Gevoeligheid spoorvorming / speling
Gevoeligheid spoorvorming / speling
Forummers,
Ik heb erg last van spoorvorming met mijn auto en er lijkt ook ergens speling te zitten in de voorwielophanging / stuurinrichting. Dit was zeg een jaar geleden niet het geval. Hier even een kort overzicht van situatie en omschrijving.
Vorig jaar april zijn er paar schokbrekers verrot gegaan. Net begin van lek geconstateerd toen we op vakantie gingen. Eenmaal terug, 4500km later waren er drie volledig leeg. Rondom dus vervangen de boel. Hierna was de spoorgevoeligheid duidelijker merkbaar (weet niet of het met vervanging te maken heeft, kan ook gemaskeerd geweest zijn door kapotte schokbrekers). Dit leek vervolgens steeds erger te worden en op een gegeven moment was er ook een kluunk hoorbaar met achteruit rijden met stuur om (hoeft niet full-lock te zijn). Geconstateerd dat iig de draagarmrubbers verrot waren (oliedruppels onder, stonden duidelijk uit het midden). Gok genomen dat de kluunk een fusee zou zijn, dus beide draagarmen en de stabi reactiestangen vervangen.
Daarna veel beter rijgedrag overall, maar nog spoorgevoelig, beetje dood rond middenstand stuur en nog kluunk bij achteruit met stuur gedraaid. Ook heb ik vorige week gehad dat bij volsturen het stuur nog een kwart slag verder leek te gaan en over een soort 'hobbel' weer terugdraaide. Beetje eng gevoel.
Dus dit weekend gekeken, vooral naar rubber van stuuras zeg maar. Hier zie ik niets raars aan bewegen. Ook de stuurkogels bij het wiel lijken geen speling te hebben (niet zicht of voelbaar), deze waren ook door de uitlijnboer gecontroleerd na vervanging van de draagarmen. De binnenste kogels (onder de hoes) zijn niet zichtbaar, maar over algemeen zie je geen dode slag ergens. Snel stuur heen en weer halen geeft wel een tikkend geluid, alsof het speling is, uit de buurt van stuurhuis. Niets zichtbaar.
Klachten:
- rond middenstand stuur erg dood, voelt rubberig aan
- kluunk geluid bij achteruit rijden met stuur om (vooral bij richels en aan bestuurderskant)
- erg spoorgevoelig. Uitlijning gecontroleerd.
Wie o wie?
Ik heb erg last van spoorvorming met mijn auto en er lijkt ook ergens speling te zitten in de voorwielophanging / stuurinrichting. Dit was zeg een jaar geleden niet het geval. Hier even een kort overzicht van situatie en omschrijving.
Vorig jaar april zijn er paar schokbrekers verrot gegaan. Net begin van lek geconstateerd toen we op vakantie gingen. Eenmaal terug, 4500km later waren er drie volledig leeg. Rondom dus vervangen de boel. Hierna was de spoorgevoeligheid duidelijker merkbaar (weet niet of het met vervanging te maken heeft, kan ook gemaskeerd geweest zijn door kapotte schokbrekers). Dit leek vervolgens steeds erger te worden en op een gegeven moment was er ook een kluunk hoorbaar met achteruit rijden met stuur om (hoeft niet full-lock te zijn). Geconstateerd dat iig de draagarmrubbers verrot waren (oliedruppels onder, stonden duidelijk uit het midden). Gok genomen dat de kluunk een fusee zou zijn, dus beide draagarmen en de stabi reactiestangen vervangen.
Daarna veel beter rijgedrag overall, maar nog spoorgevoelig, beetje dood rond middenstand stuur en nog kluunk bij achteruit met stuur gedraaid. Ook heb ik vorige week gehad dat bij volsturen het stuur nog een kwart slag verder leek te gaan en over een soort 'hobbel' weer terugdraaide. Beetje eng gevoel.
Dus dit weekend gekeken, vooral naar rubber van stuuras zeg maar. Hier zie ik niets raars aan bewegen. Ook de stuurkogels bij het wiel lijken geen speling te hebben (niet zicht of voelbaar), deze waren ook door de uitlijnboer gecontroleerd na vervanging van de draagarmen. De binnenste kogels (onder de hoes) zijn niet zichtbaar, maar over algemeen zie je geen dode slag ergens. Snel stuur heen en weer halen geeft wel een tikkend geluid, alsof het speling is, uit de buurt van stuurhuis. Niets zichtbaar.
Klachten:
- rond middenstand stuur erg dood, voelt rubberig aan
- kluunk geluid bij achteruit rijden met stuur om (vooral bij richels en aan bestuurderskant)
- erg spoorgevoelig. Uitlijning gecontroleerd.
Wie o wie?
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Bovenste schokdemperlagers?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Niet ondenkbaar. Had er al even naar gekeken bij draaien van de wielen maar niets abnormaals opgemerkt. Ook even aan de veer getrokken en niets gevonden. Is er een geadviseerde testmethode voor?
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
stuurhuis?
gr hans
gr hans
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
testmethode niet dat ik weet, maar als je erbijkan denk ik gewoon eens trekken aan de schokdemper met de wielen aan de grond. Als je beweging hebt ( al dan niet met geluid) dan kan het bijna niet anders zijn, zeg ik voorzichtig. De rest heb je al vervangen begrijp ik uit je verhaal. Stuurhuis kan ook, recent stond er hier ook een soortgelijk verhaal van iemand die ineens speling in het stuurhuis bleek te hebben.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Bedankt. Ik ga vrijdag maar weer eens onder de auto liggen. Wil eigenlijk even zeker weten wat het is voordat ik lukraak dingen ga vervangen. Is een oude auto, veel km, dus hoge kosten lonen niet echt.
Het rare 'over hobbel draaien' gevoel bij volle stuuruitslag lijkt me zo in eerste gedachte geen stuurhuis / kogel probleem. Maar veerpoot lager kan ik me dan wel indenken. Voordeel is dat ik die vrij rap kan vervangen mocht het nodig zijn.
Het rare 'over hobbel draaien' gevoel bij volle stuuruitslag lijkt me zo in eerste gedachte geen stuurhuis / kogel probleem. Maar veerpoot lager kan ik me dan wel indenken. Voordeel is dat ik die vrij rap kan vervangen mocht het nodig zijn.
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Speling op stabilisator stangen? Of een gebroken veer?
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Stabi lijkt in orde. Reactiestangen zijn vernieuwd en de grote rubbers zien er goed uit. Met verlengstuk van de ratel eronder zat er niet veel beweging op. Gebroken veer zou ik gezien moeten hebben bij vervangen schokbrekers, maar kleine moeite om deze week ook even na te kijken. Bedankt voor het meedenken!
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Update:
Vandaag nog maar eens een uurtje aan het kijken geweest. Een paar dingen die me op zijn gevallen:
- Rubber van stabilisator (waar deze aan chassis zit) is slecht, dus deze ga ik vervangen.
- De veerpootlagers lijken het prima te doen. Even sleutel op de as van de schokdemper gezet en deze volgt de stuur en wielbewegingen nauwgezet
- Toch lijken de veren niet te zitten waar ze horen, alsof ze versprongen zijn (was niet zo toen ik de boel monteerde, let ik altijd op) zie foto's.
- Er zit een harde tok aan einde van stuuruitslag.
- Geen speling gezien op as van stuur naar stuurhuis (kruiskoppeling, flexkoppeling)
- Het heen en weer duwen van de wielen heeft ertoe geleidt dat de olie uit het reservoir van de stuurbekrachtinging is gelopen. Raar, of niet?
Ik zit nu dus nog een beetje tussen veerpootlagers en stuurhuis te dubben. Of zou het alleen de stabi zijn???
Veer passagierskant:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/veer_pass.jpg
Veer bestuurderskant:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/veer_best.jpg
ATF olie waar het niet hoort:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/ATF_hoortniet.jpg
Vandaag nog maar eens een uurtje aan het kijken geweest. Een paar dingen die me op zijn gevallen:
- Rubber van stabilisator (waar deze aan chassis zit) is slecht, dus deze ga ik vervangen.
- De veerpootlagers lijken het prima te doen. Even sleutel op de as van de schokdemper gezet en deze volgt de stuur en wielbewegingen nauwgezet
- Toch lijken de veren niet te zitten waar ze horen, alsof ze versprongen zijn (was niet zo toen ik de boel monteerde, let ik altijd op) zie foto's.
- Er zit een harde tok aan einde van stuuruitslag.
- Geen speling gezien op as van stuur naar stuurhuis (kruiskoppeling, flexkoppeling)
- Het heen en weer duwen van de wielen heeft ertoe geleidt dat de olie uit het reservoir van de stuurbekrachtinging is gelopen. Raar, of niet?
Ik zit nu dus nog een beetje tussen veerpootlagers en stuurhuis te dubben. Of zou het alleen de stabi zijn???
Veer passagierskant:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/veer_pass.jpg
Veer bestuurderskant:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/veer_best.jpg
ATF olie waar het niet hoort:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/ATF_hoortniet.jpg
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Afgelopen vrijdag de rubbers van stabi voor vervangen. Makkelijk klusje, zo gepiept. Auto rijdt duidelijk beter en maakt minder geluid over oneffen wegen. Of de spoorgevoeligheid nu weer in orde is, is moeilijk te zeggen. Dit ga ik de komende tijd maar eens aankijken. Heb het gevoel dat er ergens nog iets niet 100% zit, maar de tijd zal het leren.
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Weer even een update. Zoals gemeld is de auto weer duidelijk strakker, maar het dode gevoel en het trekken blijft nog. Dus met de km's die ik gemaakt heb nog eens goed geprobeerd om een nadere omschrijving te geven. Hier komt ie:
Het dode gevoel rondom middenstand lijkt geen speling, als ik een cm heen en weer ga met het stuur reageert de auto wel. Het voelt echter wel licht aan, verdere draaiing gaat zwaarder. Het hele opzij trekken lijkt minder erg als ik in een bocht ben. Rechtdoor echter gaat de auto heen en weer.
Mijn eerste auto had geen stuurbekrachtiging. Deze was voorzien van een schokdemper welke op het stuurhuis was geschroefd om klappen i het stuur tegen te gaan. Toen deze kapot was gaf het eigenlijk een zelfde gevoel als wat ik nu bij mijn auto heb. Net alsof een deel van de slag zonder demping gemaakt kan worden.
Dussss......misschien helpt zo'n omschrijving? Kan niet echt achter komen hoe het stuurhuis in elkaar zit bij E46, dus vooral of er zo'n dempingsfunctie in hoort te zitten. Als ik met de hand de wielen draai dan gaat het ook eerst een stukje heel makkelijk, daarna duidelijk zwaarder en hoor je de vloeistof rondgeduwd worden.
Het dode gevoel rondom middenstand lijkt geen speling, als ik een cm heen en weer ga met het stuur reageert de auto wel. Het voelt echter wel licht aan, verdere draaiing gaat zwaarder. Het hele opzij trekken lijkt minder erg als ik in een bocht ben. Rechtdoor echter gaat de auto heen en weer.
Mijn eerste auto had geen stuurbekrachtiging. Deze was voorzien van een schokdemper welke op het stuurhuis was geschroefd om klappen i het stuur tegen te gaan. Toen deze kapot was gaf het eigenlijk een zelfde gevoel als wat ik nu bij mijn auto heb. Net alsof een deel van de slag zonder demping gemaakt kan worden.
Dussss......misschien helpt zo'n omschrijving? Kan niet echt achter komen hoe het stuurhuis in elkaar zit bij E46, dus vooral of er zo'n dempingsfunctie in hoort te zitten. Als ik met de hand de wielen draai dan gaat het ook eerst een stukje heel makkelijk, daarna duidelijk zwaarder en hoor je de vloeistof rondgeduwd worden.
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
misschien is het eens een idee of je een complete set wielen en banden van iemand kan lenen (al is t maar voor een uurtje) en zo probeert vast te stellen of het in de auto zit of in de wiel/band combinatie. Zo niet dan denk ik dat je misschien er wijs aan doet om de stuurinrichting inclusief bekrachtiging door een specialist (liever de dealer) laat controleren. Misschien zit er dan toch iets kleins mis in de stuurbekrachtiging of stuurhuis.
Dat er olie uit je reservoir is gekomen doordat je wielen heen en weer beweegt blijf ik ook een rare gebeurtenis vinden, dat kan eigenlijk alleen gebeuren als er een blokkade is waar de vloeistof doorheen moet. Merkte je toen ook een verschil in de kracht die nodig was om links of rechtsom te draaien?
Dat er olie uit je reservoir is gekomen doordat je wielen heen en weer beweegt blijf ik ook een rare gebeurtenis vinden, dat kan eigenlijk alleen gebeuren als er een blokkade is waar de vloeistof doorheen moet. Merkte je toen ook een verschil in de kracht die nodig was om links of rechtsom te draaien?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
Nee, na die actie, waar er best veel olie uit is gekomen merk ik geen verschil. Ook niet bij volle stuuruitslag. Inderdaad vreemd, ben ook van mening dat dit niet hoort te kunnen. Binnenkort waarschijnlijk nog aan E46 van een vriend sleutelen. Hij heeft ook 17" velgen dus dit is het vergelijken wel waard. Zelf heb ik nog wat 15" sets, maar dan weet ik nog niet of het aan maatverschil ligt of iets anders....
Re: Gevoeligheid spoorvorming / speling
@marc 320d:
Is het probleem inmiddels bij je opgelost?
Ik zit ook met soortgelijke klachten.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
- banden wisselen voor naar achter
- winterbanden eronder gezet, met andere velgen
- verschillende bandenspanningen geprobeerd
- zomerbanden vervangen
- draagarmen voor compleet vervangen, tot 2x toe (verschillende merken)
- diverse keren laten uitlijnen (bij diverse gerenommeerde bedrijven)
Ook bij diverse garages de schokdempers laten testen. Zijn goed volgens hun.
Ik heb bandenmaat 205/55/16. Zomerbanden zijn Michelin Primacy, winterbanden zijn Vredestein Snowtrac 2.
Auto is een e46 sedan uit 2003 (facelift model).
Het probleem blijft bestaan: constant zoekerig gedrag op hogere snelheden, zowel snelweg als 80 km wegen.
Begin ondertussen te twijfelen of het tussen de oren zit, maar de eerste twee jaar dat ik hem had reed die zoals het hoort: superstrak!
Ik heb al meerdere bmw's gehad en die reden stuk voor stuk strak.
Ondertussen heeft de wagen al 225.000 km er op zitten dus aan de ene kant wil ik er niet al te veel geld in steken maar aan de andere kant wil ik hem nog niet weg doen.
Is het probleem inmiddels bij je opgelost?
Ik zit ook met soortgelijke klachten.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
- banden wisselen voor naar achter
- winterbanden eronder gezet, met andere velgen
- verschillende bandenspanningen geprobeerd
- zomerbanden vervangen
- draagarmen voor compleet vervangen, tot 2x toe (verschillende merken)
- diverse keren laten uitlijnen (bij diverse gerenommeerde bedrijven)
Ook bij diverse garages de schokdempers laten testen. Zijn goed volgens hun.
Ik heb bandenmaat 205/55/16. Zomerbanden zijn Michelin Primacy, winterbanden zijn Vredestein Snowtrac 2.
Auto is een e46 sedan uit 2003 (facelift model).
Het probleem blijft bestaan: constant zoekerig gedrag op hogere snelheden, zowel snelweg als 80 km wegen.
Begin ondertussen te twijfelen of het tussen de oren zit, maar de eerste twee jaar dat ik hem had reed die zoals het hoort: superstrak!
Ik heb al meerdere bmw's gehad en die reden stuk voor stuk strak.
Ondertussen heeft de wagen al 225.000 km er op zitten dus aan de ene kant wil ik er niet al te veel geld in steken maar aan de andere kant wil ik hem nog niet weg doen.