kettingspanner vervangen makkelijk

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
fabricsman

kettingspanner vervangen makkelijk

Bericht door fabricsman » 13 apr 2012, 08:21

Beste Medeforummers,

Ik moet nodig eens de olie verversen want bij de koude start hoor ik een redelijk rauwe ratel die volgens mij komt door een slecht opkomende kettingspanner. De olie zit er ook al een dikke 40K in. Veels te lang maar de tijd ontbreekt gewoon om het te doen.
Na wat inlezen begrijp ik dat de ratel dus wel eens door een slechte kettingspanner kan komen. Volgens mij geen duur onderdeel dus preventief vervangen kan geen kwaad. Maar waar zit die en kan het eenvoudig zonder de hele kettingbeschermer te verwijderen. En welke olie zouden jullie erin doen. Ik heb er nu 10W40 in van Castrol een BMW approved.

Het gaat om een 320 D uit 2003 dus de facelift met nu 150K op de teller. O ja, het oliefilter vervang ik natuurlijk ook meteen .

Alvast bedankt, John-John

marcelgt

Re: kettingspanner vervangen makkelijk

Bericht door marcelgt » 13 apr 2012, 11:04

Ik zie dat het om een diesel gaat, die heb ik nog nooit van binnen gezien, als die dezelfde kettingspanner heeft als de 6-cylinder benzinemotoren, lijkt het me nog te vroeg om die te vervangen. Ik heb hem bij de M50 ooit vervangen, samen met de geleiderails, omdat ik de frontdeksel er toch vanaf had vanwege de waterpomp, maar vervangen was nog niet echt nodig, dat was bij 200000 km.
6 cylinders horen in lijn te staan!

evoluzione

Bericht door evoluzione » 13 apr 2012, 11:45

Ik rij met mijn 6 cilinder diesel op kroon specialsynth MSP 5W40. Motor loopt een stuk soepeler als met de castrol die er in zat.

TOMM

Bericht door TOMM » 14 apr 2012, 13:27

Ik zou er eerst is nieuwe olie ingooien, spanner kun je erna altijd nog vervangen
Ik zou overstappen naar 5w30
325Ci 2002 /Alpina 19"/Oem Seven 17''/M-stuur/Eibach Pro-kit/M3 interieur kiwi/M-spoilerlip/Trim-wrap/

AlexS

Bericht door AlexS » 14 apr 2012, 20:20

Aan de plaatjes te zien van de onderdelen zit ie in t geheel achter het voordeksel op de motor. Zal dus geen klein klusje zijn. Inderdaad eens je motor flushen en verse (goeie) olie erin is dan het eerste wat ik zou doen, da's t makkelijkst, goedkoopst en geeft snel een antwoord of t daaraan ligt.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”