Ineens heel veel problemen in de BMW
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Ineens heel veel problemen in de BMW
Beste mede bimmer rijders,
Gisteravond reed ik naar de supermarkt, en toen ik daar weg reed, brandde kort mijn olie lampje, en een paar meter verder ging mijn motor lampje vreemd knipperen, en die bleef later continu, en nog later vlak bij huis, begon de auto vreemd te trillen en in de bochten nog harder, en leek wel of de auto ook vermogen problemen had, en als klap op de vuurpijl kwam op de rotonde (met droog weer) ook de traction control lampje een paar keer tevoorschijn ..
Nu een dag later, ben ik maar olie gaan pijlen, die was minimum, die heb ik bijgevuld, toen zij mijn vader van; start em eens. Ik dus doen, ineens hoor je veel tikken die later verdwenen, maar wel langzaam aanwezig waren, en is de toerental onregelmatig stationair. Vanuit helemaal geen problemen, nu ineens allemaal vreemde zaken.
Ik ga zometeen uitlezen, maar dit lijkt mij een mechanisch probleem, iemand enige indicatie wat het zou kunnen zijn?
Bedankt!
Gisteravond reed ik naar de supermarkt, en toen ik daar weg reed, brandde kort mijn olie lampje, en een paar meter verder ging mijn motor lampje vreemd knipperen, en die bleef later continu, en nog later vlak bij huis, begon de auto vreemd te trillen en in de bochten nog harder, en leek wel of de auto ook vermogen problemen had, en als klap op de vuurpijl kwam op de rotonde (met droog weer) ook de traction control lampje een paar keer tevoorschijn ..
Nu een dag later, ben ik maar olie gaan pijlen, die was minimum, die heb ik bijgevuld, toen zij mijn vader van; start em eens. Ik dus doen, ineens hoor je veel tikken die later verdwenen, maar wel langzaam aanwezig waren, en is de toerental onregelmatig stationair. Vanuit helemaal geen problemen, nu ineens allemaal vreemde zaken.
Ik ga zometeen uitlezen, maar dit lijkt mij een mechanisch probleem, iemand enige indicatie wat het zou kunnen zijn?
Bedankt!
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
http://onderdelenholland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; bij zwakke punten bmw- Lichte ratel in het blok, gelijkmatig met toerental kan behalve de nokkenas(sen) ook te maken hebben met versleten krukaslagers. Het laatste is een volledige motordemontagejob met meestal krukasschade.
- Houd E46's altijd strikt aan het maximum oliepeil ! indien het gele lampje van de olie gaat branden kan het al te laat zijn en is de motor reeds beschadigd door gedeeltelijk drooglopen.
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
als je rode lampje van de olie al aangeweest is dan is het peil wel iets minder geweest dan slechts minimaal gok ik.
-- Houdoe wanne --
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Dit was slechts het gele olie kannetje. Geen rode lampjes.
Ik ga de auto morgen uitlezen als ik terug kom uit het werk, hoop dat het met uitlezen te achterhalen valt ..
Ik ga de auto morgen uitlezen als ik terug kom uit het werk, hoop dat het met uitlezen te achterhalen valt ..
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
bullus schreef:http://onderdelenholland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; bij zwakke punten bmw- Lichte ratel in het blok, gelijkmatig met toerental kan behalve de nokkenas(sen) ook te maken hebben met versleten krukaslagers. Het laatste is een volledige motordemontagejob met meestal krukasschade.
- Houd E46's altijd strikt aan het maximum oliepeil ! indien het gele lampje van de olie gaat branden kan het al te laat zijn en is de motor reeds beschadigd door gedeeltelijk drooglopen.
is niet op alle modellen van toepassing natuurlijk...
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Hmm .. Dat is mooi ruk .. Bak heb die auto nog maar 4 maanden ..
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Ik wil niet veel zeggen maar, de bovenstaande is echter voor zwaardere motoren van toepassing. Ik heb een N42B20 318i motor en jij waarschijnlijk een N42B18 denk ik. Het rattelen bij starten is een bekend en zorgzaam probleem omdat hierbij gedacht moet worden naar de valvetronic en ketting spanning van de motor. Momenteel staat mijn auto nu ter reparatie voor een nieuwe ketting en geleider en mogelijk 2 nieuwe vanos unit omdat ik bij het starten van de motor x aantal seconde rattel geluid te horen was. Dit komt omdat de geleider die van plastic is stuk is en zodoende je ketting vrij kan springen en mogelijk van timing af kan gaan!. Wat je dan merkt is vermogen verlies en inhouden en rare meldingen krijg je vaak doordat de mixing met benzine niet optimaal meer is. Bij de N42 motor komt dit vaak voor en bij de dealer kost dit klusje rond 1300 a 1500 euro aangezien je motor opnieuw getimed moet worden en de onderdelen waaronder je vanos behoorlijk duur kan zijn.
Om te beginnen zou ik bij de kettingspanner gaan vervangen.
Om te beginnen zou ik bij de kettingspanner gaan vervangen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Dank je voor de tip, die symptomen komen aardig in de de buurt, waar vind ik die spanner? Als je erop tijd bij bent, vallen de kosten dan nog mee?
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Ja, dan wel ik zou als ik jou was nu kijken of je geleider bovenstuk zeg maar stuk is. je kan dit zonder de boven kleppendeksel controlleren met je vinger in de gat te steken en de plastic gedeelte te bewegen met je hand boven naar beneden te drukken.
Voor de kettingspanner is een modificatie spanner nieuw model eigenlijk die een stuk langer is dan de originele van 2002 zegmaar. Dus vervang die gelijk en kost je misschien 32 euro ofzo en het zetten valt ook wel mee maar, zit wel op een lastige plek namelijk bij je aircopomp en waterpomp installatie.
Daarbij zou ik ook checken of misschien vacuumpomp olie lekt en je carterpan wat de N42 motor staat bekend als lek mandje.
Voor de kettingspanner is een modificatie spanner nieuw model eigenlijk die een stuk langer is dan de originele van 2002 zegmaar. Dus vervang die gelijk en kost je misschien 32 euro ofzo en het zetten valt ook wel mee maar, zit wel op een lastige plek namelijk bij je aircopomp en waterpomp installatie.
Daarbij zou ik ook checken of misschien vacuumpomp olie lekt en je carterpan wat de N42 motor staat bekend als lek mandje.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Kettingspanner is inderdaad een heel goed begin, heb ik laatst ook gedaan en is eigenlijk twee tellen werk. Zit gewoon aan de zijkant van de motor aan distributiezijde (N42). Doekje eronder om (een klein beetje) weglopende olie op te vangen, nieuwe erin (let op de juiste pakkingring; niet de oude gebruiken) en klaar.
Bij mij hielp het overigens niet echt, maar heb liever de gemodificeerde erin dan de oude.. en de prijs is inderdaad ook verwaarloosbaar.
Bij mij hielp het overigens niet echt, maar heb liever de gemodificeerde erin dan de oude.. en de prijs is inderdaad ook verwaarloosbaar.
Laatst gewijzigd door AlexS op 25 apr 2012, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Wat voor motorolie gebruikt je TS ?.. 5W30 of dikker?
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
@Vegito ik gebruik 3w30 met BMW LL notering op de oliefles. Lastig om dit alles te checken met het slechte weer, kan nu gewoon niks nalopen ..
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
@ AlexS: dus ook nog steeds de ratel erna. Ik ben me nog steeds aan het bedenken toch niet 0W40 erin te doen i.p.v 5w30. Met koud weer afgelopen winter deed die dat totaal niet, ligt denk ik toch aan oliesoort.
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Ik heb zojuist de auto ook even uitgelezen, alleen weet ik niet precies wat alles inhoud:
Die low beam left en right is niet van toepassing, heb afgelopen week mijn lampen vervangen.
Code: Selecteer alles
DME* -> 2781/08 - Camshaft sensor inlet
2782/08 - Camshaft sensor outlet
2738/C2 - Catalytic-converter conversion
2753/21 - Monitoring ignition 1 within order
274E/E1 - Misfire detection, Checksum failure
2742/E1 - Misfire detection cyl.1
ABS* -> 5DF7/A0 - Vehicle power > 18 Volt.
5DF4/20 - Vehicle power < 9 Volt.
SRS -> 70/A0 - Seat occupancy detector, break of seat mat
Shadow-memory:
70/20 - Seat occupancy detector, break of seat mat
IKE -> F9/C4 - No CAN message (ASC3)
BF/48 - Internal fault, EEPROM checksum, coding incorrect/incomplete
LCM -> Shadow-memory:
41/01 - Low beam, right
42/01 - Low beam, left
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Ineens heel veel problemen in de BMW
Bizar aantal foutmeldingen... ze lijken voornamelijk elektronisch van aard en de ABS melding doet me vermoeden dat er iets mis is met je laadspanning. Controleer hiervoor eens je dynamo (laadspanning) en accu/accupolen.
@ Holo; nee, ratel niet weg al is de nieuwe spanner duidelijk anders. Alleen al daarvoor zou ik adviseren 'm vervangen; da's niet voor niks! Wel merk ik bij mij dat ie na 2 dagen intensief rijden de ratel ineens wegwas bij de start.. Momenteel rij ik weinig en korte stukken dus ik kan er nog niet zoveel van zeggen.. zeker niet voor ik een motorflush en motorolieservice heb laten uitvoeren. Voor mezelf ben ik er wel achter dat ik liever LL01 in de auto doe, LL04 is toch net even anders en niet perse beter voor een N42.
De olie is zeker een belangrijke factor in het veroorzaken van de ratel, maar in mijn ogen loopt er gewoon teveel olie weg uit de kop waardoor het bij een koude start gewoon ff een tel duurt om de druk bovenin ook te krijgen. Het liefst zou ik van de LL olie afstappen en gewoon 10W-40 erin flikkeren, volgens mij zijn de problemen dan meteen voor een groot deel weg. Waarom ik t niet doe is omdat ik niet zeker weet of ze ertegen kunnen.. ik vind het namelijk ook zo raar dat alle rubber pakkingen die in contact komen met de olie vroeg of laat ook gaan lekken.. t lijkt net alsof er iets niet samengaat!
@ Holo; nee, ratel niet weg al is de nieuwe spanner duidelijk anders. Alleen al daarvoor zou ik adviseren 'm vervangen; da's niet voor niks! Wel merk ik bij mij dat ie na 2 dagen intensief rijden de ratel ineens wegwas bij de start.. Momenteel rij ik weinig en korte stukken dus ik kan er nog niet zoveel van zeggen.. zeker niet voor ik een motorflush en motorolieservice heb laten uitvoeren. Voor mezelf ben ik er wel achter dat ik liever LL01 in de auto doe, LL04 is toch net even anders en niet perse beter voor een N42.
De olie is zeker een belangrijke factor in het veroorzaken van de ratel, maar in mijn ogen loopt er gewoon teveel olie weg uit de kop waardoor het bij een koude start gewoon ff een tel duurt om de druk bovenin ook te krijgen. Het liefst zou ik van de LL olie afstappen en gewoon 10W-40 erin flikkeren, volgens mij zijn de problemen dan meteen voor een groot deel weg. Waarom ik t niet doe is omdat ik niet zeker weet of ze ertegen kunnen.. ik vind het namelijk ook zo raar dat alle rubber pakkingen die in contact komen met de olie vroeg of laat ook gaan lekken.. t lijkt net alsof er iets niet samengaat!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan