopt zelfs soms gewoon weer afslaat soms heb ik 4 keer nodig
heb een dikkere olie er in gedaan maar het zit er nog in en word harder...
zit zelf nog te denken dat er mischien een lager stuk is... van me nokken as
nog erger denk zelfs als het kan toen ik in haalde met terug schakelen in hoog toeren dat mischien me nokkenas iets verdraait is dus van me ketting los is en van tijd is... zou dat ook nog kunnen...
want merk nu met starten dat die dan niet lekker aanloopt zelfs soms gewoon weer afslaat soms heb ik 4 keer nodig
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
Misschien spant de ketting spanner niet meer naar toebehoren
Komt het getik van de zijkant van het blok? of echt vlak onder de kleppendeksel vandaan?
Lusiter eventueel even met een schroevendraaier aan je oor ( metalen eind natuurlijk op het blok maar dat wist je al denk ik haha)
als het duidelijk vvan de zij komt dan kun je de kleppen uitsluiten.
komt het vanboven dan zouden je hydraulische kleppen vervult kunnen zijn en dan kan een half litertje automaat olie wonderen doen.
je kiept de halve liter erbij laat hem een 20 a 30 min lopen even afkoelen en dan olie verversen.
hopelijk heb je hier wat aan
Komt het getik van de zijkant van het blok? of echt vlak onder de kleppendeksel vandaan?
Lusiter eventueel even met een schroevendraaier aan je oor ( metalen eind natuurlijk op het blok maar dat wist je al denk ik haha)
als het duidelijk vvan de zij komt dan kun je de kleppen uitsluiten.
komt het vanboven dan zouden je hydraulische kleppen vervult kunnen zijn en dan kan een half litertje automaat olie wonderen doen.
je kiept de halve liter erbij laat hem een 20 a 30 min lopen even afkoelen en dan olie verversen.
hopelijk heb je hier wat aan
Re: motorblok tikt, boven 2000toeren tik weg
Hallo BMW vrienden,
Als men de motor wil gaan flushen, haal dan wel eerst een halve liter motor olie uit de motor.
Vul deze halve liter motor olie dan weer aan met een ATF olie, laat die motor staionair warm draaien, daarna nog een dik half uur laten draaien, en wel stationair.
Onder geen beding mee gaan rijden dus.
Daarna de olie in zijn geheel aftappen en nieuwe olie vullen, en een nieuw filter plaatsen.
Ik hoop dat dit geholpen heeft!
Ik moet er wel bij vermelden, het blijft gewoon erg lastig om een oordeel te vellen en te kunnen beoordelen wat het nu is, want tussen tikken entikken zit erg veel verschil, dus het op afstand en zonder de auto iets goed te kunnen beoordelen, dat is gewoon erg moeilijk, en word het haast gissen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als men de motor wil gaan flushen, haal dan wel eerst een halve liter motor olie uit de motor.
Vul deze halve liter motor olie dan weer aan met een ATF olie, laat die motor staionair warm draaien, daarna nog een dik half uur laten draaien, en wel stationair.
Onder geen beding mee gaan rijden dus.
Daarna de olie in zijn geheel aftappen en nieuwe olie vullen, en een nieuw filter plaatsen.
Ik hoop dat dit geholpen heeft!
Ik moet er wel bij vermelden, het blijft gewoon erg lastig om een oordeel te vellen en te kunnen beoordelen wat het nu is, want tussen tikken entikken zit erg veel verschil, dus het op afstand en zonder de auto iets goed te kunnen beoordelen, dat is gewoon erg moeilijk, en word het haast gissen.
Met vriendelijke groet,
Ad