Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Heren. voor m'n tracktool ben ik bezig om te kijken naar verschillende manieren om meer vermogen te krijgen. het leukste zou zijn een turbo of supercharger setup. Helaas kan ik op ebay of mp geen leuk geprijsde vinden (ja op ebay die 700 pond of 1000 pond dingen maar hoe goed is dat?)
nou hoor je mensen ook vaak over schrick nokkenassen ed. maar zou het ook passen om M3 (3.0/3.2) nokkenassen in een 325i te leggen. en zou dit ook daadwerkelijk meer vermogen geven? is iemand hier misschien bekend mee? voor meer tips kwa meer vermogen ook altijd welkom natuurlijk!
nou hoor je mensen ook vaak over schrick nokkenassen ed. maar zou het ook passen om M3 (3.0/3.2) nokkenassen in een 325i te leggen. en zou dit ook daadwerkelijk meer vermogen geven? is iemand hier misschien bekend mee? voor meer tips kwa meer vermogen ook altijd welkom natuurlijk!
For Speed Add Lightness
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
As far as I know passen de nokkenassen van een M3 niet in de M50B25. Alleen de nokkenassen van de S50US (Amerikaanse M3 met 240 pk) passen in de M52B28 (328i).
In mijn ogen zijn nokkenassen ook niet stap 1 op weg naar meer vermogen..
Misschien hier even kijken? Wordt heel leuk in stappen beschreven hoe je de M50 en M52 van meer vermogen kan voorzien.
In mijn ogen zijn nokkenassen ook niet stap 1 op weg naar meer vermogen..
Misschien hier even kijken? Wordt heel leuk in stappen beschreven hoe je de M50 en M52 van meer vermogen kan voorzien.
330d
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
die zal ik eventjes door gaan lezen
thanks!

For Speed Add Lightness
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Ik zou dan niet voor OEM nokkenassen gaan. Een mooie optie is bijvoorbeeld nokkenassen van Schrick, die maken hele scherpe nokkenassen (felle respons). Anders moet je eens met Bas Roos gaan praten. Die heeft een race BMW staan met een M50B25. Hij heeft een zelf ontwikkelde set up voor de motor, met schrick nokkenassen een iets aangepast inlaat- en uitlaattraject en een ander motormanagement. Dan pak je echt veel pk's. Met alleen nokkenassen ga je niet heel veel pk's pakken.
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
@Hitz --> goed artikel! Met realistische vermogenstoenames ook, niet de kroeg pk's waar iedereen altijd mee aan komt sjouwen. 

Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
@ Vliet : Die gasten hebben meerdere leuke artikelen.
Hier bijvoorbeeld wordt in 5 artikelen beschreven hoe ze een E36 325i aanpassen om een E36 M3 op het circuit sneller af te zijn. Alles kort maar duidelijk beschreven met foto's erbij. Is misschien ook wel wat voor E36 racer..
Hier bijvoorbeeld wordt in 5 artikelen beschreven hoe ze een E36 325i aanpassen om een E36 M3 op het circuit sneller af te zijn. Alles kort maar duidelijk beschreven met foto's erbij. Is misschien ook wel wat voor E36 racer..
330d
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Net als vliet zou ik adviseren om eens met Bas Roos te gaan praten, een man die weet wat hij doet en er ook daadwerkelijk verstand van heeft.
Hij praat je geen Kroeg-PK's aan en dan heb je straks een 325 die M3's echt te snel af is, dat is zijn eigen 325 namelijk ook.
Met kleine modificatie's kom je vaak niet zo ver, het gaat over het totaal plaatje en hoe deze samen hangt.
Hij praat je geen Kroeg-PK's aan en dan heb je straks een 325 die M3's echt te snel af is, dat is zijn eigen 325 namelijk ook.
Met kleine modificatie's kom je vaak niet zo ver, het gaat over het totaal plaatje en hoe deze samen hangt.
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
klopt. schrick had ik ook al naar zitten kijken. het enige is dat ik over een jaar of 2 een M3 motor krijg van me opa als ik afstudeer, en aangezien ik straks uit de M3 kom is die 192 pk wel erg weinig (340 gewend). daarom wou ik geen schricks kopen van 1200 euro. tenzij ik die daarna ook gewoon over kan zetten in het M3 blok. Als ik straks weer in nederland ben zal ik inderdaad is met bas gaan praten. 

For Speed Add Lightness
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Mss moet je je ook maar is gaan richten op de kwaliteit en het plezier van het rijden ipv. alleen maar meer pk,s willen hebben. Genoeg rijden met een
318 die heel veel plezier hebben en waarvan hun rijkwaliteit een stuk hoger van ligt.
Lekker kilometers maken en straks gaan investeren in de m3 motor die je in je schoot geworpen krijgt.
318 die heel veel plezier hebben en waarvan hun rijkwaliteit een stuk hoger van ligt.
Lekker kilometers maken en straks gaan investeren in de m3 motor die je in je schoot geworpen krijgt.
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
@Madness Helemaal mee eens. Er zijn altijd auto's met meer pk's of een beter onderstel. Het gaat idd om het plezier (driving fun
) Het plezier hangt niet van je pk's af. Gewoon lekker rijden en de boel heelhouden is het belangrijkste.
@Hitz ik heb ze allemaal doorgelezen. Mooi verhaal.


@Hitz ik heb ze allemaal doorgelezen. Mooi verhaal.
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
tja, maja ik beleef nu veel meer lol met (relatief) veel pk in de M3 straat versie dan me kaal getrokken 325i, puur omdat je men ook bijhoud als het niet bochtig is, word gewoon ronduit emotioneel als ik een corsa/golf ofzo niet bijhoud op het rechte stuk omdat ie getuned is... ookal heb ik de 325i niet meer gereden sinds ik de M3 heb. toch vind ik dit leuker dan dat kaal getrokken ding, puur omdat je sprintjes ook kunt winnen.
For Speed Add Lightness
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Ja snap t ook wel. En je kan toch ook gewoon die extra power d'r in stoppen, alleen om echt vermogenswinst te boeken moet je er gewoon redelijk wat cash inpompen. (Zoals blijkt uit bovenstaande artikelen.)
Dan is de afweging fun versus kosten iets wat je voor je zelf moet afstemmen. En voor iedereen is die weer anders.
Dan is de afweging fun versus kosten iets wat je voor je zelf moet afstemmen. En voor iedereen is die weer anders.
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
heb ook een turbo setje op ebay gevonden (niet een ebay set maar een gebruikte set) zonder turbo voor ongeveer 1000 dollar d8 ik. wel management en kabel boom erbij... dus turbo erbij kopen erop zetten en knallen. vorig eigenaar maakte 311 wiel pk op zijn 325i met een GT28R turbo... dus daar zit ik ook wel serieus aan te denken.. relatief goedkoop (denk onder de 2500 euro blijven wel lukt) en toch dik M3 3.2 vermogen)
For Speed Add Lightness
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Of marktplaats in de gaten houden daar staan er ook op en soms ook een mosselman turbokit maar daar zit even goed wat werk aan.
Dat zet je niet zo even om.
Ben nu ook met een turbo kit bezig ma is toch wat meer werk dan ik dacht
Dat zet je niet zo even om.
Ben nu ook met een turbo kit bezig ma is toch wat meer werk dan ik dacht

Re: Meer power in de tracktool... stap 1 nokkenas?
Heb je een linkje van de turbokit die je kan kopen?,ben benieuwd of hij compleet is.E36 racer schreef:heb ook een turbo setje op ebay gevonden (niet een ebay set maar een gebruikte set) zonder turbo voor ongeveer 1000 dollar d8 ik. wel management en kabel boom erbij... dus turbo erbij kopen erop zetten en knallen. vorig eigenaar maakte 311 wiel pk op zijn 325i met een GT28R turbo... dus daar zit ik ook wel serieus aan te denken.. relatief goedkoop (denk onder de 2500 euro blijven wel lukt) en toch dik M3 3.2 vermogen)