DOT Code, hoe lang is verstandig?
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
hier een stukje opgezocht via google denk dat je hier wel wat aan hebt
Wanneer is een band te oud?
Personenwagenbanden zijn samengesteld uit verschillende rubbercomponenten.
Ieder rubbercomponent is onderhevig aan een zekere mate van veroudering. In welke mate een band veroudert is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan het aantal kilometers dat per jaar wordt gereden, de frequentie en duur van gebruik (dagelijks of een aantal keer per jaar), de snelheid waarmee gereden wordt en het regelmatig controleren van de juiste bandenspanning. Ook de weersomstandigheden, de belasting van de band (normale belasting of maximale belasting) en de opslag van de band wanneer deze niet gebruikt wordt, zijn factoren die deel uitmaken van dit verouderingsproces.
Door al deze verschillende elementen is het onmogelijk exact aan te geven hoeveel jaar of hoeveel kilometer een autoband gebruikt kan worden. Wel dient men er rekening mee te houden dat hoe ouder de band is hoe groter de kans is dat de band vervangen moet worden. Voor een zo lang mogelijke levensduur van de band wordt aanbevolen om deze, naast de maandelijkse bandenspanningcontrole, te laten controleren door een bandenspecialist. Als na 5 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist.
Banden die ouder zijn dan 10 jaar moeten sowieso vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien. Let op : extra aandacht verdienen banden die gemonteerd zijn op bijvoorbeeld aanhangers, caravans, campers, bootopleggers en paardentrailers. Door onregelmatig gebruik en continu maximale belasting tijdens gebruik kunnen deze banden sneller verouderen. Wij adviseren daarom deze banden na 8 jaar te vervangen.
Op de zijkant van een band staat een code waaruit men de productiedatum kan opmaken.
Sinds 01-01-2000 bestaat de productiedatum uit 4 cijfers.
bijvoorbeeld DOT 9D YE 2406, 2406 is hierbij de productiedatum, zijnde week 24 van 2006
Van 01-01-1990 t/m 31-12-1999 waren dit 3 cijfers met een driehoekje, bijvoorbeeld 458◄ = 45e week van 1998. Staat er geen driehoekje achter de drie cijfers vermeld dan zijn de banden vóór het jaar 1990 geproduceerd.
Wanneer is een band te oud?
Personenwagenbanden zijn samengesteld uit verschillende rubbercomponenten.
Ieder rubbercomponent is onderhevig aan een zekere mate van veroudering. In welke mate een band veroudert is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan het aantal kilometers dat per jaar wordt gereden, de frequentie en duur van gebruik (dagelijks of een aantal keer per jaar), de snelheid waarmee gereden wordt en het regelmatig controleren van de juiste bandenspanning. Ook de weersomstandigheden, de belasting van de band (normale belasting of maximale belasting) en de opslag van de band wanneer deze niet gebruikt wordt, zijn factoren die deel uitmaken van dit verouderingsproces.
Door al deze verschillende elementen is het onmogelijk exact aan te geven hoeveel jaar of hoeveel kilometer een autoband gebruikt kan worden. Wel dient men er rekening mee te houden dat hoe ouder de band is hoe groter de kans is dat de band vervangen moet worden. Voor een zo lang mogelijke levensduur van de band wordt aanbevolen om deze, naast de maandelijkse bandenspanningcontrole, te laten controleren door een bandenspecialist. Als na 5 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist.
Banden die ouder zijn dan 10 jaar moeten sowieso vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien. Let op : extra aandacht verdienen banden die gemonteerd zijn op bijvoorbeeld aanhangers, caravans, campers, bootopleggers en paardentrailers. Door onregelmatig gebruik en continu maximale belasting tijdens gebruik kunnen deze banden sneller verouderen. Wij adviseren daarom deze banden na 8 jaar te vervangen.
Op de zijkant van een band staat een code waaruit men de productiedatum kan opmaken.
Sinds 01-01-2000 bestaat de productiedatum uit 4 cijfers.
bijvoorbeeld DOT 9D YE 2406, 2406 is hierbij de productiedatum, zijnde week 24 van 2006
Van 01-01-1990 t/m 31-12-1999 waren dit 3 cijfers met een driehoekje, bijvoorbeeld 458◄ = 45e week van 1998. Staat er geen driehoekje achter de drie cijfers vermeld dan zijn de banden vóór het jaar 1990 geproduceerd.
e46 325ci coupe
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Onder mijn E61 zitten ook 18" velgen met banden van 2004. Deze hebben een aantal jaren donker en droog opgeslagen gelegen. Geen droogtescheurtjes oid. te zien. (Naar mijn idee slijten banden net zo snel door zonlicht alsmede veel km's.) Ze zien er nog gewoon prima uit. Profiel is ook nog goed al beginnen de achterbanden nu wel erg te slijten. Volgend jaar na de winter-zomer wissel toch maar een set nieuwe sloffen aan gaan schaffen. Wordt weer een rib uit mijn lijf met deze breedset...
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
hoeveel profiel zit er nog op? als er nog veel op zit en ze zien er nog goed, lekker nog een winter mee rijden,
als het qua profiel al een twijfel geval is, vervangen
als het qua profiel al een twijfel geval is, vervangen
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Ik zou er mee door rijden zolang je geen kleine scheurtjes in het rubber en in de wang ziet.
Heb je ze altijd droog en in de schuur opgeslagen?
Heb je ze altijd droog en in de schuur opgeslagen?
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
ze zeggen dat je het aan de band neit kan zien maarja, voor een paar honderd bandjes wegpleuren is ook zoiets he, als ze er goed uitzien zou ik zeggen doorrijden nog een zomertje
- A.W.B.0210
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
- Locatie: Thuis in Drenthe
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Kun je nog prima op blijven rijden. Idd als je ze straks weer onder je auto zet, ff controleren op droogtescheurtjes enz...
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.
BMW 3-er Reihe 316i executive
BMW 3-er Reihe 316i executive
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Enkele maanden geleden heb ik 2ehands Michelin X M&S 130 Winterbanden aangeschaft. Deze zijn er afgelopen maandag onder gegaan, maar nu viel me eigenlijk pas op dat er een oude DOT-code op staat:
http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips ... gevens.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Op één band staat "256" en een andere "136". De overige 2 kon ik niet zien (staat waarschijnlijk aan de binnenkant).
Hoe dan ook, ze zijn dus van 1996 (het driehoekje wil zeggen decennium '90). Erg oud lijkt mij maar volgens de man die ze heeft gemonteerd (en ik heb goede ervaringen met zijn werkzaamheden) hoef ik me geen zorgen te maken omdat het een degelijk merk is en er nog geen haarscheurtjes te zien zijn.
Het profiel is nog minstens 7/8mm dus veel zijn ze niet gebruikt (waarschijnlijk voornamelijk binnen gelegen). De regel dat banden ouder dan circa 6 jaar niet meer te vertrouwen zijn heeft voornamelijk betrekking tot caravans zegt hij, niet zozeer autobanden.
Moet ik me desondanks zorgen maken of niet (ik zal ze wel regelmatig controleren)?
http://www.pasar-bornem.be/nuttige_tips ... gevens.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Op één band staat "256" en een andere "136". De overige 2 kon ik niet zien (staat waarschijnlijk aan de binnenkant).
Hoe dan ook, ze zijn dus van 1996 (het driehoekje wil zeggen decennium '90). Erg oud lijkt mij maar volgens de man die ze heeft gemonteerd (en ik heb goede ervaringen met zijn werkzaamheden) hoef ik me geen zorgen te maken omdat het een degelijk merk is en er nog geen haarscheurtjes te zien zijn.
Het profiel is nog minstens 7/8mm dus veel zijn ze niet gebruikt (waarschijnlijk voornamelijk binnen gelegen). De regel dat banden ouder dan circa 6 jaar niet meer te vertrouwen zijn heeft voornamelijk betrekking tot caravans zegt hij, niet zozeer autobanden.
Moet ik me desondanks zorgen maken of niet (ik zal ze wel regelmatig controleren)?
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Het is net als met de datum op levensmiddelen, daar zit ook een ruime marge in. Zo is het ook met banden en alles hangt af van de staat van de banden inderdaad. Als de temperatuur altijd +40 is, kan ik me voorstellen dat het harder gaat. Ligt zo'n set binnen op de plank dan kan er echt niet zoveel gebeuren.
Als de band nog geen slijtage en ouderdomsverschijnselen heeft, dan kun je er gewoon nog op doorrijden naar mijn mening!
Als de band nog geen slijtage en ouderdomsverschijnselen heeft, dan kun je er gewoon nog op doorrijden naar mijn mening!
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Edit; weg
Laatst gewijzigd door TommyGun op 11 jul 2012, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Detail: de banden van een caravan worden ook iets harder opgepompt. De mijne staan op 4,5 bar. Dat is andere koek dan een 3.0 bar op een achterbandje van een auto. En met mijn 1800kg caravan op 2 bandjes neem ik geen risico.
Maar ook ik heb dit voorjaar nieuwe achterbanden om mijn zomervelgen laten monteren. De oude waren uit 2003. Op zich nog prima maar met 2.2mm profiel en toch niet helemaal zuiver rond meer leek het heb ik toch een paar mooie Conti Sport Contact 3 bij Van Essen gehaald. Inclusief monteren 245 euri per stuk. Goeie deal voor 275/35R18 banden. Eerste indruk is dat ze inderdaad veel stiller zijn dan de Dunlop RF die er op zaten. Nog even sparen en dan ook zsm. de voorbanden laten vernieuwen.
Maar ook ik heb dit voorjaar nieuwe achterbanden om mijn zomervelgen laten monteren. De oude waren uit 2003. Op zich nog prima maar met 2.2mm profiel en toch niet helemaal zuiver rond meer leek het heb ik toch een paar mooie Conti Sport Contact 3 bij Van Essen gehaald. Inclusief monteren 245 euri per stuk. Goeie deal voor 275/35R18 banden. Eerste indruk is dat ze inderdaad veel stiller zijn dan de Dunlop RF die er op zaten. Nog even sparen en dan ook zsm. de voorbanden laten vernieuwen.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:56
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
he daar heb ik gewerkt bij een van essen banden boer.. waar ben je geweest. in eerbeek?
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Nee, ik werk in Apeldoorn en ben uit mijn werk in Emst geweest. Dan hoef ik niet ver om te rijden en lekker dichtbij de snelweg.
De jongen die mijn banden monteerde was uiterst voorzichtig. Hij durfde de oude banden er amper af te halen. Achteraf werd me duidelijk dat hij ook een groot BMW liefhebber was. Zelf reed hij een BMW 5-serie, een prachtige 520i die waarschijnlijk ouder was dan hijzelf...
De jongen die mijn banden monteerde was uiterst voorzichtig. Hij durfde de oude banden er amper af te halen. Achteraf werd me duidelijk dat hij ook een groot BMW liefhebber was. Zelf reed hij een BMW 5-serie, een prachtige 520i die waarschijnlijk ouder was dan hijzelf...
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Net een topic waar ik VEEL mee te maken heb gehad afgelopen weken.
Ik had nieuwe banden besteld via mijn dealer.
Kreeg de banden geleverd en direct naar de DOTcode gekeken.
Daar stond op 4706. Dat is dus 47 e week van 2006.
Direct gaan bellen met de leverancier en het RDW.
Wat staat er voorgeschreven in de Nederlandse verkoopwet van autobanden:
Een band van 5 jaar en jonger behoudt 100% van zijn kwaliteit.
Ouder dan 5 jaar verliest de band veel kwaliteit en levensduur. De banden mogen verkocht worden mits de verkopende partij vermeld dat de banden ouder zijn.
Ook mocht je een ongeluk krijgen en de verzekeraar ziet dat je recent nieuwe banden hebt gemonteerd van een oudere leeftijd , mogen ze het bedrag at ze moeten uitkeren weigeren.Dit omdat de banden onveilig zijn op de Nederlandse wegennet.
Mocht je dit niet geweten hebben , kun je de verkopende partij alsnog verantwoordelijk stellen en hem verantwoordelijk houden voor de schade.
Ik heb echter kunnen regelen dat mijn banden omgewisseld worden en daar zit ik nu op te wachten wanneer ze binnen zijn.
Dat moet vandaag gebeuren.Hopen dat dit wel vers rubber is.
Ik had nieuwe banden besteld via mijn dealer.
Kreeg de banden geleverd en direct naar de DOTcode gekeken.
Daar stond op 4706. Dat is dus 47 e week van 2006.
Direct gaan bellen met de leverancier en het RDW.
Wat staat er voorgeschreven in de Nederlandse verkoopwet van autobanden:
Een band van 5 jaar en jonger behoudt 100% van zijn kwaliteit.
Ouder dan 5 jaar verliest de band veel kwaliteit en levensduur. De banden mogen verkocht worden mits de verkopende partij vermeld dat de banden ouder zijn.
Ook mocht je een ongeluk krijgen en de verzekeraar ziet dat je recent nieuwe banden hebt gemonteerd van een oudere leeftijd , mogen ze het bedrag at ze moeten uitkeren weigeren.Dit omdat de banden onveilig zijn op de Nederlandse wegennet.
Mocht je dit niet geweten hebben , kun je de verkopende partij alsnog verantwoordelijk stellen en hem verantwoordelijk houden voor de schade.
Ik heb echter kunnen regelen dat mijn banden omgewisseld worden en daar zit ik nu op te wachten wanneer ze binnen zijn.
Dat moet vandaag gebeuren.Hopen dat dit wel vers rubber is.
-=* Badeendje*=-
✕ E30 Coupe 335i man (Crashed and sold for drift)
✕ E36 Sedan 318i aut (sold)
✕ E46 Sedan 318i man (sold)
✕ E39 Sedan 520i man (sold)
✓ E34 Sedan 535i aut (sold)
✕ E30 Coupe 335i man (Crashed and sold for drift)
✕ E36 Sedan 318i aut (sold)
✕ E46 Sedan 318i man (sold)
✕ E39 Sedan 520i man (sold)
✓ E34 Sedan 535i aut (sold)
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
Ik zou zulke banden ook nooit aannemen, maar goed dat je nieuwe krijgt!
Ik zit zelf in de aanhanger / carrosserie branche, en daar hanteren we altijd naa 6 jaar vervangen.
Gewoon ivm uitdrogen enz..
Ik zit zelf in de aanhanger / carrosserie branche, en daar hanteren we altijd naa 6 jaar vervangen.
Gewoon ivm uitdrogen enz..
E36 328i Coupé M '98
E46 318i Sedan M '02
E46 330Ci Coupé M '01
E46 325Ci Coupé M '01
E87 130i Cup '06
E92 335i Coupé High Exe '07
E90 325i LCI High Exe
E46 325Ci Coupé Exe '04
E36 325i Cabrio '94 *current
E87 130i High M-pack '06 *current
E46 318i Sedan M '02
E46 330Ci Coupé M '01
E46 325Ci Coupé M '01
E87 130i Cup '06
E92 335i Coupé High Exe '07
E90 325i LCI High Exe
E46 325Ci Coupé Exe '04
E36 325i Cabrio '94 *current
E87 130i High M-pack '06 *current
Re: DOT Code, hoe lang is verstandig?
op de motorfiets liggen vanden uit 1996... voorband begint nu op het loopvlak scheurtjes te vertonen, dus is het onderhand wel tijd om te vervangen. Ding heeft altijd binnen gestaan en er is dus ook niet veel mee gereden. Waarschijnlijk ook de enige reden dat de banden niet compleet uitgedroogd zijn.
Erg veilig gevoel heb ik er niet meer bij. Maar ik heb er toch al zo'n 4000km mee gereden afgelopen 1,5 jaar. En niet rustig.
Voor een normale bestuurder zal ik het iig niet aanraden om met banden ouder dan 10 jaar te blijven rijden. Wat Pim hierboven al zegt, meestal zie je na een jaar of 6 al droogtescheuren
Erg veilig gevoel heb ik er niet meer bij. Maar ik heb er toch al zo'n 4000km mee gereden afgelopen 1,5 jaar. En niet rustig.
Voor een normale bestuurder zal ik het iig niet aanraden om met banden ouder dan 10 jaar te blijven rijden. Wat Pim hierboven al zegt, meestal zie je na een jaar of 6 al droogtescheuren
-- Houdoe wanne --