530I loopt tikkie onregelmatig stationair
530I loopt tikkie onregelmatig stationair
Mijn 530i (G3) loopt stationair wat onrustig, staat dan te bonken niet dat ie dan op 5 cilinders loopt maar toch niet helemaal mooi rond. Dit zowel op benzine als op gas. Daarnaast valt me op dat zo rond de 3500trpm hij altijd even ''slikt'' of ik nou rustig rij, of vol gas geef. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Uitlezen geeft geen rare zaken weer.
Re: 530I loopt tikkie onregelmatig stationair
Gasklep en gasklephuis aan de binnenzijde even poetsen met een carburateurreiniger tot het weer blank is. Zelfs een randje koolafzetting kan genoeg zijn voor een onregelmatige loop. Het blijft immers milimeterwerk.
Daaronder zit je stationaire regelklep (als uitsteeksel aan je luchtslang die naar de gasklep loopt). Ook deze kun je goed poetsen met hetzelfde goedje. Aan de regelklep zit een elektrische aansluiting die je los kunt nemen als je de vergrendeling eruit wipt. Het zoemende geluid als je het contact op stand 2 zet zonder te starten is je stationaire regelklep ( ICV genoemd)
Koekt in de loop van de jaren wat dicht. Zo krijg je ze weer als nieuw.
Oja, injectorreiniger van wynns mag wel 2x per jaar. Dat is dan voor 4 tankbeurten genoeg. Maakt je injectoren schoon.
Daaronder zit je stationaire regelklep (als uitsteeksel aan je luchtslang die naar de gasklep loopt). Ook deze kun je goed poetsen met hetzelfde goedje. Aan de regelklep zit een elektrische aansluiting die je los kunt nemen als je de vergrendeling eruit wipt. Het zoemende geluid als je het contact op stand 2 zet zonder te starten is je stationaire regelklep ( ICV genoemd)
Koekt in de loop van de jaren wat dicht. Zo krijg je ze weer als nieuw.
Oja, injectorreiniger van wynns mag wel 2x per jaar. Dat is dan voor 4 tankbeurten genoeg. Maakt je injectoren schoon.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: 530I loopt tikkie onregelmatig stationair
Dank voor je uitgebreide uitleg,
Het probleem was helaas hiermee nog niet verholpen..
Hij ging de laatste tijd slechter en slechter lopen, schoot bij stationair constant in noodloop ( 4 a 5 cilinders etc) Uiteindelijk bleek de klep van het variabele inlaatspruitstuk afgebroken te zijn( geluk gehad dat er geen onderdelen in de motor terecht zijn gekomen. Het schijnt regelmatig voor te komen, BMW heeft hierdoor al een modificatie doorgevoerd op het desbetreffende onderdeel. Geen verschil te zien maargoed...Met 5 minuten is het uiteindelijk te vervangen, kostenplaatje euro 150 aan onderdelen bij de dealer. Hij loopt nu echt een stuk beter ( vooral stationair) en lijkt nu met name onderin veel meer koppel te hebben.
Het probleem was helaas hiermee nog niet verholpen..
Hij ging de laatste tijd slechter en slechter lopen, schoot bij stationair constant in noodloop ( 4 a 5 cilinders etc) Uiteindelijk bleek de klep van het variabele inlaatspruitstuk afgebroken te zijn( geluk gehad dat er geen onderdelen in de motor terecht zijn gekomen. Het schijnt regelmatig voor te komen, BMW heeft hierdoor al een modificatie doorgevoerd op het desbetreffende onderdeel. Geen verschil te zien maargoed...Met 5 minuten is het uiteindelijk te vervangen, kostenplaatje euro 150 aan onderdelen bij de dealer. Hij loopt nu echt een stuk beter ( vooral stationair) en lijkt nu met name onderin veel meer koppel te hebben.
Re: 530I loopt tikkie onregelmatig stationair
dan heb je nog geluk gehad. Dank voor de terugkoppeling.
150 euro...pfft.
150 euro...pfft.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: 530I loopt tikkie onregelmatig stationair
Dacht voorlopig klaar te zijn, vanmorgen een flinke ratel onder de auto vandaan: Katalysator aan zn einde, dat wordt n flinke investering...