'verbruik' meter

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
assie

'verbruik' meter

Bericht door assie » 08 jan 2012, 16:06

Hallo,

Ik weet niet de correcte benaming van het metertje, maar ik heb het over de meter die laat zien hoeveel benzine je verbruikt op het moment. Hij slaat naar +20 als je gas geeft en bij mij meestal rond de 8 op de snelweg.

Nu doet dit ding vreemd. Ik hoor een geluidje uit de voorklep komen, moelijk te beschrijven, en dan slaat de meter op vol, ook als ik geen gas geef. Als ik even geen gas geef en de auto in zn N zet, valt ie naar 0. Het lijkt dus wel of hij alleen nog maar 0 of vol kan aantonen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat dit eventueel kan/zou moeten kosten?

Mijn dank is groot. :)

Assie.

pegro
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2011, 08:51

Re: 'verbruik' meter

Bericht door pegro » 10 jan 2012, 12:30

dat ding van mij doet vergelijkbaar met die van jou.
ehh,helaas geen idee of we het metertje verkeerd interpreteren :love:
Of dat het stuk is gegaan,het zal ooit wel goed hebben gewerkt
Toch ga ik voor "hoe lees je dat ding af?" :ja:

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: 'verbruik' meter

Bericht door Beens1 » 10 jan 2012, 14:02

Misschien kun je er eens een filmpje van maken? Dan is misschien direct duidelijk wat je bedoelt.
Het metertje heeft als ruststand (wanneer je geen gas geeft oid) helemaal rechts (niet zichtbaar). Dat hoort zo. Misschien bedoel je dat?

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: 'verbruik' meter

Bericht door bimmer-jeroen » 10 jan 2012, 19:08

het heet een econoom meter. (om te zien hoe economisch je rijd :gek: )

Kan zijn dat je evt een vaccuum lek hebt? aangezien deze meter op vaccuum vanaf je inlaatspruitstuk werkt.

@ Pegro: Hoe je uhm af leest?
Heel simpel: je hebt 0 tot 30 bij een e36 dit zijn liters op 100km.
interessanter is wat je huidig verbruik is dus bijv 1op8 of 1op 10

hoe dichter bij 0 hoe zuiniger. als je meter op 20 staat loopt hij 1op 5 ( 100:20=5) dus 1op 5
bij 10 is het 100:10=10) dus 1op10
en zo kun je het overal voor berekenen
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 'verbruik' meter

Bericht door dw70 » 10 jan 2012, 19:18

bimmer-jeroen schreef:het heet een econoom meter. (om te zien hoe economisch je rijd :gek: )

Kan zijn dat je evt een vaccuum lek hebt? aangezien deze meter op vaccuum vanaf je inlaatspruitstuk werkt.
Op vacuüm werkt? Dat heeft de e30 & e36 al niet meer zo. De economy meter krijgt het signaal electrisch vanaf zijn eigen cockpit in combinatie met de ECU.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: 'verbruik' meter

Bericht door bimmer-jeroen » 10 jan 2012, 19:30

oke?
Mij is altijd verteld dat dat via vaccuum ging.
But I believe u. :gek:
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Gebruikersavatar
buutnhuus
Berichten: 1342
Lid geworden op: 27 feb 2010, 16:32
Locatie: Bergentheim, overijssel

Re: 'verbruik' meter

Bericht door buutnhuus » 10 jan 2012, 22:09

Waarom loopt de meter dan iets op, wanneer je gas los laat en de koppeling intrapt?
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008


dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 'verbruik' meter

Bericht door dw70 » 10 jan 2012, 22:22

dat herken ik niet. De meter gaat naar +/- 1-2 streepjes als ik de koppeling indruk en hem laat rollen.
Kan wel zijn dat je TPS schakelaar even blijft hangen. Dat is een van de referentie punten voor een economy meter. Dat is een zeer snelle schakelaar. Die zegt niet alleen maar "klik" wat de meeste denken.
Ik weet alleen niet of jij die nog op je e46 hebt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

pegro
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2011, 08:51

Re: 'verbruik' meter

Bericht door pegro » 11 jan 2012, 12:43

@ Pegro: Hoe je uhm af leest?
Heel simpel: je hebt 0 tot 30 bij een e36 dit zijn liters op 100km.
interessanter is wat je huidig verbruik is dus bijv 1op8 of 1op 10
Dan zal toch den metert niet goed meer werken.....zowel de vraagsteller als bij mij,
de meter vliegt onlogisch hoog, (gezien wat bimmerjeroen stelt) dat klopt dan niet,want laatste verbruikcijfer was ± 1 om 14...... :X
Laatst gewijzigd door Gast op 11 jan 2012, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: tekst leesbaar gemaakt

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: 'verbruik' meter

Bericht door NielsE36 » 11 jan 2012, 13:29

buutnhuus schreef:Waarom loopt de meter dan iets op, wanneer je gas los laat en de koppeling intrapt?
Hij berekent het verbruik aan de hand van de benzineconsumptie gerelateerd aan de snelheid.
Als je gas los hebt met koppeling in (motor draait stationair) en heel langzaam rijdt kan dat best het werkelijke verbruik zijn.
Als je stationair draait bij 10 km/u heb je nog best een hoog verbruik.

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: 'verbruik' meter

Bericht door bimmer-jeroen » 11 jan 2012, 14:37

judaz schreef:. Als je dus stilstaat en ie draait stationair loopt het eigenlijk op tot in het oneindige.
bij de e36 wel ja, deze slaat dan namelijk helemaal door tot achter de 30.
de e46 blijft dan wel gewoon op 0 staan. zal wel weer met de computer te maken hebben :gay:
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 'verbruik' meter

Bericht door dw70 » 11 jan 2012, 15:10

dat de economy meter bij de e30 en e36 naar maximaal gaat als de auto stilstaat en stationair draait komt door de throttle position switch die op je gasklephuis zit.
Geen gas is TPS close. Dat signaal gaat naar je ECU. Die vertaald voor de economy meter maximaal verbruik. Klopt ook wel een beetje want een auto die stilstaat en draait is het meest onrendabele wat er is.

Zodra je gasgeeft, gaat de TPS van de stand dicht af en ook dat signaal bereikt de ECU. Hoe hij dan weet dat je gas bijgeeft is een ingenieuze schakeling in de ECU. Geef je gas bij vraagt de motor meer lucht. Dat signaal krijgt de ECU van je LMM. Vervolgens geeft de ECU je bobine (e30) of bobines (e36) met getakte pulzen (frequentie) commando's. Des te meer gas, hoe sneller het commando van pulzen afgeven wordt. De frequentie loopt op naarmate je meer gas gaat geven. Deze combinatie van signalen van de LMM en bobine frequentie wordt in een schakeling gecombineerd.
Dat signaal gaat netjes naar de economy meter.

Dat bij de e46 met valvetronic motoren er waarschijnlijk geen TPS schakelaar meer is heeft ze naar een andere schakeling laten overstappen. Ik heb het vermoeden (omdat ik geen e46 heb), dat deze met het tachosignaal wat op 0 staat rekening houdt en 0 aangeeft op de economy meter.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
jordie E36
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:05
Locatie: regio haaglanden

Re: 'verbruik' meter

Bericht door jordie E36 » 12 jan 2012, 20:25

maar wat is dus nu de conclusie van dit alles ? ik neem aan dat het probleem in de ECU zelf ligt?

ik persoonlijk heb ook een verbruiks meter die slecht is.
rond de 8 blijft die heel erg hangen en hij komt niet boven de 22. slechts op enkele dagen in het jaar slaat die door naar 30. weinig verband met warm of koud weer.

zou dan het letterlijke metertje vuil zijn? met de conclusie in mijn geval tacho eruit, open, en meter schoonmaken?

groeten! :zwaai:
Mercedes is een taxi. Audi is een mode hype. BMW is een begrip.

pegro
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2011, 08:51

Re: 'verbruik' meter

Bericht door pegro » 16 jan 2012, 12:18

nav bim jeroen uitleg,werkt me meter wel goed.....
zoals gezegd,als je bijna stilstaat+stationair draaien is het verbruik heel hoog,
logisch gezien je geen afstanden maakt op dat moment..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”