Installeren houder + lader gsm en aansluiting op AUX

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
kos.be

Installeren houder + lader gsm en aansluiting op AUX

Bericht door kos.be » 23 mar 2012, 08:39

Zoals de titel al zegt, ben ik van plan om een Brodit houder voor mijn gsm te installeren aan de middenconsole.
Op deze foto zie je de steun waarop de houder komt (de foto toont een pre-LCI automaat terwijl ik zelf een LCI manueel heb):
Afbeelding

Bedoeling is nu dat de laadkabel afgetakt wordt van de aansteker en langs de spleet tussen horizontale en verticale console naar buiten komt zodat er niet te veel kabel in het zicht ligt.
Vervolgens zou ik van de AUX achter in de middenconsole een aftakking willen maken en die langs dezelfde spleet naar buiten brengen zodat ik mijn gsm kan gebruiken als mp3-speler.

Natuurlijk brengt dit vragen met zich mee:
- hoe kan ik zonder iets stuk te maken de middenconsole openwerken zodat ik aan de nodige kabels kan.
- kan ik zomaar van de AUX een vertakking naar voren brengen? of moeten er diodes of iets dergelijks tussengeplaatst worden?
- zou ik een extra zwevende zekering aanbrengen wanneer ik stroom aftak van de aansteker?

Alle info en tips zijn welkom!!
Dus laat jullie maar eens goed gaan! :)
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

irishsoul

Re: Installeren houder + lader gsm en aansluiting op AUX

Bericht door irishsoul » 23 mar 2012, 11:07

Beste Kos.be

1. zie http://www.bimmerportal.nl/diy-do-it-yo ... 19767.html" onclick="window.open(this.href);return false;. In ieder geval vanaf boven (sierlijst) beginnen en dan naar beneden werken.
2. AUX vertakking lijkt me moeilijk haalbaar. Ken zelf geen voorbeelden maar kan me niet voorstellen dat het ten goede komt van de kwaliteit omdat er kabels geknipt worden etc. Optie is misschien de AUX helemaal van de middenconsole naar de telefoonaansluiting te leggen?
3. Volgens mij is alle stroom gezekerd en is dit niet meer nodig, maar ben geen expert op dit gebied.

Optie die ik zelf wel eens gezien heb is volledige installatie van een telefoonhouder in de asbak
Spoiler: Laat zien
http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... ation-Kit/

IQM

Bericht door IQM » 23 mar 2012, 13:22

Begrijp ik goed dat je geen BMW bluetooth telefoonvoorbereiding met houder in de middenarmsteun hebt? Waarom zou je een brodit houder willen monteren en moeilijk gaan doen met kabels ed? Persoonlijk zou ik dan eerder een Dension ofzo inbouwen zodat je je telefoon kunt bedienen met de iDrive. Opladen doe je dan bijvoorbeeld via een houder in de middenarmsteun.

Dat is namelijk de plek waar ik mijn brodit houder gemonteerd heb. BMW levert namelijk maar voor een beperkt aantal telefoons snap-in adapters. Je kunt dit dan heel mooi wegwerken en de telefoon zit niet in de weg. Omdat je alles op het centrale display ziet en vanaf het stuur of iDrive controller bediend hoef je de telefoon ook helemaal niet te zien.

Sneakster550i

Bericht door Sneakster550i » 23 mar 2012, 19:40

Ik heb het zo gedaan : http://www.bimmerportal.nl/audio-naviga ... 25252.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan hoef je ook geen aux kabel af te takken want de audio streamd dan gewoon draadloos.
Ik heb vor de Brodit M5 houder gekozen omdat de telefoon dan wat beter binnen handbereik zit.

Succes!
Afbeelding No Risk No Fun! Afbeelding

kos.be

Bericht door kos.be » 23 mar 2012, 20:15

irishsoul schreef:Beste Kos.be

1. zie http://www.bimmerportal.nl/diy-do-it-yo ... 19767.html" onclick="window.open(this.href);return false;. In ieder geval vanaf boven (sierlijst) beginnen en dan naar beneden werken.
2. AUX vertakking lijkt me moeilijk haalbaar. Ken zelf geen voorbeelden maar kan me niet voorstellen dat het ten goede komt van de kwaliteit omdat er kabels geknipt worden etc. Optie is misschien de AUX helemaal van de middenconsole naar de telefoonaansluiting te leggen?
3. Volgens mij is alle stroom gezekerd en is dit niet meer nodig, maar ben geen expert op dit gebied.

Optie die ik zelf wel eens gezien heb is volledige installatie van een telefoonhouder in de asbak
Spoiler: Laat zien
http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... ation-Kit/
Hey Irishsoul! Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
1. handige uitleg, enkel lukt het me niet het ventilatierooster aan de achterzijde van de middenconsole eruit te klikken.
2. moet volgens mij toch wel kunnen, er bestaan toch ook van die splittertjes om 2 hoofdtelefoons aan te sluiten op 1 uitgang, dat is toch hetzelfde principe?
Afbeelding
3. dat spaart weer een zekering :)

Mijn LCI heeft een uitschuifbare asbak, dus die optie in de asbak gaat niet lukken.
Laatst gewijzigd door kos.be op 23 mar 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

kos.be

Bericht door kos.be » 23 mar 2012, 20:23

IQM schreef:Begrijp ik goed dat je geen BMW bluetooth telefoonvoorbereiding met houder in de middenarmsteun hebt? Waarom zou je een brodit houder willen monteren en moeilijk gaan doen met kabels ed? Persoonlijk zou ik dan eerder een Dension ofzo inbouwen zodat je je telefoon kunt bedienen met de iDrive. Opladen doe je dan bijvoorbeeld via een houder in de middenarmsteun.

Dat is namelijk de plek waar ik mijn brodit houder gemonteerd heb. BMW levert namelijk maar voor een beperkt aantal telefoons snap-in adapters. Je kunt dit dan heel mooi wegwerken en de telefoon zit niet in de weg. Omdat je alles op het centrale display ziet en vanaf het stuur of iDrive controller bediend hoef je de telefoon ook helemaal niet te zien.
Ik heb wel de OEM bluetooth in mijn BMW, maar de brodit houder had ik nog uit mijn vorige wagen en wou die alvast in mijn BMW inbouwen.
Ben wel van plan om mettertijd een multimedia interface met USB en zo meer in te bouwen, maar dat is voor later.

kos.be

Bericht door kos.be » 23 mar 2012, 20:27

Sneakster550i schreef:Ik heb het zo gedaan : http://www.bimmerportal.nl/audio-naviga ... 25252.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan hoef je ook geen aux kabel af te takken want de audio streamd dan gewoon draadloos.
Ik heb vor de Brodit M5 houder gekozen omdat de telefoon dan wat beter binnen handbereik zit.

Succes!
Is ook een interessante oplossing, maar ik zou de AUX en 12V aansluitingen achteraan de middenconsole liever vrij houden, dus dan is aftakken van de aux kabel nog steeds nodig...

kos.be

Bericht door kos.be » 25 mar 2012, 18:49

Even een update posten.
Gisteren de brodit steun en houder eens op hun plaats gezet. Met die opstelling kan de bijrijder de knop voor zijn (meestal haar) zetelverwarming niet meer zien, laat staan bedienen. Jammer! Maar we zijn niet bij de pakken blijven zitten. De steun heb ik vakkundig gesloopt en lichtelijk anders in elkaar gezet met Tec7 en een paar schroefjes. Even gaan uitproberen. Zag er al veel beter uit! Handschoenkastje en bekerhouder gaan nog open met de gsm op zijn plaats! :gekdoen:
Vandaag de volgende stap... het aansluiten van de stroom- en AUX-kabel.
Aan de hand van een pdf die ik op een andere site gevonden heb, ben ik er in geslaagd om de middenconsole los te maken. Hier was het verwijderen van het plaatje met de 12V en AUX aansluitingen het moeilijkst!
Dan even op internet gezocht naar de pin assignment van de AUX stekker, maar niet gevonden. Dan maar zelf uitgemeten welke kabel waarop moest aangesloten worden:

mijn kabel - stekkerpin - AUX kabel
niks - 2 - rood/wit
wit - 3 - bruin/wit
rood - 4 - blauw/wit

Kabeltjes aan elkaar gesoldeerd en wat isolatie tape erom heen.
Stroom afgetakt van een 12V aansluiting achteraan (ik was daar nu toch :) ).
Kabeltjes onder de middenconsole naar voren gevoerd (die krulbabel van mijn gsm lader is een lastig ding!).
Tot slot alles weer dicht- en vastgemaakt (na de nodige testen uiteraard) en dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Gsm wordt netjes geladen, AUX werkt perfect zonder storing of kwaliteitsverlies (voor zover ik kan horen) en heb ook geen last van alternatorruis zoals in mijn vorige wagen!

Ikke blij!!! :duimen: :gekdoen:

Ralph

Bericht door Ralph » 26 mar 2012, 19:20

Goed bezig.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

kos.be

Bericht door kos.be » 26 mar 2012, 20:35

Ah... toch nog iemand die mijn noeste arbeid weet te appreciëren! ;)
Het is mijn eerste "mod" aan mijn eerste BMW...

Driver70

Bericht door Driver70 » 26 mar 2012, 22:30

Mooi gedaan hoor
E60 523i M pakket Tiefseeblau

kos.be

Bericht door kos.be » 27 mar 2012, 07:04

Thx!
Was er toch met een bang hartje aan begonnen... Bij mijn Citroëns wist ik min of meer wat te verwachten en hoe alles zo wat in elkaar stak, maar de manier waarop BMW hun auto's in elkaar steekt was nieuw voor mij. Al bij al viel het nogal mee.

@Irishsoul: om de middenconsole tussen de zetels los te maken, hoef je niet bovenaan de sierlijst te beginnen, die krijg je zo helemaal los zonder aan het dashboard iets te moeten doen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”