Motorstoring
Motorstoring
Beste BMW-liefhebbers,
Ik heb nu sinds een half jaar een 530 D. De wagen heeft nu 160.000 km gelopen en de wagen rijdt fantastisch. Alleen heb ik al 2 keer tijdens het rijden de melding gekregen op de boordcomputer: Motorstoring, vermogenverlies. Samen met deze foutmelding brandt ook het gele motorlampje, wat voor de helft is opgevuld en voor de helft leeg is.Wanneer ik de wagen afzet en terug start is de melding weg, totdat ik terug ongeveer een uur heb gereden. Wat me wel opvalt is dat de wagen niet echt last heeft van vermogenverlies. Weet iemand wat de oorzaak zou zijn of zijn er nog 530-rijders die dit probleem kennen?
Alvast bedankt
Ik heb nu sinds een half jaar een 530 D. De wagen heeft nu 160.000 km gelopen en de wagen rijdt fantastisch. Alleen heb ik al 2 keer tijdens het rijden de melding gekregen op de boordcomputer: Motorstoring, vermogenverlies. Samen met deze foutmelding brandt ook het gele motorlampje, wat voor de helft is opgevuld en voor de helft leeg is.Wanneer ik de wagen afzet en terug start is de melding weg, totdat ik terug ongeveer een uur heb gereden. Wat me wel opvalt is dat de wagen niet echt last heeft van vermogenverlies. Weet iemand wat de oorzaak zou zijn of zijn er nog 530-rijders die dit probleem kennen?
Alvast bedankt
Re: Motorstoring
Krijg je hem nog voorbij de 3000 toeren bij zo'n melding? Ik heb ook 2 keer dat lampje gekregen en kreeg hem bij die melding niet meer boven de 3000 touren. Bij opnieuw starten was alles weer normaal, maar zo'n twee weken later op de Duitse Autobahn aan het 'spelen' met een motorrijder: een paar keer op en neer van zo'n 140 naar 200+ en toen plof turbo kapot (en uitlaatspruitstuk).
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Re: Motorstoring
Uitlezen is beste oplossing er zullen foutcodes opgeslagen zijn !
Kan ook de lmm zijn, maar eerst even uitlaten lezen bij de dealer.
Kan ook de lmm zijn, maar eerst even uitlaten lezen bij de dealer.
BMW Bayerische Motoren Werke
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 apr 2012, 20:29
Re: Motorstoring
hallo Turbo,
ik heb een 520i E61 (geen turbo) kmstand 68K en heb deze week twee keer dezelfde melding gekregen, ook gepaard met vermogensverlies. Na motor uit en aan (lijkt verdorie Windows wel... was de melding weg. Na de tweede keer toch maar even bij de dealer langs gegaan.
Aan de kast gehangen en diagnose luidt: nokkenaspositiesensor geeft storing. Gelukkig heb ik premium garantie, maar leuk is het natuurlijk niet met een auto die ik net 6 weken heb......... Weet niet wat de kosten gaan zijn, maar heb wel eerder met mijn vorige E46 318i (2003) de krukaspositiesensor moeten laten vervangen. Dat was een duur grapje, plm 800 EUR. Maar die zit ook onderin het blok, en dat is lastiger (= duurder) vervangen.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
groeten Jeroen
ik heb een 520i E61 (geen turbo) kmstand 68K en heb deze week twee keer dezelfde melding gekregen, ook gepaard met vermogensverlies. Na motor uit en aan (lijkt verdorie Windows wel... was de melding weg. Na de tweede keer toch maar even bij de dealer langs gegaan.
Aan de kast gehangen en diagnose luidt: nokkenaspositiesensor geeft storing. Gelukkig heb ik premium garantie, maar leuk is het natuurlijk niet met een auto die ik net 6 weken heb......... Weet niet wat de kosten gaan zijn, maar heb wel eerder met mijn vorige E46 318i (2003) de krukaspositiesensor moeten laten vervangen. Dat was een duur grapje, plm 800 EUR. Maar die zit ook onderin het blok, en dat is lastiger (= duurder) vervangen.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
groeten Jeroen
Re: Motorstoring
Uitlezen is inderdaad de beste optie. Kan een probleem in een heel lang traject zijn: egr, lmm, turbo, katalysator, roetfilter (trust I know), maar het kan ook gewoon een losse slang zijn. Nogmaals, uitlezen is hier de beste optie
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 apr 2012, 20:29
Re: Motorstoring
Hallo, hier even een update van mijn motorstoring.
afgelopen vrijdag bij de garantiedealer geweest, (Ekris Zeist). Daar uitgelezen en gecheckt.Wat bleek: helemaal geen nokkenas sensor zoals Maaral Alkmaar had aangegeven. Wat dan wel: defecte bobine, tevens de bougies vervangen en één injector..... Toch wel fijn , nog onder garantie, want anders had deze wel een gaatje in de huishoudportemonnee geslagen... Stel je voor dat ik wegens garantie niet naar Zeist had gehoeven en de reparatie aan Maaral had vertrouwd...Had ik na de sensor alsnog de bobine etc kunnen vervangen....
Maar er is ook een dikke plus: ik heb een andere auto terug! Veel rondere loop (hoewel nog steeds geen zespitter natuurlijk), meer pit en hij reageert sneller op het gas en is nu al merkbaar zuiniger. Tot nu toe combi snelweg (legale NL snelheid) en stads woon-werkverkeer 7,8 l !
Conclusie: dat uitlezen van de computer is ook nog geen garantie voor de oplossing, blijkbaar is het ouderwetse handwerk en vakmanschap ook nog net zo belangrijk..... Hulde aan de vakmannen van Zeist.
groeten,
Jeroen
afgelopen vrijdag bij de garantiedealer geweest, (Ekris Zeist). Daar uitgelezen en gecheckt.Wat bleek: helemaal geen nokkenas sensor zoals Maaral Alkmaar had aangegeven. Wat dan wel: defecte bobine, tevens de bougies vervangen en één injector..... Toch wel fijn , nog onder garantie, want anders had deze wel een gaatje in de huishoudportemonnee geslagen... Stel je voor dat ik wegens garantie niet naar Zeist had gehoeven en de reparatie aan Maaral had vertrouwd...Had ik na de sensor alsnog de bobine etc kunnen vervangen....
Maar er is ook een dikke plus: ik heb een andere auto terug! Veel rondere loop (hoewel nog steeds geen zespitter natuurlijk), meer pit en hij reageert sneller op het gas en is nu al merkbaar zuiniger. Tot nu toe combi snelweg (legale NL snelheid) en stads woon-werkverkeer 7,8 l !
Conclusie: dat uitlezen van de computer is ook nog geen garantie voor de oplossing, blijkbaar is het ouderwetse handwerk en vakmanschap ook nog net zo belangrijk..... Hulde aan de vakmannen van Zeist.
groeten,
Jeroen
Re: Motorstoring
mijn schoonpa had met zijn 530i uit 2003 om de paarhonderd km dit probleem. Googelen gaf aan dat er vaak een elektische oorzaak was, de automaat schijnt een hoop stroom te vereisen (kan dat kloppen)? Zijn monteur had de accu vervangen, geen resultaat. Stroomkabel van voor naar achter vervangen, geen resultaat. Uiteindelijk heeft het monteren van een nieuwe (gereviseerde) dynamo het probleem uit de wereld geholpen.