lege accu

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vladi

lege accu

Bericht door vladi » 09 jan 2012, 12:27

Ik heb nu 3 maal met een lege accu gestaan in een maand tijd. Een maal heb ik de ANWB er bij gehad welke een meting heeft gedaan en tot het volgende resultaat kwam.

accutest:
spanning 12,23 V
gemeten 654A EN
accuwaarde 660A EN

Starttest:
spanning: 10,95V

laadspanning test:
spanning 13,39V

Volgens mij en de ANWB lijkt dit in orde. De meting gaf wel aan dat de accu opgeladen diende te worden maar dat kan aangezien ik juist daarvoor ben gestart met kabels omdat ik een lege accu had. Hierna ben ik van Amsterdam naar Hilversum gereden (25 km) en heb ik de ANWB er bij gehaald.
De ANWB heeft vervolgens bovenstaande meting gedaan. Vanwege dit resultaat ook een korte lekstroom meting gedaan en lekstroom geconstateerd.
De meting was natuurlijk niet accuraat aangezien deze in een kleine 3 minuten is gedaan. De auto was toen nog niet in zijn rust stand.

Ik heb nu een aantal maal zelf metingen gedaan om de lekstroom te constateren. Ik heb geen lekstroom ontdekt.
Na het afsluiten van de auto zakt het verbruik al snel naar 400 milliampere (0,40). Na een minuut of 16 zakt dit verbruik netjes naar 20 tot 30 milliampere (0,02 a 0,03).
De meting verricht op zowel de plus als de min pool met beide exact het zelfde resultaat.

De test van de ANWB wijst uit de de dynamo met spanning en de accu in orde zouden moeten zijn.
Maar wat zou dan toch het probleem kunnen zijn?

Tot slot, het gaat om een E39 Touring 2.0 M52 uit 1999.

vladi

Re: lege accu

Bericht door vladi » 09 jan 2012, 12:35

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat de starttest meet. Ik denk de spanning wat de accu afgeeft tijdens het starten(?)
Tijdens de test heb ik de auto moeten starten. Ik heb zo' n mooi bonnetje mee gekregen van de ANWB wat uit het meetinstrument komt.

13,39 aan de lage kant dus voor laadspanning. Wellicht dan toch de dynamo of de mate waarmee deze stroom genereert?

De laadspanning is overigens gemeten bij een stationair draaiende motor.

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 jan 2012, 14:04

Hallo BMW vrienden,

De start test bedraagt toch zoals aangegeven 10,9 Volt.

Dit is amper net met de hakken over de sloot, want meestal is het al funest bij 10,0 Volt, dan werkt het al niet meer.
Dan kan je al vaak hebben, dat het startrelais al gaat staan klapperen, maar de startmotor draait dan al niet eens meer.

Ik zou dus de accu eens een nacht aan het infuus leggen, en eens goed opladen, en dan nog eens een start test doen, kijken wat er dan als Voltage uit komt.

Voor een accu in de auto op te laden tijdens het rijden, dan zal men zo weinig mogelijk gebruikers dienen te gebruiken, en een tijd van een 30 minuten zou dan toch wel voldoende moeten zijn.

Ik had een tijdje geleden ook te weinig power in de donderdoos zitten, en ja hoor klapper de klapper, het startrelais, de startmotor geen beweging in dat ding.
Ik had dus 6 weken niet gereden, met de BMW.
Ik he dus de acculader gehanteerd, en eens een nacht onder spanning gezet, en toen starte de BMW wel, nu rujdt ik dus regelmatig met de BMW een lekker stuk over de snelweg, en heb nooit meer problemen gehad.
De accu is net een jaar oud, maar dat zegt natuurlijk ook weinig, gezien dat ze soms wel eens defect kunnen zijn als je ze nieuw uit de shop haalt en monteert.

Alle meetwaarden waren op dat moment goed, het lag dus aan te weinig rijden.

Met vriendelijke groet,

Ad

vladi

Bericht door vladi » 09 jan 2012, 15:57

Dank voor de reacties. Ik heb zojuist een nieuwe accu geplaatst en hoop hiermee het probleem te hebben verholpen.

We hebben nogmaals de laadspanning gemeten en de capaciteit van de accu.
De laadspanning was 13,94 V. Anders dan de eerdere test maar dit meten we na een aantal minuten stationair draaien. 13,9 is volgens de monteur een goede laadspanning. De accu zelf was volgens de meting niet goed meer. Ik kon op de meter zien dat deze wanneer de auto uit stond snel terug liep richting de 50%.

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 jan 2012, 17:06

Hallo beste Vladi,

Ja, er moest ergens een defect aanwezig zijn, dat kon niet anders.

Ik had vorig jaar januari precies hetzelfde euvel, heb de accu vervangen, en het leed was geleden.

Met vriendelijke groet,

Ad

vladi

Bericht door vladi » 09 jan 2012, 19:00

Ja laten we hopen dat dit nu ook opgelost is :)
Ik heb een Exide Excell geplaatst, volgens mij een goede accu. Word door meer duitse autofabrikanten gebruikt, waaronder BMW.

vladi

Bericht door vladi » 06 feb 2012, 17:19

Graag blaas ik dit topic weer een beetje leven in want ik heb helaas al weer een paar keer met een lege accu gestaan.
Ik heb de ANWB er wederom eenmaal bij gehad. De meting welke de ANWB doet wijst uit dat zowel mijn accu (is nieuw) als de dynamo helemaal in orde zijn.
Mijn eigen meting wijst dit ook uit. Het zou dus lekstroom moeten zijn. Maar als ik ga meten meet ik geen lekstroom. Zie mijn bevindingen eerder in deze post.
Ik heb mijn metingen verricht binnen een uur na het in de slaapstand komen van de auto. Ik weet dus niet wat er gebeurd uren na afsluiten en vergrendelen van de auto.
Wellicht gaat de auto dan toch stroom verbruiken. Wat zou dit dan toch kunnen zijn? Iemand goede suggesties hierover?

Het enige wat niet fabriek af in de auto zit is een Dension Gateway 300. Deze is achteraf ingebouwd. Kan deze het lekstroom probleem veroorzaken?
En wanneer ik deze Gateway 300 wil nakijken, waar zit deze dan hoogstwaarschijnlijk ingebouwd? Achter mijn radio of moet ik het handschoenenkastje demonteren?
De Gateway zat al ingebouwd in de auto toen ik deze kocht. Ik heb verder nog geen problemen met deze gateway gehad.

Nog een ander opvallend ding is dat ik de auto op een zeker moment ’s ochtends ontgrendeld en met de originele BMW autotelefoon ingeschakeld aantrof.
Dit terwijl ik zeker weet dat ik de auto helemaal goed heb afgesloten. Wanneer ik de auto afsluit gaat altijd de ingebouwde telefoon automatisch uit.
Uit voorzorg haal ik de laatste tijd wanneer ik de auto parkeer de telefoon los uit het middenconsole zodat deze niet verbonden is met de auto.

Daarnaast doet sinds deze week ook de Centrale Vergrendeling van mijn linker achterportier het niet meer.
Van het rechter achterportier deed de CV het bij aanschaf al niet. Het kan natuurlijk zijn dat deze linkerkant bij toeval ook kapot is gegaan deze week maar zou het iets met de storing te maken kunnen hebben?

Alvast veel dank voor de eventuele suggesties en hulp!

W_B

Bericht door W_B » 06 feb 2012, 21:07

Ik heb afgelopen jaar ook 3x met een lege accu gestaan. Het probleem hier van was de kachel weerstand. Deze zorgt voor een onregelmatig contact. Dit zorgt er voor dat je blower in de auto zachtjes gaat blazen als je auto gewoon uit en op slot staat en trekt dan je accu leeg. Dit is een E39 kwaal (fabricage fout). Dit loste bij mij het probleem op. kosten zijn 80 euro. Weet niet of dit het probleem is.. maar een suggestie.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

vladi

Bericht door vladi » 06 feb 2012, 21:16

Ik heb deze idd vaker voorbij horen komen. Ik heb er de laatste tijd wel op gelet maar heb niet het idee dat mn blower onregelmatig blaast. Natuurlijk weet ik niet wat hij doet als ik op mn bed lig dus misschien is het dan voor dat geld wel waard om de weerstand te vervangen om zo mogelijk het probleem op te lossen.
Ik moet ergens beginnen want dit lijkt een lastig probleem.

Is het een beetje te doen om deze weerstand te vervangen?

W_B

Bericht door W_B » 06 feb 2012, 21:42

Ik hoorde het zelf ook niet. Maar volgens mij garage was dit echt een vaak voorkomend probleem. Of het makkelijk was weet ik niet. Ik heb 2 linkerhanden dus laat bijna alles doen. Weerstand € 79,- + € 13,50 arbeidsloon (ex btw).
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

vladi

Bericht door vladi » 06 feb 2012, 22:07

€13,50 arbeidsloon dan kunnen ze er nooit lang mee bezig zijn geweest :) Dan moet ik het zelf zeker kunnen proberen.
Ik had al wat info gevonden waar deze weerstand zich zou moeten bevinden. Dank voor je reacties iig.

Als iemand anders nog suggesties heeft hoor ik dat uiteraard alsnog graag.

dw70

Bericht door dw70 » 06 feb 2012, 22:17

vladi schreef: Daarnaast doet sinds deze week ook de Centrale Vergrendeling van mijn linker achterportier het niet meer.
Van het rechter achterportier deed de CV het bij aanschaf al niet. Het kan natuurlijk zijn dat deze linkerkant bij toeval ook kapot is gegaan deze week maar zou het iets met de storing te maken kunnen hebben?
dat zou heel goed kunnen. Een zijde was al defect en deze staat direkt in verbinding met de andere zijde. Als de schakelstanden niet meer kloppen weet je ZKE module niet meer wat de bedoeling is en klopt de logische schakeling gewoon niet meer.
CV weer z.s.m. aan de gang krijgen aan beide zijdes is noodzaak geworden. Of in ieder geval de stekkers van beide centrale vergrendelingen losnemen (achteren). Dan is het circuit weer open.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

vladi

Bericht door vladi » 06 feb 2012, 22:41

Begrijp ik dan goed dat door de verstoring in deze module er ongeoorloofd stroomverbruik kan onstaan wanneer de auto afgesloten staat?
Of bedoel je dat het niet doen van de CV van het rechter achterportier te maken kan hebben met het sinds deze week niet doen van de CV van het linker achterportier?

En waar vind ik deze stekkers? Als ik deze los haal dan blijven mijn achterdeuren sowieso vergrendeld maar zorgt het dan iig niet meer voor verstoringen?

Sorry voor mijn vele vragen maar dit soort storingen zijn helemaal nieuw voor mij maar zou ze graag zelf op willen lossen (met hulp van jullie uiteraard:)

dw70

Bericht door dw70 » 06 feb 2012, 23:24

...je moet ergens beginnen met zoeken. Kies dan die plek als eerste die niet functioneert. Het ZKE systeem vervult meerdere zaken. Als er in dat systeem een storing optreedt in je CV kan dat invloed hebben op de gehele ZKE module. Inclusief een verhoogde stroomafname waar dit niet wenselijk is.

Als je de stekker trekt bij je CV units in de deur, koppel je het elektrisch "waarschijnlijk kapotte" onderdeel los. Dat brengt een eventueel fout stroomverbruik gelijk naar 0. Een open verbinding kost ook bij bmw niks. Dat is ook het enige... :whistle:

Je kunt natuurlijk ook bij de dension uitkomen. Maar dat zou stap 2 kunnen zijn. Eerst diegene die niet functioneren oplappen of uitsluiten.

En je hebt een BMW met een zwakke bedrading aan de achterzijde van je koetswerk. In de klep en de weg ernaar toe.
Het forum staat vol met storingen aan klep, verlichting, leegtrekken accu. Met als oorzaak: fraaie bedradingstaferelen in het meest flexibele stuk. Gewoon kortsluiting.

Waar wil je begin :popcorn: nen?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

vladi

Bericht door vladi » 06 feb 2012, 23:45

Je hebt gelijk. Ik moet ergens beginnen. Zodra ik tijd heb trek ik de deurpanelen is los en haal deze stekkers los.
Is kijken wat dat opleverd. De achterruitenwisser heeft het ook nooit gedaan wat hoogstwaarschijnlijk een draadbreuk is in de bewegende delen van de klep.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit lekstroom veroorzaakt. Het staat nog wel steeds op mn lijstje om te fixen maar ben tot nog toe te lui geweest omdat het geen showstopper is. (tot nu dan misschien)
Daarna is de Dension of kachelweerstand verdachte.

Dank voor het meedenken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”