Trillend stuur bij remmen
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 feb 2012, 18:34
Trillend stuur bij remmen
Hallo BMW vrienden,
Ik heb mij zojuist al voorgesteld in het forum. Ik heb een BMW 520 D (E60) uit 2006 met 140.000 km. Het volgende probleem is ontstaan waar de garage nog steeds niet de oorzaak van kan vinden. Er zijn bij 120.000 km nieuwe schijven en remblokken van bosch geplaatst omdat het stuur trilde bij te remmen. In eerste instantie was het probleem verholpen maar na +/- 6.000 km begon het trillen in het stuur bij het remmen boven de 100 kn/p uur weer opnieuw. De schijven en blokken zijn onder garantie vervangen echter na 8.000 km kwam het euvel weer terug. Weten jullie wat de oorzaak kan zijn. Sommigen hebben het over stabilisator blokken (waar zitten deze en waarvoor dienen deze). Hopelijk hebben jullie een oplossing of een advies waar de garage (geen BMW dealer) naar moet kijken.
Bij voorbaat dank
mvg
Patrick
Ik heb mij zojuist al voorgesteld in het forum. Ik heb een BMW 520 D (E60) uit 2006 met 140.000 km. Het volgende probleem is ontstaan waar de garage nog steeds niet de oorzaak van kan vinden. Er zijn bij 120.000 km nieuwe schijven en remblokken van bosch geplaatst omdat het stuur trilde bij te remmen. In eerste instantie was het probleem verholpen maar na +/- 6.000 km begon het trillen in het stuur bij het remmen boven de 100 kn/p uur weer opnieuw. De schijven en blokken zijn onder garantie vervangen echter na 8.000 km kwam het euvel weer terug. Weten jullie wat de oorzaak kan zijn. Sommigen hebben het over stabilisator blokken (waar zitten deze en waarvoor dienen deze). Hopelijk hebben jullie een oplossing of een advies waar de garage (geen BMW dealer) naar moet kijken.
Bij voorbaat dank
mvg
Patrick
Re: Trillend stuur bij remmen
Ja stabilisator stangen, kromme velg, type band, aandrijfas, veel mogelijkheden. Heb dit zelf met een E39 gehad en ook daarmee kon de dealer niets doen. Na jaren de auto ingeruild.
Re: Trillend stuur bij remmen
Kan inderdaad van alles zijn.
Ik heb zelf 3 jaar terug ook zoiets gehad met mijn E46 en toen was het euvel verholpen nadat ik de auto een keer goed had laten uitlijnen.
Ik heb zelf 3 jaar terug ook zoiets gehad met mijn E46 en toen was het euvel verholpen nadat ik de auto een keer goed had laten uitlijnen.
- fastfisico
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 10:50
Re: Trillend stuur bij remmen
ABS sensor niet goed gemonteerd of beschadigd.
Downsizing..... waar gaat dat heen met BMW.......
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 feb 2012, 18:34
Re: Trillend stuur bij remmen
Ik ben vandaag bij de garage geweest om te laten onderzoeken wat het probleem is. Ze vertelden mij dat de wielnaven niet gelijk zijn (krom ?). Vervangen kost € 480 per naaf, dit x 2 is € 960 euro en dan moeten de schijven en remblokken ook nog worden vervangen, totaal +/- € 1400. Ik kan mij haast niet voorstellen dat bij normaal rijgedrag wielnaven krom trekken.
Ze hebben de diverse rubbers nagekeken en zeggendat ze niks kunnen vinden. Volgens mij kun je niet meten of zien dat de stabilisatorstang rubbers versleten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of een goed adres waar ze dit probleem beter kunnen onderzoeken.
gr
Patrick
Ze hebben de diverse rubbers nagekeken en zeggendat ze niks kunnen vinden. Volgens mij kun je niet meten of zien dat de stabilisatorstang rubbers versleten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of een goed adres waar ze dit probleem beter kunnen onderzoeken.
gr
Patrick
Re: Trillend stuur bij remmen
En waarom moeten de remschijven en blokken dan ook nog worden vervangen als die nog goed zijn?
6 cylinders horen in lijn te staan!
Re: Trillend stuur bij remmen
Ik ben vorig op hoge stoeprand gereden,met als gevolg veel kosten.
Bij de dealer hebben ze ook 2X de remschijven vervangen(met tussenpauze van ongeveer 1500km) vooraleer ze inderdaad de wielnaaf en wiellager vervangen hebben.
Toen was het probleem eindelijk opgelost.(gelukkig waren de remschijven de 2de en 3de keer wel onder garantie vervangen).
Bij de dealer hebben ze ook 2X de remschijven vervangen(met tussenpauze van ongeveer 1500km) vooraleer ze inderdaad de wielnaaf en wiellager vervangen hebben.
Toen was het probleem eindelijk opgelost.(gelukkig waren de remschijven de 2de en 3de keer wel onder garantie vervangen).
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 feb 2012, 18:34
Re: Trillend stuur bij remmen
Volgens de garage zijn deze ook weer krom. Ik heb de BMW specialist (BMW RAP, harsskamp) gebeld en deze geloofd ook niet dat de wielnaven krom zijn. Volgens hem zijn de stabilisator blokken aan het slijten en veroorzaken deze de trillingen . Boven de 100.000 km vervangen hun altijd bij het vervangen van de remschijven de stabilisator blokken aangezien je niet kunt testen (of zien) dat ze versleten zijn. Donderdag gaat de BMW naar RAP voor reparattie. Als het probleem is opgelost laat ik jullie weten.
- Hofmeister
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 06 okt 2009, 21:58
- Locatie: Noord-Holland
Re: Trillend stuur bij remmen
Bij mijn E46 had ik ook soms een trillend stuur bij het remmen.
Van alles geprobeerd maar uiteindelijk heb ik witvet gedaan op het gedeelte waar de remblokken over de remklauw schuiven.
Toen was het probleem weg. Misschien is dat bij jouw ook het geval.
Waar nr. 11 over nr. 1 glijd.
Van alles geprobeerd maar uiteindelijk heb ik witvet gedaan op het gedeelte waar de remblokken over de remklauw schuiven.
Toen was het probleem weg. Misschien is dat bij jouw ook het geval.
Waar nr. 11 over nr. 1 glijd.
Re: Trillend stuur bij remmen
@muskularix: ik heb een vergelijkbaar probleem. Is het bij jou opgelost? Er lijkt speling te zitten op het wiellager rechtsvoor, maar die heb ik 3 maanden geleden vervangen door een nieuwe (Optimal 501653).
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Trillend stuur bij remmen
Begin bij het goedkoopste, want er is een lange lijst aan mogelijke oorzaken:
- onbalans in de wielen (niet persé te voelen bij het rijden, maar des te beter bij het remmen)
- kromme schijven (dat kan bij onvoorzichtig inrijden van nieuwe schijven of verkeerde schijven) zo weer terug komen
- remvloeistof bevat teveel vocht. Dat kan ik natuurkundig niet verklaren, maar is toch een van de mogelijkheden
- stervende ophanging. Ook hierbij geldt dat het niet logisch klinkt, maar zeker niet bijdraagt aan comfortabel remmen
- allerlei gekkigheden als naven etc. Geloof ik niet zo in, maar ok, proberen waard.
- onbalans in de wielen (niet persé te voelen bij het rijden, maar des te beter bij het remmen)
- kromme schijven (dat kan bij onvoorzichtig inrijden van nieuwe schijven of verkeerde schijven) zo weer terug komen
- remvloeistof bevat teveel vocht. Dat kan ik natuurkundig niet verklaren, maar is toch een van de mogelijkheden
- stervende ophanging. Ook hierbij geldt dat het niet logisch klinkt, maar zeker niet bijdraagt aan comfortabel remmen
- allerlei gekkigheden als naven etc. Geloof ik niet zo in, maar ok, proberen waard.
Re: Trillend stuur bij remmen
Vergeet ook speling op het stuurhuis niet (ja, dat had ik weer...)
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Trillend stuur bij remmen
Ik zou om te beginnen kijken welke zaken je kunt uitsluiten. Zo te zien aan het verhaal kun je het onderstelverhaal wel uitsluiten, je moet het volgens mij toch echt zoeken in de remmerij. Trillen bij remmen is toch bij 9 van de 10 keer in de reminstallatie het probleem.
Succes gewenst!
Succes gewenst!