Last van gevoeligheid voor spoorvorming

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Jasper-bmw

Last van gevoeligheid voor spoorvorming

Bericht door Jasper-bmw » 11 apr 2012, 15:28

Hallo mensen,
Van mijn 523i uit 2000 heb ik onlangs de originele velgen vervangen van 16 inch met 225/55/R16 banden naar 17 inch met de voorgeschreven 235/45/R17 banden. De velgmaat is 8j17. Sindsdien is mijn auto erg gevoelig voor spoorvorming in het wegdek, met name bij lage snelheid. De bandenspanning is ok. Is dit op te lossen door 225 mm banden te monteren, bijvoorbeeld 225/17/45? Of kan het ergens anders aan liggen?
Groeten,
Jasper

Spete

Re: Last van gevoeligheid voor spoorvorming

Bericht door Spete » 11 apr 2012, 19:57

Hoi Jasper,

Zijn het originele bmw velgen? Bij velgen met een hogere et-waarde komt het vaak voor bij zowel 3- als 5-series dat de voorwielen erg gevoelig worden voor sporen in de weg.
Je hebt waarschijnlijk een normaal onderstel? (dus geen sport- of m-onderstel).
Het is op verschillende manieren op te lossen, maar dat zijn allemaal redelijk flinke ingrepen.
Je kunt het oplossen door de auto te verlagen, zo is er hier ergens een lid die na het monteren m3 voorpoten in zijn normale e46 touring nergens meer last van had. (weet het topic ff niet te vinden)
Ook los je het een ander op door zo goed als alle rubbers in de voortrein (van stuurstang, draagarm etc..) te vervangen voor stijvere exemplaren.

Maar ook zoals je al zegt, smallere banden doen ook het een en ander.
Bij aanschaf van mijn vorige auto, viel het me ook op dat ie erg gevoelig was voor sporen, bijvoorbeeld bij uitremmen voor een stoplicht. Nadat de smallere winterbanden gemonteerd waren was dit zo goed als weg, erg fijn dus. Maar aan de andere kant, na een paar weken met een auto sturen die hier 'last' van heeft, ben je er zelf aan gewend en merk je er eigenlijk niks meer van.

Met precieze technische termen en merken van onderdelen die dit oplossen kan ik je helaas niet helpen, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt!

AdE39

Bericht door AdE39 » 11 apr 2012, 20:24

Hallo,

Het gaat hier om een 5 serie, dus de onderdelen van een 3 serie zullen helaas niet passen.

Bij het monteren van een andere velgenset, let dan altijd op een juiste ET waarde van de velgen, laat deze Et waarde nooit teveel afwijken.
U krijgt enkel maar problemen met de wielophanging en de wiellagers.
Vaak zal men even het sporen van de auto moeten laten controleren, of deze nog correct is.

Verlagen is vaak niet de juiste oplossing, en zal dit euvel er ook niet mee verholpen worden.
Bekijk ook de bandenspanning aandachtig, en pas deze aan zoals de spanning behoort te zijn, is de spanning te laag, dan kan de auto een vreemd weggedrag krijgen, vooral in het bochtenwerk.

Niormaal gesproken als men over gaat naar een grotere wieldiameter, dan hoeft men niet eens een slechter weg gedrag te krijgen, indien men zich houd aan de juiste maten en de ET waarde die voor deze auto is voor geschreven.

Met vriendelijke groet,

Ad

pikkebaas

Bericht door pikkebaas » 12 apr 2012, 22:06

Ik heb daarom juist voor velgen van 17"8j met 215/50/17 en achter velgen van 9j met 235/45/17. Dat helpt wel wat, dat werkelijke trekken van de auto is iig weg.

Maar dat moet wel juist gebeuren je kunt niet zomaar alle maten erop doen dacht ik.

Suc5
Afbeelding

Jasper-bmw

Bericht door Jasper-bmw » 16 apr 2012, 07:38

Bedankt voor de reacties. Ik heb de oude originele velgen bekeken en daar zie ik dat het velgmaat 7jx16 is met IS20, dat is neem ik aan de ET waarde?
De nieuwe velgen zijn ook origineel BMW en zijn 8jx17 met ET20
Het lijkt dus aan de bandenmaat te liggen al vind ik het vreemd dat 235mm de standaard maat is voor deze velg, als dit zo'n zoekerig weggedrag veroorzaakt.
Wellicht is het vervangen van de rubbers vd stuurstang/draagarmen zoals Spete zegt een andere oplossing.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”