Fouten uitlezen
Fouten uitlezen
Fouten uitlezen.
OBD (On Board Diagnostic) zit ook in jouw E46.
Algemeen.
In elke moderne auto, ook in de E46, is electronica aanwezig die de bediening van veel onderdelen verzorgt. De regeling daarvan is de taak van de ECU (Electronic Control Unit, de centrale computer in de auto). In die ECU zit voor vrijwel elke belangrijke functie een aparte Module (bv. motor bediening, airco en verwarming, verlichting, bediening ramen en sloten, enz). De motor bediening berekent bv. de optimale brandstofinspuiting bij bepaalde gaspedaal-vraag en toerental. Als je auto wordt getuned dan worden deze gegevens (en nog een tiental andere) aangepast en geoptimaliseerd. Niks meer draaien aan schroeven, de moderne automonteur zit achter zijn pc.
Fouten uitlezen.
Een belangrijk onderdeel van de moderne auto-electronica is dat aan de hand van honderden sensoren de goede werking van de auto elke milliseconde in de gaten wordt gehouden. Als een van die sensoren een belangrijke afwijking constateert dan wordt er een foutcode in de ECU opgeslagen (OBD = On Board Diagnostic). Het allereerste wat je de monteur bij de dealer ziet doen bij storingen: je auto gaat aan de computer. Een programma leest de ECU uit en als er foutcodes zijn opgeslagen dan laat hij die zien.
Fouten uitlezen kost 25 euro per auto.
Wijziging per 11 september 2010: voorkeursinstellingen kunnen niet meer worden aangepast.
Website met alle info.
OBD (On Board Diagnostic) zit ook in jouw E46.
Algemeen.
In elke moderne auto, ook in de E46, is electronica aanwezig die de bediening van veel onderdelen verzorgt. De regeling daarvan is de taak van de ECU (Electronic Control Unit, de centrale computer in de auto). In die ECU zit voor vrijwel elke belangrijke functie een aparte Module (bv. motor bediening, airco en verwarming, verlichting, bediening ramen en sloten, enz). De motor bediening berekent bv. de optimale brandstofinspuiting bij bepaalde gaspedaal-vraag en toerental. Als je auto wordt getuned dan worden deze gegevens (en nog een tiental andere) aangepast en geoptimaliseerd. Niks meer draaien aan schroeven, de moderne automonteur zit achter zijn pc.
Fouten uitlezen.
Een belangrijk onderdeel van de moderne auto-electronica is dat aan de hand van honderden sensoren de goede werking van de auto elke milliseconde in de gaten wordt gehouden. Als een van die sensoren een belangrijke afwijking constateert dan wordt er een foutcode in de ECU opgeslagen (OBD = On Board Diagnostic). Het allereerste wat je de monteur bij de dealer ziet doen bij storingen: je auto gaat aan de computer. Een programma leest de ECU uit en als er foutcodes zijn opgeslagen dan laat hij die zien.
Fouten uitlezen kost 25 euro per auto.
Wijziging per 11 september 2010: voorkeursinstellingen kunnen niet meer worden aangepast.
Website met alle info.
Laatst gewijzigd door Speek op 11 sep 2010, 20:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Fouten uitlezen en Voorkeursinstellingen veranderen
Kijk aan, helemaal top! 
Ik kom sowieso langs om te kijken of ik nog wat leuke instellingen kan laten veranderen. Het knipperen van de knipperlichten bij het van slot doen, lijkt me bijv. wel wat
En car jacking, en nu hopen dat het kan.

Ik kom sowieso langs om te kijken of ik nog wat leuke instellingen kan laten veranderen. Het knipperen van de knipperlichten bij het van slot doen, lijkt me bijv. wel wat

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Zodra ik mijn e46 heb, wil ik de follow home optie aan hebben staan.
Maar dat zal waarschijnlijk bij de volgende meetig pas van toepassing zijn.
Maar dat zal waarschijnlijk bij de volgende meetig pas van toepassing zijn.
Wat bedoel je daar precies mee?bjornc schreef: wil ik de follow home optie aan hebben staan.
Dit betekent dat na het afsluiten van de auto de lampen nog een X-tijd aan blijven voordat ze uitgaan. Zo blijft je pad naar het huis dus nog even verlicht. Follw-home.Speek schreef:Wat bedoel je daar precies mee?bjornc schreef: wil ik de follow home optie aan hebben staan.
Elke E46 heeft dat toch al std. ?
Denk dat Gerrit dat bedoelde
. Gerrit kan de tijd wel langer laten duren dat de lampen blijven branden. (toch?)
Denk dat Gerrit dat bedoelde

- bjornc
Wist niet dat die optie al standaard via de ab geactiveerd was.
Zover ik begreep, moet je dat nu met 2x groot licht knipperen doen.
Zover ik begreep, moet je dat nu met 2x groot licht knipperen doen.
Lichtknop om, en dan één keer naar je toe halen (zo uit me hoofd) en hij brandt std. 30sec.
Correct me if i`m wrong
Correct me if i`m wrong
- bjornc
Yep, en ik heb dus ergens hiero gelezen dat je het kan laten activeren -adem halen- dat de lichten x-tijd blijven
branden na het afsluiten via de ab.
branden na het afsluiten via de ab.
- Edit:
- Dit topic: http://www.e46forum.nl/forum/viewtopic. ... allow+home
Officieel heet dat 'Home Lights'.
Bij mijn E46 330Ci staat dat standaard aan. Maar je kunt het ook uitzetten.
Standaard staat de tijd op 40 sec, maar dat kan ook gezet worden op 90, 150 of 240 seconden.
Standaard staat de tijd op 40 sec, maar dat kan ook gezet worden op 90, 150 of 240 seconden.
Dat is mij niet bekend en kan ik ook nergens terugvinden in de hele lijst van mijn auto.bjornc schreef:Yep, en ik heb dus ergens hiero gelezen dat je het kan laten activeren -adem halen- dat de lichten x-tijd blijven branden na het afsluiten via de ab.
Contact uit, 1x lichtsignaal bedienen en dan werkt het.
Ik weet niet of je dan wel of niet de sleutel er in moet laten zitten voordat je de hendel bedient. Ik gebruik het nooit, want ik heb een verlichte garage.
- bjornc
Maar bij een 320d Touring van 2002 Topazblau (neem maar een willekeurig voorbeeld) is het niet standaard via de ab? (toch?)Speek schreef:Officieel heet dat 'Home Lights'.
- largeproject
- Contacteer:
Heyy Gerrit.
Nog meegekregen van Eric het verhaal met carsoft???
Uit eindelijk wel aan de praat gekregen op de 3de laptop.
Wat kleine dingen getest,maar blijft een wazig programma,gaf bv aan dat de alarm modulen not responding,terwijl die er wel in zit,ook gaf ie bij de eerste keer aan dat de abs okay was en bij de 2de keer mudulen not responding.
Helaas wil mijn laptop nu geen cd meer lezen.
We zouden deze week der nog in verder gaan.
Als Eric tijd heeft.
Nog meegekregen van Eric het verhaal met carsoft???
Uit eindelijk wel aan de praat gekregen op de 3de laptop.
Wat kleine dingen getest,maar blijft een wazig programma,gaf bv aan dat de alarm modulen not responding,terwijl die er wel in zit,ook gaf ie bij de eerste keer aan dat de abs okay was en bij de 2de keer mudulen not responding.
Helaas wil mijn laptop nu geen cd meer lezen.

We zouden deze week der nog in verder gaan.
Als Eric tijd heeft.
Best mogelijk dat BMW een serie gemaakt heeft waar het op die (ab) werkt. BMW wijzigt die lijst met voorkeursinstellingen nog al eens. Ook de monteurs bij de dealer weten dat niet.bjornc schreef:Maar bij een 320d Touring van 2002 Topazblau (neem maar een willekeurig voorbeeld) is het niet standaard via de ab? (toch?)
Er is maar 1 manier om dat te weten te komen: jouw auto aan de computer hangen en die lijst met mogelijke voorkeursinstellingen regel voor regel lezen.
Ik ben net 1 dag terug van een week weg. Ik heb Eric nog niet gesproken.largeproject schreef:Nog meegekregen van Eric het verhaal met carsoft?